szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség március óta vizsgálta annak a halálos balesetnek a körülményeit, amiben egy Tesla Model 3 vett részt. Most fontos megállapításokra jutottak.

Még márciusban történt az a halálos közúti baleset, amelyben egy Tesla Model 3, valamint egy kamion vett részt a floridai Palm Beach megyében. Az elektromos autót Jeremy Banner egy négysávos úton vezette, ahol bizonyos pontokon kereszteződésekből fordulhatnak egyik vagy másik irányba az érkező járművek. Az egyik ilyen kereszteződésnél hajtott ki a Tesla elé egy kamion, ami az ellentétes irányba akart menni.

Az amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség (National Transportation Safety Board, NTSB) március óta vizsgálta a baleset körülményeit, és most egy érdekes megállapításra jutottak. Az ArsTechnica beszámolója szerint a Model 3-ban alig 10 másodperccel azelőtt élesítették a robotpilótát, hogy a halálos baleset bekövetkezett volna.

Az elektromos autó nagyjából 110 km/h-val haladt, majd az ütközéskor a teherautó pótkocsija alá csúszott, ami gyakorlatilag leborotválta a kocsi tetejét. A jármű még 500 métert tett meg ezután, mielőtt az út közepén megállt volna.

ArsTechnica

Az NTSB vizsgálata ugyanakkor azt is kiderítette, hogy a sofőr keze a balesetet megelőző 8 másodpercben nem volt a kormányon. Ez azért fontos, mert a Tesla minden vásárlója figyelmét külön felhívja arra, hogy az önvezető mód egyelőre nem jelenti azt, hogy nem kell az útra figyelni, és nem kell készen állni arra, hogy szükség esetén beavatkozzon a sofőr. Az NTSB megállapítása szerint sem a rendszer, sem a sofőr nem próbált meg kitérő manővert végrehajtani.

A Tesla szóvivője szerint az autók robotpilótái nagyjából 1,6 millió kilométert vezettek, és a statisztikák azt mutatják, hogy sokkal kevesebb baleset történik a technológiának köszönhetően (ha a sofőr is figyel a vezetésre), mint a "normál" autók esetében.

A Teslával egyébként volt már egy másik halálos baleset, ami nagyjából ugyanígy történt meg. Még 2016 májusában Joshua Brown vesztette így az életét egy Model S volánja mögött, ami 120 km/h-val haladt. A robotpilóta akkor is be volt kapcsolva, de nem érzékelte a keresztbe elforduló kamiont.

Amerikai Nemzeti Közlekedésbiztonsági Ügynökség

A két kocsiban ugyanakkor nem ugyanaz a technológia dolgozik. Banner Model 3-asában már a második generációs Autopilot dolgozik, amit házon belül fejlesztett a cég. A probléma alapvetően az, hogy az érintett szenzorok a mozgó objektumok érzékelésére szolgálnak, az álló tárgyakat viszont figyelmen kívül hagyják. Ez történt most ebben az esetben is.

A megoldás a LIDAR-rendszer használata lehet. Ez a radarok és kamerák helyett lézernyalábot lő szét az autó körül, majd kiszámítja, mennyi ideig tart, mire visszatér a sugár. Ennek köszönhetően a kocsi körül egy 3D-s kép rajzolódik ki, ami megmutatja a közeli tereptárgyakat, autókat vagy akár egy keresztbe forduló kamiont is.

A probléma azonban ezzel az, hogy ez a technológia még most is több tízezer dollárba kerül, így nem szerelhetik bele a kocsikba, mert az annyira megdobná az árat, hogy már senki sem vásárolná meg a járművet.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!