Különös házasság, amikor két cég felesben birtokolt és vezetett vegyesvállalat alapításában állapodik meg, miközben az egyikük tavaly 9,2 millió darabbal a világ második legnagyobb autógyártója volt, a másik viszont az értékesítése 2021. végi kezdete óta összesen alig több mint százezer járművet adott el. Az előbbi a német Volkswagen-csoport (VW), az utóbbi pedig az amerikai Rivian Automotive. Az előbbi, egymilliárd dollárért, idén decemberben részvényre átváltható befektetést hajt végre az utóbbiban, ezt a vegyesvállalatukban 2026-ra további négymilliárd dollárral fejeli meg.
A Rivian mostanra régi motorosnak számít a villanyautómárkák közt, de eddig csak veszteséget termelt. Az idei első negyedévben például több mint 1,4 milliárd dollárt.
Ami a tavaly 322 milliárd eurós bevételen 16 milliárdos adózott nyereséget elért német óriásnak aprópénz, az
a kaliforniai Szilícium-völgyben, Palo Altóban található székhelyű Riviannek mentőöv.
A Massachusettsi Műszaki Egyetemen (MIT) frissen gépészmérnöki doktorátust szerzett Robert Scaringe által 2009-ben alapított startupot autóipari szakértők a hat évvel idősebb Tesla potenciális versenytársának tekintették. A befektetők is így viselkedtek, mert 10,5 milliárd dollárt pumpáltak a cégbe, mielőtt az 2019-ben kiment volna a tőzsdére. Ott szintén nagy sebességre kapcsolt, árfolyama az első napon 53 százalékkal megugrott, s egy héttel később a Rivian már 150 milliárd dollárt ért, többet, mint a General Motors és a Ford Motor – vagy éppen a VW.
2021 óta az 55 fontos csúcsról 10 fontra csökkent a Wizz Air részvényeinek árfolyama, a befektetők az elmúlt 15 céges jelentésből 13-ra negatívan reagáltak. A magyar gyökerű légitársaság életét a háborúk és az olajárak sem könnyítették meg, de a mélyrepülésben a menedzsment is szerepet játszott Bukta Gábor, a Concorde elemzője szerint.