Energiapazarlása duplán bünteti Kínát: magas költségekkel és szennyezéssel.

Míg 2004-ben az ország 2,4 millió hordó olajat importált egy nap, 2030-ra ez meghaladhatja a 8,4 millió hordót. Ez pedig jelentős hatással lehet a nemzetközi olajárakra, mivel Kína a Föld egyik legnagyobb olajimportőre - írja a Business Week, emlékeztetve: az ország üzemanyag-felhasználása 2004-ben másfélszer annyival növekedett, mint gazdasága.

A kínaiak háromszor annyi energiát használnak fel 1 dollárnyi GDP előállításához, mint a Föld többi országa átlagosan, és hétszer annyit, mint Japán. A gazdaságtalanság még a Brazíliához vagy Indonéziához hasonló, Kínánál sokkal fejletlenebb országokat is felülmúlja.

Az ország első embere, Hu Jiantao és kormányzata kidolgozott egy tervet, mely szerint 2020-ra jelentősen csökkenteni kell a széntüzelésű erőművek használatát, és a mostani 3 százalékról 10 százalékra növelni a szénnél kétszer gazdaságosabb földgázalapú energiatermelést. A tervben szerepel harminc atomerőmű építése is. Ezenkívül növelni kívánják a dízelüzemű eszközök arányát is, mivel azok megközelítőleg 30 százalékkal gazdaságosabbak a benzinalapúaknál.

Ezek szép tervek, de rengeteg idő kell, míg valósággá válhatnak – véli a lap újságírója. Kínának rengeteg pazarló papír-, vegyi- és acélüzeme van, melyek energiaszükségletét több évtizedes széntüzelésű kohók elégítik ki. Ott van például az acélgyártással foglalkozó Shouganag Group, mely évente 18 ezer tonna szennyező anyagot bocsát a főváros levegőjébe. Az ország vezetése kötelezte is a vállalatot, hogy a 2008-as olimpiai játékokig teljesen építse le pekingi üzemeit, és helyezze azokat a városon kívülre. A Shougang pekingi üzeme már több mint 40 éves, az új üzem a tervek szerint sokkal korszerűbb, hatékonyabb és környezetbarátabb lesz.

A távol-keleti országban az ezredforduló óta felerősödött fogyasztási láz is erősíti az energiapazarlást. Sokat esznek a légkondik és a nagy mélyhűtők, mindez azonban eltörpül az autópiaci boom okozta következmények mellett. Egyes becslések szerint a kínai utakon rohangáló gépkocsik száma a mostani 24 millióról 2020-ra 100 millióra nőhet, és így a közlekedésre felhasznált energiamennyiség 60 százalékát fogja kitenni az összes felhasznált energiának. Ez az arány most 33 százalék.

Vannak kormányzati kezdeményezések a pazarlás visszafogására ezen a területen is. 2008-ra például az autógyártóknak 5 százalékkal kell növelni termékeik hatékonyságát. Kérdéses, hogy az új szabályozás mennyire lesz hatékony, amikor a mostani energiagazdaságosságra vonatkozó szabályokat is csak az autógyárak kevesebb mint fele tartja be. A Világbank becslése szerint a nem hatékony üzemanyag-felhasználás miatt Kína évente 120 milliárd dollárt veszít. Ezt még a világ egyik leggyorsabban fejlődő országa sem engedheti meg magának.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.

Állj mellénk!

Tegyünk közösen azért, hogy a propaganda mellett továbbra is megjelenjenek a tények!

Ha neked is fontos a minőségi újságírás, kérjük, hogy támogasd a munkánkat.
MTI Gazdaság

A következő években is tovább száguldhat a kínai gazdaság

Kína gazdasága várhatóan átlagosan évi nyolc százalékkal bővül a következő, 2006/2010-es ötéves terv időszakában - közölte becslését a kínai kormány gazdasági kutatóközpontja hétfőn. Korábban a kormány célja évi hét százalék volt.

eurohirek.hu Világ

Egyre több a kínai turista

Egy év alatt másfélszeresére emelkedett a kiutazó kínai turisták száma: tavaly 19 milliónyian utaztak külföldre. Különösen figyelemre méltó a növekedés, ha a számot a 2000. évi 5,1 milliós kiutazással hasonlítjuk össze.

Nincs türelmi idő, büntetik a parlagfűirtást elmulasztókat

Nincs türelmi idő, büntetik a parlagfűirtást elmulasztókat

Androidos és van WhatsApp a telefonján? Hamarosan kap egy rég várt új funkciót

Androidos és van WhatsApp a telefonján? Hamarosan kap egy rég várt új funkciót

Szabó Győző: Már nem érdekel, hogy mit gondolnak rólam

Szabó Győző: Már nem érdekel, hogy mit gondolnak rólam

Zsiráf született a veszprémi állatkertben

Zsiráf született a veszprémi állatkertben

Egy kutya brutális megölése miatt ítéltek börtönre egy magyar párt Angliában

Egy kutya brutális megölése miatt ítéltek börtönre egy magyar párt Angliában

Spanyolország engedélyezi az Open Arms kikötését

Spanyolország engedélyezi az Open Arms kikötését