szerző:
HVG
Tetszett a cikk?

Texasban épülhet meg az a gyár, ami 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyagot állít elő. A tervek szerint 2027-ben kezdi meg a termelést.

A világ egyik legforgalmasabb tengeri kikötőjében, a texasi Houston Ship Channelben hozza létre a 100 százalékban fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) előállító létesítményét az amerikai Summit Next Gen nevű cég. A létesítmény 60 hektáron terül majd el, amely évente 250 millió gallon, vagyis nagyjából 946 352 946 liter SAF-et állít majd elő.

A légiközlekedésnek évente mintegy 378,5 milliárd liter üzemanyagra van szüksége, a felmérések szerint pedig ez a következő 20 évben megduplázódhat. A környezetvédők felől azonban egyre nagyobb a nyomás, hogy alacsony szén-dioxid-kibocsátású alternatívákat használjon az iparág a jelenlegi üzemanyagok helyett.

A repülőgépgyártók részéről már megindult a kutatás-fejlesztés az SAF-et (is) használó hajtóművek kifejlesztésére, a tesztek is ígéretesek, ám ehhez a környezetbarátabb üzemanyagokra is szükség van. Az SAF-et növényi olajokból, állati zsírból és fáradt olajból állítják elő. Az iparági szabályok szerint jelenleg legfeljebb csak úgy használható ilyen üzemanyag, ha azt kerozinnal keverik össze úgy, hogy a két anyag aránya 50-50 százalék legyen. Nemrég azonban már sikeresen tesztelték azt a hajtóművet is, ami 100 százalékban csak SAF-et használ.

100% lett, maradhat? Átment a teszten a hajtómű, ami átírhatja a repülés legrosszabb hatását

Jelenleg mintegy háromezer darab V2500-as hajtómű üzemel a világ repülőgépein. Ha mindegyiket átalakítják úgy, hogy csak fenntartható repülőgép-üzemanyagot (SAF) égessenek el, az nagy előrelépés lehet az iparág kizöldítése felé.

Bár az újonnan létrehozni kívánt létesítmény lesz a legnagyobb ilyen üzemanyagot előállító gyár a világon, ami etanolból állít elő SAF-et, az éves kapacitás még mindig csupán elenyésző százaléka lesz annak a mennyiségnek, amire az iparágnak szüksége van. Még úgyis, hogy ha a jelenlegi iparági szabályt, vagyis az 50-50 százalékos keverési arányt vesszük figyelembe.

A létesítmény a tervek szerint 2027-ben kezdené meg a működését.

A Biden-adminisztráció 2021-ben tűzte ki célul, hogy 2030-ra az Egyesült Államokban legalább évi 11,3 milliárd liter SAF-et kell előállítani, valamint 20 százalékkal kell csökkenteni a légiközlekedés károsanyag-kibocsátását. A végső cél az, hogy 2050-re az amerikai repülőgépek SAF-igényét 100 százalékban ki tudja elégíteni.

Lábtérgyilkos megoldásokkal próbálják zöldíteni a repülést, pedig akadnak jobb ötletek is

Még a jelenleginél is kisebb lábtérrel fizethetnek a repülőre ülők azért, hogy a légitársaságok kitehessék magukra a „még zöldebb” címkét. Ennek persze utasbarátabb módszerei is léteznek, csak még gyerekcipőben járnak.

Az Európai Unió eközben azt írta elő, hogy a fenntartható üzemanyagok használatát a 2025-ig elérendő 2 százalékról 2050-re 70 százalékra kell növelni.

Ha máskor is tudni szeretne hasonló dolgokról, lájkolja a HVG Tech rovatának Facebook-oldalát.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!