Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"3bbad3cd-caf0-46b4-b857-eddee8f071c6","c_author":"HVG","category":"sport","description":"A spanyol szövetség és liga nem hosszabbította meg az idény további részére az FC Barcelona labdarúgócsapatának a tavaly nyáron megszerzett két játékosának, Dani Olmónak és Pau Victornak a regisztrációját. A pénzügyi gondokkal küzdő katalán klub még a sportdöntőbírósághoz fellebbezhet, de ha jogerőssé válik a mostani határozat, akkor mindkét futballista szabadon igazolhatóvá válik.","shortLead":"A spanyol szövetség és liga nem hosszabbította meg az idény további részére az FC Barcelona labdarúgócsapatának...","id":"20250104_Dani-Olmo-nem-lephet-palyara-a-Barcelona-szineiben-az-ideny-hatralevo-reszeben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3bbad3cd-caf0-46b4-b857-eddee8f071c6.jpg","index":0,"item":"66348d26-abe4-4989-9af4-0e7687b94380","keywords":null,"link":"/sport/20250104_Dani-Olmo-nem-lephet-palyara-a-Barcelona-szineiben-az-ideny-hatralevo-reszeben","timestamp":"2025. január. 04. 15:22","title":"Dani Olmo nem léphet pályára a Barcelona színeiben az idény hátralévő részében","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bca50b86-cd73-4ecf-b0c9-deca3f87ecd1","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A lap karikaturistája, a Pulitzer-díjas Ann Telnaes az eset miatt fel is mondott, szerinte ilyen még nem történt a karrierje során. Bezos az Amazon mellett a Washington Post tulajdonosa is.","shortLead":"A lap karikaturistája, a Pulitzer-díjas Ann Telnaes az eset miatt fel is mondott, szerinte ilyen még nem történt...","id":"20250104_bezos-washington-post-karikatura-cenzura-felmondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bca50b86-cd73-4ecf-b0c9-deca3f87ecd1.jpg","index":0,"item":"34eb0343-fb13-4666-8247-48096bfd9885","keywords":null,"link":"/elet/20250104_bezos-washington-post-karikatura-cenzura-felmondas","timestamp":"2025. január. 04. 09:01","title":"Nem közölt a Washington Post egy rajzot, amin Jeff Bezos egy zsák pénzzel hódol Trump szobra előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71c0ec1b-59c6-42b7-ad7d-f4ad3ef93c68","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Elnöki Szabadság Érdemrendet kapott Soros György a leköszönő amerikai elnöktől, Joe Bidentől, amelyre a közösségi oldalán reagált a magyar származású üzletember.","shortLead":"Elnöki Szabadság Érdemrendet kapott Soros György a leköszönő amerikai elnöktől, Joe Bidentől, amelyre a közösségi...","id":"20250105_Reagalt-Soros-Gyorgy-a-Joe-Bidentol-kapott-kituntetesre","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71c0ec1b-59c6-42b7-ad7d-f4ad3ef93c68.jpg","index":0,"item":"bca5f775-f13c-4ab4-95c0-d5260229eeca","keywords":null,"link":"/elet/20250105_Reagalt-Soros-Gyorgy-a-Joe-Bidentol-kapott-kituntetesre","timestamp":"2025. január. 05. 09:49","title":"Reagált Soros György a Joe Bidentől kapott kitüntetésre","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5c298b28-4b40-45d1-bc50-1ee09dba8e72","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"„Ez nem terrorcselekmény, hanem ébresztő” – írta a robbanásban életét vesztett katona.","shortLead":"„Ez nem terrorcselekmény, hanem ébresztő” – írta a robbanásban életét vesztett katona.","id":"20250104_Bucsuuzenet-trump-robbantas-tesla-cybertruck-musk","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5c298b28-4b40-45d1-bc50-1ee09dba8e72.jpg","index":0,"item":"f2f5b78f-9be5-4ca7-92af-5e3d2f4fcab6","keywords":null,"link":"/vilag/20250104_Bucsuuzenet-trump-robbantas-tesla-cybertruck-musk","timestamp":"2025. január. 04. 