Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"ea7d9701-b412-455f-bce7-af345651b320","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Négy évvel ezelőtt perelte be Károly öccsét szexuális zaklatás miatt. Virginia Giuffre 41 éves volt.","shortLead":"Négy évvel ezelőtt perelte be Károly öccsét szexuális zaklatás miatt. Virginia Giuffre 41 éves volt.","id":"20250426_Ongyilkos-lett-Virginia-Giuffre-aki-korabban-szexualis-zaklatassal-vadolta-Andras-herceget","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ea7d9701-b412-455f-bce7-af345651b320.jpg","index":0,"item":"cdd8d8dc-9005-4b89-bd41-f034d2b21010","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Ongyilkos-lett-Virginia-Giuffre-aki-korabban-szexualis-zaklatassal-vadolta-Andras-herceget","timestamp":"2025. április. 26. 09:00","title":"Öngyilkos lett Virginia Giuffre, aki korábban szexuális zaklatással vádolta András herceget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e964b834-734d-48e9-ad5c-b97c5c2db38a","c_author":"Ligeti Nagy Tamás","category":"360","description":"Taffy Brodesser-Akner új regénye is egy lelépés története. ","shortLead":"Taffy Brodesser-Akner új regénye is egy lelépés története. ","id":"20250426_hvg-Taffy-Brodesser-Akner-A-Long-Island-i-kompromisszum-regeny-21-Szazad-Kiado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e964b834-734d-48e9-ad5c-b97c5c2db38a.jpg","index":0,"item":"b03f4907-83d3-40b0-a33e-acf942decc16","keywords":null,"link":"/360/20250426_hvg-Taffy-Brodesser-Akner-A-Long-Island-i-kompromisszum-regeny-21-Szazad-Kiado","timestamp":"2025. április. 26. 16:15","title":"A kikötözős szex és a drogok után sikerül leszámolni a dibukkal? A Long Island-i kompromisszumból kiderül","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10550538-0fec-423d-8a9a-316ef83017c7","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Hannah Dugant az igazságszolgáltatás akadályozásával vádolják.","shortLead":"Hannah Dugant az igazságszolgáltatás akadályozásával vádolják.","id":"20250425_egyesult-allamok-wisconsin-fbi-illegalis-bevandorlo-szokes-birono","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10550538-0fec-423d-8a9a-316ef83017c7.jpg","index":0,"item":"497c5e78-8ad7-488e-afad-d3b47a7f40d3","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_egyesult-allamok-wisconsin-fbi-illegalis-bevandorlo-szokes-birono","timestamp":"2025. április. 25. 20:42","title":"Őrizetbe vettek egy amerikai bírónőt, aki az FBI szerint segített elszökni a bíróságról egy illegális bevándorlónak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f9d119f-f0c0-468f-8d72-d49a39da5ba5","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A miniszterelnök szerint az, hogy Ferenc békepárti volt, adott egy természetfeletti támogatást a magyar álláspontnak is. ","shortLead":"A miniszterelnök szerint az, hogy Ferenc békepárti volt, adott egy természetfeletti támogatást a magyar álláspontnak...","id":"20250426_Orban-Viktor-Ferenc-paparol-temetes-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f9d119f-f0c0-468f-8d72-d49a39da5ba5.jpg","index":0,"item":"53399aa2-effe-4a02-8c54-8e87bbc5a04b","keywords":null,"link":"/vilag/20250426_Orban-Viktor-Ferenc-paparol-temetes-interju","timestamp":"2025. április. 26. 10:21","title":"Orbán Viktor Ferenc pápáról: Szerény ember volt, de bizonyos ügyekben nem ismert kegyelmet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f952f72a-d244-4c68-bb0e-33e169252bb4","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A szombati zártkörű szertartást követően vasárnap lett látogatható Ferenc pápa síremléke. ","shortLead":"A szombati zártkörű szertartást követően vasárnap lett látogatható Ferenc pápa síremléke. ","id":"20250427_ferenc-papa-nyughely-roma-fotok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f952f72a-d244-4c68-bb0e-33e169252bb4.jpg","index":0,"item":"5e5fa801-b6ad-4cc1-a27f-44219964a56d","keywords":null,"link":"/vilag/20250427_ferenc-papa-nyughely-roma-fotok","timestamp":"2025. április. 