Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9c49cb32-26f1-4dc9-a6f2-77a307db49cd","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Negyedik alkalommal nyílik meg a Városi Civil Alap pénzcsapja, 4,8 milliárd forint folyik ki rajta – sejthető, hova.","shortLead":"Negyedik alkalommal nyílik meg a Városi Civil Alap pénzcsapja, 4,8 milliárd forint folyik ki rajta – sejthető, hova.","id":"20250303_fideszes-civilek-varosi-civil-alap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9c49cb32-26f1-4dc9-a6f2-77a307db49cd.jpg","index":0,"item":"bbeeab9f-562d-49ac-bd0b-2368dc22ebfc","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250303_fideszes-civilek-varosi-civil-alap","timestamp":"2025. március. 03. 09:04","title":"Újraindítja a Fidesz a közpénzosztást az állítólagos civiljeinek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"20bdd37f-da9f-4d11-9f48-5b0ae1771369","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Volkswagen 50 évvel ezelőtt mutatta be az első Polót, és azóta több, mint 20 millió példány talált gazdára a népszerű német kisautóból.","shortLead":"A Volkswagen 50 évvel ezelőtt mutatta be az első Polót, és azóta több, mint 20 millió példány talált gazdára a népszerű...","id":"20250303_50-eves-a-volkswagen-Polo","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20bdd37f-da9f-4d11-9f48-5b0ae1771369.jpg","index":0,"item":"5943ace3-91ae-410c-8973-75228438546e","keywords":null,"link":"/cegauto/20250303_50-eves-a-volkswagen-Polo","timestamp":"2025. március. 03. 07:59","title":"50 éves a VW Polo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A külügyminiszter emiatt levelet küldött Kaja Kallasnak, amiben figyelmeztet, hogy a magyar kormány ezért az ukránokon verheti majd el a port.","shortLead":"A külügyminiszter emiatt levelet küldött Kaja Kallasnak, amiben figyelmeztet, hogy a magyar kormány ezért az ukránokon...","id":"20250302_Szijjarto-szerint-az-EU-megsertette-a-Magyarorszag-fele-vallalt-energiabiztonsagi-garanciait","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"0e4d3cc8-deec-4c93-beec-32a574f250c1","keywords":null,"link":"/itthon/20250302_Szijjarto-szerint-az-EU-megsertette-a-Magyarorszag-fele-vallalt-energiabiztonsagi-garanciait","timestamp":"2025. március. 02. 17:20","title":"Szijjártó szerint az EU megsértette a Magyarország felé vállalt energiabiztonsági garanciáit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"26c37319-a97d-4834-b09c-e8628c9cecc4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Izrael további túszok szabadon engedését akarja, és szerinte ez csak szimbolikus lépés, mert a Hamász raktárai tele vannak a tűzszünet negyvenkét napja alatt felhalmozott árukkal.","shortLead":"Izrael további túszok szabadon engedését akarja, és szerinte ez csak szimbolikus lépés, mert a Hamász raktárai tele...","id":"20250302_Elkezdodott-a-Ramadan-mire-Izrael-leallitotta-a-humanitarius-segelyeket-a-Gazai-ovezetbe","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/26c37319-a97d-4834-b09c-e8628c9cecc4.jpg","index":0,"item":"cd40174d-3f06-4745-82af-908fcc1b0599","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_Elkezdodott-a-Ramadan-mire-Izrael-leallitotta-a-humanitarius-segelyeket-a-Gazai-ovezetbe","timestamp":"2025. március. 02. 10:39","title":"Elkezdődött a Ramadán, mire Izrael leállította a humanitárius segélyeket a Gázai övezetbe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99bbc049-fc88-4d58-af9c-fb8544e1793b","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Úgy győzött hetesekkel a Ferencváros, hogy a kapusparádét hozó meccsen csupán egyszer vezetett, a legelején.","shortLead":"Úgy győzött hetesekkel a Ferencváros, hogy a kapusparádét hozó meccsen csupán egyszer vezetett, a legelején.","id":"20250302_kezilabda-magyar-kupa-gyor-ferencvaros","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99bbc049-fc88-4d58-af9c-fb8544e1793b.jpg","index":0,"item":"67539c6b-7c13-491e-bf82-191ebc4dee50","keywords":null,"link":"/sport/20250302_kezilabda-magyar-kupa-gyor-ferencvaros","timestamp":"2025. március. 