szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?

 Werner Faymann közlekedési miniszter belügyi kollégájával, Günther...

Audi

 Werner Faymann közlekedési miniszter belügyi kollégájával, Günther Platterrel közös sajtóértekezleten jelentette be kedden, hogy kezdeményezik a vonatkozó rendszabály sürgős megváltoztatását. Ha a kormány és a parlament is jóváhagyja törvényjavaslatukat, akkor 2008. január elsejétől csak rossz (korlátozott) látási viszonyok között kell bekapcsolni napközben a tompított fényt. A járművek állandó jellegű kivilágítását 2005 őszén tették kötelezővé az alpesi országban, leginkább közlekedésbiztonsági megfontolásokból. A rendszabály be nem tartása 15 eurós bírságot vont maga után. 

Kezdeményezésük indoklásaként a két miniszter éppen az a vizsgálatot hozta fel, amelynek eredménye azt mutatta ki: a tompított napközbeni használata több kárral, mint haszonnal jár - méghozzá közlekedésbiztonsági szempontból is. Ernst Pfleger balesetkutató nyáron elvégzett felmérése szerint miközben a balesetek száma valamelyest csökkent ugyan a járművek kivilágításának köszönhetően, az állandó fényforrások ugyanakkor komoly veszélyforrást jelenthetnek abban az értelemben, hogy elvonják az autóvezetők figyelmét. Mivel elsősorban a szembejövő gépkocsi(k) reflektorára összpontosítanak, megeshet, hogy átsiklik a tekintetük a "kivilágítatlan" gyalogosok, kerékpárosok vagy éppen az úttestre került akadályok fölött.

Egy másik tanulmány pedig a folyamatos lámpahasználat környezetszennyező hatását mutatta ki. Becslések szerint az intézkedés bevezetése óta 250-300 ezer tonna klímarongáló gáz - főképpen széndioxid - került a levegőbe a járművek többletfogyasztása miatt: más megközelítésben a kötelező kivilágítás megszüntetésével annyival kevesebb mérgező anyag szennyezheti a légkört, mint amennyi Burgenland tartomány egész évi gázkibocsátása. Az izzók gyakoribb cseréje pedig átlagosan 50-70 euróval emelte meg a járművek üzemben tartási költségeit. 

Az elképzelések szerint aki akarja, a jövőben is bekapcsolhatja a tompított fényszórót napközben, megbüntetni nem fogják érte, de kötelező nem lesz. Azt viszont továbbra is támogatja Ausztria, hogy EU-s szinten tegyék kötelezővé a folyamatos hátsó kivilágítást. Az osztrák autó- és motoros klubok első reakcióikban üdvözölték a miniszterek kezdeményezését.

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!