Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb","c_author":"Proxelan","category":"brandchannel","description":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen betegség, a prosztatagyulladás áll. A prosztatitisz nem ritka probléma, ez a férfiak egyik leggyakoribb betegsége, noha gyógyításához csak kevés esetben kérnek orvosi segítséget. Pedig ha már nagy a baj és a tünetek hónapok óta fennállnak, a terápia hosszú és nehézkes lehet. Ezért érdemes már az első panaszok jelentkezésekor szakorvos segítségét kérni. ","shortLead":"Potenciazavarok, romló szexuális teljesítmény, meddőség: a férfiak számára legrémisztőbb gondok mögött sokszor egyetlen...","id":"20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0c4b378e-a5da-4c1d-b008-cd280292edfb.jpg","index":0,"item":"b6d47bb6-bd53-47d6-864d-c6d7347c9964","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250418_Ferfiak-nepbetegsege-prosztatagyulladas-proxelan","timestamp":"2025. május. 25. 11:30","title":"A férfiak népbetegsége: a prosztatagyulladás","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Proxelan","c_partnerlogo":"915b242c-ffb1-4467-8f4f-23f087f43ae2","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"12214238-7675-48f1-8d62-43d99df99d53","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Harvard legázolásában visszaköszön az orbáni minta, Kína viszont alighanem nem tud hová lenni örömében, hiszen legfőbb ellenfele saját magát bénítja meg. Közben senki nem hisz már a békemegállapodásban, ám akárhogy is próbálja Trump eltolni magától, Ukrajna az ő háborúja, amit Putyinnak esze ágában sincs abbahagyni, és még csak most kezdi igazán önteni bele a pénzt. De nagy bajok vannak Izraelben és Franciaországban is. Nemzetközi lapszemle. ","shortLead":"A Harvard legázolásában visszaköszön az orbáni minta, Kína viszont alighanem nem tud hová lenni örömében, hiszen...","id":"20250524_Orban-es-a-tobbi-jobboldali-populista-teljesen-felreetette-Trump-szandekait-lapszemle","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/12214238-7675-48f1-8d62-43d99df99d53.jpg","index":0,"item":"044fda5c-6a23-4a4f-aae4-2c6f44d4e023","keywords":null,"link":"/360/20250524_Orban-es-a-tobbi-jobboldali-populista-teljesen-felreetette-Trump-szandekait-lapszemle","timestamp":"2025. május. 24. 15:04","title":"Orbán és a többi jobboldali populista teljesen félreértette Trumpot?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"517dcaf3-826e-49c5-8ba1-d6519586ab10","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A 66 éves nő a vízben volt, amikor a buldózer hátramenetben elgázolta, több fürdőző szeme láttára. A sofőrt korábban már elítélték gondatlanságból elkövetett, halált okozó közlekedési bűncselekményért.","shortLead":"A 66 éves nő a vízben volt, amikor a buldózer hátramenetben elgázolta, több fürdőző szeme láttára. A sofőrt korábban...","id":"20250525_Strandbuldozer-halalos-gazolas-Olaszorszag-tengerpart-turista","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/517dcaf3-826e-49c5-8ba1-d6519586ab10.jpg","index":0,"item":"4cb47e42-f836-46ac-9f33-ce3a8b9df29c","keywords":null,"link":"/vilag/20250525_Strandbuldozer-halalos-gazolas-Olaszorszag-tengerpart-turista","timestamp":"2025. május. 25. 18:41","title":"Strandbuldózer gázolt halálra egy turistát egy népszerű olasz üdülőhelyen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3049e290-3671-4eee-9490-0280981c10f6","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"A miniszterelnök lányának az öve sem olcsó, de a karkötője még drágább.","shortLead":"A miniszterelnök lányának az öve sem olcsó, de a karkötője még drágább.","id":"20250524_hadhazy-akos-orban-rahel-tiborcz-istvan-tobbmillios-karkoto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3049e290-3671-4eee-9490-0280981c10f6.jpg","index":0,"item":"84e6df0a-fc4f-41f1-9bdd-ce5743347fbe","keywords":null,"link":"/kkv/20250524_hadhazy-akos-orban-rahel-tiborcz-istvan-tobbmillios-karkoto","timestamp":"2025. május. 