hvg.hu

A Massachusettsi Műszaki Egyetem (MIT) tudósai egy olyan algoritmust fejlesztettek ki, amely a szuperbaktériumok legyőzéséhez keres ellenszert.

Az emberiségre jelenleg nemcsak a globális felmelegedés vagy a túlnépesedés jelent komoly veszélyt, hanem azok a baktériumok is, amelyekre már nem fejtenek ki hatást a legerősebb antibiotikumok sem. A Massachusettsi Műszaki Egyetemen ezek ellen vetették be a mélytanuló algoritmust, ami úgy tűnik, sikerrel járt: a szoftver olyan antibiotikumot fejlesztett, ami képes elbánni 35 veszélyes baktériumtípussal.

Az újfajta gyógyszerrel, a Halicinnal leküzdött kórokozók között ott van az Acinetobacter baumannii néven ismert szuperbaktérium is, ami az Irakból hazatérő amerikai katonák ezreit fertőzte meg. Az Egészségügyi Világszervezet még 2017-ben adta ki azt a listát, amin a világ legveszélyesebb szuperbaktériumai szerepelnek. A lista élén a fentebb említett kórokozó áll.

[15 percenként ölnek a szuperbaktériumok]

A Financial Times beszámolója szerint az újfajta orvosság a tuberkulózist okozó baktériummal, valamint a beleket megfertőző és hasmenést eredményező Clostridium difficilével is fel tudja venni a harcot.

Az MIT tudósai arra képezték ki a Halicint kifejlesztő algoritmust, hogy elemezze 2500 molekula szerkezetét, ezzel mérve fel az antibakteriális tulajdonságaikat. Ezután ráeresztették egy 100 millió molekulát tartalmazó adatbázisra, hogy kiszámítsa, milyen eséllyel küzdenének meg a veszélyes kórokozókkal.

A kutatók a Cell című tudományos folyóiratban publikálták a munkájuk eredményét. A Halicin egyike volt annak a kilenc molekulának, amire ezzel a módszerrel figyeltek fel a tudósok.

[Ismeri a szuperbaktériumokat? 33 000 ember hal meg minden évben csak Európában a fertőzésben]

Hogy mikor lesz kész gyógyszer a mostani felfedezésből, egyelőre nem tudni. Ahogy egyébként azt sem, mennyi időbe telhet, mire a baktériumok a Halicint is megtanulják legyőzni.

MTI / hvg.hu Tech

Génmódosított vírusokkal mentették meg egy nagyon beteg kislány életét

Először használtak genetikailag módosított bakteriofágokat, vagyis baktériumokat fertőzni képes vírusokat egy szuperbaktériummal fertőzött páciens kezelésében. A cisztás fibrózissal született Isabelle Carnell-Holdaway szervezetét a tuberkulózis kórokozójával egy nemzetségbe tartozó Mycobacterium abscessus fertőzte meg.

Gulyás: Idővel a rendőrök járnak majd ki elvégezni a koronavírustesztet