Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"05517316-8c6f-43f6-adbd-5d86578255f0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A változatos bűncselekményeknek világszerte voltak áldozatai.","shortLead":"A változatos bűncselekményeknek világszerte voltak áldozatai.","id":"20241127_interpol-afrika-kiberbunozes-serengeti-muvelet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/05517316-8c6f-43f6-adbd-5d86578255f0.jpg","index":0,"item":"a865fbb2-320f-4292-9eda-dfc4c5329d75","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241127_interpol-afrika-kiberbunozes-serengeti-muvelet","timestamp":"2024. november. 27. 21:35","title":"Két hónap alatt több mint ezer kiberbűnözőre csaptak le Afrikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a","c_author":"4iG Nyrt.","category":"brandchannel","description":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi kampányában a Vodafone Magyarország. A szolgáltató egy szívmelengető, elgondolkodtató ünnepi reklámfilmben dolgozza fel ezt az aktuális témát, amelyben Szacsvay László, Oszvald Marika és Székely B. István egy különleges városi kalandra indulnak. A karácsonyi felhívás célja, hogy új megvilágításba helyezze az időskor és a digitális világ kapcsolatát.","shortLead":"Egy fontos társadalmi jelenségre, az idősebb korosztály láthatatlanságára hívja fel a figyelmet idei karácsonyi...","id":"20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7d675f22-5a0c-4ee9-85b1-fcded3992b5a.jpg","index":0,"item":"35bda2be-bc47-4abf-a680-768da18f8c0e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_4iG_Vodafone-Az-idoskor-nem-lathatatlan","timestamp":"2024. november. 27. 07:30","title":"Az időskor nem láthatatlan","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"c5551a2f-f095-4389-9a27-544a500cfee1","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A férfiről előállításakor kiderült, hogy öt körözés van érvényben ellene.","shortLead":"A férfiről előállításakor kiderült, hogy öt körözés van érvényben ellene.","id":"20241127_rendorseg-autos-uldozes-m0-autout-korozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d10835fe-95b7-427d-9102-8f57e9d5a9a8.jpg","index":0,"item":"c0ae4cea-a01c-4fb0-b9ff-7ba0f3adc326","keywords":null,"link":"/cegauto/20241127_rendorseg-autos-uldozes-m0-autout-korozes","timestamp":"2024. november. 27. 17:23","title":"Kiugrott mozgó autójából egy rendőrök elől menekülő férfi az M0-son","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c100c181-ec14-48ce-84af-fd8aaf0e9362","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A létesítmény közelebb van az orosz fővároshoz, mint az ukrán határhoz.","shortLead":"A létesítmény közelebb van az orosz fővároshoz, mint az ukrán határhoz.","id":"20241126_oroszorszag-ukrajna-dron-olajfinomito","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c100c181-ec14-48ce-84af-fd8aaf0e9362.jpg","index":0,"item":"2415d246-f902-462d-af7d-52aa919a4592","keywords":null,"link":"/vilag/20241126_oroszorszag-ukrajna-dron-olajfinomito","timestamp":"2024. november. 26. 10:41","title":"Ukrán dróntámadás ért egy Moszkvától kevesebb mint 200 kilométerre lévő olajfinomítót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22a42f37-297a-42fd-a1b7-ca9e18ea3e0a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A sajtóhoz eljuttatott felvétel a megszokott címről érkezett, azt állítják a levélben, hogy Radnai Márk hallható rajta.","shortLead":"A sajtóhoz eljuttatott felvétel a megszokott címről érkezett, azt állítják a levélben, hogy Radnai Márk hallható rajta.","id":"20241126_Kiszort-kibszott-sok-penzt-103-milliot-a-Hosok-terei-izere-ujabb-Magyar-Peterrol-szolo-hangfelvetel-kerult-ki-Radnai-Mark-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22a42f37-297a-42fd-a1b7-ca9e18ea3e0a.jpg","index":0,"item":"2d54eab8-670c-424e-bc3e-6ca6eddf76a8","keywords":null,"link":"/itthon/20241126_Kiszort-kibszott-sok-penzt-103-milliot-a-Hosok-terei-izere-ujabb-Magyar-Peterrol-szolo-hangfelvetel-kerult-ki-Radnai-Mark-ebx","timestamp":"2024. november. 