Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"260a1515-de17-45b3-850e-319a5989417b","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A főpolgármester szerint a történetnek nincs itt vége.","shortLead":"A főpolgármester szerint a történetnek nincs itt vége.","id":"20250120_Netto-hazaarulas-Karacsony-Gergely-kiakadt-Mini-Dubaj","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/260a1515-de17-45b3-850e-319a5989417b.jpg","index":0,"item":"b17e2d79-c5f2-4458-8851-72bb1c0bb62c","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_Netto-hazaarulas-Karacsony-Gergely-kiakadt-Mini-Dubaj","timestamp":"2025. január. 20. 11:16","title":"„Nettó hazaárulás” – Karácsony kiakadt a Mini-Dubaj miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51214a0e-d226-4e0f-a18a-02dbd030490a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A színésznő korábban azt mondta Sussexékről, hogy a közösség részei, amelynek életében szívesen vesznek részt, és szívesen adnak, mostanra viszont úgy tűnik, hogy azért panasz is van rájuk. ","shortLead":"A színésznő korábban azt mondta Sussexékről, hogy a közösség részei, amelynek életében szívesen vesznek részt, és...","id":"20250120_Meghan-Markle-Harry-herceg-szomszedok-Montecito-Sharon-Stone-kaliforniai-erdotuz-katasztrofaturistak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51214a0e-d226-4e0f-a18a-02dbd030490a.jpg","index":0,"item":"04cbaa31-0e88-4b39-b793-3e96878ae7d9","keywords":null,"link":"/elet/20250120_Meghan-Markle-Harry-herceg-szomszedok-Montecito-Sharon-Stone-kaliforniai-erdotuz-katasztrofaturistak","timestamp":"2025. január. 20. 14:02","title":"Nem rajonganak a szomszédaik Meghan Markle-ért és Harry hercegért, hiába áradozott róluk annak idején Sharon Stone","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6e7073a0-462a-462b-90dc-ef6f3a9fad36","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Az elnök attól tart, hogy Donald Trump alatt vegzatúrának lennének kitéve.","shortLead":"Az elnök attól tart, hogy Donald Trump alatt vegzatúrának lennének kitéve.","id":"20250120_biden-kegyelem-csalad","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6e7073a0-462a-462b-90dc-ef6f3a9fad36.jpg","index":0,"item":"61c5fb58-71df-4612-be99-b9a4a6732d05","keywords":null,"link":"/vilag/20250120_biden-kegyelem-csalad","timestamp":"2025. január. 20. 18:03","title":"Joe Biden előzetes kegyelmet adott több családtagjának is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"53474328-03c8-463c-a1e4-b07066852b6d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Elkészült a Sziámi AndFriends negyedik, a teljes Sziámi-történelem 17. albuma, rajta többek közt a Kik azok a magyarok?, a Sok kicsi sokk, és a Boldog új évet című dalokkal. A hvg.hu-n már most végighallgatható a lemez.","shortLead":"Elkészült a Sziámi AndFriends negyedik, a teljes Sziámi-történelem 17. albuma, rajta többek közt a Kik azok...","id":"20250118_Gyere-te-barki-Sziami-AndFriends-albumpremier","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/53474328-03c8-463c-a1e4-b07066852b6d.jpg","index":0,"item":"9cf15961-16fd-43fd-848e-9fd0d4194d60","keywords":null,"link":"/kultura/20250118_Gyere-te-barki-Sziami-AndFriends-albumpremier","timestamp":"2025. január. 19. 18:00","title":"Gyere, te bárki - Sziámi AndFriends albumpremier a HVG-n","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A színésznőt eredetlieg csak az ünnepekre engedték haza, de mégsem kell újra kórházba vonulnia.","shortLead":"A színésznőt eredetlieg csak az ünnepekre engedték haza, de mégsem kell újra kórházba vonulnia.","id":"20250119_sallai-nora-autobaleset-korhaz-felepules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f6a2027e-1bdc-4869-bd8a-b5c5c1b2f859.jpg","index":0,"item":"ec415dfc-621f-4db8-869a-4b9e54cb40fb","keywords":null,"link":"/elet/20250119_sallai-nora-autobaleset-korhaz-felepules","timestamp":"2025. január. 