02. 17:34","title":"Negyedszer sem bírt a Győr a Fradival a kézilabda-kupadöntőben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy nemzetközi kutatócsoport átfogó képet festett a melldaganatok trendjei és egy adott ország fejlettségének kapcsolatáról. Adataik óriási szakadékot mutatnak a túlélési arányokban, attól függően, ki, hol él.","shortLead":"Egy nemzetközi kutatócsoport átfogó képet festett a melldaganatok trendjei és egy adott ország fejlettségének...","id":"20250303_melldaganat-tulelesi-arany-statisztika-orszagonkenti-bontas-magyar-adatok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8a9c2d06-7723-4d17-beb4-655ae147da80.jpg","index":0,"item":"e14123fe-9576-460e-a10a-9edd64a8b097","keywords":null,"link":"/tudomany/20250303_melldaganat-tulelesi-arany-statisztika-orszagonkenti-bontas-magyar-adatok","timestamp":"2025. március. 03. 07:30","title":"Túlélni a mellrákot: nem mindegy, hova született","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"279a5f03-16e0-48cd-a11b-6bf83c6820eb","c_author":"Nemes Nikolett","category":"360","description":"A toxikus vezetők olyan sok szervezetben jelen vannak, hogy szinte mindannyiuknak ismerősnek tűnnek, mégsem tudjuk, mit tehetünk ellenük, és a HR sem segít. Milyen torzító hatása van annak, ha valaki feljebb lép a ranglétrán? Miért emészti fel a beosztottak pszichés energiáit, ha nem támogatják őket egy toxikus főnökkel szemben? Czifra Julianna vezető- és szervezetfejlesztő szakpszichológussal, egy témába vágó friss tanulmány egyik szerzőjével beszélgettünk.","shortLead":"A toxikus vezetők olyan sok szervezetben jelen vannak, hogy szinte mindannyiuknak ismerősnek tűnnek, mégsem tudjuk, mit...","id":"20250303_Toxikus-fonok-munkahely-rossz-vezeto-hatalom-visszaeles-Czifra-Julianna-kutatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/279a5f03-16e0-48cd-a11b-6bf83c6820eb.jpg","index":0,"item":"4e49f517-238a-4d6e-96dc-ce2b6e10c557","keywords":null,"link":"/360/20250303_Toxikus-fonok-munkahely-rossz-vezeto-hatalom-visszaeles-Czifra-Julianna-kutatas","timestamp":"2025. március. 03. 10:07","title":"Toxikus főnökök: lecsorog a magyar munkahelyekre a politikusok hatalomgyakorlási módja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"39fc7db6-f654-4be8-b61a-a416d3c2fd5d","c_author":"MTI/hvg.hu","category":"vilag","description":"Az exit poll szerint a szociáldemokraták a voksok 33-34 százalékát szerezték meg, míg a legutóbbi, 2020-as tartományi voksoláson még 39 százalékot értek el. A CDU sokat erősödött, ahogy az AfD is.","shortLead":"Az exit poll szerint a szociáldemokraták a voksok 33-34 százalékát szerezték meg, míg a legutóbbi, 2020-as tartományi...","id":"20250302_Az-SPD-szerezte-a-legtobb-szavazatot-a-hamburgi-tartomanyi-valasztasokon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/39fc7db6-f654-4be8-b61a-a416d3c2fd5d.jpg","index":0,"item":"d82a6d51-a543-4836-84d0-a50890ce4647","keywords":null,"link":"/vilag/20250302_Az-SPD-szerezte-a-legtobb-szavazatot-a-hamburgi-tartomanyi-valasztasokon","timestamp":"2025. március. 02. 19:55","title":"Az SPD szerezte a legtöbb szavazatot a hamburgi tartományi választásokon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Jó, ha hozzá lehet jutni alkalmi munkákhoz, és nem az Uber a főgonosz – de milyen közösségről is beszélünk itt?
