Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"92f2a641-8ae4-4026-8fb5-547aefd22c17","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Bár elsőre csak egy kicsit megnyújtott Dusternek tűnhet, a valaha készült legerősebb Daciaként jegyzett Bigster több ennél. Marseille környékén próbáltuk ki a négyfelé hajtással támadó román újdonságot, mely alaphangon 10 millió forintot kóstál.","shortLead":"Bár elsőre csak egy kicsit megnyújtott Dusternek tűnhet, a valaha készült legerősebb Daciaként jegyzett Bigster több...","id":"20250331_merjunk-nagyot-almodni-legerosebb-legdragabb-daciat-bigster-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92f2a641-8ae4-4026-8fb5-547aefd22c17.jpg","index":0,"item":"9bd8826b-c153-47bf-b735-3cd166e06127","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_merjunk-nagyot-almodni-legerosebb-legdragabb-daciat-bigster-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 31. 15:18","title":"Merjünk nagyot álmodni: vezettük a legerősebb, legdrágább Daciát, a vadonatúj Bigstert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cec727b8-b5a0-47f1-8b83-ef9154511118","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Negyedik társukat továbbra is keresik a hatóságok.","shortLead":"Negyedik társukat továbbra is keresik a hatóságok.","id":"20250331_Megtalaltak-Litvaniaban-harom-eltunt-amerikai-katona-holttestet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cec727b8-b5a0-47f1-8b83-ef9154511118.jpg","index":0,"item":"a3e4b46f-958c-449c-95ee-2e0e4834f6b8","keywords":null,"link":"/vilag/20250331_Megtalaltak-Litvaniaban-harom-eltunt-amerikai-katona-holttestet","timestamp":"2025. március. 31. 22:15","title":"Megtalálták Litvániában három eltűnt amerikai katona holttestét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3458a93f-4a08-4d16-a022-3514fa35031a","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Régóta élő városi legenda csupán, hogy megtakarított pénzünket csak akkor érdemes befektetni, ha az a több milliós nagyságrendbe tartozik. Éppen ezért sokan nincsenek tisztában azzal, milyen lehetőségeik vannak, mibe érdemes fektetni vagyonukat.","shortLead":"Régóta élő városi legenda csupán, hogy megtakarított pénzünket csak akkor érdemes befektetni, ha az a több milliós...","id":"20250331_Kasszakulcs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3458a93f-4a08-4d16-a022-3514fa35031a.jpg","index":0,"item":"8428c3bf-fe32-49a3-92fc-ce04cf3f0990","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250331_Kasszakulcs","timestamp":"2025. március. 31. 06:00","title":"Mibe fektessem a pénzemet? - Kasszakulcs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"41cfaa76-a67e-49c1-94cf-83f1dd185098","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"4002 milliárd forint volt a kormányzati szektor 2024-es hiánya – számolt a KSH.","shortLead":"4002 milliárd forint volt a kormányzati szektor 2024-es hiánya – számolt a KSH.","id":"20250401_koltsegvetes-hiany-allamadossag-ksh","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/41cfaa76-a67e-49c1-94cf-83f1dd185098.jpg","index":0,"item":"03a9cfc8-668f-4c10-8e1e-cd07e465156c","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_koltsegvetes-hiany-allamadossag-ksh","timestamp":"2025. április. 01. 08:42","title":"2,9 százalékos hiányt ígért a kormány, 4,9 százalék lett belőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9fbd1b95-146f-44fe-88da-5199ea5cca34","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Csak két olyan termék van, amelyiknél a kisboltok fel tudják venni az árversenyt a nagyokkal.","shortLead":"Csak két olyan termék van, amelyiknél a kisboltok fel tudják venni az árversenyt a nagyokkal.","id":"20250401_arres-kisboltok-szupermarket-beszerzes-nagykereskedo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9fbd1b95-146f-44fe-88da-5199ea5cca34.jpg","index":0,"item":"99c3dc26-2a57-4ef8-a715-72e5afc00ede","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250401_arres-kisboltok-szupermarket-beszerzes-nagykereskedo","timestamp":"2025. április. 01. 12:55","title":"Az árrésstop olyan üzleti titkokat is leleplezett, amelyek elkeseríthetik a kisboltokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk a győztesekkel.","shortLead":"A független hazai újságírókat felvonultató szakmai zsűrin kívül a közönség is leadhatta a voksait – jövünk...","id":"20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/85c34b4a-a8a0-49d2-a300-ccf40e399024.jpg","index":0,"item":"d141b8b6-71b7-4282-88df-ffd5accd1696","keywords":null,"link":"/cegauto/20250331_ev-magyar-autoja-2025-esztergomi-suzuki-dacia-duster-727-loeros-bmw-a-dijazottak-kozott","timestamp":"2025. március. 