szerző:
MTI
Tetszett a cikk?

Országos gyásznapot tartanak pénteken Belgiumban és Hollandiában a svájci buszbalesetben elhunyt 28 ember emlékére.

Délelőtt 11 órakor minkét országban egy percre leállt az élet: felfüggesztették a munkát a munkahelyeken és az oktatást az iskolákban, megálltak a tömegközlekedési eszközök és a taxik, megszólaltak a harangok, az emberek pedig egyperces csönddel adóztak az áldozatok, köztük 22 gyermek emlékének. A középületeken félárbocra eresztették a nemzeti lobogót, az Európai Parlament brüsszeli épületénél az uniós zászlót.

MTI/EPA/Olivier Hoslet

A balesetet szenvedett gyerekek közül hatan hollandok voltak, akik egy határ közeli belga iskolába jártak.

A belga autóbusz egy alagút falának rohant Svájcban kedden.

MTI / EPA / Laurent Gillieron

Csütörtök éjjel hazaérkezett a svájci buszbalesetet túlélő gyermekek első csoportja. A 11 és 12 év közötti iskolásokkal a belga kormány különgépe szállt le a Brüsszel melletti Melsbroek repülőtéren, és nem sokkal éjfél után a gyermekeket szüleikkel együtt, rendőrségi felvezetéssel több gépkocsiból álló konvoj szállította el a légikikötőből.

A 24 sérült gyerek közül négyen nincsenek szállítható állapotban. Hatan, akiknek a sérülése kevésbé volt súlyos, már péntekre virradóra hazarepülhettek.    

MTI/EPA/Olivier Maire

Továbbra sem tudni, hogy mi okozta a balesetet. Elméletileg műszaki meghibásodás, emberi hiba vagy hirtelen rosszullét jöhet szóba, de a hatóságok kezében nincs semmi érdemi támpont. A rendőrség merő spekulációnak minősítette azokat a belga médiahíreszteléseket, hogy a sofőr figyelmét DVD-lemez cseréje köthette le.

Svájci lapok megkérdőjelezték annak az ésszerűségét, hogy az alagutakban - enyhe ívű kanyarokban - egyes segélyhívó telefonok mellett a menetirányra gyakorlatilag merőleges fallal lezárt bemélyedéseket építenek, ahová feltétlenül szükséges esetben a járművel félre lehet állni. A szerencsétlenül járt busz egy ilyen falszakasznak ütközött frontálisan, és így semmi nem csökkenthette a becsapódás erejét.

A Le Soir című brüsszeli lap helyszínrajzban rekonstruálta a történteket. Annak alapján az feltételezhető, hogy a busz előbb srégen nekiütközött a jobboldali szegélynek, az ütközés irányváltoztatást idézett elő balra, a sofőr pedig, feltételezhetően azért, hogy a busz ne térjen át a szemközti forgalom sávjába, jobbra rántotta a kormányt, de ott már nem tudta a sávon belül tartani a járművet, és az egyenesen belerohant a jobboldalt kiépített, merőlegesen álló falszakaszba.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!