szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Erre még alszom egyet - szoktuk mondani néhány olyan döntés előtt, amelyet vagy fontossága vagy sok aspektusa miatt alaposan meg kell fontolnunk. Egy kutatás szerint viszont ezzel csak az időnket vesztegetjük.

A Harvard Egyetem kutatói arra voltak kíváncsiak, hogy vajon van-e értelme, vagy bármilyen hatása annak, ha egy döntésre alszunk egyet. Egyszerű példán illusztrálták, de az eredmény így is érdekes.

A résztvevőknek egy laptoptáska vásárlásáról kellett dönteniük, amelyhez bőséges kínálatot kaptak, megannyi információval, árakkal, tulajdonságokkal. Negatív és pozitív színben feltüntető fotókat is kaptak az eszközökről, majd ezeket igényeikkel összevetve döntést kellett hozniuk arról, hogy melyiket választanák. A döntésüket értékelniük is kellett, illetve meg kellett mondaniuk, hogy tényleg adnának is érte annyi pénzt, amennyit kérnek érte az üzletekben.

Két csoportba osztották őket: az egyik tagjai reggel hoztak döntést, a másik tagjai pedig este. Mindenkitől 12 órával később kérték ki újra a véleményüket a termékekről, és arról, hogy változott-e a véleményük. Így az egyik csoport tagjai aludtak egyet a döntésre, a többiek nem.

Kiderült, hogy a két csoport tagjai később is ugyanazt választották és a fizetési hajlandóság is hasonló volt. Az egyetlen különbség, hogy a döntésre alvók sokkal izgatottabbak voltak választásuk miatt, még pozitívabban nyilatkoztak róla.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!