08:43","title":"Búcsúüzenetet hagyott a Trump szállodája előtt robbantó férfi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2c139296-4f88-4dcf-b6a6-e173b1281dbb","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A magyar gazdaság szorult helyzetben van, a lakosság szenved az inflációtól, és a miniszterelnök épp most lemondott arról, hogy országa kapjon egymilliárd eurót az Európai Uniótól. Válaszul az ellenzék új választásokat követel, továbbá fontos szövetségesek fordíthatnak hátat az országnak. Így összegzi a helyzetet Philipp Fritz, aki Varsóból tudósít Közép- és Kelet-Európáról.","shortLead":"A magyar gazdaság szorult helyzetben van, a lakosság szenved az inflációtól, és a miniszterelnök épp most lemondott...","id":"20250104_Die-Welt-Orban-Magyar-EU","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2c139296-4f88-4dcf-b6a6-e173b1281dbb.jpg","index":0,"item":"f85c7b94-be3d-45e8-8f4d-f8c63eba00df","keywords":null,"link":"/360/20250104_Die-Welt-Orban-Magyar-EU","timestamp":"2025. január. 04. 06:30","title":"Die Welt-értékelés: Ugrott az egymilliárd euró és most esélyt érez Orbán félelmetes ellenfele","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2243696e-1bd3-40fd-a363-389207ba984b","c_author":"Serdült Viktória","category":"itthon","description":"Egy utolsó pillanatban benyújtott kormánypárti törvénymódosításnak köszönhetően aránytalanul nagyobb fizetésemelést kapnak a kúriai bírák az alsóbb fokon ítélkező kollégáikhoz képest. Varga Zs. András a kivételezést azzal indokolja, hogy a Kúria nem egyszerűen legfelsőbb bíróság, hanem a jogegység felett őrködik.","shortLead":"Egy utolsó pillanatban benyújtott kormánypárti törvénymódosításnak köszönhetően aránytalanul nagyobb fizetésemelést...","id":"20250104_kuria-birok-kiemelt-banasmod-fizetesemeles-Varga-Zs-Andras-ujevi-koszonto-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2243696e-1bd3-40fd-a363-389207ba984b.jpg","index":0,"item":"b3a62b3f-a3df-4d4e-8c6a-6c31811d5f05","keywords":null,"link":"/itthon/20250104_kuria-birok-kiemelt-banasmod-fizetesemeles-Varga-Zs-Andras-ujevi-koszonto-ebx","timestamp":"2025. január. 04. 07:45","title":"A kiemelt bánásmódot nem ingyen kaptuk – sokatmondó volt a Kúria-elnök újévi köszöntője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fe5b15bb-341b-4ab1-915c-b3de25b5bd9e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az Egyesült Államokban a volt elnökök halála után a regnáló elnök rendeli el, hogy 30 napig félárbocon legyenek a zászlók az országban. Donald Trump beiktatása azonban hamarabb lesz, minthogy lejárna a 30 nap.","shortLead":"Az Egyesült Államokban a volt elnökök halála után a regnáló elnök rendeli el, hogy 30 napig félárbocon legyenek...","id":"20250105_jimmy-carter-halala-donald-trump-amerikai-elnok-nemzeti-gyasz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fe5b15bb-341b-4ab1-915c-b3de25b5bd9e.jpg","index":0,"item":"ee851645-c538-47b2-8b91-87a45d3ea8ba","keywords":null,"link":"/vilag/20250105_jimmy-carter-halala-donald-trump-amerikai-elnok-nemzeti-gyasz","timestamp":"2025. január. 05. 14:35","title":"Sérelmezi Donald Trump, hogy beiktatásakor félárbocon lesznek az amerikai zászlók Jimmy Carter halála miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","shortLead":"Tíz éve van a “királyi televízióban”.","id":"20250104_Fabry-Sandor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3218eb49-52b0-4ee6-acec-bf5bacbd39ce.jpg","index":0,"item":"3179b850-ecf1-4d6e-9e28-5ad67b20fb8c","keywords":null,"link":"/elet/20250104_Fabry-Sandor-interju","timestamp":"2025. január. 04. 17:01","title":"Kossuth-díjnak örülne Fábry Sándor, de „ezektől” semmit nem vár","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Újgenerációs reklámügynökségek vezetői szakembereit kértük arra, magyarázzák el: hol van a helye, és hogyan épül be a munkájukba a régi-új szakmai csodafegyver, a történetmesélés.
A mesélő márka kora - Márton Szabolcs, Republic Group, kreatív igazgató
A marketinges és reklámszakma legfontosabb szempontja eddig az volt, hogy mindent elmondjanak a márkáról a fogyasztóknak: mit tud a brand illetve a termék, és miért érdemes megvenni. Mostantól viszont a márka mesél nekünk. Különböző történeteken keresztül ismerkedünk meg értékeivel, filozófiájával, üzenetstruktúrájával. Szép lassan véget ér az a korszak, amikor a reklámipar szakemberei egy az egyben adagolták be az embereknek mindazt, amit a márkáról, a termékről tudniuk kell.
