Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"42a3c7f7-b494-484f-b4d3-7cf62569ed9a","c_author":"HVG","category":"360","description":"Jászberényi Sándor a kétezres évtized közepe óta többnyire Egyiptomban él.","shortLead":"Jászberényi Sándor a kétezres évtized közepe óta többnyire Egyiptomban él.","id":"20250418_hvg-Az-iro-sajat-kezeben-Cosmopolit-Kiado-Jaszberenyi-Sandor-Gulyas-David","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42a3c7f7-b494-484f-b4d3-7cf62569ed9a.jpg","index":0,"item":"53f34006-2ad0-4fea-b7a0-145b99c14bf2","keywords":null,"link":"/360/20250418_hvg-Az-iro-sajat-kezeben-Cosmopolit-Kiado-Jaszberenyi-Sandor-Gulyas-David","timestamp":"2025. április. 18. 10:45","title":"Könyvkiadót indított az egyik legismertebb magyar haditudósító","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"09b5fc96-3c96-4a89-a1f7-7017d0be26bd","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A lakók szerint valaki dohányozhatott, emiatt csaphattak fel a lángok.","shortLead":"A lakók szerint valaki dohányozhatott, emiatt csaphattak fel a lángok.","id":"20250418_budapest-nyolcadik-kerulet-tuz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/09b5fc96-3c96-4a89-a1f7-7017d0be26bd.jpg","index":0,"item":"1a58b644-d01f-4590-8e27-025c9318cb01","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_budapest-nyolcadik-kerulet-tuz","timestamp":"2025. április. 18. 10:51","title":"Tűz volt, majd leszakadt a lépcső egy nyolcadik kerületi lakásban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Továbbá Ukrajna és Irán is szóba jött a megbeszélésen. ","shortLead":"Továbbá Ukrajna és Irán is szóba jött a megbeszélésen. ","id":"20250418_Trump-a-kereskedelemrol-targyalt-a-brit-miniszterelnokkel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c566f55a-b81e-4cb7-b737-d119ea6fd9a8.jpg","index":0,"item":"dfc18a2e-edef-4298-a564-e7a022a503b0","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_Trump-a-kereskedelemrol-targyalt-a-brit-miniszterelnokkel","timestamp":"2025. április. 18. 20:12","title":"Trump a vámokról tárgyalt a brit miniszterelnökkel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Továbbra sincs meg 26 éves öccse. ","shortLead":"Továbbra sincs meg 26 éves öccse. ","id":"20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/414e3411-5c66-4235-98c2-8d60b9bc42f4.jpg","index":0,"item":"ef134bda-42d5-4b77-8d86-c5688d42e2a2","keywords":null,"link":"/itthon/20250418_Egy-roman-no-szerint-nem-segitettek-neki-a-magyar-hatosagok-eltunt-testverenek-kereseseben-amig-ugyvedet-nem-fogadott","timestamp":"2025. április. 18. 20:36","title":"Egy román nő azt állatja, ügyvéd nélkül nem segítettek neki a magyar hatóságok az eltűnt testvére keresésében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec","c_author":"Révész Sándor","category":"360","description":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig a vásáriroda vezetője, Hollósy István könyvet publikált „Visszapillantás a Budapesti Nemzetközi Vásár két évtizedes múltjára” címmel. Ebből is látszik, hogy a BNV életkora bizonytalanabb, mint egy primadonnáé. Minden aktuális hatalom a maga dicsőségét demonstrálta a Budapesti Nemzetközi Vásárral, amely az üzletemberek számára üzleti, a milliós tömegek számára szórakozási és ámulási lehetőség volt. Itt tátotta rá a száját először a nép a rádióra, a televízióra, a csuklós buszra, a Coca-Colára, az autócsodákra – mikor mire.","shortLead":"Száz évvel ezelőtt, 1925. április 18-án nyitották meg az első Budapesti Nemzetközi Vásárt. A következő évben pedig...","id":"20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d3109879-9911-48ff-868f-dbce10c96dec.jpg","index":0,"item":"41c10186-dc63-4158-9a29-153c0bc274d4","keywords":null,"link":"/360/20250418_Budapesti-Nemzetkozi-Vasar-100","timestamp":"2025. április. 18. 17:20","title":"Az állami hiúság vására – A Budapesti Nemzetközi Vásár rezsimeken átívelő 100 (vagy több) éve","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5636f792-3eda-4eac-8ff1-a65b3ede13cc","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Kilmar Ábrego Garciáról valamiért azt hitték, hogy terrorista. Kiderült, hogy az amerikaiak hibáztak, a férfi viszont börtönbe került – El Salvadorban, miután deportálták, visszaút pedig egyelőre nem látszik számára.","shortLead":"Kilmar Ábrego Garciáról valamiért azt hitték, hogy terrorista. Kiderült, hogy az amerikaiak hibáztak, a férfi viszont...","id":"20250418_el-salvador-trump-deportalas-demokrata-szenator","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5636f792-3eda-4eac-8ff1-a65b3ede13cc.jpg","index":0,"item":"45d4b9ce-1973-4442-95ac-ae3c6200701e","keywords":null,"link":"/vilag/20250418_el-salvador-trump-deportalas-demokrata-szenator","timestamp":"2025. április. 