Tetszett a cikk?

Az MTVA új, ingyensablonos arculatánál van rosszabb is. Az, hogy megpróbálnak filozófiát köríteni mögé. Köré. Alá.

Miközben a köztévé éppen szabadulna a sikeresnek éppen nem bizonyult, kétmilliárdos költségvetésűre tervezett Marslakóktól, és reméljük ugye, hogy hamar elszámolnak majd ugye az eddigiekkel, és miközben hazudoznak összevissza állítólagos nyugdíjaztatásba bújtatott nettó kirúgásról, kiderült, hogy a nagy garral beharangozott új arculati izé nem más, mint egy gagyin használt ingyensablon, amelyről a gondos közszolgálati kezek eltüntették az alvázszámot, és még a kilométerórát is visszatekerték.

A magyar internetes online világhálót természetesen leginkább az érdekelte, mennyit is számláz akkor majd a közpénzünkből fenntartott intézmény layout-szakembere az elvégzett iparosmunkáért, úgyhogy viszonylag hamar ki is derítette, hogy valószínűleg semennyit: a comment.com-nak a köztévé azt jelezte, hogy "a honlap belső erőforrásból, 'saját fejlesztésben készült', a mediapiac.com-nak pedig elárulták, hogy "a már említett Vida Zoltán és csapatának munkájáról van szó, így alapvetően az ő bérükön és ennek járulékain kívül más költség az arculati elemek elkészítésével nem volt." Pedig a probléma még csak most kezdődik.

Az MTVA ugyanis egész filozófiát körít az ingyenarculat mögé. Köré. De leginkább alá. "Amikor új szimbólumrendszerünket, képi elrendezésünket, zenénket és közösségi rendszerünket megalkottuk, akkor úgy kerestük az újat, a holnap megoldásait, hogy közben sohasem feledkeztünk meg arról, mi gyökerezik a kultúránkban" – közölte Böröcz István, aki korábban soha nem volt a III/III ügynöke, hozzátéve azt is: "a magyar mellett az európai és az egyetemes kultúra is az új arculat alapját adta".

MTI / Bruzák Noémi

És még nincs vége. A közpénzünkből fenntartott intézmény vezetője szerint "a közmédia a képek mögött egy filozófiát és egy értékválasztást is képviselni kíván. A képi elrendezésről szólva azt mondta, az aranymetszés ősi arányrendszere alapján készült, a teret a Leonardo által ábrázolt vitruviusi arányok szervezik, de a tervező a természetet is segítségül hívta akkor, amikor a Fibonacci-számok alapján rendezte be a képeket".

Legkésőbb ezen a ponton érdemes megkérdezni: miért is feladata egy ilyen megrendelői holdingnak "filozófiát és értékválasztást" meghatároznia, ha pár logóval meg arculati elemmel letudták a problemát, és még 300 milliót sem kell utalni valami Habony-közeli külsős cég számlájára? Pontosan hol mutatkoznak meg az aranymetszés arányai, melyik dizájnelemben jön elő a természet, és hogyan lehet e vonatkozásban a Fibonacci-számokra hivatkozni? És kiegyensúlyozott lesz-e ettől a Híradó? Ennél még a rovásírás is logikusabb volna, de igaza van, kedves MTVA, akkor meg az lenne a bajom.

"Az arculatot egy letisztult képi világ jellemzi, mely a természetből indul és a mindennapjainkból is merít" – magyarázták a design készítői. "A négy őselem, a tűz, a víz, a föld, a levegő, vagyis az élet jelenik meg a szimbólumokban. A kör az ősi, szakrális jel a végtelen egység, a folyamatosság, a teljesség szimbólumaként évezredek óta jelen van az egyetemes emberi kultúrában." Az egyik legnagyobb rejtély valószínűleg éppen ez: hogyan is jön a négy őselem a magyar közmédiába? És ha mondjuk a Duna a víz, akkor a Duna World lenne a tűz? Az MTI pedig a levegő, vagyis az élet?

"Az ősi motívumok a kollektív tudatra hatnak" – állapítja meg szerényen az ingyensablont kreatívan, khm, alkalmazó szakember, ami sok mindent megmagyaráz, csak azt nem, hogy az MTVA feladata-e a kollektív tudatra hatni, már ha van ilyen egyáltalán. Még jó, hogy itt a megvilágosodás: "a közmédia új arculata a rend, a kiszámíthatóság és az együttműködés korszakának kezdete." De nevezzük akár nemzeti együttműködésnek. Talán így könnyebb megérteni.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!