Ehelyett, ha ügyesek vagyunk, kreatívként nagyon klassz történeteket fogunk mesélni – a storytelling számomra nagyjából ezt jelenti. Amióta világ a világ, így teszünk. Így születtek a népmeséink, mondáink, amelyeket az emberek meghallgatás után továbbadtak. Ezekben a történetekben ugyanazok a motorok, mechanizmusok, archetípusok működnek: a hős megmenti az ártatlan hősnőt a gonosz karmaiból, és elnyeri méltó jutalmát. Eljött az ideje annak, hogy ilyen történeteket meséljenek a márkák is.
A reklámügynökségeknek ehhez új megközelítéssel kell előállniuk, és ez visszahat majd a szervezeti felépítésükre is. A szövegírók inkább mesélőkké válnak, a grafikusok pedig ezeket a meséket illusztrálják majd. A releváns történetek érdekében minden eddiginél fontosabb lesz a reklámügynökségek nagyobb márkaismerete és a magabiztos tartalomfejlesztési kompetencia. A szájba rágott üzenetek korának vége, mostantól el kell tudni mesélni egy inspiráló történetet, amelybe minden fontos dolgot bele kell csomagolni.
Újabb bűvös szó - Román Balázs, Starski, kreatív tartalmi vezető
A marketingesek és reklámosok világában időről időre felbukkan egy-egy szó, amely korábban is használatos eszközre, megközelítésre utal. A bűvös szó aztán elterjed, és önjelölt reklámguruk kezdenek róla beszélni, cikkek, előadások foglalkoznak vele. Ilyennek gondolom a storytelling előbukkanását is. A tartalom mindenhatósága azért lett újra fontos, mert a fogyasztóknak egyre nagyobb beleszólásuk van abba, mit néznek meg. A marketingeseknek és az őket segítő ügynökségeknek pedig ki kell találniuk, hogyan érik el a fogyasztó figyelmét.
Nem nagy felismerés, de most jött rá a marketinges és reklámipar, hogy az unalmas reklámokra sokkal kevésbé figyelnek oda az emberek, mint az érdekes történetekre. Ezért próbál minden reklámipari szereplő érdekes dolgokat kitalálni. A hangsúly azon van, hogy olyan történetet hozzanak létre, amit az emberek maguktól és örömmel néznek meg, és aztán ezt az érdekes sztorit elmesélik másoknak is. Van Damme spárgája a Volvo kamionok tetején önmagában is olyan attrakció, amely a néző számára akkor is érdekes, ha más a hirdető.
Erről szól ez az egész: a történetek erejének újrafelfedezéséről. Minél mélyebb, összetettebb a karakter, minél eredetibb a cselekmény, annál érdekesebb lesz a történet. Ez a recept igaz a harminc másodperces reklámra is – persze ennyire rövid idő alatt nehéz karaktert építeni, történetet mesélni. Éppen ezért mostanra az a jellemző trend, hogy a reklámfilmek teljes verziója az interneten jelenik meg, a klasszikus tévés film pedig rövidített változat, amely átvezeti a nézőt az online felületekre.
A storytelling marketinges és reklámipari recitálása arról szól, hogy újra felfedeztük: az emberek a történetekre jobban odafigyelnek, mint arra, amikor valaki rájuk akar sózni egy terméket.
Ha jó, akkor szagtalan - Nagy László, Havas Média, head of branded entertainment
Jelenleg óriási mennyiségű tartalom születik, aminek 60–70 százaléka értékelhetetlen szemét, használhatatlan bármilyen reklám-, kommunikációs vagy üzleti célra. Az a tartalom jó, amelynek az egyik legfontosabb eleme, hogy jól értelmezhető, érdekes történetet mesél el. Az ok egyszerű: minél jobban bevonja, megszólítja az embereket, annál hatásosabban működik. Médiaügynökségként mi kiemelten figyelünk erre a kommunikációs lehetőségre, mert nincs reklámszaga. Ha a sztori jó, akkor azzal úgy mutatható be valami, hogy a befogadónak a konkrét termék, üzenet tudatosan akár meg se jelenik. Idehaza mi ezt a branded entertainment néven vezettük be 2011-ben.
