Michelin
Michelin
Tetszett a cikk?

Összegyűjtöttük a téli autózással kapcsolatos legfontosabb tudnivalókat az autó megfelelő felkészítésétől a vezetéstechnikai trükkökig, és elmagyarázzuk azt is, mikor és kinek lehet indokolt a négy évszakos abroncsok használata, és ki használjon mindenképpen téli gumit.

Az elmúlt hetekben megérkeztek a menetrendszerinti fagyok, ilyenkor érdemes átgondolni, hogy rendesen felkészítettük-e az autót, illetve a megváltozott körülményekhez igazítottuk-e a vezetési stílusunkat. Ellenőriztük-e már a fagyállót, az ablaktörlő lapátokat, akkumulátort? Van jégkaparó, jégoldó az autóban? Fent van-e a téli, vagy a négy évszakos abroncs?

A statisztikák szerint az európai autósok kétharmada egész évben nyári abronccsal közlekedik, 10-ből 4 sofőr pedig kényelmetlenségnek tartja a téli-nyári abroncscserét. Nem véletlen tehát, hogy egyre többen választanak négy évszakos abroncsot az autójukra. De vajon jól teszik?

Mivel nem vagyunk alpesi ország, és a klímaváltozás nyomán évről-évre egyre kevesebb a havas napok száma, rengeteg autósnak nyújt valódi alternatívát egy jó minőségű négy évszakos abroncs. Sokan nem tudják, hogy ezek a termékek az utóbbi években hatalmas fejlődésen mentek keresztül tapadás, zaj, valamint üzemanyag-takarékosság terén. Míg a korábban kapható négy évszakos abroncsok nyári használatra is alkalmassá tett téli gumik voltak – azok minden hátrányával együtt –, ma már van olyan egész évben használható prémium gumi, amely megközelíti nyári testvére teljesítményét tapadásban, zajban és gördülési ellenállásban egyaránt. Valamint a nedves-fékezési tulajdonsága is az átlagos négy évszakosoknál sokkal jobb: A, B kategóriás az európai abroncscímkézés szerint. Olyan abroncs is elérhető, amelyiken emellett megtalálható a három hegycsúcs hópehely jelzés, ami azt jelenti, hogy ezzel a gumival a téli abroncsok használatát előíró országokban is közlekedhetünk.

Kinek való a négyévszakos és kinek a hagyományos téli?

Téli abroncsot mind a négy kerékre szereltessünk fel: ha csak az első tengelyre szerelünk téli abroncsot, csökken a hátsó tengely tapadása. Ez különösen veszélyes hátsókerékhajtású járműveknél, ill. kanyarodáskor, mert fennáll a megpördülés veszélye.

Téli abroncsot mind a négy kerékre szereltessünk fel: ha csak az első tengelyre szerelünk téli abroncsot, csökken a hátsó tengely tapadása. Ez különösen veszélyes hátsókerékhajtású járműveknél, ill. kanyarodáskor, mert fennáll a megpördülés veszélye.

Ha pedig csak a hátsóra szerelünk, akkor a gépkocsi nem fog tudni kanyarodni, hanem egyenes megy tovább

Lehetünk nagyszerű sofőrök: a jeges vagy havas úton nem tudjuk legyőzni a fizikát. Ha elfogy a tapadás, jöhet a csúszás és ezzel együtt a csattanás is. Így aki gyakran találkozik téli körülményekkel, annak inkább a hagyományos, jó minőségű téli gumit javasoljuk.

Aki viszont főként letakarított utakon, városi körülmények között vagy sík terepen közlekedik, és évente max.  8-10 ezer kilométert utazik, annak egy prémium négy évszakos abroncs kifejezetten jó választás. Egy ilyen abroncs beszerzése esetén nem kell lemondanunk az autóról abban a néhány hétben, amikor ténylegesen havasak, latyakosak az utak, és szélsőséges időjárási körülmények, például hirtelen lezúduló eső esetén is nagyobb biztonságot nyújt.

Továbbá megspóroljuk az évi kétszeri utat a gumiszervizbe. Ám ha nem is kell évente kétszer a gumishoz mennünk, ne felejtsük el az abroncsunk időszakos ellenőrzését.

Magyarországon a négy évszakos gumik használata teljesen szabályos, hiszen a hatályos KRESZ nem írja elő kötelezően a téli abroncsok használatát. De ha sítúrát vagy téli kirándulást tervezünk pl. Ausztriába, Szlovéniába vagy Szlovákiába, gondoljuk át, hogy milyen minőségű, jelzésű négyévszakos vagy téli szettre ruházunk be, ugyanis ezekben az országokban a téli hónapokban, ill. összefüggő hótakaró esetén büntetés jár a nyári vagy nem megfelelő abronccsal való közlekedésért.

Erre a jelzésre figyeljen, ha nem akar büntetést

Honnan tudhatjuk, hogy a büntetés veszélye nélkül, biztonságosan autózhatunk ezekben az országokban? Az abroncs oldalfalán található jelölésekből. Ezen a téren a már említett három hegycsúcs hópehely (angol rövidítéssel 3PMSF) az etalon: ilyen jelölést ugyanis kizárólag a hatóságok által bevizsgált termékek kaphatnak.

Egy másik szintet képviselnek az M+S (mud and snow, tehát sár és hó) jelölésű termékek, ez ugyanis a gyártók saját besorolása, és nem jelenti azt, hogy az abroncsot valóban tesztelték téli körülmények között. Néhány ország, sőt, az Európai Unió jogrendszere is elfogadja az M+S jelölésű termékeket téli abroncsként, ám ez a meghatározás sem konkrétan, sem hozzávetőlegesen nem határoz meg számszerűsíthető követelményeket az ilyen jelöléssel ellátott gumik teljesítményével kapcsolatosan. Az egyik legismertebb, abroncsok tesztelésével is foglalkozó független szervezet, a Német Autóklub tesztjeiből azonban egyértelműen kiolvasható, hogy kemény téli körülmények között a 3PMSF jelöléssel rendelkező abroncsok nyújtják messze a legjobb teljesítményt.