18. 11:44","title":"Tévedésből deportálta a Trump-kormány, most egy demokrata szenátor próbálta hazavinni a börtönből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"baf61e37-4c5d-4f6e-be0a-841b866157e3","c_author":"Domány András","category":"gazdasag","description":"Judo-vb, atlétikai nagydíj, Tour de Hongria, kézilabda Bajnokok Ligája négyes döntő – mindenki mehet, de csak matricával. A kormány közben arról is döntött, hogy megújítják az Audi Hungáriával 2013-ban kötött stratégiai együttműködési megállapodást. ","shortLead":"Judo-vb, atlétikai nagydíj, Tour de Hongria, kézilabda Bajnokok Ligája négyes döntő – mindenki mehet, de csak...","id":"20250418_Legalis-buszsavozas---tobb-kiemelt-sportrendezveny-autoi-is-elozhetik-hamarosan-a-fovarosi-forgalmat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/baf61e37-4c5d-4f6e-be0a-841b866157e3.jpg","index":0,"item":"9ef0d34c-8a36-4dc9-af15-7e5543c7b809","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250418_Legalis-buszsavozas---tobb-kiemelt-sportrendezveny-autoi-is-elozhetik-hamarosan-a-fovarosi-forgalmat","timestamp":"2025. április. 18. 08:41","title":"Legális buszsávozás - több kiemelt sportrendezvény autói is előzhetik hamarosan a fővárosi forgalmat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"93b66bd8-334d-4a2b-9d02-f16807c15f09","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Másokhoz képest Jászai Gellért főtulajdonos egész rosszul keres.","shortLead":"Másokhoz képest Jászai Gellért főtulajdonos egész rosszul keres.","id":"20250417_300-millio-forint-folott-volt-a-legjobb-fizetes-a-kormanykozeli-4iG-nel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/93b66bd8-334d-4a2b-9d02-f16807c15f09.jpg","index":0,"item":"a3261b4c-e772-4f5c-a170-1c0634bcff58","keywords":null,"link":"/kkv/20250417_300-millio-forint-folott-volt-a-legjobb-fizetes-a-kormanykozeli-4iG-nel","timestamp":"2025. április. 17. 14:15","title":"300 millió forint fölött volt a legjobb fizetés a kormányközeli 4iG-nél","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az űrutazás az emberiség legnagyobb kihívásainak egyike, egy űrsikló fellövéséhez pedig seregnyi emberre és komoly befektetésre van szükség. Jóval hatékonyabb lenne, ha a kozmoszba nem kellene annyi üzemanyagot magunkkal cipelni, erre pedig megoldást jelenthet, ha az űrhajók menet közben veszik fel az üzemanyag elégetéséhez szükséges oxigént.
Még a legegyszerűbb rakétahajtóművekhez is több fázisra van szükség, s a legnagyobb terhet az üzemanyag elégetését segítő oxidáló anyag jelenti. A rakéták függőleges irányba startoltnak, hogy a lehető legrövidebb időt töltsék a Föld gravitációjának leküzdésével. Felfelé haladva a fokozatok leválnak, ezáltal csökkentve az űrjármű tömegét.
A New Scientist beszámolójában olyan jövőbeni űrhajókról beszél, amelyeket olyan költségekkel lehetne üzemeltetni, mint egy repülőflottát, ráadásul jóval hatékonyabbak lennének, mint mostani társaik, mivel úgynevezett „egyfokozatú” űrhajók, vagyis nem szükséges hozzájuk olyan üzemanyagtartály és hajtómű, amely megsemmisül használat közben. Emellett akár néhány nap, vagy akár néhány óra alatt felkészíthetőek a kilövésre. Egy űrsikló indítását napjainkban még hónapokig tartó előkészületek előzik meg.
Mivel a rakéta súlyának nagy részét az oxidáló anyag adja, a leglogikusabbnak az tűnik, ha olyan járművet fejlesztenek ki, amely a légkör oxigéntartalmát kihasználva égeti el az üzemanyagát, vagy legalábbis annak egy részét.
Múlt héten a brit Reaction Engines bejelentette, hogy egymillió eurós támogatást kaptak az Európai Űrügynökségtől (ESA), a „lélegző” rakétahajtómű három kulcsfontosságú részének kifejlesztésére. A cég abbéli reményének adott hangot, hogy ezáltal létrejöhet a mintegy tíz éve tervezési fázisban lévő Skylon űrrepülő, amely hagyományos repülőgéphez hasonlóan tudna fel- és leszállni.