Az OLX és a Jófogás apróhirdetéses oldalak közötti médiaháború idején például az OLX ügynöksége voltunk. Nagy igény volt arra, hogy a magunk számára megalkotott szlogenre – „egy új tárgynak ára van, egy használtnak értéke” – történeteket építsünk fel. Olyan storytelling készült, amely különös értékkel, háttérrel bíró tárgyakat tett a középpontba. Ilyen volt a százéves szakácskönyv és a különleges orgona története, mindkettő az OLX kínálatából került ki. Az ügyfélkommunikációs kampány következő fejezeteként meghirdetett, rövidfilmes pályázat olyan sikeres volt, hogy a beküldött ötletekből kettőt le is gyártottunk.
Azt azonban tudomásul kell venni, hogy nemzetközi összehasonlításban mi mindent piciben csinálunk. Ez utóbbi az oka, hogy a marketinges döntéshozók gyakran nem is magyarországi emberek, hanem például Londonban ülve határoznak meg regionális marketingstratégiát. Amit itt csak alkalmaznak, és akkor sok kreatívkodásnak nincs helye.
A jó történetek mindig is a reklám részei voltak, elég megnézni például egy 20–30 évvel ezelőtti Nike-reklámot. Több okra is visszavezethető a storytelling megerősödése az utóbbi években. Az egyik az, hogy egyre több a kommunikációs csatorna, és ezeken egyre több a lehetőség és a felület a történetmesélésre. Régen csak a klasszikus hirdetési felületeken – tévéreklámban és nyomtatott megjelenésben – lehetett gondolkodni, az utóbbi 5–10 évben viszont a különböző okoseszközök, a közösségi oldalak és az átalakuló médiafogyasztás tömegesen nyitottak meg új felületeket.
A storytelling viszont csak akkor lehet csodaszer, ha a sztori jó. Lehet, hogy egy 30 másodperces reklámban (amelynek harmadát leköti az aktuális promóció részleteinek bemutatása) sok esetben nehéz a történetmesélés. 15–20 másodpercben kellene a történetet felépíteni, ami adott esetben nem lehetetlen, de más csatornák sokkal tágabb feltételrendszert kínálnak a mélyebb, összetettebb történetmesélésre.
Az OTP Junior számára készített, Bukottak című kampányunk például nem működött volna a televízióban. De a hirdetés célcsoportja, a 14–24 éves korosztály tagjai ezt nem is igénylik, az interneten pedig volt elég hely és idő az őket érdeklő sztorik elmesélésére. Abból indultunk ki, hogy mindenki bizonytalan – abban, hogy maradnia kell-e az országban, hogy tovább kell-e tanulnia, és ha igen, hol. Ehhez találtunk olyan kampányhősöket, akik a pályájuk elején hasonló dilemmákkal szembesültek. A hiteles történeteket 4–6 percbe szerkesztettük, és online csatornákon el is értük a célt: 700–800 ezer nézője volt a videóknak.
Szabó M. István cikke teljes terjedelmében elolvasható a HVG Extra Business 2017/1-es számában.
Friss lapszámunkban olyan etikus befolyásolási módszereket mutatunk be, amelyekkel jobb hellyé tehetjük a világot, javíthatunk megítélésünkön vagy könnyebben eladhatjuk termékeinket. Keresse a magazint az újságárusoknál, vagy rendelje meg itt kedvezménnyel! Ha megtetszett az újság, fizessen elő egy évre, és Simon Sinek A jó vezetők esznek utoljára című könyvét adjuk az előfizetés mellé.
Ha érdeklik a gazdasági, üzleti témák, lájkolja a HVG Extra Business Facebook-oldalát!
Közel két és fél évszázada, hogy az első hidrogénnel hajtott léghajó levegőbe emelkedésekor megkérdezték a jelenlévő Benjamin Franklint: „Mi haszna van egy léghajónak?” Franklin visszakérdezett: „Miért, mi haszna van egy újszülött csecsemőnek?” Ezt a példatörténetet folytatja a további kérdés: mi hasznuk a történeteknek?
Számos informatikai vállalkozás eljut a felismerésig, hogy rendkívüli kihívás akár csak kicsit is érdekfeszítően beszélni a cég tevékenységéről. Architektúráktól, rendszerintegrációtól kevesen rágják le a körmüket izgalmukban, az SAP ezt felismerve hajtott végre paradigmaváltást a sztorizás fókuszba állításával.
Az emberiség évezredek óta öntudatlanul is felhasználja a történetek, mesék tanulságait. Manapság a coachok is egyre szívesebben teszik ezt, hogy segítsenek megérteni egy-egy nehéz helyzet természetét.