Michelin

A legfontosabb, hogy hogyan vezetünk

Legyen azonban bármilyen vadonatúj, prémium abroncs az autónkon, ha nem igazítjuk vezetési stílusunkat az időjáráshoz, akkor hamar megtörténhet a baj. Az első szabály, hogy még az első havazás előtt gondoljuk át, melyik abroncsot érdemes választani. Mivel a nyári abroncsok anyaga tartósan hűvösebb időben megkeményedik, a gyártók már 7 fok alatti átlaghőmérséklet esetén javasolják a téli gumi használatát: felesleges kockáztatni és az utolsó pillanatig várni, október közepétől már nyugodtan lehet cserélni.

A televízió és a rádió minden évben jó előre figyelmeztet az első hóra, mégis mindig káoszba fullad a közlekedés a fél országban néhány centiméternyi hó miatt éppen azért, mert a járművezetők nem gondolkodtak előre, nem szereltették fel a téli szettet, és ugyanúgy nyomják a gázt, mint egy meleg augusztusi napon. Egy négy évszakos gumival természetesen megússzuk a cserét, ám ne felejtsük vezetési stílusunkat a megváltozott körülményekhez igazítani!

Téli abroncsot mind a négy kerékre szereltessünk fel: ha csak az első tengelyre szerelünk téli abroncsot, csökken a hátsó tengely tapadása. Ez különösen veszélyes hátsókerékhajtású járműveknél, ill. kanyarodáskor, mert fennáll a megpördülés veszélye.

Téli abroncsot mind a négy kerékre szereltessünk fel: ha csak az első tengelyre szerelünk téli abroncsot, csökken a hátsó tengely tapadása. Ez különösen veszélyes hátsókerékhajtású járműveknél, ill. kanyarodáskor, mert fennáll a megpördülés veszélye.

Ha pedig csak a hátsóra szerelünk, akkor a gépkocsi nem fog tudni kanyarodni, hanem egyenes megy tovább

Ha az útburkolatot összefüggő hó fedi, elővehetjük a hóláncot, amivel óriásit javul a tapadás. Tömör havon mindig használjunk hóláncot, ill. szánjunk időt a hólánc felszerelésének a megtanulására. Magyarországon általánosságban nem kötelező a hólánc használata, kivéve, ha ezt egy tábla kifejezetten jelzi. Amennyiben hólánc vásárlása mellett döntünk, ügyeljünk az abroncs méretére és arra, hogy a mintázata ne csak keresztirányban, hanem hosszirányban is vezessen. Felszerelés után meg kell tenni néhány métert, majd ellenőrizni a láncok feszességét. Hólánccal soha ne menjünk 50 kilométer per órás sebességnél gyorsabban! Egy-egy jobb minőségű hóláncot már tízezer forint körüli összegért beszerezhetünk.

A fagy a legveszélyesebb

Hazánkban persze ritka a hóláncot igénylő időjárás, ellenben sokkal gyakoribb és veszélyesebb a nulla és három fok közötti időjárás. Ilyenkor úgy gondoljuk, hogy jók az útviszonyok és lehet haladni, pedig a hidakon, felüljárókon, erdős és árnyékos részeken ilyenkor könnyen tud jegesedni az útfelület.

A másik gyakori veszély a latyakra, vízre felúszás, vagyis az aquaplaning. Egy ilyen esemény sok vezetőt hirtelen kormánymozdulatokra késztet, holott a téli vezetés egyik alapszabálya, hogy puhán, a hirtelen mozdulatokat kerülve kell kormányozni.

A végén álljon itt az egyik legbanálisabb baleseti ok, a téli csizma és a nagykabát. Sok balesetben állapította már meg a szakértő, vagy vallották be a szerencsétlenül járt sofőrök, hogy a túl vastag talpú bakancsban nem érezték megfelelően a pedálokat, a nagykabát pedig mind a kormányzást, mind pedig a hátrafelé való kilátást akadályozhatja. Némi odafigyeléssel és egy jó téli vagy négy évszakos abronccsal azonban télen is biztonságosan közlekedhetünk, ügyelve a többi közlekedő és a technika épségére. A kulcs mindig a tudatos vezetéstechnika és az annak megfelelő abroncs párosa: ha jó minőségű és nekünk leginkább optimális abroncsot választunk, és a körülményekhez igazítjuk a vezetési stílusunkat, egész évben, sok évig autózhatunk biztonságosan ugyanazzal az abronccsal.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Michelin közreműködésével jött létre, a cikket egy független szerkesztőség írta, előállításában és szerkesztésében a hvg.hu szerkesztősége nem vett részt.

Sportkombi a javából: M5-öst reggelizik a 855 lóerős új BMW M3 Touring

Sportkombi a javából: M5-öst reggelizik a 855 lóerős új BMW M3 Touring

Joe Biden utoljára kegyelmezett meg két pulykának

Joe Biden utoljára kegyelmezett meg két pulykának

Tóta W. Árpád: A tökéletes helyettes Budapestnek

Tóta W. Árpád: A tökéletes helyettes Budapestnek

Sokkoló román elnökválasztás: semmiből jövő szélsőjobbos TikTok-sztár vitte el a show-t

Sokkoló román elnökválasztás: semmiből jövő szélsőjobbos TikTok-sztár vitte el a show-t