Kinek az autóját is osztja meg az uberes kivel? Milyen közösséget is alkotnak az uberesek és utasaik? E kérdéseknek akár értelmük is lehetne, ha ez a biznisz – amelynek most, már csak magyarországi kivonulása miatt is az Uber az egyik legtöbbet emlegetett élharcosa – az lenne, aminek hívják. Merthogy a neve sharing – azaz megosztáson alapuló – economy vagy másképpen közösségi, illetve az EU vadiúj szakkifejezésével kollaboratív gazdaság.
Ha így hívják, hát legyen. De azért érdemes elgondolkozni azon, hogy nem véletlenül van másik nemzetközi neve is: gig economy. A gig eredetileg zenészek hakniját, vendégszereplését, másodállásban végzett fellépését jelenti. És ezt nem nyelvművelési okból hozom szóba, hanem azért, mert
a megosztásos-közösséges duma, bármennyire elterjedt is, fontos dolgot tart homályban.
A megosztásos, közösségi gazdaság igazából az lenne, amiben nincs üzlet, nincs nyereség, hanem az, aminek hívják. Az én felfogásom szerint példa erre, méghozzá szép, régi példa a kaláka, amikor az emberek felváltva segítenek egymásnak házat építeni, vagy az a szintén szép, de főképp praktikus szokás, amikor disznóvágás után kóstolót visznek egymásnak a szomszédok, később meg, amikor máshol vágnak disznót, ők is kapnak, amiben nemcsak kapni jó, hanem az is hasznos, hogy a romlandó áruból mindig frisset eszik mindenki. Kevésbé történelmi példa az autóstop, amikor az autós ingyen osztja meg a kocsiját a pénztelen utazóval, és még éppen a határon belül mozog a telekocsi, amíg költségmegosztásról és nem pluszpénzről szól.
De az uberes autója kivel is van megosztva? Az utassal nem, az nem osztozik, hanem fizet, és nagyjából azt kapja a pénzéért, mintha taxiba ülne. Az autót az uberes leginkább saját magával osztja meg, tudniillik, mint magánszemély átengedi a magánautóját a kisvállalkozónak, aki szintén ő maga. Ez nem nagyon, legalábbis nem elvben különbözik attól, hogy a taxisok is a saját autójukat használják (értsd: nem valamiyen taxivállalat autóját vezetik alkalmazottként, mert ez már eléggé kiment a szokásból). És hol is van ebben a közösség? Én nemigen látom. Akik ugyanazt a szolgáltatást veszik igénybe, még nem válnak közösséggé, nem úgy, mint jó esetben mondjuk a közösen kertészkedők vagy az egymás gyerekeire felügyelők, mert a tényleg közösségi gazdaságnak ilyen példái is vannak.
Az Uberben és sok hasonló – szálláshelyet bérbeadó, ételt szállító, csomagot kézbesítő – vállalkozásban nem itt keresendő az újdonság. Még csak nem is annyira abban, hogy leginkább okostelefonon lehet megrendelni. Az csak szép, nem pedig fontos, hogy a taxi beúszik a térképen, és a júzer ezt mozizhatja várakozás közben.
Az internet azért fontos, mert piacterein eladhatóvá tesz sok olyan kisebb munkát, amellyel másképp nehéz lenne házalni. Nehéz, de nem lehetetlen. Magánautóval taxizók már a szocializmusban is voltak, és mind a mai napig vannak. A Zimmer Feri is klasszikus az újsütetű Airbnb-hez képest. Csak internet nélkül körülményesebb összehozni a szolgáltatókat a kuncsaftokkal. Ennek a hátterét magyarázta nemrég el Bőgel György, a CEU professzora a Figyelőben. Egy klasszikus közgazdasági fogalomból, a tranzakciós költségekből kiindulva oda lyukadt ki, hogy az elektronikus piacterek révén ma már sok szolgáltatás nyújtásához, sok munka elvégzéséhez nincs szükség olyan vállalatokra, mint a múlt században. (Mondjuk témánkat tekintve pár évtizede ilyen volt az akkori Főtaxi és a Volántaxi.)
És munkavállalókra sincs szükség.
Ezt tükrözi a gig economy név. A főállásban másodállás. A minden alkalommal alkalmi munka.