26. 07:44","title":"„Kiszórt kib*szott sok pénzt, 103 milliót a Hősök terei izére” – újabb Magyar Péterről szóló hangfelvétel került ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"aaf90b6f-4db7-471b-b2d8-08ae00652d45","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az örökifjú lemezlovas arról is mesélt, hogy ’56-ban rálőttek. ","shortLead":"Az örökifjú lemezlovas arról is mesélt, hogy ’56-ban rálőttek. ","id":"20241127_Devenyi_Tibor_korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/aaf90b6f-4db7-471b-b2d8-08ae00652d45.jpg","index":0,"item":"625cbf29-6776-4d95-8569-a701fdcacb43","keywords":null,"link":"/elet/20241127_Devenyi_Tibor_korhaz","timestamp":"2024. november. 27. 11:05","title":"\"Mindkét lábamban vasak vannak\" - Dévényi Tibor kórházban volt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"A férfi halálát a szlovák külügy és sajtó is megerősítette. A korábbi jelentésekkel szemben szemben a galántai családból csak a fiú és a feleség élte túl a balesetet. Névösszekeverés és kaotikus információközlés állhatott a téves híradások hátterében.","shortLead":"A férfi halálát a szlovák külügy és sajtó is megerősítette. A korábbi jelentésekkel szemben szemben a galántai...","id":"20241127_Meghalt-az-egyiptomi-hajoszerencsetlenseg-szlovakiai-aldozata-akit-korabban-a-tulelok-kore-soroltak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0e5b23e2-475d-4e46-919c-3e71e6a6457c.jpg","index":0,"item":"78ebd795-a5b8-4fa0-a113-0d35af489488","keywords":null,"link":"/vilag/20241127_Meghalt-az-egyiptomi-hajoszerencsetlenseg-szlovakiai-aldozata-akit-korabban-a-tulelok-kore-soroltak","timestamp":"2024. november. 27. 14:38","title":"Meghalt az egyiptomi hajószerencsétlenség szlovákiai áldozata, akit korábban a túlélők közé soroltak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8","c_author":"Füstmentes","category":"brandchannel","description":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják, hogy pontosan mi is az, ami a legtöbb problémát okozza a cigarettázás során. Ennek jártunk utána cikkünkben.</strong>","shortLead":"<strong>Már régóta nem vita tárgya, hogy a dohányzás ártalmas az egészségre. De azt már kevesebben tudják...","id":"20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ff98206b-43ca-491d-9481-3a4571c538f8.jpg","index":0,"item":"4a43a8f2-ee38-45f7-a586-06b38b6e9ba7","keywords":null,"link":"/brandchannel/20241126_Fustmentes-mutatjuk-mi-a-baj-a-fusttel","timestamp":"2024. november. 27. 12:30","title":"Égető kérdések – mutatjuk, mi a baj a füsttel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Füstmentes","c_partnerlogo":"5606d0d7-dfa6-418b-8c21-9f81d280bf53","c_partnertag":""}]
Kevesen vannak, akik ne ismernék a Sims életszimulátort. A világ legnagyobb példányszámban eladott játékának tervezője most úgy döntött, egyszerre farag játékosaiból istent, biológust és Kolumbuszt. Mindehhez a zenét az elektronikus zene egyik legnagyobb tehetsége, Brian Eno szolgáltatja.
Tévedések és jóslatok
"A felnőtteknek szánt babaház nem tűnik eladható ötletnek", nyilatkozta Wright a Wired magazinnak 1994 januárjában, amelyre hat évvel később a The Sims sikerével rá is cáfolt. Ugyanakkor azt jósolta: 15 év múlva az online játékok mindennapossá válnak.
Will Wright játéktervező a világ egyik legegyszerűbb ötletével alkotta meg a számítógépes játékipar legnagyobb példányszámban eladott játéksorozatát, a The Sims-et: megmutatta minden játékosnak saját magát egy kisvárosi környezetben, majd azt mondta nekik: "és most éljetek magatokkal és felebarátaitokkal úgy, ahogyan akartok". 100 millió eladott példány után (amelyet egy évi 18 milliárdos, Hollywooddal is vetekedni képes iparágban elérni nem kis teljesítmény), Wright úgy döntött, új agyszüleménnyel, a Spore névre keresztelt gigantikus tamagocsival örvendezteti meg a világot, amelyben a játékos az őslevestől az univerzum meghódításáig alakíthatja egy egész faj sorsát.
