Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A bakui elnöki hivatal képviselője szerint Azerbajdzsánnak nincs szüksége arra, hogy az Oroszországhoz tartozó Csecsenföld kormánya bármiféle segítséget nyújtson az Azerbaijan Airlines légitársaság szerencsétlenül járt gépén utazók családtagjainak.","shortLead":"A bakui elnöki hivatal képviselője szerint Azerbajdzsánnak nincs szüksége arra, hogy az Oroszországhoz tartozó...","id":"20241227_Azerbajdzsannak-nem-csecsen-segitseg-kell-hanem-bocsanatkeres-es-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05.jpg","index":0,"item":"f8db0f3b-7fca-4c23-9b4b-31a4bb31def3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Azerbajdzsannak-nem-csecsen-segitseg-kell-hanem-bocsanatkeres-es-karterites","timestamp":"2024. december. 27. 20:31","title":"Azerbajdzsánnak nem csecsen segítség kell, hanem bocsánatkérés és kártérítés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"574ea1d2-761e-4925-b9d0-ed108da136fd","c_author":"Martini Noémi","category":"itthon","description":"Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából ki tudják termelni a lakbért, másoknak a Máltai Szeretetszolgálat továbbra is finanszírozza a lakhatást, de rengetegen tűnnek el nyomtalanul a rendszerből, és olyanokról is hallani, akik arra kényszerültek, hogy visszatérjenek Kárpátaljára. Az utóbbi négy hónapban több érintett családdal és szállásadóval maradtunk kapcsolatban, hogy megtudjuk, hogyan élnek túl. Három helyszín, három különböző sors. ","shortLead":"Augusztus vége óta nem jár állami lakhatási támogatás több ezer kárpátaljai menekültnek. Vannak, akik alkalmi munkából...","id":"20241228_karpataljai-menekultek-ukrajnai-haboru-tamogatas-maltai-szeretetszolgalat-lakhatas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/574ea1d2-761e-4925-b9d0-ed108da136fd.jpg","index":0,"item":"a2c8a2bb-0999-4617-8380-7c4b1c0c4194","keywords":null,"link":"/itthon/20241228_karpataljai-menekultek-ukrajnai-haboru-tamogatas-maltai-szeretetszolgalat-lakhatas-ebx","timestamp":"2024. december. 28. 10:00","title":"„Nincs még egy ország, ahol különbséget tesznek menekült és menekült között” – hogyan élnek az állami támogatástól elesett kárpátaljai menekültek?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet kaptak. A fenntarthatóság egyre fontosabbá válik az iparágban.","shortLead":"A TIME magazin az év 200 legjobb találmányát felvonultató listáján a divatiparral kapcsolatos innovációk is helyet...","id":"20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d5d1b24-6bc8-4044-bfaf-6fabdfd87d29.jpg","index":0,"item":"25cbfda1-c73c-4a40-a885-cf79288117ee","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_2024-legjobb-talalmanyai-divatipar-fenntartahato-bor-mesterseges-intelligencia-hasznlatruha-okologiai-labnyom","timestamp":"2024. december. 27. 10:03","title":"2024 legjobb találmányai: kiszámított valóság, zöld luxusbőr, könnyebb bevásárlás a neten","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5f8781f5-ccea-4ea8-8067-b8a2c321c0af","c_author":"Mastercard","category":"brandcontent","description":"Megjelent a Mastercard „<em>Fenntarthatósági Percepciós Index”, </em>amely átfogó képet nyújt a hazai bankszektor környezeti fenntarthatósági teljesítményéről. A tanulmány bemutatja, hogy a bankok milyen eredményeket értek el a zöld átállás terén és milyen elvárásokat támasztanak velük szemben a magyar fogyasztók.","shortLead":"Megjelent a Mastercard „<em>Fenntarthatósági Percepciós Index”, </em>amely átfogó képet nyújt a hazai bankszektor...","id":"20241203_Bankszektor-elorelepes-a-zold-uton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5f8781f5-ccea-4ea8-8067-b8a2c321c0af.jpg","index":0,"item":"d156a16f-e506-4cd3-950d-f99419f3cd68","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241203_Bankszektor-elorelepes-a-zold-uton","timestamp":"2024. december. 27. 15:30","title":"Tényleg erre tartanak a magyar bankok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint az ázsiai ország hatodik generációs harci gépe lehet. A kísérleti repülést mutató felvételek alapján úgy tűnik, hogy a gépnek deltaszárnya van és három hajtóművel látták el.","shortLead":"A délnyugat-kínai Csengtu város környékén többen videóra vettek egy különleges formájú repülőt, ami a szakértők szerint...","id":"20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/90269c10-9a0d-4a7c-8d40-5644aa8ace45.jpg","index":0,"item":"22c420d5-b64e-4347-a0cf-3e0c4fa15320","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Videon-a-hatodik-generacios-kinai-harci-gep","timestamp":"2024. december. 