szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Egy európai kutatási projekt keretében városok közti közlekedésre alkalmas kisméretű repülőgépet fejlesztenek, amely hozzájárulhat a környezetbarát légiközlekedés megteremtéséhez.

A Rapid 200 típusú gépeken kezdik majd a teszteket
© Jihlavan Airplanes
A Treehugger.com weboldal értesülései szerint a Turin Polytechnic University (TPU) munkatársai az Európai Unió hatodik fejlesztési keretprogramján (FP6) keresztül jutottak 2,9 millió eurós támogatáshoz, amelyet teljes mértékben az Üzemanyagcellával hajtott Környezetbarát Városközi Légijármű (Environmentally Friendly Inter-City Aircraft powered by Fuel Cells – ENFICA-FC) projektre fordítanak.

„A hidrogén és üzemanyagcellás technológiák eljutottak arra a pontra, amikor már olyan hajtóművekhez is használhatóak, amelyeket  könnyű légi járműveken is alkalmazhatunk” – nyilatkozta Romeo Giulio a PTU munkatársa, az ENFICA-FC projekt koordinátora.

Az üzemanyagcellás rendszer teljesítményét számos géptípusban tesztelik majd repülés közben. Az eredményeket a hároméves fejlesztés végén hozzák nyilvánosságra.

Eközben a Boeing és több európai partnercége is ez olyan gépen dolgozik, amelyet egy 20 kW teljesítményű üzemanyagcellás motor, valamint egy lítium-ion akkumulátor emel a levegőbe. A cég illetékesei szerint a tesztrepülések még idén megkezdődhetnek.

A tesztgép várhatóan egy kétüléses repülő lesz, amelyhez egy úgynevezett intelligens energiájú üzemanyagcellát használnak, amelyet kombinálnak egy nagy hatékonyságú, új generációs elektromotorral. A gépet speciális kialakítású propellerekkel szerelik majd fel.

A hidrogéncellás motorok repülőkön történő felhasználása alacsonyabb zajszintet és kevesebb károsanyag-kibocsátást eredményezne, ezek pedig különösen fontos tényezők a városok területe felett végrehajtott fel-, és leszállások esetén.
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

hvg.hu Autó

Üzemanyagcellás Toyota buszok közlekednek Nagoya repterén

A március közepén bevezetett járműveket ezentúl szélesebb körben, a nagoyai Centrair reptér vonzáskörzetében és a reptéren beül is alkalmazzák. Az üzemanyagcellás FCHV-buszokat a Toyota és a Hino együttműködésben gyártja.