Microsoft
Microsoft
Tetszett a cikk?

Bár Magyarországon is vannak tanárok, akik már a járványhelyzet előtt használtak mobilapplikációkat vagy online platformokat az oktatás során, tavasszal hirtelen mindenkinek szembesülnie kellett a digitális oktatás kihívásaival. Az otthontanulás tapasztalataira építkezve azonban nemcsak egy új karanténhelyzetre, hanem az oktatás átfogó digitalizációjára is fel lehet készülni.

Az év elején kialakult járványhelyzet nemcsak az egészségügyet és a gazdaságot kényszerítette váratlanul új helyzetbe, hanem az oktatást is. Az UNESCO adatai szerint a pandémia áprilisi csúcsán körülbelül 1,6 milliárd tanulót érintettek a bevezetett korlátozások, vagyis a világ összes beiratkozott diákjának több mint 90 százaléka nem tudott rendesen iskolába járni.

A korlátozó intézkedések néhány éve vagy évtizede még ellehetetlenítették volna a tanév befejezését, de a digitális oktatási eszközöknek, valamint a tanárok, oktatásszervezők és diákok alkalmazkodóképességének hála online folytatódhatott a köz- és egyetemi oktatás. Ez persze különböző mértékben okozott nehézséget az egyes iskolákban, hiszen Magyarországon is vannak olyan pedagógusok, akik már a karanténidőszak előtt is használtak olyan platformokat és applikációkat, amelyek segítik a tanulásszervezést és az önálló munkát és amelyekkel játékosabbá, ezáltal könnyebbé tehető a tananyag elsajátítása.

Az már biztos, hogy a tavaszi átállás tapasztalatainak birtokában egy esetleges újabb karantén során már a tanárok és a diákok is gördülékenyebben, magabiztosabban rendezkednének be a távoktatásra, de ideje azon is elgondolkodni, hogy miként lehet a kialakult kényszerhelyzetet a járványon túli, hétköznapi oktatási rendszer előnyére fordítani, és a szükségből bevetett módszereket megtartva a lehető legtöbb hozzáadott értéket kihozni az oktatás várva várt digitalizációjából.

Magyarországon sok az innovatív tanár, de nekik is segítséget kell nyújtani

A 21. századi oktatás egy tudásmegosztásra épülő, kreatív folyamat, amelyben a digitális oktatási módszerek ismerete mellett legalább olyan fontos a változásra való nyitottság, a szemléletváltásra való készség. Ahhoz, hogy a diákok kiélvezhessék a digitális oktatás nyújtotta előnyöket, először a pedagógusoknak kell elsajátítaniuk a szükséges digitális készségeket.

Merényi Ádám

„A Microsoft Innovatív Iskola programunk hosszú évek óta foglalkozik azzal, hogy a leghasznosabb módszereket megismertesse a pedagógusokkal, valamint azzal, hogy segítsünk a tanároknak megvalósítani saját innovatív ötleteiket, és hogy az így megszerzett tudást, képességeket átadják a kollégáiknak. Nagyon sok innovatív, tenni akaró pedagógussal találkozunk munkánk során, nekik a lehetőségeink szerint minden szakmai támogatást megadunk” – mondta Merényi Ádám, a Microsoft oktatási üzletágának vezetője, aki behatóan ismeri a hazai digitális oktatás helyzetét.

A szakértő szerint csak erős szakmai közösségekre építve lehet megteremteni Magyarországon a 21. századi oktatást, ilyen az Innovatív Iskola Program évek óta formálódó közössége is – a programhoz csatlakozott pedagógusok száma már a járvány előtt is elérte azt a kritikus tömeget, amely már képes a tágabb környezetére is hatást gyakorolni. Az innovációért lelkesedő tanárok ezreit a legjobban működő digitális oktatási módszerek összegyűjtésével és rendszerezésével, majd azok elsajátításával is segítik a programban.

„Már a járvány előtt is sok iskola élt az úgynevezett hibrid oktatás adta lehetőséggel, azaz használta a digitális, például a Teams platformra épülő módszereket a tantermi oktatás kiegészítésére vagy megújítására. Vannak olyan iskolák, ahol a tartósan beteg gyermekeket kapcsolták be így az oktatásba, hogy ne maradjanak le az osztálytársaiktól. Ezen tapasztalatok nagy segítséget jelentettek a márciusi hirtelen váltásnál” – mondta Merényi Ádám.

Online tantermek, közös kreativitás, saját tempó

A Microsoft oktatási platformja, a Teams online tantermek létrehozását is lehetővé teszi, így a tanárok és a diákok előtt is új utak nyílnak – a visszajelzések alapján a házi feladatok egyetlen felületről való kiosztása és nyomon követése például nagy segítség volt a pedagógusoknak és a szülőknek egyaránt. A OneNote jegyzetfüzetek személyes munkaterületet biztosítottak a diákoknak, tartalomtárat kaptak a kiosztott dokumentumokhoz, és együttműködési felület is nyílt számukra a leckékhez és más kreatív tevékenységekhez. „Ezeknek az eszközöknek nagy előnye, hogy a különböző képességű diákok saját tempójukban haladhatnak, a tanárok más-más anyagokkal köthetik le a figyelmüket, így mindenki hatékonyabban használhatja fel a rendelkezésére álló időt. Ezért is hiszünk abban, hogy a digitális módszerek beépítése a mindennapi oktatásba a járványhelyzettől függetlenül is fontos” – tette hozzá Merényi.

