A tulajdonságait gombnyomásra megváltoztató anyagot fejlesztettek ki svájci tudósok, ami merevvé és rugalmassá is változtatható.

A metaanyagok olyan különleges tulajdonságokkal rendelkeznek, amelyek nem fordulnak elő a természetben. Ezeket a tulajdonságokat az anyag geometriai szerkezete hordozza magában.

„Az érdekelt, meg lehet-e változtatni egy anyag belső konfigurációjának geometriáját az előállítása után” – mondta Tian Chen, a Lausanne-i Egyetem (EPFL) kutatója, a tanulmány vezető szerzője. Végül sikerült megvalósítaniuk az elképzelést a kutatóknak egy szilíciumból és egy mágneses porból álló metaanyag segítségével. A szerkezeten belül minden sejt úgy működik, mint egy elektromos kapcsoló: mágneses mező segítségével bármikor ki- és bekapcsolhatók.

Ez megváltoztatja a metaanyag belső állapotát, ezzel mechanikai tulajdonságait is. A bekapcsolt állapot az anyagot merevebbé, a kikapcsolt állapot pedig rugalmasabbá teszi – magyarázta Chen.

Látott már metaanyagot? Elsőre csak egy darab műanyag, de alig-alig romlik el

Német kutatók olyan ajtózárat nyomtattak, ami egyetlen darabból áll, a működéshez szükséges részei mégis mozognak.

A tudósok szerint az anyag alkalmazható a jövőben például egy bokaficam esetén: kezdetben merev sínre van szükség a boka rögzítéséhez, a gyógyulás későbbi szakaszában pedig rugalmasra.

Az anyag ilyen módú alkalmazása azonban még nem lehetséges, a technológia egyelőre csak két dimenzióban létezik – mondta Pedro Reis, az EPFL tudósa.

A szakértők eredményeikről a Nature című tudományos lapban számoltak be.

Japán válasz a BMW M3-ra: itt a 479 lóerős új Lexus IS