Vagyis hogy a sofőr, az ételfutár, a csomagkézbesítő és sokan mások úgy dolgoznak a cégeknek, hogy nem alkalmazottak, ők hozzák a munkaeszközt, alacsony bért kapnak, nincs betegállomány, nincs szabadság, nincs biztosítás, sőt nincs biztos munka sem. Vagy legalábbis csak annyira, amennyire feltétlenül muszáj. És a cég, amely természetesen pusztán közvetítő és nem munkaadó, annyit spórol az adókon, a járulékokon – hiszen nincsenek munkavállalói –, amennyit nem szégyell.
Ezen idehaza aligha csodálkozunk, de nem is csak a jó magyar svarcba-okosba ilyen. Ha valaki ráguglizik a szép német Scheinselbständigkeit szóra, sokáig böngészhet. A kapitalizmus e szép kinövésének egy további ágát német vállalkozók – például a hús- és az építőiparban – akár magyar együttműködéssel, de persze bolgárokat, románokat sem elhanyagolva művelik, ebben az irányban a Werkvertrag kifejezés vezet el annak megértéséig, hogyan lehet olcsón termelni saját munkavállalók nélkül. De ez mellékszál, még csak az internethez sincs sok köze, csak azért írtam ide, hogy jelezzem: nem csak a magyar adókivetési és adófizetési morál termel ki unortodox foglalkoztatási formákat.
Még csak nem is azt mondom, hogy baj, ha szerényebb fizetségért ugyan, de azok is munkához jutnak, akiknek nincs különösebb szakképzettségük vagy ha van is, valamiért nem akarnak, nem tudnak rendszeresen dolgozni, és a kicsinél is kisebb vállalkozói létükhöz nem futja több beruházásra, mint egy használt autóra vagy éppen csak egy robogóra. Sőt, ez jó, ez kell. Csak éppen nincs köze sem a megosztáshoz, sem a közösséghez. Inkább a kizsákmányoláshoz – beleértve az önkizsákmányolást –, de hát a kapitalizmus már csak ilyen. Meg egyébként olyan is, hogy a nem feltétlenül baloldali szócsőként ismert Financial Timesban az utóbbi időben fel-felbukkant (például itt és itt), hogy a gig economy jó ugyan, de kellene tenni valamit a foglalkoztatottak szociális biztonságáért, és a bérük leszorítása ellen is.
Az Uber, amely most látványosan kivonult a magyar piacról, nem elsősorban a technikai fejlődésnek az élharcosa, hanem ennek az újfajta foglalkoztatásnak (no meg a nemzetközi nagyvállalatok által szokásosan alkalmazott adóoptimalizálásnak). Nem elsősorban a szép okostelefonos alkalmazásával hódít ott, ahol engedik, hanem azzal, hogy olcsóbb munkaerővel agresszíven mások ára alá kínál, ahol megéri, és ravaszul fölfelé srófolja az árait, ahol teheti. Mondhatjuk úgy is, hogy más umbuldákkal – megengedem, átlátszóbban – manipulál, mint a taxisok. Az pedig irigylésre méltóan ügyes pr eredménye, hogy üzleti vállalkozás helyett sokak szemében a fiatalos életérzés, sőt már-már a szabadság szimbólumává vált.
Az már nagyon másik történet, hogy Budapesten az Ubernek még nagyobb pechje lehetett, mint néhány más nagyvárosban, ahonnan szintén kiutálták. A taxislobbi itt igen erős. Talán egyik-másik fuvarszervező politikai háttere miatt is. Talán azért is, mert errefelé inkább a hajléktalanok és a civilek ellen szokás hatóságilag fellépni, miközben szédítő mélységekbe pillantana az, aki azt próbálná megnézni, miért nem esik évek óta semmi bántódása a taxismaffiának a repülőtéren, a pályaudvaroknál és a pesti éjszakában.
Trump hivatala felkérte a pénzügyminisztériumot és a külügyi tárcát, hogy állítsák össze azon szankciók listáját, amikből az amerikaiak a diplomáciai és a gazdasági kapcsolatok felélesztése érdekében engedhetnek.