Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2ce53b26-fd2e-4a41-b7ed-3127fd95b233","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Ausztrál kutatók egy olyan vérvizsgálati eljárást fejlesztettek ki, ami invazív beavatkozás nélkül is egyértelműen megmutatja, hogy az adott nő endometriózistól szenved-e.","shortLead":"Ausztrál kutatók egy olyan vérvizsgálati eljárást fejlesztettek ki, ami invazív beavatkozás nélkül is egyértelműen...","id":"20250106_endometriozis-diagnosztizalasa-verbol-vervetel-vervizsgalat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2ce53b26-fd2e-4a41-b7ed-3127fd95b233.jpg","index":0,"item":"4b534816-e5ff-4d07-b545-b288d840b118","keywords":null,"link":"/tudomany/20250106_endometriozis-diagnosztizalasa-verbol-vervetel-vervizsgalat","timestamp":"2025. január. 06. 20:03","title":"Éveket spórolhat egy új vérvizsgálat, ami képes diagnosztizálni az endometriózist","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"51e62e85-5774-4c68-b2a0-9ccc6c55b28e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A Las Vegas-i CES 2025-ön debütált a meghökkentő formájú Honda 0 Saloon és 0 SUV.","shortLead":"A Las Vegas-i CES 2025-ön debütált a meghökkentő formájú Honda 0 Saloon és 0 SUV.","id":"20250108_furcsa-uj-villanyautokkal-sokkol-a-honda","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/51e62e85-5774-4c68-b2a0-9ccc6c55b28e.jpg","index":0,"item":"77f8ebf1-94ee-43b1-90f6-c8dead4f6614","keywords":null,"link":"/cegauto/20250108_furcsa-uj-villanyautokkal-sokkol-a-honda","timestamp":"2025. január. 08. 07:21","title":"Furcsa új villanyautókkal sokkol a Honda","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"95a3f616-7173-4d50-95cf-7e2d9f810836","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A DK elnöke itthon szeretné látni a miniszterelnököt Rogán Antal szankciós listára kerülése miatt.","shortLead":"A DK elnöke itthon szeretné látni a miniszterelnököt Rogán Antal szankciós listára kerülése miatt.","id":"20250108_Gyurcsany-Ferenc-Orban-India","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/95a3f616-7173-4d50-95cf-7e2d9f810836.jpg","index":0,"item":"cc3a7946-ea65-400b-ab00-a3fd93eee8ec","keywords":null,"link":"/itthon/20250108_Gyurcsany-Ferenc-Orban-India","timestamp":"2025. január. 08. 11:56","title":"Gyurcsány Ferenc: Orbán még ma jöjjön haza Indiából!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b4930d0-2731-497c-8ada-763caada4436","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A CATL akkugyártó nagyvállalatot azzal gyanúsította meg az USA védelmi minisztériuma, hogy együttműködik a kínai hadsereggel. A cég ezt tagadja, és kérdésünkre közölték, hogy a magyarországi gyárépítésük zavartalanul megy tovább.","shortLead":"A CATL akkugyártó nagyvállalatot azzal gyanúsította meg az USA védelmi minisztériuma, hogy együttműködik a kínai...","id":"20250107_CATL-Nincs-hatassal-a-debreceni-beruhazasra-az-amerikai-feketelistara-kerules","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b4930d0-2731-497c-8ada-763caada4436.jpg","index":0,"item":"e25db179-55f1-46d8-8a90-8b77ead60471","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250107_CATL-Nincs-hatassal-a-debreceni-beruhazasra-az-amerikai-feketelistara-kerules","timestamp":"2025. január. 07. 14:54","title":"CATL: A debreceni beruházásra nincs hatással az amerikai feketelistára kerülés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"001eb568-d56f-4d64-8f83-7d1bb2ae2273","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A tradicionális karácsonyi édességet a rendőrség szerint a tortakészítő menye mérgezhette meg.","shortLead":"A tradicionális karácsonyi édességet a rendőrség szerint a tortakészítő menye mérgezhette meg.","id":"20250107_arzen-brazil-karacsonyi-torta-mergezes-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/001eb568-d56f-4d64-8f83-7d1bb2ae2273.jpg","index":0,"item":"06b0dccd-e25a-445d-bd4c-4ca16c053380","keywords":null,"link":"/elet/20250107_arzen-brazil-karacsonyi-torta-mergezes-letartoztatas","timestamp":"2025. január. 