31. 07:59","title":"Év Magyar Autója 2025: esztergomi Suzuki, olcsó Dacia és 727 lóerős BMW a díjazottak között","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b9b74ce1-44de-443b-b13b-a23d42f36c62","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Az egykori párbajtőrvívó olimpikon 2010 óta dolgozott a cégnél.","shortLead":"Az egykori párbajtőrvívó olimpikon 2010 óta dolgozott a cégnél.","id":"20250401_Kulcsar-Krisztian-a-Tiszat-valasztotta-a-BAV-helyett-hvg-cegvilag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b9b74ce1-44de-443b-b13b-a23d42f36c62.jpg","index":0,"item":"a0100e5f-d778-4e56-852d-d80d967324c5","keywords":null,"link":"/360/20250401_Kulcsar-Krisztian-a-Tiszat-valasztotta-a-BAV-helyett-hvg-cegvilag","timestamp":"2025. április. 01. 10:49","title":"Kulcsár Krisztián a Tiszát választotta a BÁV helyett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62a7c2f4-2af1-47e3-96b6-6ad74fabfbc4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás azok számára, akik esetleg gyengének találják a BMW M3 Touringot.","shortLead":"Itt a megoldás azok számára, akik esetleg gyengének találják a BMW M3 Touringot.","id":"20250401_330-kmh-a-vegsebessege-a-legujabb-bmw-m3-kombinak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62a7c2f4-2af1-47e3-96b6-6ad74fabfbc4.jpg","index":0,"item":"4551dece-481a-4220-8c1f-da1032e48a8d","keywords":null,"link":"/cegauto/20250401_330-kmh-a-vegsebessege-a-legujabb-bmw-m3-kombinak","timestamp":"2025. április. 01. 06:41","title":"Nem áprilisi tréfa: 330 km/h a végsebessége a legújabb BMW kombinak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Normafát óvatosan kell fejleszteni, mert már most is túl sokan járnak oda.
hvg.hu
A közlegelők tragédiája közismert környezetvédelmi példázat. A közlegelő mindaddig zavartalanul működik, amíg a gazdák annyi tehenet tartanak rajta, amennyit a legelő el tud tartani. Ha a legelőn tartott állatok száma e létszám fölé nő, a tehenek egyre kevesebb húst vagy tejet adnak. A gazdák azonban egyénileg abban érdekeltek, hogy újabb és újabb teheneket hajtsanak ki, mert a tehenek számának növelésével ellensúlyozni tudják az egy tehénre jutó hozam csökkenését. Egy ponton túl azonban a legelő annyira leromlik, hogy a legelőn tartott tehenek együttes hozama is annyira csökken, hogy kisebb lesz, mint az egyensúlyi állapothoz tartozó kisebb tehénlétszámmal elért összhozam.
A Normafa is ilyen közlegelő. Növekvő népszerűségének köszönhetően egyre többen töltik itt a szabadidejüket. Sok a sétáló, kocogó, túrázó, kutyasétáltató és kerékpáros, télen a síelő és a szánkózó. Rendszeresek az Anna-réten tartott rendezvények, pár éve itt tartja évadzáróját az Operaház, szerveznek ide zarándoklatot és demonstrációt is. Vannak fizetős szabadidős programok: síiskola, nordic walking tanfolyam, kalandpark az egykori úttörőtábor területén, csoportos erdőjárás Segwayjel, e-bike és elektromos gyerekterepjáró-kölcsönzés, szerveznek lézerpuskával való lövöldözést és csapatépítő foglalkozásokat, pónilovaglást. A vendéglátóhelyek nemcsak a sétálókat szolgálják ki: a sporthotelben külföldi csoportok szállnak meg, a Síházban családi és üzleti rendezvényeket tartanak. Bővül a legális és illegális kiskereskedelem: a Síház körül szaporodnak a fabódék, alkalmi árusok léggömböt, kürtőskalácsot, perecet, télen sült gesztenyét, forralt bort árulnak.
Mindez nyomot hagy a környezeten: jó időben, hétvégenként nagy a zsúfoltság, nemcsak a parkolókban. Az erdei ösvényeken egymást érik a kirándulók, köztük balesetveszélyesen cikáznak a kerékpárosok. A meglevő ösvények mellé egyre újabbakat taposnak. Az eredmény: legázolt növények, pusztuló talaj, az ösvények elkövesedése. Az árusok a pultot és az árut személygépkocsival a fák között szállítják a helyszínre, az ételekhez, italokhoz adott eldobható edények miatt sok a szemét.
A közlegelő tragédiájának megoldása, hogy az érdekelt felek a közlegelő állapotának megőrzése érdekében szabályozzák és korlátozzák a közlegelő használatát. Milyen megoldást javasol ezzel szemben a Normafa problémájának megoldására született Normafa-projekt?
