szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Abban ugyan nincs hiba, hogy a karácsony előtti fogyasztói aktivitás felpörgetése érdekében a Fekete Péntek ne csak egy céghez kötődjön. De van-e olyan virágárus, aki komolyan azt gondolja, hogy levédetheti a Valentin napot? Új töltettel indul a konkurenciaharc.

Mint azt néhány hete megírtuk, az Extreme Digital bejelentette, hogy az amerikai kiskereskedelemben jól ismert Fekete Péntekkel népszerűsíti az internetes vásárlást az idén. A cég 20-30, de akár 70 százalékos áresést lengetett be termékei egy részére a november 21-én. Azt is megírtuk, hogy a cég úgy látja: az egész internetes kereskedelemnek használhat az, ha minél több e-kereskedő szállna be az akciózói körbe, és a minél nagyobb hype arra is rávilágítana, hogy az e-kereskedelem nemcsak kényelmes ügyintézést, hanem tartósan alacsonyabb, időszakosan pedig különlegesen kedvezményes árakat is képes kínálni.

A Fekete Péntekre tett védjegybejelentés
©

Így, ennek hatására indult el a blackfriday.hu is, mely a szükséges alapinformációkon túl a Black Friday-be belépő kereskedőket is listázza.

Ezért is érthetetlen, hogy az ország egyik legnagyobb, és legismertebb elektronikai kereskedője, a Media Markt miért akarja kisajátítani ezt a projektet. A cég a Szellemi Tulajdon Nemzeti Hivatalához benyújtott ugyanis egy szellemi tulajdonvédelmi kérvényt, hogy a "Fekete Péntek" szóösszetételt védjegyként bejegyeztessék. Az október 22-ével visszaigazolt kérvényt a Hivatal egyelőre nem bíráláta el, de a helyzet olyan átlátszó, mintha egy virágárus a "Valentin nap" szóösszetételt szeretné kisajátítani, saját használatúvá tétetni.

Így látja ezt a Media Markt

Német Károly Csongor, Media Markt Saturn Magyarország Kft. ügyvezető-igazgatója mindezt a következőképpen magyarázza:

 

"A Media Markt azzal, hogy jogi oltalom alá helyez egy szóösszetételt, úgy gondolja, nem vét sem a törvények, sem az üzleti, etikai normák ellen. Megtisztelőnek, ugyanakkor túlzásnak tartjuk azon véleményüket, hogy ki tudnánk sajátítani a Fekete Pénteket, különös tekintettel arra, hogy maga az esemény a világ legtöbb országában Black Friday néven híresült el, így joggal feltételeztük (ahogy történt is), hogy versenytársaink ezen a néven fognak reklámozni.

 

Erre utal, hogy a Black Friday–t, mint domaint számtalan formában vásárolták meg versenytársaink és egyéb befektetők.

 

Esetünkben az is indokolhatja a megkülönböztetést az eredeti megnevezéstől, hogy mi nem az eredeti időpontban, hanem egy héttel korábban szerettünk volna egy rendkívüli vásárlási lehetőséget nyújtani.

Hiszünk a tisztességes versenyben, ösztönzően hat ránk, tiszteljük a tisztességes konkurenciát és természetesnek tartjuk, hogy nem vagyunk egyedül a piacon, ezt az is alátámasztja, hogy bár törvény szerint lehetőségünk lett volna a megnevezést használókkal szemben eddig semmilyen jogi, vagy egyéb formában nem léptünk fel és nem is tervezzük.

 

Reméljük, hogy ezzel a hozzáállással is jó példával járhatunk elöl a piac többi szereplője számára is."

 

VELETEK VAGYUNK – OLVASÓKKAL, ÚJSÁGÍRÓKKAL!

A hatalomtól független szerkesztőségek száma folyamatosan csökken, a még létezők pedig napról napra erősödő ellenszélben próbálnak talpon maradni. A HVG-ben kitartunk, nem engedünk a nyomásnak, és minden nap elhozzuk a hazai és nemzetközi híreket.

Ezért kérünk titeket, olvasóinkat, hogy tartsatok ki mellettünk, támogassatok bennünket, csatlakozzatok pártolói tagságunkhoz, illetve újítsátok meg azt!

Mi pedig azt ígérjük, hogy továbbra is minden körülmények között a tőlünk telhető legtöbbet nyújtjuk a számotokra!