Tetszett a cikk?

Energiapazarlása duplán bünteti Kínát: magas költségekkel és szennyezéssel.

Míg 2004-ben az ország 2,4 millió hordó olajat importált egy nap, 2030-ra ez meghaladhatja a 8,4 millió hordót. Ez pedig jelentős hatással lehet a nemzetközi olajárakra, mivel Kína a Föld egyik legnagyobb olajimportőre - írja a Business Week, emlékeztetve: az ország üzemanyag-felhasználása 2004-ben másfélszer annyival növekedett, mint gazdasága.

A kínaiak háromszor annyi energiát használnak fel 1 dollárnyi GDP előállításához, mint a Föld többi országa átlagosan, és hétszer annyit, mint Japán. A gazdaságtalanság még a Brazíliához vagy Indonéziához hasonló, Kínánál sokkal fejletlenebb országokat is felülmúlja.

Az ország első embere, Hu Jiantao és kormányzata kidolgozott egy tervet, mely szerint 2020-ra jelentősen csökkenteni kell a széntüzelésű erőművek használatát, és a mostani 3 százalékról 10 százalékra növelni a szénnél kétszer gazdaságosabb földgázalapú energiatermelést. A tervben szerepel harminc atomerőmű építése is. Ezenkívül növelni kívánják a dízelüzemű eszközök arányát is, mivel azok megközelítőleg 30 százalékkal gazdaságosabbak a benzinalapúaknál.

Ezek szép tervek, de rengeteg idő kell, míg valósággá válhatnak – véli a lap újságírója. Kínának rengeteg pazarló papír-, vegyi- és acélüzeme van, melyek energiaszükségletét több évtizedes széntüzelésű kohók elégítik ki. Ott van például az acélgyártással foglalkozó Shouganag Group, mely évente 18 ezer tonna szennyező anyagot bocsát a főváros levegőjébe. Az ország vezetése kötelezte is a vállalatot, hogy a 2008-as olimpiai játékokig teljesen építse le pekingi üzemeit, és helyezze azokat a városon kívülre. A Shougang pekingi üzeme már több mint 40 éves, az új üzem a tervek szerint sokkal korszerűbb, hatékonyabb és környezetbarátabb lesz.

A távol-keleti országban az ezredforduló óta felerősödött fogyasztási láz is erősíti az energiapazarlást. Sokat esznek a légkondik és a nagy mélyhűtők, mindez azonban eltörpül az autópiaci boom okozta következmények mellett. Egyes becslések szerint a kínai utakon rohangáló gépkocsik száma a mostani 24 millióról 2020-ra 100 millióra nőhet, és így a közlekedésre felhasznált energiamennyiség 60 százalékát fogja kitenni az összes felhasznált energiának. Ez az arány most 33 százalék.

Vannak kormányzati kezdeményezések a pazarlás visszafogására ezen a területen is. 2008-ra például az autógyártóknak 5 százalékkal kell növelni termékeik hatékonyságát. Kérdéses, hogy az új szabályozás mennyire lesz hatékony, amikor a mostani energiagazdaságosságra vonatkozó szabályokat is csak az autógyárak kevesebb mint fele tartja be. A Világbank becslése szerint a nem hatékony üzemanyag-felhasználás miatt Kína évente 120 milliárd dollárt veszít. Ezt még a világ egyik leggyorsabban fejlődő országa sem engedheti meg magának.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!

MTI Gazdaság

A következő években is tovább száguldhat a kínai gazdaság

Kína gazdasága várhatóan átlagosan évi nyolc százalékkal bővül a következő, 2006/2010-es ötéves terv időszakában - közölte becslését a kínai kormány gazdasági kutatóközpontja hétfőn. Korábban a kormány célja évi hét százalék volt.

eurohirek.hu Világ

Egyre több a kínai turista

Egy év alatt másfélszeresére emelkedett a kiutazó kínai turisták száma: tavaly 19 milliónyian utaztak külföldre. Különösen figyelemre méltó a növekedés, ha a számot a 2000. évi 5,1 milliós kiutazással hasonlítjuk össze.