A Skylon mellett sorban áll még néhány cég, hogy a „lélegző” űrrepülők technológiáját kifejlesszék. Az ilyen űrhajómotorok légbeömlőkön keresztül szívják be a levegőt, majd lelassítják, hogy fel tudják használni az így nyert anyagot. Az úgynevezett hiperszonikus sebességnél – ami gyorsabb a hangsebesség ötszörösénél (5 Mach) – azonban ez a módszer nem használható, mert a beáramló levegő túl forró lenne.
Erre lehet megoldás az úgynevezett scramjet-technológia, amely nem hűti le a levegőt, hanem gyorsan összevegyíti az üzemanyaggal, ezáltal biztosítva a szükséges tolóerőt. Ám ez csak 5 Mach felett működik, tehát szükséges lenne egy másik rendszerre (akár egy hagyományos rakétára), hogy a hiperszonikus sebességet elérje a gép.
A szakemberek egyelőre nem tudják, milyen sebességre lenne képes a „lélegző” hajtómű, mivel még nem tudták tesztelni ezt a technológiát. Egyes kutatók úgy vélik, hogy bizonyos sebesség felett már nem lehet az üzemanyagot a levegővel keverni, legalábbis nem annyira, hogy be lehessen gyújtani. Ez némileg korlátozza a lélegző motorok teljesítményét.
„A scramjet-hajtóművek elméleti felső határa 12-20 Mach között van” – magyarázta Mark Lewis, a University of Maryland űrrepüléssel foglalkozó mérnöke. „Ez azonban kevés, mivel a Föld körüli pálya eléréséhez 25 Machra van szükség, vagyis a scramjet-hajtóművekkel szerelt gépeknél kétszer is szükség lenne a hagyományos rakétákra.”
A Skylon modellje egy hőcserélőben 1000 Celsius-fokról -100 Celsius-fokra hűtené a beáramló levegőt 5 Mach sebességnél. Miután ez megtörtént, a levegő folyékony hidrogénnel keveredne és elégne. A Skylon-gépek már a felszálláskor a külső levegő oxigéntartalmát használnák fel, egészen 5,5 Mach-ig. Ezután 26 kilométeres magasságban a hajtómű hagyományos rakétameghajtásra kapcsolna és a fedélzeti oxigéntartályokkal gyorsítaná a gépet a szükséges sebességre.
„Egyedi koncepció, s jelen pillanatban talán az egyetlen olyan, amelynek felhasználásával elérhetjük, hogy a hagyományos repülőként viselkedő gépek kijussanak a légkörből” – fejtette ki Mark Hempsell, a Reaction Engines programigazgatója. A jelenlegi tervek e cég szerint alkalmasak arra, hogy egy 43 tonnás gépet Föld körüli pályára állítsanak, 12 tonnányi rakománnyal (ez nagyjából a fele az űrsikló befogadóképességének).
Az eddigi két legsikeresebb „lélegző” hajtóművel végrehajtott repülést a NASA X-43-as kísérleti gépe hajtotta végre. Ez az 5 méter hosszú, scramjet-technológiát használó jármű két tíz másodperces repülésen vett részt 2004-ben, az elsőn 7, a másodikon 10 Mach sebességet érve el. Ez azonban rövidesen változhat, 2009-ben ugyanis az amerikai légierő tervezi az X-51-es kísérleti gép tesztrepülését. A járművet egy B-52-es bombázó juttatja fel 15 kilométeres magasságba, ahol lecsatlakoztatják, majd négy-öt percre beindítják a hajtóművét. A mérnökök azt várják, hogy 6 Mach sebességre gyorsulhatnak fel az X-51-gyel.
„Az ördög természetesen itt is a részletekben rejtőzik” – magyarázta Aaron Auslander, a Nasa Langley Kutatóközpontjának hajtóművekkel foglalkozó szakértője. „Több módon is eljuthatunk a kozmoszba, de a legjobb technológiára lesz szükségünk, hogy költséghatékony és megbízható járműveket hozzunk létre. A tényleges repülések előtt még számos eldöntendő kérdésre kell megkeresnünk a választ.”
Ahányszor a levegőbe emelkedik egy űrsikló a floridai Kennedy Űrközpontból, egy repülésirányító feszülten figyeli az eseményeket. Az ő feladata ugyanis, hogy megsemmisítse a járművet, a fedélzetén tartózkodókkal együtt, ha olyan helyzet áll elő, hogy a meghibásodott űrrepülő a polgári lakosságot fenyegeti.
Hány ember kell ahhoz, hogy útjára bocsásson egy űrrepülőgépet? Az MIT tudósai szerint több mint 84 millió. Cserébe egyiküknek sem kell tennie szinte semmit.
A NASA által kiadott számítógépes animáción látható, ahogy az Ares nevű hordozórakéta elindul, az atmoszféra legfelső rétegében leválik az első fázisú üzemanyagtartály, amely ejtőernyők segítségével visszajut a Föld felszínére, így ismét felhasználhatóvá válik.