24. 14:33","title":"Hadházy most Orbán Ráhelen szúrt ki egy többmilliós kiegészítőt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1a777f79-269a-4095-93eb-0c3f8a641d4c","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Szombaton már 51,6 fokot mértek Abu-Dzabiban.","shortLead":"Szombaton már 51,6 fokot mértek Abu-Dzabiban.","id":"20250524_egyesult-arab-emirsegek-melegrekord-hoseg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1a777f79-269a-4095-93eb-0c3f8a641d4c.jpg","index":0,"item":"02b2720c-2f3d-477e-91bb-e6181d9bcfda","keywords":null,"link":"/vilag/20250524_egyesult-arab-emirsegek-melegrekord-hoseg","timestamp":"2025. május. 24. 20:43","title":"Akkora a hőség az Emírségekben, hogy két nap alatt kétszer dőlt meg a 50 fok fölötti havi rekord","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40abe512-9f05-499d-a589-6db8f5b192e8","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Már tavaly megígérte a Google, hogy 2025-ben elindulhat a Project Starline, azaz a keresőóriás különleges videohívás technológiája. Úgy tűnik, az ígéret teljesül, sőt, új néven és a korábbinál fejlettebb változatban jelenik meg a 3D-s videóhívás.","shortLead":"Már tavaly megígérte a Google, hogy 2025-ben elindulhat a Project Starline, azaz a keresőóriás különleges videohívás...","id":"20250524_elindul-google-beam-vidoehivas-project-starline","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40abe512-9f05-499d-a589-6db8f5b192e8.jpg","index":0,"item":"84d06d4b-26af-4103-8b34-e17588b1051d","keywords":null,"link":"/tudomany/20250524_elindul-google-beam-vidoehivas-project-starline","timestamp":"2025. május. 24. 18:03","title":"Elindul a Google „varázsablaka”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9be9d61b-944f-448c-b0ca-58ed4e0fc567","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Gyereknap alkalmából arról beszéltek érintett családok, hogy nem csak az LMBTQ-gyerekeknek, de szüleiknek is fontos a közösség ereje. ","shortLead":"Gyereknap alkalmából arról beszéltek érintett családok, hogy nem csak az LMBTQ-gyerekeknek, de szüleiknek is fontos...","id":"20250525_pride-lmbtq-aktivizmus-deutsche-welle-transznemu-coming-out","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9be9d61b-944f-448c-b0ca-58ed4e0fc567.jpg","index":0,"item":"30c0d66a-ff9e-423c-92de-8a367888b1a5","keywords":null,"link":"/elet/20250525_pride-lmbtq-aktivizmus-deutsche-welle-transznemu-coming-out","timestamp":"2025. május. 25. 11:35","title":"Így lesz a harcos, Pride-ellenes tüntető szülőből LMBTQ-aktivista","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"357aa803-7412-4033-b550-dcc962dbd135","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Összességében a 36. bajnoki címét nyerte a Fradi.","shortLead":"Összességében a 36. bajnoki címét nyerte a Fradi.","id":"20250524_labdarugas-ferencvaros-bajnoki-cim","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/357aa803-7412-4033-b550-dcc962dbd135.jpg","index":0,"item":"f8b66720-9656-457b-b257-13bcece53250","keywords":null,"link":"/sport/20250524_labdarugas-ferencvaros-bajnoki-cim","timestamp":"2025. május. 24. 22:01","title":"Sorozatban hetedszer lett bajnok a Ferencváros az NB I-ben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Súlyos problémákat vet fel, ha Európa legrosszabb színvonalú állami vasúttárságának a kezelésébe adják a HÉV-et, állítja Vitézy Dávid, a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) szóvivője. Szerinte ezt az átgondolatlan tervet végső soron az indokolja, hogy az állam ellenőrizni akarja az elkerülhetetlenül szükséges új járműpark beszerzését, rátenné a kezét a tenderre.
hvg.hu: A MÁV a Cargo bevételéből meg szándékozik vásárolni a HÉV-et teljes hálózatával együtt a BKV-tól, hogy ezzel is csökkentse a fővárosi közlekedési vállalat adósságait. Mit lehet ezen kifogásolni?