27. 12:07","title":"Tömegek várakoznak, hogy láthassák Ferenc pápa végső nyughelyét, amin egy szál fehér rózsa fekszik – fotók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Egy nagyváradi panel árából kertesházat lehet venni a határ magyar oldalán.","shortLead":"Egy nagyváradi panel árából kertesházat lehet venni a határ magyar oldalán.","id":"20250426_Romania-EU-csatlakozasa-ota-egyre-tobben-telepulnek-at-Romaniabol-Magyarorszagra-roman","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9ea6a743-1872-43bf-8746-b9bc837a69b5.jpg","index":0,"item":"76522272-975d-4007-84e0-a15f85dd7f92","keywords":null,"link":"/itthon/20250426_Romania-EU-csatlakozasa-ota-egyre-tobben-telepulnek-at-Romaniabol-Magyarorszagra-roman","timestamp":"2025. április. 26. 13:28","title":"Románia schengeni csatlakozása óta egyre többen települnek át magyar kistelepülésekre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b03366-af84-48dc-9d47-abac6372230c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Jakupcsek azt írta, „egy politikaivá váló rendezvény nem az ő terepe”, Magyar pedig azt, hogy „semmiképpen nem szeretnék akadálya lenni egy általam kiemelten fontosnak tartott témájú rendezvénynek”.","shortLead":"Jakupcsek azt írta, „egy politikaivá váló rendezvény nem az ő terepe”, Magyar pedig azt, hogy „semmiképpen nem...","id":"20250426_Magyar-Petert-meghivtak-egy-noi-konferenciara-ezert-Jakupcsek-Gabriella-visszamondta-reszvetelet-majd-a-Tisza-elnoke-is","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b03366-af84-48dc-9d47-abac6372230c.jpg","index":0,"item":"305e8991-0c9e-41ec-bc7d-6072491dbdd9","keywords":null,"link":"/elet/20250426_Magyar-Petert-meghivtak-egy-noi-konferenciara-ezert-Jakupcsek-Gabriella-visszamondta-reszvetelet-majd-a-Tisza-elnoke-is","timestamp":"2025. április. 26. 14:36","title":"Magyar Pétert meghívták a Női sikernap konferenciára, ezért Jakupcsek Gabriella visszamondta részvételét, majd a Tisza elnöke is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b2e86bfb-cd93-4cb9-baf2-709e1796bf44","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A színésznő szerint ezt a címkét ragasztották rá. ","shortLead":"A színésznő szerint ezt a címkét ragasztották rá. ","id":"20250426_Takacs-Katalin-baloldalra-vagyok-tolva-akarmennyire-szeretem-a-jobboldali-kollegaimat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b2e86bfb-cd93-4cb9-baf2-709e1796bf44.jpg","index":0,"item":"0b99e800-5a95-4693-89e1-0e53730ee0f4","keywords":null,"link":"/kultura/20250426_Takacs-Katalin-baloldalra-vagyok-tolva-akarmennyire-szeretem-a-jobboldali-kollegaimat","timestamp":"2025. április. 26. 15:59","title":"Takács Katalin: baloldalra vagyok tolva, akármennyire szeretem a jobboldali kollégáimat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Súlyos problémákat vet fel, ha Európa legrosszabb színvonalú állami vasúttárságának a kezelésébe adják a HÉV-et, állítja Vitézy Dávid, a VEKE (Városi és Elővárosi Közlekedési Egyesület) szóvivője. Szerinte ezt az átgondolatlan tervet végső soron az indokolja, hogy az állam ellenőrizni akarja az elkerülhetetlenül szükséges új járműpark beszerzését, rátenné a kezét a tenderre.
hvg.hu: A MÁV a Cargo bevételéből meg szándékozik vásárolni a HÉV-et teljes hálózatával együtt a BKV-tól, hogy ezzel is csökkentse a fővárosi közlekedési vállalat adósságait. Mit lehet ezen kifogásolni?