27. 14:49","title":"Lefilmezték a kínaiak hatodik generációs harci gépének próbarepülését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Ezt azonban egyelőre nem részletezték, és Oroszország felelősségét sem firtatták.","shortLead":"Ezt azonban egyelőre nem részletezték, és Oroszország felelősségét sem firtatták.","id":"20241227_azeri-utasszallito-lezuhant-kulso-behatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/079a5092-2b44-4ee1-8d9c-b0a8ec32f3a8.jpg","index":0,"item":"d2e8f728-2f2b-4629-ad49-9389129b9c4d","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_azeri-utasszallito-lezuhant-kulso-behatas","timestamp":"2024. december. 27. 14:49","title":"Az azeri légitársaság szerint külső behatás miatt zuhant le az utasszállító repülőgép","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6","c_author":"Dzindzisz Sztefan","category":"kkv","description":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű gyarapodást ritkán látni.","shortLead":"Legalábbis, ha átlépjük a magyar határt, akkor már a régióban is találunk sokkal gazdagabbakat náluk. De ilyen léptékű...","id":"20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a7edb185-c065-48ac-b020-a249869b78a6.jpg","index":0,"item":"efa78126-caa6-4071-90cb-45489dd6f5b7","keywords":null,"link":"/kkv/20241227_Meszaros-Lorinc-vagyon-forbes-gazdagok-ebx","timestamp":"2024. december. 27. 12:39","title":"74 millió forint Mészáros Lőrinc órabére, Tiborczé 8,7 millió, de még így is kispályások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6a6eaf1-8583-47c4-9327-561c3bf3f0df","c_author":"HVG","category":"360","description":"2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2. rész.","shortLead":"2024 Krónikája – Világ című sorozatunkban az év legfontosabb eseményeit idézzük fel. Negyedévenként haladunk, ez az 2...","id":"20241227_hvg-2024-Kronikaja-vilag-2-resz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6a6eaf1-8583-47c4-9327-561c3bf3f0df.jpg","index":0,"item":"2d334f6a-4846-4e32-9005-73f08c054427","keywords":null,"link":"/360/20241227_hvg-2024-Kronikaja-vilag-2-resz","timestamp":"2024. december. 27. 12:00","title":"Anomáliák az időjárásban és a politikában, papírforma a fociban – 2024 Krónikája","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Legtöbben nem is gondolják, mennyi űrtörmelék hullik vissza a Földre. Az óriási mennyiség mellé persze érdemes odatenni azt az értéket is, mennyi az esélye annak, hogy valakit eltalál egy űrszemétdarab. Mindenesetre kutatják, hogyan okozhatna minél kevesebb kárt az űrszemét, az egyik megoldás pedig erősen hasonlít egy tábla csokira.
Akik hallottak már a kék jégről, most hasonló kockázat miatt izgulhatnak. A kék jég ugyebár az utasszállító repülők vécéjének fagyott és időnként lezuhanó tartalma. Színét a fertőtlenítő adja, jégtömbbé pedig akkor válik, ha viszonylag ritka üzemzavar miatt egy szivárgó szelepből kicsöpög az anyag, majd odakint lassacskán nagyobb darabbá fagy. Leesni többnyire akkor szokott, amikor a repülőtér közelében a gép melegebb légrétegbe kerül. Mióta ez egyáltalán előfordulhat, a valóságban csupán néhány kisebb anyagi kárt jegyeztek föl ennek kapcsán.
Ehhez képest nem is tűnne teljesen elhanyagolhatónak a kockázat, hogy valakire egy darabka műhold vagy hordozórakéta potyogjon. Megesett már ilyesmi: 1969-ben öt japán tengerész könnyebben megsérült hajójuk fedélzetén, 1997-ben egy amerikai nő, Lottie Williams vállát súrolta egy Delta rakéta becsapódó hulladéka, de nem okozott sérülést.
Ha csak ennyi, akkor voltaképpen nagy szerencsénk van, elvégre napi egy-két tonnára becsülik a lezuhanó törmelék mennyiségét. Ennek négyötöde porrá izzik, de így is elég sok, akár halált okozni is képes darabka zuhan a Földre – derül ki a The Economist összefoglalójából.
Űrszemét a Föld körül
OHB Systems
Szerencse, hogy a szárazföldek és pláne az óceánok hatalmas területei lakatlanok, így nem túl nagy az esély, hogy valakit fejbe találjon az űrszemét. Csakhogy egyre több anyag kerül Föld körüli pályára. Tavaly 111 sikeres felbocsátás történt, szemben az egy évtizeddel korábbi 66-tal, és újabban több az olyan rakéta, amely nem egy, hanem több űreszközt szállít a magasba. A műholdakat és társaikat – leszámítva persze az embereket szállító űrhajókat – általában úgy tervezik, hogy feladataik végeztével lezuhanjanak, mert különben irányítás nélkül imbolyogva összeütközhetnének a még működő társaikkal.
