szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?

Az utóbbi időszak egyik legösszetettebb mérnöki akciójával egyenesítenék ki ma a Costa Concordia vízbe merült hajótestét, hogy később el tudják távolítani a tengerből. A mentőprojekt, amelyben több százan vesznek részt, a viharos időjárás miatt csúszással indult, és várhatóan 10-12 órát fog igénybe venni. Kövesse a mentést a hvg.hu-val!

Most érkezett

800 helyi lakos, 350 újságíró

Egy twitterező szerint Giglióban még a helyieknek is külön igazolványt kell viselnie, hogy szabadon mozogjanak a szigeten. A helyieknek mintegy 800 igazolványt osztottak ki, a média szigetre érkezett képviselőinek 350-et.

Percről percre
Sorrend megfordítása

1 2 3 4 5

10-12 órányi tengeri kaland

A Reuters úgy tudja legalább 10 órán át fog tartani az esemény, egy sajtótájékoztatón 12 órára saccolták a hajóroncs felállítását.

Azért állítják fel, hogy eltávolítsák a vízből

A mentést szervezők korábban bejelentették, hogy ötszázan vesznek részt a hajó felállításában, közöttük 120 búvár, 60 logisztikai-biztonsági szakember, 50 mérnök és a római La Sapienza tudományegyetem 10 biológusa is.

A hajó felállításával a tervezett munka 76 százaléka megvalósul, ezt a Costa Concordia elvontatása követi. Ez utóbbi lépéseinek ütemezése attól függ majd, hogy milyen állapotban van a hajó vízből kiemelt oldala a tengervízben töltött másfél év után. A hajót valószínűleg a toszkán Piombino kikötőjébe szállítják, és itt darabokra szedik szét.

65 fokos szögben kellene elforgatni

A Giglio partjától 150 méterre zátonyra futott hajótestet azóta is az a két szikla tartja, melyek az ütközéskor szabályosan meglékelték a tengerjárót, amely így megtelt vízzel. A 114 ezer tonna súlyú, 289 méter hosszú, 35 méter széles hajó felállításán tavaly nyár óta dolgoznak.

Először a Costa Concordia alatti tengerfenékre egy 18 ezer tonna súlyú pódiumot építettek. Erre fogják ráhelyezni a felállított hajót. A tengerből való kiemeléshez a hajónak a vízből kiemelkedő, bal oldalára végig acélhuzalokat és láncokat erősítettek, ezekkel húzzák majd fel a hajót. A hatalmas test felemeléséhez harminchat hidraulikus emelőtornyot építettek a hajótestre és a tengerbe.

A hajó mozgatását szolgálja a Costa Concordia bal oldalára erősített tizenegy, vízzel teli óriástartály is, melyek arra szolgálnak, hogy a súlyukkal megbillentsék a hajót. A Costa Concordiát 65 fokos szögben kell elforgatni, hogy ismét egyenesen álljon a vízben. Az előmunkálatok során 4 ezer köbméter vizet szivattyúztak ki a hajótestből és több mint 2 ezer köbméter üzemanyagot. 

Óceánjáró kimentése néhány lépésben

Még mindig nem kezdték el

Egyelőre még mindig nem indult el az akció, de a hatóságok bizakodnak. "Nincsenek problémák, ahogy minden készen áll a vezérlőponton, megkezdődik a Costa Concordia felállítása" – mondta Sergio Girotto, a műveletért felelős olasz Micoperi cég mérnöke a nyolc óra előtt tartott újabb sajtótájékoztatón. Elhangzott, hogy a sajtót sms-ben értesítik a hajó elmozdítása kezdetének pontos időpontjáról. 

"Az sem jelent gondot, ha a hajó felállítása sötétben fejeződik be" – mondta a polgári védelem vezetője. Szerinte az is lehet, hogy már délután sikerre jutnak. A hajó elmozdulása szabad szemmel a művelet kezdete után néhány órával lesz látható.

Csúszással indult a mentőakció

Először fél órával, majd két órával halasztották el az eredetileg reggel hat órára kitűzött műveletet. A helyszínen levő újságíróknak tartott tájékoztatóján Franco Gabrielli, az olasz polgári védelem vezetője azt mondta, hogy nem műszaki problémáról van szó. Az éjszakai heves vihar miatt ismét ellenőrizni kellett az óceánjáró alatt kiépített talapzatot és a művelet elvégzéséhez szükséges többi szerkezetet. Egyebek között stabilizálni kellett azt a tengeri tornyot is, amelyből irányítják az óriási hajóroncs mozgatását. 

1 2 3 4 5
HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!