Ön is rákeres a gyógyszerekre az interneten? Ez nem mindig jó ötlet

Ön is rákeres a gyógyszerekre az interneten? Ez nem mindig jó ötlet

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

A nocebohatás egy egyre gyorsabban terjedő jelenség, ami segíti elő a páciensek gyógyulását.

"A kockázatok és mellékhatások tekintetében olvassa el a betegtájékoztatót (vagy kérdezze meg kezelőorvosát, gyógyszerészét" – hangzik el a gyógyszereket népszerűsítő reklámokban. Hogy ezt mennyien teszik meg a valóságban, azt nem tudni, azt viszont igen, hogy ehhez kapcsolódóan egy új jelenség jelent meg. Sokan ugyanis nem a mellékelt tájékoztatóban, hanem az interneten igyekeznek utána nézni a szerek mellékhatásainak, ám ezekhez gyakran más gyógyszerfogyasztók személyes tapasztalatai dramatizálják tovább. Pedig – figyelmeztetnek szakértők – nem kellene ennyire megbízni a különféle weboldalakon, fórumokon vagy a közösségi média felületein megjelenő „tájékoztatásokban”, hiszen ezek jó része korántsem hiteles információ, és elszaporodásukkal párhuzamosan látványosan megnőtt a pszichés alapon produkált mellékhatások száma, az úgynevezett nocebohatás.

Minél több valamely országban a koleszterincsökkentők mellékhatásaival foglalkozó honlap, annál nagyobb azon a területen a szóban forgó gyógyszerek iránti intolerancia – számolt be például tavaly az International Journal of Cardiology című szaklap. A negatív esetek száma pedig annál jobban nő, minél többen "gugliznak" rá a témára.

Hogy mivel hozható összefüggésbe a nocebo jelenség, és mi lehet a megoldás a jelenség megfékezésére, arról a HVG Hetilap legfrissebb számában olvashat.