A digitális átállásra természetesen nem minden család tudott ugyanúgy reagálni, hiszen a távoktatáshoz szükséges eszközök vagy éppen az internetkapcsolat hiánya megnehezítette a hátrányos helyzetű környezetben élő gyerekek tanulását. A Microsoft ezért ingyenesen kínálta fel Digitális Oktatási Alapcsomagját a magyar általános- és középiskoláknak, illetve a felsőoktatási intézményeknek. A csomag magában foglalja az intézményi és diáklevelezést, a Teams csoportmunka-támogató rendszerét, valamint a tanórák megtartásához szükséges előadássugárzási- és videókonferencia-lehetőséget is. A tapasztalatok szerint így a karantén idején ötször annyi új eszköz került használatba az oktatásban, mint a járvány előtt.

Egyedi helyzetbe került az informatikaoktatás szerepe is, hiszen egyaránt felelős a digitális tanulás módszereinek átadásáért, valamint az oktatási rendszerből kikerülő fiatalok digitális felkészítéséért – ez azért is fontos, mert a kutatások azt bizonyítják, hogy a digitálisan képzett munkaerő iránti igény évről évre nő. Az informatikatanárok továbbképzése ezért kiemelt jelentőségű, a hazai HTTP Alapítvány például az elmúlt két évben 1400 magyar pedagógus digitális tudását fejleszthette a Microsoft támogatásával.

A nagy lehetőség

Azt sem kell magától értetődőnek venni, hogy az okostelefonjaikkal magabiztosan bánó mai iskolások probléma nélkül elsajátítják a digitális tanuláshoz szükséges készségeket. „Az iskolás gyerekek nagy részénél azt látjuk, hogy az aktív internethasználat ellenére is problémát okoz, ha célirányosan és tudatosan kell használni a mobiltelefonjaikat, notebookjukat valamely probléma megoldására vagy egy információ felderítésére. Az adatfeldolgozás, a találatok mérlegelése és értékelése, az álhírek felismerésének képessége egyértelműen fejlesztésre szorul” – fejtette ki Merényi Ádám.

Azonban az is megfigyelhető, hogy a diákok akár fontos tudás megszerzésére is szívesen használják kedvenc digitális eszközeiket, ha a megfelelő módon tálalják a feladatokat, és azokat élményszerű, szórakoztató folyamatként élik meg, miközben önállóan, hatékonyan tanulhatnak. Így túlzás nélkül állítható, hogy ez lehet a nagy lehetőség a digitális oktatásra való átállásra, hiszen a módszerek rég készen állnak, és most már tapasztalatok is vannak arra, hogy a rendszer működőképes.

Az oktatás digitalizálása világszintű folyamat: a járványhelyzet előtt az országok mindössze 20 százalékában látták el a diákokat digitális tartalmakkal, de hirtelen mindenki arra kényszerült, hogy lehetőségei szerint bevezesse őket. A Világgazdasági Fórum szerint három alapvető tanulságot lehet levonni a digitalizáció jövőjével kapcsolatban:

●       Az innovatív oktatási módszerekre való átállás nem is olyan nehéz, csak kellett valami, ami katalizálja a változást.

●       Az oktatási rendszert fenntartó kormányok és a velük együttműködő, online tanulási platformokat és eszközöket kínáló magáncégek a digitális módszertanokban jártas pedagógusokkal és szakértőkkel közösen gondolkodva forradalmasíthatják a digitális oktatást.

●       A digitális oktatásra való átállás szempontjából rendkívül fontos, hogy minden diák számára biztosítva legyenek a megfelelő eszközök, az internetkapcsolat, és az ezek értő használatához való készség.

Az oldalon elhelyezett tartalom a Microsoft Magyarország megbízásából a HVG BrandLab közreműködésével jött létre. A tartalom előállításában a hvg.hu és a HVG hetilap szerkesztősége nem vett részt.

Jogosítvány nélküli autóst kergettek Debrecenben a rendőrök – videó

Jogosítvány nélküli autóst kergettek Debrecenben a rendőrök – videó

Káel Csaba elmondta, miért nem kapott állami pénzt a Futni mentem, és miért kapott a Demjén-film

Káel Csaba elmondta, miért nem kapott állami pénzt a Futni mentem, és miért kapott a Demjén-film

Április közepéig biztosan letartóztatásban marad Till Tamás feltételezett gyilkosa

Április közepéig biztosan letartóztatásban marad Till Tamás feltételezett gyilkosa

Harmincezer fős migránstábort építtet Trump Guantánamón

Harmincezer fős migránstábort építtet Trump Guantánamón