Vitézy Dávid: Ha a magyar államnak megvan erre a pénze, és a kormány lát arra lehetőséget, hogy a HÉV finanszírozásához hozzájáruljon, ezzel megoldja a BKV anyagi gondjait, akkor ehhez nem kell szétvernie az elővárosi közlekedést. Az, hogy a MÁV vásárolja meg a HÉV-et, rossz megoldás, nem szolgálja az elővárosi közlekedés résztvevőinek érdekeit. Első számú érvem: a csepeli, a szentendrei, a gödöllői és a ráckevei HÉV is jelentős Budapesten belüli utasforgalmat bonyolít le. A csepeli HÉV el sem hagyja a főváros határát, vagyis a szó szoros értelmében nem is nevezhető elővárosi vasútnak. De a szentendrei és a gödöllői HÉV is a városhatáron belül szállítja utasai többségét, az előbbire Békásmegyeren, az utóbbira Cinkotán száll fel a legtöbb utas. Innen egyébként nincs is más lehetőségük az utasoknak arra, hogy bejussanak a városközpontba. A fővárosi önkormányzat ezért nem adhatja ki a kezéből sem az ármegállapítás, sem pedig a menetrend megszabásának jogát.
Megjegyzendő, hogy azok is rosszul járhatnak, ha a HÉV gazdát cserél, akik az elővárosokban laknak. A MÁV Start ma Európa legrosszabb színvonalú vasúti szolgáltatója. Menetrendi struktúrája szét van verve, szinte valamennyi járata késik. Hozzá képest a HÉV fegyelmezett és kiszámítható üzemmódban működik, igaz, régi kocsikkal. Az olykor négy-öt percenként járó szentendrei HÉV-nél húsz perces késés megengedhetetlen, márpedig ekkora késés a MÁV-nál szinte természetesnek számít, sem az utasok, sem a vasutasok nem lepődnek meg rajta. A vasútnál napjainkban a biztonság, a megbízhatóság, a kiszámíthatóság mint követelmény szinte már fel sem merül. Ugyanakkor a négy HÉV óriási utasforgalmat bonyolít le, ami a BKV teljesítményéhez képest is jelentős.
hvg.hu: De a HÉV ráfizetéses. A BKV szanálása indokolná, hogy leválasszák róla az elővárosi közlekedést.
V. D.: Önmagában sem a HÉV, sem bármelyik autóbusz- vagy villamosjárat nem okoz veszteséget. A HÉV-nek saját bevétele is van, ami távolról sem csekély, és a jelenleg a BKV-hez folyik be. Az, hogy az eladott bérletekből befolyó bevételeket miként osztják szét a különböző üzemágak között, megállapodás kérdése. A tömegközlekedést összességében kell nézni, azt, hogy mennyibe kerül az egész hálózat fenntartása. Ha a költségvetésnek lesz arra pénze, hogy harminc milliárdért megvegyék a HÉV-et a BKV-tól, akkor ezt az egész összeget odaadhatják a BKV-nak, támogatásként. A vasút egyébként hihetetlenül sok költségvetési pénzt kap, és teljesen felesleges ezt az összeget „átfolyatni” a MÁV-on.
Honnan jön a pénz?
Molnár Csaba, az új közlekedési miniszter megerősítette, hogy a MÁV Cargo 102 milliárd forintos privatizációs bevételéből tervezik megvásárolni a MÁV-nak a BKV tulajdonában lévő HÉV eszközeit, illetve egész hálózatát. Így a BKV jelentős, 30 milliárd forint körüli egyszeri forráshoz jutna, egyben "megszabadulna" a helyi vasút üzemeltetésétől. Április 30-áig eldőlhet, hogy az állam milyen garanciális feltételek mellett adja át a BKV-nak az említett összeget.
hvg.hu: Újra napirendre került a sztrájk. A dolgozók követeléseinek teljesítését a BKV a fővárosra, a főváros az államra hárítja, de a türelmük fogy. Ki itt a hunyó?
