szerző:
techline.hu
Tetszett a cikk?

A mátrixnyomtatók mára szinte teljesen eltűntek, ami érthető: zajosak, és...

A mátrixnyomtatók mára szinte teljesen eltűntek, ami érthető: zajosak, és csúnyán nyomtatnak, a tintasugaras nyomtatók pedig a fényképnyomtatásban váltak nélkülözhetetlenné.

Mátrixnyomtató: már a múlté

A „főcsapás” iránya mostanság kétségtelenül a lézernyomtatás, legfőképp azért, mert korábban elképzelhetetlen mértékben sikerült csökkenteni a lézeres berendezések árát. Egy fekete-fehér lézernyomtató ma már 10-15 ezer forintból megvehető, és a színes lézeresek sem kerülnek többe, mint néhány évvel ezelőtt a fekete-fehér társaik.

Színes lézer: végre elérhető áron

Mindez jó a vevőknek, végfelhasználóknak, de nem annyira a gyártóknak, hiszen az árak drasztikus csökkenése a bevételeikben is megmutatkozik, és ez végső soron negatívan hat vissza a fejlesztésekre is. Új fejlesztés alig-alig lát napvilágot, a típusváltásokat általában marketing megfontolások indokolják.
A mostani trendek közül kettő érdemel különleges figyelmet. Elsőként az, hogy az egyfunkciós nyomtatókat fokozatosan kezdik felváltani a többfunkciós berendezések, amelyek a nyomtatáson kívül fénymásolásra, szkennelésre, sőt faxolásra is alkalmasak. A másik trend az idei évtől mutatkozik meg markánsabban: a hagyományos A4-es nyomtatók mellett a szélesebb fogyasztói rétegek egyre szívesebben választják az A3-as berendezéseket.
Természetesen a vásárlói szokások változását is az árcsökkenés hozta magával. Ha megfizethető áron hozzá lehet jutni egy többfunkciós berendezéshez, nincs értelme egyfunkciós nyomtatót vásárolni, még ha úgyszólván fillérekbe is kerül. Illetve érdemes megreszkírozni egy A3-as méretben dolgozó készüléket, hiszen számos feladat adódik, amelyben az A4-es méret már nem elégséges – gondoljunk csak például a kottákra vagy a térképekre.

A csapásirány: A3-as és multifunkciós

A piac motorja tehát e két kategória lehet az elkövetkező években, annál is inkább, mert az elemzők szerint a hagyományos monokróm lézernyomtatók, illetve az olcsó tintasugara nyomtatók ára már nem nagyon mehet lejjebb a mostaninál. A gyártók tartalékai kimerültek, a csupa műanyag alkatrészből összeállított készülékek ára elérte a minimumot.
Itt persze nem árt zárójelben megjegyezni, hogy az olcsó nem is mindig olyan olcsó. Ez többnyire akkor derül ki, amikor a patront újra kell tölteni, vagy újra kell cserélni. A csere extrém esetben többe kerülhet, mint maga a készülék, és az is csak utólag derül ki, hogy a készülékkel vásárolt patron csak alig néhány oldalra elegendő tintát tartalmaz. Ha el akarjuk kerülni az ilyesfajta félrevezetést, érdeklődjünk vásárlásnál a patroncserével kapcsolatos kiadások felől, így megúszhatjuk a váratlanul ránk szakadó költségeket. Igényesebb felhasználók csak az egy lapra eső költség ismeretében szánják el magukat a vásárlásra. Erre vonatkozóan online információk tömege áll rendelkezésre az interneten.
A magyarországi nyomtatópiacot a zsugorodás jellemzi, már évek óta, jóllehet hol egyik, hol másik piaci szegmens (illetve gyártó) váratlanul előretör. A legtöbb kategóriában (a többfunkciósokat leszámítva) piacvezető a HP, bár a korábbi kormányzati-közigazgatási megrendelések nagy részétől kénytelen volt megválni, és jobban odafigyelni az otthoni felhasználókra.
Az IDC adatai szerint 2006-ban alig 150 ezer darab egyfunkciós tintasugaras nyomtatót adtak el Magyarországon, negyedével kevesebbet, mint egy évvel korábban. Az imént említett trend értelmében – az IDC adatai szerint – 16 százalékkal nőtt a többfunkciós piac, amely 2006-ban meghaladta a 100 ezer eladott készüléket. A teljes nyomtatópiac ugyanakkor 290 000 darabról (2005-ös adat) 235 000 darabra zsugorodott.
A tavalyi év forgalmáról még nincsenek megbízható adatok, de a kormányzati megszorítások időszakában aligha íveltek felfelé az eladások. A HP ezzel együtt növelni tudta a piaci részesedését, egészen pontosan 47 százalékra, és 2007-re megcélozta az 50 százalékot.
A BellResearch által készített Magyar Infokommunikációs Jelentés is tartalmaz néhány érdekes adatot. A jelentésből kiderül többek között, hogy a hazai vállalatoknál öt emberre jut egy printer. Az országban összesen 610 ezer nyomtató üzemel a vállalatoknál, és 2006-ban minden második cég vásárolt legalább egy új nyomtatót. A jelentés megállapítja még, hogy a piacot 5-6 nagy cég dominálja, ám ezt eddig is tudtuk.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!