Vitézy Dávid: Ha a magyar államnak megvan erre a pénze, és a kormány lát arra lehetőséget, hogy a HÉV finanszírozásához hozzájáruljon, ezzel megoldja a BKV anyagi gondjait, akkor ehhez nem kell szétvernie az elővárosi közlekedést. Az, hogy a MÁV vásárolja meg a HÉV-et, rossz megoldás, nem szolgálja az elővárosi közlekedés résztvevőinek érdekeit. Első számú érvem: a csepeli, a szentendrei, a gödöllői és a ráckevei HÉV is jelentős Budapesten belüli utasforgalmat bonyolít le. A csepeli HÉV el sem hagyja a főváros határát, vagyis a szó szoros értelmében nem is nevezhető elővárosi vasútnak. De a szentendrei és a gödöllői HÉV is a városhatáron belül szállítja utasai többségét, az előbbire Békásmegyeren, az utóbbira Cinkotán száll fel a legtöbb utas. Innen egyébként nincs is más lehetőségük az utasoknak arra, hogy bejussanak a városközpontba. A fővárosi önkormányzat ezért nem adhatja ki a kezéből sem az ármegállapítás, sem pedig a menetrend megszabásának jogát.
Megjegyzendő, hogy azok is rosszul járhatnak, ha a HÉV gazdát cserél, akik az elővárosokban laknak. A MÁV Start ma Európa legrosszabb színvonalú vasúti szolgáltatója. Menetrendi struktúrája szét van verve, szinte valamennyi járata késik. Hozzá képest a HÉV fegyelmezett és kiszámítható üzemmódban működik, igaz, régi kocsikkal. Az olykor négy-öt percenként járó szentendrei HÉV-nél húsz perces késés megengedhetetlen, márpedig ekkora késés a MÁV-nál szinte természetesnek számít, sem az utasok, sem a vasutasok nem lepődnek meg rajta. A vasútnál napjainkban a biztonság, a megbízhatóság, a kiszámíthatóság mint követelmény szinte már fel sem merül. Ugyanakkor a négy HÉV óriási utasforgalmat bonyolít le, ami a BKV teljesítményéhez képest is jelentős.
hvg.hu: De a HÉV ráfizetéses. A BKV szanálása indokolná, hogy leválasszák róla az elővárosi közlekedést.
V. D.: Önmagában sem a HÉV, sem bármelyik autóbusz- vagy villamosjárat nem okoz veszteséget. A HÉV-nek saját bevétele is van, ami távolról sem csekély, és a jelenleg a BKV-hez folyik be. Az, hogy az eladott bérletekből befolyó bevételeket miként osztják szét a különböző üzemágak között, megállapodás kérdése. A tömegközlekedést összességében kell nézni, azt, hogy mennyibe kerül az egész hálózat fenntartása. Ha a költségvetésnek lesz arra pénze, hogy harminc milliárdért megvegyék a HÉV-et a BKV-tól, akkor ezt az egész összeget odaadhatják a BKV-nak, támogatásként. A vasút egyébként hihetetlenül sok költségvetési pénzt kap, és teljesen felesleges ezt az összeget „átfolyatni” a MÁV-on.
Honnan jön a pénz?
Molnár Csaba, az új közlekedési miniszter megerősítette, hogy a MÁV Cargo 102 milliárd forintos privatizációs bevételéből tervezik megvásárolni a MÁV-nak a BKV tulajdonában lévő HÉV eszközeit, illetve egész hálózatát. Így a BKV jelentős, 30 milliárd forint körüli egyszeri forráshoz jutna, egyben "megszabadulna" a helyi vasút üzemeltetésétől. Április 30-áig eldőlhet, hogy az állam milyen garanciális feltételek mellett adja át a BKV-nak az említett összeget.
hvg.hu: Újra napirendre került a sztrájk. A dolgozók követeléseinek teljesítését a BKV a fővárosra, a főváros az államra hárítja, de a türelmük fogy. Ki itt a hunyó?