A Spore több szempontból számít kiemelkedő darabnak: a szaksajtó a világtörténelem legjobban várt játékának tartja, ugyanakkor hangosan hirdeti a fajok létrehozásánál használt technológia, az úgynevezett procedurális alkotás csodáját: a játékosok annyi végtagot (illetve csápot, szárnyat vagy más szerveket) és úgy illeszthetnek lényeikre, ahogy akarnak: a program automatikusan kiszámolja, hogy a kreatúra hogyan fog járni, vadászni és viselkedni. Mindemellett a játék hangulatáért felelős háttérzene megkomponálására az Electronic Arts azt a Brian Eno-t kérte fel, aki a huszadik század egyik legjelentősebb elektronikus zenésze, producere és egyben teoretikusa is.
Egyszerre termelünk és fogyasztunk
Ken Perlinnek, a NYU kutatójának köszönhetjük a conducer, azaz az egyszerre gyártó és fogyasztó fogalmát. Semmi sem korlátoz már minket abban, hogy rögzítsünk egy rövidfilmet és feltöltsük a YouTube-ra, ha sok filmet néztünk eddig és tele vagyunk ötletekkel.
Azt, hogy a gyártó és a fogyasztó közti átmenetet, illetve ahhoz hasonlóan az egyszemélyes és a többfelhasználós játékélmény közti szakadékot hogyan hágjuk át, jól ábrázolja bármilyen játék, amelyben a játékostársaink által elkészített tartalmakat használhatjuk fel egy teljesebb élmény megéléséhez - a Spore-univerzum betelepítése ebben az értelemben nemcsak nézőpontváltás, hanem sikeres gazdasági húzás, erőforrás-megtakarítás is egyben.
A játék alaptémáját, a biológiai evolúciót az elmúlt hónapok marketingkampányaiban meglehetősen kreatívan használták ki: a játék megjelenése előtt három hónappal piacra dobott Lénylaborral a játékosok tetszőleges számban alkothattak különféle fajokat, amelyeket feltölthettek a játék szervereire, hogy a játék boltbakerülésének napján a Spore univerzumának bolygói már számos fajjal legyenek betelepítve. Wright július közepén azt nyilatkozta az E3 játékipari konferencián, hogy míg azt remélte, szeptemberre százezer, év végére pedig egymillió lény kerül az adatbázisba, ezt a két határértéket 22 óra, illetve egy hét alatt sikerült elérni, tizennyolc nap alatt pedig a játékosok annyi lényt alkottak meg, hogy az elérte a Földet benépesítő fajok számát.
Az evolúció érzékeltetése nagy fejtörést okozott Wright-nak, aki elmondása szerint úgy akarta leegyszerűsíteni az évmilliárdokra visszanyúló komplex rendszereket, hogy közben a fejlődés "valósághűsége" sem szenved csorbát. (A valósághűség kérdése sokszor becsapós a Sim-sorozat elemeiben: a városszimulátor esetében a valós életet olyan egyszerű feedbackekre alapozta, mint a forgalmi dugók megjelenése, a kereset vagy az adózási ráta. A Sim-sorozat alapozta meg aztán a későbbiekben a jelenleg egyik legizgalmasabbnak számító játékipari zsánert, az úgynevezett sandboxot (más esetekben istenjátékokat, amelyről a hvg.hu Háló mellékletében már korábban is beszámoltunk), amelyben a játékosok a valóság különböző kiragadott elemeit képesek kontrollálni.) Wright számos esetben nyilatkozta azt a Spore fejlesztése során, hogy játékával rá akarja döbbenteni a fiatalokat arra, hogy a világ elemei milyen szoros kapcsolatban vannak egymással, illetve az egyes társadalm, civilizációs vagy biológiai döntések milyen rövid- és hosszútávú konklúziókkal járnak.
A játék bármilyen szórakoztató is, az evolúciós folyamatok irreálisan vannak benne ábrázolva, állítja a Yale két egyedfejlődést kutató professzora, Thomas Near és Richard Prum, akik a National Geographics műsorában tesztelték Wright játékát. Az a mechanizmus, amit a játékban találunk - életvitelünktől, mozgásunktól, szokásainktól, a környezettől függetlenül tudunk magunkra gyakorlatilag tetszőleges testrészeket elhelyezni -nem tükrözi a természet és a fajok közti kölcsönhatásokat. Ettől függetlenül Prum megjegyezte, biológusként remek látni egy olyan játékot, amely a komplex felépítésű élőlények eredetét vizsgálja.