19. 16:29","title":"Otthonában gyógyulhat tovább az autóbalesetben megsérült Sallai Nóra","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c6bdd373-6706-4b86-a51d-eec58b6d3214","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Egy teljes napot sem élt meg a TikTok elsötétítése az Egyesült Államokban. A szolgáltatást üzemeltető vállalat Donald Trump megválasztott elnöknek mond köszönetet, aki végül elég garanciával szolgált ahhoz, hogy reaktiválni merjék a videós appot.","shortLead":"Egy teljes napot sem élt meg a TikTok elsötétítése az Egyesült Államokban. A szolgáltatást üzemeltető vállalat Donald...","id":"20250119_tiktok-tiltas-visszakapcsolas-bytedance-trump-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c6bdd373-6706-4b86-a51d-eec58b6d3214.jpg","index":0,"item":"d08e3b04-15e3-47cf-a928-8c74f3c191ca","keywords":null,"link":"/tudomany/20250119_tiktok-tiltas-visszakapcsolas-bytedance-trump-ebx","timestamp":"2025. január. 19. 19:43","title":"Visszakapcsolták a TikTokot az USA-ban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1df53531-8fe4-4071-a178-86208e0ea3c3","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Az ónos eső mellett fagyott eső is eshet.","shortLead":"Az ónos eső mellett fagyott eső is eshet.","id":"20250120_idojaras-onos-eso-masodfoku-figyelmeztetes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1df53531-8fe4-4071-a178-86208e0ea3c3.jpg","index":0,"item":"44e1e664-b330-4eef-b0ec-c60f377c1298","keywords":null,"link":"/itthon/20250120_idojaras-onos-eso-masodfoku-figyelmeztetes","timestamp":"2025. január. 20. 11:47","title":"Ónos esőt kapunk a nyakunkba kedden, több megyére másodfokú figyelmeztetést adtak ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"538b3837-96b3-49d0-856c-74b9035803dd","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Sam Altman által is támogatott Retro Biosciences, valamint az OpenAI elkészítette az első eszközt, amivel az emberi élet lehetséges meghosszabbításán fognak ötletelni a kutatók. ","shortLead":"A Sam Altman által is támogatott Retro Biosciences, valamint az OpenAI elkészítette az első eszközt, amivel az emberi...","id":"20250120_retro-biosciences-openai-sam-altman-gpt-4b-micro-modell-elet-meghosszabbitasa","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/538b3837-96b3-49d0-856c-74b9035803dd.jpg","index":0,"item":"4f2f6938-288d-4027-8247-dc0b56341ae1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250120_retro-biosciences-openai-sam-altman-gpt-4b-micro-modell-elet-meghosszabbitasa","timestamp":"2025. január. 20. 13:03","title":"Már az élet meghosszabbításán dolgozik az OpenAI, +10 évről szól az ígéret","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A Fiat megalkotta a terepjárók Barbie babáját. Ám a Panda Cross nem játékszer, ha városban nem is a legtökéletesebb társ, de terepen nem lesz rá panaszunk.
Hihetetlenül jól néz ki ezzel a gyári tuninggal a Panda. Ha nem nézzük az összkerék-hajtásból eredő előnyöket és a borsos árat, akkor szinte megbabonáz a kis kocsi dizájnja. Az alap Pandának is így kellene kinéznie. Ilyen játékosan, kedvesen és fiatalosan. Az első kerek lámpák és a smartos hátsó mindenhonnan vonzzák a tekintetet. A hobbiterepjárók piacán sikeres lenne a 4x4-es Panda, ha az emberek azért vennék a hobbiterepjárókat, amire azok valók. De sajnos, ezen a piacon is a méret és a presztízs számít.