A hegyvidéki lakosok körében terjesztett kérdőív szerint a fejlesztés szempontjai: a parkolás és a közlekedés szabályozása, a régi, elhanyagolt műemléki épületek helyreállítása, a közbiztonság javítása, csomagmegőrzők, öltözők, padok, hulladékgyűjtők kihelyezése, illemhelyek létesítése, illetve az egész éves sportolási és túrázási lehetőségek javítása. Ezek a szempontok alkalmasnak látszanak arra, hogy szabályozzák a köztér használatát.
Az ördög, mint mindig, a részletekben lakik. Ezekről a részletekről azonban keveset tudni. Május 17-én a hegyvidéki polgárok csak arról szavaznak, hogy egyetértenek-e a Normafa területének helyreállításával a Budapest Főváros XII. kerület Hegyvidéki Önkormányzat Képviselőtestületének 10/2015. (I.27.) számú határozatában foglaltak szerint. Hogy azután az egyetértés birtokában milyen fejlesztések mellett döntenek, az majd a helyi népszavazás után dől el.
Az a hiányos és egymásnak ellentmondó információkból is kitűnik, hogy a projekt kizárólag a gépkocsiforgalmat igyekszik korlátozni. A parkolók kiépítése és a Fogaskerekű Vasút meghosszabbítása egyébként nem része a Normafa-projektnek. Az Önkormányzat 10/2015. számú határozata csak annyit tartalmaz, hogy az “Önkormányzat szakmai és jogi támogatást nyújt a Fogaskerekű Vasút nyomvonalának meghosszabbításához és végállomásának elhelyezéséhez”, illetve hogy “az Önkormányzat kezdeményezi a Normafa területén kívüli kisebb közösségi parkolók kialakítását (a Zugligeti úton, Budakeszi határában, a Szépjuhásznénál, a Hűvösvölgyben), … valamint kezdeményezi P+R parkolók kialakítását a közösségi közlekedési hálózat megállóihoz kapcsolódóan.”
Bár a látogatókat a fejlesztési területtől távolabb levő parkolók kialakításával, a Fogaskerekű Vasút nyomvonalának meghosszabbításával, valamint a Libegő korszerűsítésével a közösségi közlekedés felé terelni helyes törekvés, de a megközelítési útvonalak széthúzása, a gépkocsiforgalom korlátozása és a parkolók néhány száz méterrel távolabb történő elhelyezése elegendő lesz-e a zsúfoltság csökkentéséhez? Aligha. Különösen úgy nem, ha a projekt fejlesztései a szabadidős programok bővítésével szándékoltan a terület vonzerejének és a látogatók számának a növelésére törekszik. Ha a nyári bob-pálya és vitatott sípályarendszer eredeti formájában nem is valósul meg, még mindig napirenden van több olyan fejlesztés, amely alkalmas a látogatók számának növelésére. Elég, ha csak a tervezett downhill kerékpárospályára, a Libegő kerékpárszállításra való alkalmassá tételére vagy az eredetileg tervezettnél rövidebb, mobil sífelvonóra gondolunk. Növeli a látogatók számát a közvilágítás kiépítése, a Síház vendéglátó funkciójának kibővítése, a tervezett játszóterek, vagy a sporthotel rekonstrukciója is.
Mi lenne a megoldás? Először is el kellene dönteni, hogy melyek azok az igények, amelyeket csak vagy leginkább a Normafánál lehet kielégíteni, és melyek nem valók oda, mert rongálják, szennyezik a környezetet, a terület élővilágát (nemcsak a kiemelten védett csíkos boglárkát), vagy mert máshol, a város más pontján is ki lehet elégíteni. Így lehetne a Normafa már ma is érzékelhető túlhasználatát enyhíteni.
Mindenkinek, minden városlakónak szüksége van a természeti környezetre: erdőre, parkra, vízpartra. Ezt igényt nem a meglevő erdőterület intenzív használatával, és ami ezzel jár, az erdő parkká történő degradálásával, hanem a város más részein történő erdősítéssel, parkosítással, a meglevő egyéb elhanyagolt erdők sétálásra, túrázásra való alkalmassá tételével kellene kielégíteni. Parkokat, játszótereket ezért nem az erdő rovására, hanem azokban a városrészekben kell kialakítani, ahol kevés a park, a játszótér és az egyéb zöldterület, hogy az ott élők hosszas utazás nélkül, gyalogosan is eljuthassanak a pihenésre alkalmas zöld területhez. A Normafa fejlesztésére szánt pénz nagy része akkor szolgálja legjobban a Normafát, ha nem a Normafa környékén költik el.
A szerző a Környezettudományi Központ Alapítvány ügyvezető igazgatója.
A szuverenitásvédelmi csata intézkedése legfeljebb tíz évre szól, és csak az EGT-országokon kívüli állampolgársággal rendelkező kettős állampolgárokat érinti.