szerző:
Bari Máriusz
Tetszett a cikk?

Pilóta nélküli plazmameghajtásos repülőt fejleszt karöltve a DARPA és a University of Oklahoma. Az új hadieszközt a jövőben a katonák zsebből vehetik elő és indíthatják útjukra.


Plazmameghajtás laboratóriumi
 körülmények között
© Oklahoma State University
Az új repülőgép különlegessége a mozgó alkatrészeket nélkülöző, plazmameghajtásos rendszer, amely képes mikro- és nanoméretű légieszközöknek energiát szolgáltatni. A fejlesztést vezető professzor, Jarney Jacob siet leszögezni, mikrorendszer alatt 30 centinél rövidebb, nanorendszer alatt pedig 15 centinél kisebb repülőket ért.

"Szeretnénk, ha a gyalogság azonnal képes lenne bevetni az új repülőket, elővehetne egy katona egy hatos csomagot a zsebéből és azonnal útjára is indíthatná azokat", nyilatkozta a Daily O'Collegiannek a professzor, aki augusztus óta dolgozik a rendszeren. A harcmezőn jelenleg a Dragon Eye nevű UAV-ot, pilóta nélküli légijárművet alkalmazzák, amely körülbelül egyméteres és sem zárt, sem pedig urbánus területen nem használható jól, Jacobs szerint saját fejlesztésük ennél sokkal kisebb és városi szituációkban is sikeresen vethető be. Az eddig külön nevet nem kapott repülő átvenné például a megfigyelési feladatokat is a jelenlegi UAV-flottától.

Az oklahomai egyetem légitechnikával foglalkozó diákjai a DARPA két másik projektjén is dolgoznak: az egyik egy olyan repülőgép, amely akár öt évig is képes a levegőben maradni, a másik pedig egy ballisztikus rakétába helyezett megfigyelőrepülő, amely a rakétakilövést követően arról leszakadva a világ bármely pontjára eljuthat 45 perc alatt.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Tech

Jön az üzemanyagcellás repülőgép

Egy európai kutatási projekt keretében városok közti közlekedésre alkalmas kisméretű repülőgépet fejlesztenek, amely hozzájárulhat a környezetbarát légiközlekedés megteremtéséhez.

MTI Tech

Vízfelületen sikló repülőgépet fejlesztenek Kínában

Kínai mérnökök néhány méterrel a víz felett repülő, úgynevezett párnahatás-repülőgépeket (Wing-In-Ground, WIG) terveznek, amelyek - a hagyományos repülőgépekhez képes - sokkal gazdaságosabb módon képesek repülni.