szerző:
Tetszett a cikk?

A Spaceback a cseh gyártó első, alsó-középkategóriás csapotthátú ötajtós modellje. Nagyjából pont olyan, amiért mifelénk kedvelni szokták a Skodákat. Plusz visszatért egy eltűnni látszó pozitívum is, jó ára van.

A Rapid Spaceback megcélzott vevőköre a fiatalok és kis családok, akiknek a Fabia kicsi, az új Octavia már, vagy még elérhetetlen kategória. A legfontosabbakat tekintve a Spaceback 18 centivel rövidebb ugyan, mint a lépcsőshátú Rapid a tengelytávjuk mégis azonos 2602 milliméter. Hely tehát bőven van hátul is, egy átlagos felnőtt sem térdben, sem fejtérben nem fog szenvedve utazni. A csomagtere 415 liter (1380 literes), amelyet ügyesen promózva a legnagyobbnak titulálnak a szegmensben. Ha úgy vesszük igaz, mivel nincs más pontosan ilyen méretű autó.

Képgaléria.
D.P.

A kocsi megjelenése elvileg csak a hátsó harmadában tér el a Rapidtól a különbség mégis óriási. A kompakt ötajtós forma és főleg a Spaceback-hez rendelhető panoráma-üvegtető miatt mintha a két modellnek köze nem lenne egymáshoz. Erre még rátettek egy lapáttal a színválasztékban is.  A belső térben is nyilván a Rapid helykínálata és megoldásai köszönnének vissza, de itt is olyan különbségek vannak, amivel szerintünk sokkal jobban kedvelhető az autó a puttonyos Rapidnál. A műszerfalon végigfutó dekorcsíknak – az Ambition és Elegance kivitelben- például nagyon sokat köszönhet a Spaceback, elfelejteti, hogy lényegében minden kopogós műanyag körülöttünk.

A kocsi ugyanakkor valamivel szűkebb, mint kéne, 1380 mm belül, ennek oka, hogy nem a Volkswagen-konszern számtalan új modelljének (Audi A3, VW Golf, Seat Leon) alapját adó MQB-szerkezetre épül, hanem egy korábbira, amire még a Fabia is épült. A testesebbek, így egy kicsit szorongani fognak, a hátsó hely egyértelműen két embernek kényelmes.

Ami a Skodákban nem csak frázis, az ötletes apróságok itt is szépen sorakoznak. A hátsó biztonsági övek egy kis vájatba rögzíthetők a C-oszlopon, hogy ne akadjon bele az öv a hátsó támla előredöntésénél, vagy a külön kis szemetes az ajtózsebben, a zsebekbe egyébként simán befér egy 1.5 literes palack, vagy a különböző borítású csomagtartó szőnyeg, amelynek az egyik oldala egyszerű gumiborítású, ha koszos cuccot vagy kutyát viszünk sokkal könnyebben tisztítható.

A motorválaszték itt a VW-csoport gyengébb teljesítményű tagjaiból építkezik, a négy benzin- és két dízelmotor 75 és 122 lóerős teljesítmény közti választékot kínál. A benzinesek közt az alap a háromhengeres 1.2 MPI (75 LE), innen felfelé már turbósok sorakoznak a két négyhengeres 1.2 TSI (86 LE és 105 LE) manuális, míg a legerősebb 1.4 TSI (122 LE) benzinmotor a hétfokozatú DSG sebességváltóval kérhető.  A két TDI 1.6 literes dízel közül az egyik 90 lóerős, amely egyébként újdonság a Rapid palettáján, míg a másik 105 lovas jól ismert darabja a Skoda kínálatnak.

Képgaléria.
D.P.

A bemutatón kipróbált 1.2 literes TSI 105 lóerős változata, manuális hatfokozatú váltóval 116 Nm-es maximális nyomatékkal nem vérbő menetdinamikájával fog senkit ámulatba ejteni, de két felnőtt, kisgyerek kombóval, városban elég agilis és pályán sem fog a belső sáv tabunak számítani. A váltókiosztás is ezt veszi alapul, hatodikba városban nem igen kell majd kapcsolgatni. A gyári értékkel kecsegtető 6,0 liter körüli fogyasztást is érdemes megjegyezni, nem lesznek vélhetően sokkoló eltérések a valóságban sem. A vezetési kényelem egyébként a mellékutakon is kellően direkt, a lépcsőshátú Rapiddal szemben kicsit sportosabb is futómű, főleg a legnagyobb 17 colos kerekekkel, amivel vigyázni kell a kátyúkra is, mert nem kicsit üt, ha megtalálunk egyet.

A Spacback-re kitalált, a listába bekerült alapfelszereltségű Easy modell 3,19 millió forintos árára vélhetően sokan felkapják majd a fejüket. A várhatóan nagyobb mennyiségben fogyó 1.2 TSI modellek, közepes felszereltséggel 4,3 millió forint körül már elvihetők, mint az általunk tesztelt is, ami mindenképpen kompetens ajánlat a piacon. Az importőr a jövő évre 500 darab Spaceback értékesítésével számol, és ha világ nem fordul ki saját magából, akkor ez teljesen reálisnak is tűnik.

Kövesse az Autó rovatot a Facebookon!
A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!