V. D.: Jogos igény, hogy a BKV-t valahogy finanszírozni kell. Ezen a téren a kormánynak, de a fővárosi önkormányzatnak is van feladata. Azt tényleg nem lehet várni, hogy a kormány minden évben, engedve a sztrájkfenyegetésnek, hatalmas viták után rendkívüli támogatást adjon a BKV-nak. Közben a cég fokozatosan romlik le, a járműveinek a műszaki állapota elképesztő. Csak múlt pénteken három autóbusz gyulladt ki. A buszok átlag életkora jelenleg tizenhat év. A közlekedési vállalat újratermelődő hiányát nyilvánvalóan csökkenteni kell, de erre nemcsak az a mód, hogy a költségvetés tíz-húszmilliárdos gyorssegélyt ad. Azt kellene tenni, amit Debrecenben és Szegeden, ahol az emelkedő parkolási díjak a közlekedési vállalatot illetik. Ha ezt Budapesten is bevezetnék, hosszú távra meg lehetne oldani a BKV gondjait, hiszen az emberek öt-tíz év múlva is fognak parkolni, és ezért hajlandóak fizetni.
hvg.hu.: Köztudott, hogy nagy visszaélések vannak a kerületi parkolási társaságoknál.
V. D.: Megfelelő politikai akarattal rendbe lehetne hozni a fővárosi parkolási rendszert. Másrészt, addig is emelni kellene a parkolási alapdíjat. Egyes, a fővároshoz tartoló területeken, például a Moszkva téren még napjainkban sem kell parkolási díjat fizetni. Ha csak a parkolási díjak emeléséből származó többletbevételt átutalnák a BKV-nak, azzal már enyhülnének a finanszírozási gondjai. Érdemes azon elgondolkodni, hogy tíz évvel ezelőtt egy buszjegy feleannyiba került, mint egy órányi parkolás alapdíjon. Ma a parkolási díj ugyanannyi maradt, de a buszjegy már drágább, mert időközben több mint a kétszeresére emelkedett az ára. Ugyanakkor az elővárosokban ma sincs még tarifaközösség, és ha a MÁV is belép a képbe, a BKV-jegy - úgy sejtem - nem lesz rá érvényes, még a városhatáron belül sem. Csak a bérletek terén van bizonyos együttműködés, de ha valaki például Gödöllőről jár be rendszeresen Budapestre, el kell döntenie, hogy HÉV-, MÁV- vagy Volánbusz-bérletet vesz-e. Nem a cégeket kell egyesíteni, hanem közlekedési szövetséget kell létrehozni, bérletének érvényességét mind a három szolgáltatóra ki kell terjeszteni magadott távolságon belül, úgy, mint másutt Európában. Idáig még mindig nem sikerült eljutnunk. A tömegközlekedés egyebek között ezért sem versenyképes nálunk a gépkocsiforgalommal.
hvg.hu.: Ha ennyire sok az ellenérv, miért akarják a HÉV-et átadni a MÁV-nak?
V. D.: Nemcsak azért ellenezzük ezt a tranzakciót, mert a MÁV Start régóta rossz, és képtelen lenne az elővárosi közlekedést a megfelelő színvonalon üzemeltetni. Azok, akik még ezt erőltetik, a csepeli HÉV-et, mivel nem lépi ezt a városhatárt, „gyorsvillamossá” alakítanák, legalábbis ilyen elképzelések is napvilágot láttak. Ez már kész elmebaj, amikor a gombhoz varrják a kabátot. Egy hatkocsis gyorsvasutat, amelytől egy egész városrész közlekedése függ, nem lehet villamossá „átminősíteni”. Arról sem szabad elfeledkezni, hogy a főváros összes távlati tervében, így a Podmaniczky-tervben is szerep a HÉV integrálása a metróhálózatba, így a szentendrei és a csepeli HÉV összekötése a Duna alatt, s ezzel az 5-ös metróvonal kialakítása. Ennek figyelembe vételével teljesen érthetetlen, miért adnák oda a HÉV-eket a MÁV Startnak. Idén augusztusban szavazott a fővárosi közgyűlés arról, hogy a HÉV-ek esetében nem járul hozzá a tulajdonviszonyok megváltoztatásához. A HÉV-vonalak sorsa dőlhet el, hogy ki és milyen célra veszi az új szerelvényeket, és azok alkalmasak lesznek-e arra, hogy metróként is közlekedjenek. Kis fantáziával ki lehet találni, mi van a terv mögött. A kormány azért akarja rátenni a kezét a HÉV-ekre és az elkerülhetetlenül szükséges járműbeszerzésre, mert az esedékes tender kiírásával befolyást szeretne szerezni a részben az EU-s programokból érkező hatalmas összegek felhasználása fölött. Egyeseknek a járműtenderre fáj a foguk, de nagyon.