A vezető jó magasan ül, a váltóért nem kell lenyúlni, mert az a műszerfalon kapott helyet, ám amikor a fék karját keressük, gyakran az ülésállító kart találjuk. Kicsit szerencsétlen helyre került. Jobboldalra. Kényelemre elöl nem lehet panaszom, a kéttónusú belső eredeti hangulatot teremt, és jól harmonizál az autó buggys, műanyag elemekkel feldíszített külsejével is. A műanyag oldalborítás és a kerékjárati ívek védelme jó szolgálatot tesznek terepezéskor. Az autó orrát és farát védő alumínium színű borítás sajnos csak műanyag, de legalább a motort és a váltót védi rendes lemez a felütéstől. Az alufelnik nagyon jól mutatnak az autón, ám ha terepre használjuk a Pandát, akkor inkább hagyományos acél felnit tegyünk a terepgumik alá. A visszapillantók azonban nem hogy terepjáróhoz nem illenek, de még egy kispolszkira sem valók. Szinte holtérben vezetünk, leggyakrabban nem is bíztam a bal oldali (egyébként elektromosan állítható) tükörben, sávváltáskor kénytelen voltam félig hátrafordulni. Ha kétszer ekkora volna, akkor is kevés lenne.
A beszállás magam mögé nem vetít elő egy álomutazást. Nagyon szűk, a térdemnek és lábamnak egyszerűen nincs hely. Két gyerek talán elfér, felnőtt csak nehezen. A hátsó üléslap nem tolható hátra, ezért az extráért 55 ezer forintot kell fizetnünk. A műszerfal jól leolvasható, hagyományos, analóg műszerek tájékoztatnak a legfontosabb menettulajdonságokról. A fordulatszámmérő és a sebességóra közötti kis kijelző épp elég arra, hogy a fedélzeti számítógép fogyasztási- és menetadatait követhessük. Minden műszer könnyen elérhető, barátságos a beltér még akkor is, ha a műanyagok minősége nem a legjobb. A multifunkciós (plusz 25 ezerért) kormány és a váltó gombja bőrborítású.
A Fiat-tól megszokott módion a szervokormány kétfokozatú. Én főként a normál, kisebb rásegítéssel használtam, de bevallom őszintén, hogy parkoláskor igénybe vettem a City funkciót is. Ekkor vajpuhává válik a szerkentyű, ez nem előny nagy sebességnél és hirtelen manővereknél. Érdemes akkor használni, ha valóban szükségünk van a rásegítésre. Van manuális klímánk, a jó tapadást és a biztonságos megállást ABS, vészfékasszisztens, motor-nyomatékszabályzó és fékerőelosztó (EBD) segíti, az első két ablakemelő elektromos, a ködlámpákat az első fényszórókba integrálták.
[[ Oldaltörés: A motor hangos, de bárhová elvisz (Oldaltörés) ]]
A Blaupunkt cédélejátszós rádió felejthető minőségben szólt, bár úgyis mindegy, a Panda Cross hangja úgyis elnyomja még a legjobb hifit is. A darabos traktorhang főként a reggeli hidegben a zavaró. Olyan hangos a Panda, mintha két számmal nagyobb lenne. Ám, aki ilyen kocsit vesz, azt nem a hangja fogja érdekelni, hanem az, hogy olcsón és biztonságosa eljusson vele a legeldugottabb helyekre, a legsűrűbb rengetegbe.
A Cross ezt tudja: alig fogyaszt és nem ismer akadályokat. A Dakar-ralin például az ötödik szakaszig bírta a két induló kis négyszernégyes. Én távolról sem teszteltem olyan körülmények között, bár a Duna part mély homokjában majdnem sikerült nekem is elakadnom. Észnél voltam és nem erőltettem, hátramenetbe tettem, majd a műszerfalon található elektronikus differenciálzár bekapcsolásával könnyedén kimozdult az autó a fogságból. A rövid tengelytáv és a még rövidebb túlnyúlások miatt a Pandával olyan mélységbe merészkedhettem be az erdőbe, ameddig még tesztautóval korábban nem. Az autó keskeny és alacsony felépítése további előnyöket jelentett. Durva talajon, kövek, sziklák között azonban nem partner a Panda, a 160 milliméteres hasmagasság mellett nagyon nem lehet vigéckedni. A hetven lovas motor is karcsúnak tűnik a dagonyázáshoz, igaz alig több, mint egy tonnát kell csak mozgatnia. Terepszögei: elöl 24, hátul 42, rámpa 24 fok.