07. 11:28","title":"Hárman meghaltak egy arzénos karácsonyi tortától Brazíliában, a saját családját mérgezhette meg egy nő","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4449a187-c1af-4b04-b320-63d31c15f2d7","c_author":"Szabó Yvette","category":"360","description":"A magyar kormány is áldozatául esett a távozó Biden-adminisztráció alig leplezett tisztogatásának, és ezzel próbára tette Trump és Orbán barátságát. Arról a szankciós listáról ugyanis nem könnyű lekerülni, amelyre az Egyesült Államok Pénzügyminisztériuma korrupció miatt feltette Rogán Antalt.","shortLead":"A magyar kormány is áldozatául esett a távozó Biden-adminisztráció alig leplezett tisztogatásának, és ezzel próbára...","id":"20250108_rogan-antal-usa-szankcio-trump-orban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4449a187-c1af-4b04-b320-63d31c15f2d7.jpg","index":0,"item":"8cdc993e-a6d5-4f7e-b76e-df73827f2791","keywords":null,"link":"/360/20250108_rogan-antal-usa-szankcio-trump-orban","timestamp":"2025. január. 08. 06:30","title":"Washingtonban is pontosan tudják, ki az a Tóni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3a1c5d6d-dd41-40c7-8744-33c47fdefb8c","c_author":"Az Év Gondoskodó Munkahelye Díj","category":"brandcontent","description":"<strong>Egyre több munkáltató ismeri fel azt, hogy milyen sokat jelenthet munkavállalóinak, ha az általános jólléti és egészségügyi juttatások mellett azok hosszú távú anyagi biztonságával is törődik. Az Év Gondoskodó Munkahelye Díj 2024 nyerteseinek gyakorlati megoldásait elemezzük a díj egyik zsűritagjával, Fata László juttatási szakértővel.</strong>","shortLead":"<strong>Egyre több munkáltató ismeri fel azt, hogy milyen sokat jelenthet munkavállalóinak, ha az általános jólléti és...","id":"20241211_hosszu-tavu-anyagi-biztonsag-gondoskodo-munkahely","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3a1c5d6d-dd41-40c7-8744-33c47fdefb8c.jpg","index":0,"item":"35766df0-a22c-4889-8bab-62599c8f11df","keywords":null,"link":"/brandcontent/20241211_hosszu-tavu-anyagi-biztonsag-gondoskodo-munkahely","timestamp":"2025. január. 07. 09:30","title":"Egy munkáltató, amely tényleg megbecsüli a dolgozóit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3b27c1b3-2e9f-443e-9791-9ac37902693d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A rendszerek olyan kulcsfontosságú objektumokat védtek, mint például a Kercsi híd. ","shortLead":"A rendszerek olyan kulcsfontosságú objektumokat védtek, mint például a Kercsi híd. ","id":"20250107_orosz-ukran-haboru-legvedelmi-rendszer-csapas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3b27c1b3-2e9f-443e-9791-9ac37902693d.jpg","index":0,"item":"36241ee5-7a5c-465b-8627-8271b1144837","keywords":null,"link":"/vilag/20250107_orosz-ukran-haboru-legvedelmi-rendszer-csapas","timestamp":"2025. január. 07. 09:00","title":"Az ukránok azt állítják, hogy egyetlen nap alatt öt méregdrága orosz légvédelmi rendszert semmisítettek meg","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hadászati és történelmi ismereteim felszínesek, de úgy tudom, hogy a...
am
Hadászati és történelmi ismereteim felszínesek, de úgy tudom, hogy a román hadsereg, miután 1944. augusztus 23-án szembe fordult az addig szövetséges németekkel, tankjaival átkelt a Kárpátokon és megindult Nyugat-Európa felé. Ezt korábban más csapatok nem tudták megtenni.
