szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

A SpaceX babérjaira törne a kínai Deep Blue Aerospace: a startup Nebula–1-es rakétája a Falcon–9-hez hasonlóan egy újrahasználható rakéta lehet majd. Egyelőre azonban még nem tökéletes.

A startup vasárnap tesztelte a Nebula–1-et, amely az indítás után nagyjából 5 kilométeres magasságba emelkedett, majd megpróbált landolni egy belső-mongóliai űrközpontban. Az utolsó pillanatig minden rendben is ment.

A rakéta megkezdte a vertikális landolást, ám az ereszkedés végén valami félrement, és hirtelen a landolóállásnak csapódott, majd lángokban tört ki. Az egész tesztet végigkísérte egy drónnal a Deep Blue Aerospace, a végeredmény pedig egy már-már filmszerű videó:

Deep Blue Nebula-1’s high-altitude VTVL vertical recovery flight test with drone chase

This perspective is quite interesting! Starry Sky 1’s first high-altitude vertical recovery flight test aerial video, drone chase. Source: https://m.weibo.cn/status/OycS56kFv

A startup közleménye szerint ereszkedés közben a rakéta rosszul ítélte meg a landolási magasságát, és túl hamar állította le a hajtóművét – ez okozta azt, hogy végül nagy sebességgel csapódott be.

A Deep Blue Aerospace nem dőlt a kardjába, mivel a teszt 11 kitűzött céljából 10-et teljesíteni tudtak, és végül csak „nem teljesen sikeresként” értékelték a kísérlet. A Gizmodo kiemeli: a Nebula–1 3,35 méter széles, így egy kicsit kisebb, mint a Falcon–9. Ha egyszer elkészül, 2 tonna hasznos terhet tud majd alacsony Föld körüli pályára állítani, de ez a kapacitás akár 8 tonnára is bővíthető.

A SpaceX egyébként a Falcon–9 tesztelésekor szívesen csinált viccet a sikertelen kísérletekből, landolásokból. Ezekből egy összeállítást is közzétettek pár éve:

How Not to Land an Orbital Rocket Booster

Uploaded by SpaceX on 2017-09-14.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!