A Panda 4x4 összkerék-hajtása minden olyan esetben automatikusan bekapcsol, amikor az első kerék tapadása lecsökken. Ha nem tapadnak megfelelően a kereket, a hátsó differenciálművel egybeépített viszko tengelykapcsoló biztosít optimális nyomatékelosztást az első- és a hátsó tengelyek között. A Crossnál ez a rendszer kiegészül egy elektronikus differenciálkapcsolóval (ELD), amely ha a szükség úgy hozza, akkor a tapadást veszített hátsó kerekek összezárásával a nyomatékot az első kerekekre továbbítja. Ezt a funkciót mi szabályozhatjuk, de csak harminc kilométer/órás sebesség alatt működik.
Tetszett
Takarékos motor Egyedi forma Terepen kiválóan használható
A hetven lovas motor nagyon takarékos, az ötszáz kilométeres tesztút során 5,5 liternél nem evett többet száz kilométerenként. Ugyanakkor nagyon rugalmatlan, folyamatos törődést igényel a váltó, hármasban érzi a legjobban magát. Én folyton az ötössel próbálkoztam, városban szenvedett is az autó. Az M0-ás emelkedőjén 100-ról visszaesünk hetvenre, ha nem váltunk vissza. Gyorsulni képtelenség vele, kétezres fordulat alatt gyengén húz, efölött megjön a kedve, ám háromezertől a hangja lesz elviselhetetlen, 120-nál alig lehet bírni.
A biztonsági öv kikapcsolására semmi nem figyelmeztet. A biztonságérzetünket emellett az is csökkenti, hogy a 4,29 milliós alapárba nem fért bele két légzsáknál több, az oldallégzsákokért 55 ezret, a függönylégzsákokért újabb 60 ezer forintot kell leperkálnunk.
Nem tetszett
Borsos ár Kevés légzsák, nem figyelmeztet a biztonsági öv bekapcsolására Hangos és rideg motor
A csomagtartót csak kulccsal, vagy távirányítóval lehet nyitni, ez nem túl praktikus. A mérete kisautós, de ami nem fér el benne, azt feltehetjük a tetőcsomagtartóra. Ha a vételárat sokalljuk, de tetszik nekünk a kis terepjáró, akkor válasszuk a hatvan lovas 1,2-es benzinest, amelyhez extraként 30 ezerért kérhetjük az elektronikus differenciálzárat. A Panda 1.2 8V Climbing alapára 3,39 millió forint.
A legutolsó kéthengeres sikertörténet a Citroen 2CV-é volt, hogy a Trabantról ne is beszéljünk. A Fiat most újra előveszi ezt a technikát, igaz a kis 500-as 0,9 literes motorja 110 lóerőt is képes mozgósítani.
Nyaraló Zebegényben, családi ház Solymár külterületén – a probléma ugyanaz: vajon felmegy a kocsink? És mi lesz télen? Az agglomeráció beépülésével divatba jöttek a terepjárók és az összkerekes autók. Terepgumit, sárcipőt fel, irány az erdő! Hogy mivel? Íme a hazai kínálat.
Új olcsó kisautóval készül piacra lépni az olasz Fiat indiai partnerével, a Tatával közösen - idézték olasz lapok a cég elnökét. Sergio Marchionne arra számít, hogy az új modellel áttörést tudnak elérni az ázsiai piacon.
Kész van, mégsem tervezi tíz éven belüli sorozatgyártását a Fiat a Panda hidrogénhajtású változatának. A helykínálata megegyezik a szériaváltozattal, ám károsanyag-kibocsátása nulla.