V. D.: Jogos igény, hogy a BKV-t valahogy finanszírozni kell. Ezen a téren a kormánynak, de a fővárosi önkormányzatnak is van feladata. Azt tényleg nem lehet várni, hogy a kormány minden évben, engedve a sztrájkfenyegetésnek, hatalmas viták után rendkívüli támogatást adjon a BKV-nak. Közben a cég fokozatosan romlik le, a járműveinek a műszaki állapota elképesztő. Csak múlt pénteken három autóbusz gyulladt ki. A buszok átlag életkora jelenleg tizenhat év. A közlekedési vállalat újratermelődő hiányát nyilvánvalóan csökkenteni kell, de erre nemcsak az a mód, hogy a költségvetés tíz-húszmilliárdos gyorssegélyt ad. Azt kellene tenni, amit Debrecenben és Szegeden, ahol az emelkedő parkolási díjak a közlekedési vállalatot illetik. Ha ezt Budapesten is bevezetnék, hosszú távra meg lehetne oldani a BKV gondjait, hiszen az emberek öt-tíz év múlva is fognak parkolni, és ezért hajlandóak fizetni.
hvg.hu.: Köztudott, hogy nagy visszaélések vannak a kerületi parkolási társaságoknál.
V. D.: Megfelelő politikai akarattal rendbe lehetne hozni a fővárosi parkolási rendszert. Másrészt, addig is emelni kellene a parkolási alapdíjat. Egyes, a fővároshoz tartoló területeken, például a Moszkva téren még napjainkban sem kell parkolási díjat fizetni. Ha csak a parkolási díjak emeléséből származó többletbevételt átutalnák a BKV-nak, azzal már enyhülnének a finanszírozási gondjai. Érdemes azon elgondolkodni, hogy tíz évvel ezelőtt egy buszjegy feleannyiba került, mint egy órányi parkolás alapdíjon. Ma a parkolási díj ugyanannyi maradt, de a buszjegy már drágább, mert időközben több mint a kétszeresére emelkedett az ára. Ugyanakkor az elővárosokban ma sincs még tarifaközösség, és ha a MÁV is belép a képbe, a BKV-jegy - úgy sejtem - nem lesz rá érvényes, még a városhatáron belül sem. Csak a bérletek terén van bizonyos együttműködés, de ha valaki például Gödöllőről jár be rendszeresen Budapestre, el kell döntenie, hogy HÉV-, MÁV- vagy Volánbusz-bérletet vesz-e. Nem a cégeket kell egyesíteni, hanem közlekedési szövetséget kell létrehozni, bérletének érvényességét mind a három szolgáltatóra ki kell terjeszteni magadott távolságon belül, úgy, mint másutt Európában. Idáig még mindig nem sikerült eljutnunk. A tömegközlekedés egyebek között ezért sem versenyképes nálunk a gépkocsiforgalommal.
hvg.hu.: Ha ennyire sok az ellenérv, miért akarják a HÉV-et átadni a MÁV-nak?
V. D.: Nemcsak azért ellenezzük ezt a tranzakciót, mert a MÁV Start régóta rossz, és képtelen lenne az elővárosi közlekedést a megfelelő színvonalon üzemeltetni. Azok, akik még ezt erőltetik, a csepeli HÉV-et, mivel nem lépi ezt a városhatárt, „gyorsvillamossá” alakítanák, legalábbis ilyen elképzelések is napvilágot láttak. Ez már kész elmebaj, amikor a gombhoz varrják a kabátot. Egy hatkocsis gyorsvasutat, amelytől egy egész városrész közlekedése függ, nem lehet villamossá „átminősíteni”. Arról sem szabad elfeledkezni, hogy a főváros összes távlati tervében, így a Podmaniczky-tervben is szerep a HÉV integrálása a metróhálózatba, így a szentendrei és a csepeli HÉV összekötése a Duna alatt, s ezzel az 5-ös metróvonal kialakítása. Ennek figyelembe vételével teljesen érthetetlen, miért adnák oda a HÉV-eket a MÁV Startnak. Idén augusztusban szavazott a fővárosi közgyűlés arról, hogy a HÉV-ek esetében nem járul hozzá a tulajdonviszonyok megváltoztatásához. A HÉV-vonalak sorsa dőlhet el, hogy ki és milyen célra veszi az új szerelvényeket, és azok alkalmasak lesznek-e arra, hogy metróként is közlekedjenek. Kis fantáziával ki lehet találni, mi van a terv mögött. A kormány azért akarja rátenni a kezét a HÉV-ekre és az elkerülhetetlenül szükséges járműbeszerzésre, mert az esedékes tender kiírásával befolyást szeretne szerezni a részben az EU-s programokból érkező hatalmas összegek felhasználása fölött. Egyeseknek a járműtenderre fáj a foguk, de nagyon.