Zöldben az űrgyarmatosítók egy korai generációja
Míg Wright karrierjének legjavát digitális játszóterekre, gondolkodásserkentő szimulációkra fordította, gyakorlatilag a Spore a legelső olyan számítógépes játék, amely az evolúcióval ilyen mélységben foglalkozik. Az egyedfejlődés legfontosabb jellemzőit, élőlények nagyobb csoportjait már a múlt század közepén le lehetett írni egyszerűbb egyenletekkel, ezeket pedig mostanra még pontosabban, még bonyolultabb egyenletekkel kezelik, egyfajta játékként. Az egyes organizmusok ugyanis különféle túlélési stratégiák alkalmazásával próbálják meg a nekik optimális "élhetést" megtalálni ugyanúgy, ahogyan a játékosok próbálgatják nyerési taktikáikat az egyes játékokban - az ehhez hasonló játékelméleti fejtegetések számos biológiai-társadalmi kérdésre, például az emberi kooperáció egyes tulajdonságaira vetettek fényt. A témában megemlíthető más evolúciós-szimulációs programok kifejezetten kutatási célokra jöttek létre, a legközelebb talán még az Avida áll a legközelebb a Spore-hoz: a Michigani Egyetem és a Caltech kutatóinak közös szoftvere egyfajta digitális Petri-csésze, amelyen belül az apró számítógépes programok igazi organizmusokként tudnak viselkedni - sokszorozzák önmagukat, eközben pedig programkódjuk sorainak változtatásával mutálódnak, amely folyamatot a természetes szelekció egyfajta digitális mása befolyásolja.
A játék kipróbálásakor nem tudtunk nem gondolni arra, amit a Yale tudósai mondtak: abban a pillanatban, hogy a játékos veszi át az evolúció törvényszerűségei helyett a gyeplőt, számos kegyetlennek tűnő természeti törvényszerűségtől menekülünk meg. Azzal pedig, hogy az általunk létrehozott lényt mi alakítjuk kedvünk szerint, gyakorlatilag tényleg csak azok az alapelvek maradnak meg a legvilágosabban, amelyek szerint a fajok mind egy rendkívül érzékenységgel kialakult balansz révén maradtak fent. A játékstúdió azon döntése, amely szerint a játék szándékosan rajzfilmszerű külsővel bír, annyiból nem meglepő, hogy a meglehetősen komplex játékot a fiatalabb játékosok felé is eladhatóvá kell tenni, annyiból viszont kifejezetten igen, hogy a The Sims magyar játékosai között körülbelül 35% a fiúk megoszlása, a Spore esetében pedig az Electronic Arts 50-50%-os megoszlást tippel a két nem között, egyes vélemények szerint a Sims-rajongók esélyesen migrálnak majd át nagy számban a biológiai tamagocsihoz. Míg a Spore számos lehetőséget ad a játékosok kezébe, sandboxnak ugyan mernénk hívni, istenjátéknak viszont nem - a természet egyensúlyrendszerét ugyanis - elméletben - még mi sem dönthetjük meg.
Egy hete már több fajta élőlény népesíti be a Spore virtuális világát, mint a Földet. A legendás Will Wright játéktervező szeptemberben megjelenő játéka az evolúciót és a civilizációs fejlődést lényegíti át játékélménnyé, mindehhez pedig a játékosok készítenek ingyen tartalmakat.
Szeptemberben érkezik Will Wright játékdesigner új világhódító játéka, a Spore. A világhírű Sims és Sim City-játékok tervezője ezúttal eddigi játékainak legjobb elemeit keveri össze: egy civilizációt az őslevestől egészen a világűr meghódításáig végigkísérhetünk.
Magyar fiatalok kísérleti videóklipje perzseli végig tűzvészként a digitális kultúra és filmművészet rendezvényeit. A világszerte elismert Siggraph és Ars Electronica művészeti fesztiválokon jelölt Chaos Theory készítői a nyolcvanas évek óta virágzó alkotói szubkultúrához, a demoscene-hez tartoznak, melynek tagjai huszonéves fiatalok. Kortárs művészeket és dizájnereket megszégyenítő videóklipjeiket ingyenesen terjesztik, állításuk szerint csupán azért, mert megtehetik.