Hogy a zuhanás végeztével az épségben maradó darabok mennyire veszélyeztetnek emberéletet, az nagyjából megbecsülhető. Ezzel foglalkozik például a német Hyperschall Technologie Göttingen vállalat. Egy szakvélemény ára 50 ezer euró körül van. Ha kiderül, hogy a haláleset vagy sérülés kockázata nagyobb mint 1:10 000, akkor át kell tervezni az űreszközt, illetve a visszahozatalát.
A balesetmegelőzés egyik bevált módszere az irányított visszatérés. Ilyenkor a műholdat úgy vezérlik, hogy a Csendes-óceán déli lakatlan övezetébe érkezzen. Az űrtemető az óceáni elérhetetlenség pólusa – vagyis a szárazföldektől legtávolabbi tengeri pont, másik nevén a Nemo-pont – környékén van, nagyjából félúton Új-Zéland és Chile között. A Föld leglakatlanabb részeinek egyike ez, még a hajók és repülők is elkerülik, de ha mégis arra tartanának, értesítik őket a veszélyről.
Az óceáni elérhetetlenség pólusa, azaz a Nemo-pont
Wikipédia (közkincs)
Az ilyen leszállás azonban meglehetősen ritka, mert kevés űrhivatal vállalja a 20 millió euróra becsülhető többletköltséget, ami abból adódik, hogy több üzemanyagra, erősebb hajtóműre, és a feladat végrehajtásához földi irányításra van szükség. Olcsóbb a félig irányított visszatérés, amely kevésbé pontosan célozza meg a lakatlan területet, de elég hozzá a maradék üzemanyag vagy egy különleges vitorla. De még erre is kevesen vállalkoznak, mert vagy a küldetést kell lerövidíteni (hogy maradjon üzemanyag) vagy a vitorla jelent többletsúlyt. Végső soron az űrjárművek nagy többsége véletlenszerűen zuhan a Földre. Folynak tehát a kutatások, hogy a zuhanó tárgyak vagy ne is érjenek földet, hanem menet közben teljesen elégjenek, vagy legalábbis kevés bajt okozzanak, amikor becsapódnak. A táblás csoki egyszerű konstrukciójára emlékeztető megoldás lenne, hogy az űreszközbe könnyen eltörő részeket terveznek, így a szerkezet hamar szétesik, a kisebb darabok pedig jobban elégnek. Ebbe az irányba mutat egy európai vállalkozás, az OHB Systems ötlete is: emlékező ötvözetből gyártanák a csavarokat, szegecseket, így hő hatására a kötőelemek más formát vennének fel és elengednék, amit addig a helyén tartottak. Hasonlóképpen, a francia–olasz Thales Alenia Space hő hatására széteső illesztésekkel kísérletezik. Ugyanott próbálkoznak azzal, hogy titán és acél helyett a könnyebben elpárolgó alumíniumból vagy grafitos műgyantából készítsék az alkatrészeket.
Véget ért a Tienkung-2 nevű kínai űrállomás életciklusa, amely mostanra lepottyant az égből. Vészhelyzet nem állt fenn, a szerkezet darabjai a Csendes-óceánban landoltak.
Ami mégis földet ér, azt pedig érdemes úgy preparálni, hogy ne sörétként szóródjon szét, hanem egyetlen lövedékként csapódjon be, csökkentve a találat valószínűségét. Az OHB Systems szerint erős kábelekkel kellene egymáshoz erősíteni a széteső alkatrészeket. A Thales Alenia megfelelő borításba építené a most még szétszóródó darabokat.
Ami a kockázat becslését illeti, immár feledésbe merült, miért éppen 1:10 000-nél vonták meg a határt – írja a The Economist. Mindenesetre ehhez a számhoz tartják magukat a NASA amerikai űrhivatalnál, és sok más országban is. Ha azt vesszük, hogy a Földnek most 7 és fél milliárd lakója van, akkor rendkívül csekély – lezuhanó műholdanként egy a 75 trillióhoz – bárkinek az esélye arra, hogy eltalálja valami űrszemét. Az említett kísérletezés jelzi, hogy az űrkutatás felelőseinek érdekükben állhat csökkenteni még ezt a kis kockázatot is.
Nem biztos, hogy becsapódás esetén mindenkinek olyan szerencséje lenne, mint az ausztrál Stan Thorntonnak. 1979-ben, miután az amerikai földi irányítók az Indiai-Óceán és Nyugat-Ausztrália térségét célozták meg a kiszolgált Skylab űrállomással, Esperance városában az akkor 17 éves Stan a házuk tetején bukkant rá egy roncsdarabra. Egy amerikai napilapnak sokat ért az exkluzív sztori – a földet érés nagy médiaesemény volt –, a San Francisco Examiner tízezer dollárt ígért annak, aki először jelentkezik egy Skylab-darabbal, és valóban meg is vásárolta a becses tárgyat.
Luxus életvitele és szolgája molesztálása miatt került a hírekbe Hilarion, aki annak idején három hónap alatt kapta meg a magyar állampolgárságot, ám idén nyáron forró lett a lába alatt a talaj.