Ma a román autóipar, kis francia segédlettel, hajt végre hasonló hőstettet, szabályosan hátba támadva az európai autópiacot, a Logannal és kombi változatával kisebbfajta csodát hajtott végre. Románia, a keleti blokk és a fejlődő országok mellett ugyanis Nyugat-Európa a Pitesti-i kátyúbetyár legnagyobb piaca. Franciaország, Spanyolország, Németország élen járnak, tízezrével veszik a Daciát. Vajon azért mert a világnak azon a részén szeretik az egyszerű, kis fogyasztású, megbízható, fenntartható és olcsó autókat? Ha igen, akkor megértem, miért akarta feleségem mindenképpen (de nem minden áron) megvenni a tesztelt Dacia Logan MCV-t. Egyszerűen belészeretett ebbe a rondaságba. Korábban mindig fűztem, ha új autót veszünk, legyen jó nekünk egy Dacia. De nem, ő csak fikázta, mondván nem fog egy Daciát vezetni. S lám, most ebbe mégis beleesett.
am
Ilyenek a nők, mondhatnánk. De akkor mivel magyarázható, hogy a szakújságírók többsége is elismerően nyilatkozik, sőt többen kacérkodtak, kacérkodnak a gondolattal, hogy vesznek egyet. Ha ennyire jó, miért nem lepik el a magyar utakat? Egy: mert Dacia – gondolom ez a legerősebb ellenérv, kettő: mert annyira nem olcsó, amennyire gondolnánk. Tesztautóm ára, minden jóval felvértezve 4,154 millió forintig kúszott fel, ezt még használtam sem lehet megkapni 3-3,5 millió alatt.
am
Hogy 2,1 millióért is hirdetik az új MCV-t? Ez igaz: ötszemélyes változatban egy légzsákkal, ABS-szel, fordulatszámmérővel és 1,4-es 75 lovas Thalia-motorral. Ha mondjuk szeretnénk központi zárat, belső levegő keringetést, szervokormányt és osztottan dönthető hátsó ülést, akkor már 2,699 milliónál tartunk. Ha még ködfényszórót, távirányítót, elektromos első ablakot és tükröt is akarunk, akkor már 2,789 millió az autó ára. Kis motorral és öt személlyel. A legolcsóbb hetes változat 2,899 millió forint egyhatos 90 lovas motorral, de még mindig fapadosan. Külön fizetni kell a klímáért (200 ezer), a négy légzsákért (110 ezer) és sok-sok olyan apróságért, ami egy normális autóban alaptartozék.
[[ Oldaltörés: Nagycsaládosoknak kedvezmény a Logan ]]
am
A mai magyar szaporulatot tekintve, kevesen akarnak hétszemélyes autót venni, de ha mégis, nekik nagyon megéri az MCV, hisz még csúcsváltozatban is egy-két millióval olcsóbb, mint a hasonló hétszemélyes vetélytársak. Egy hasonlóan felszerelt dízel Mazda5 5,7 millió, egy Citroen Grand C4 Picasso 5,4 millió, egy VW Touran 6,8 millió, VW Caddi Maxi Kombi 5,8 millió, egy Opel Zafira 6,2 millió, de még a Kia Carens is 5,4 millió forint.
Ha nem a gyerekek miatt vesszük, hanem a sok csomag miatt, esetleg igáslónak szánjuk, örülhetünk. Teherbírása páratlan, hatszáztizenöt kilóval is megterhelhető. Erre nem volt módom, de elhittem egy kolléga történetét, aki a kombival két raklap, azaz 1000 kiló gumicukrot hozott fel egy mélygarázsból két fordulóban, úgy hogy kiszerelte a hátsó üléssorokat. A raklap nem fér be, de a teher bőven, csomagtere ugyanis 2350 literesre bővíthető. Öt üléssel is 700 literes.
Igénytelen belső
am
A kormány fix, nem állítható, meg kell vele barátkozni, az üléspozíció megfelelő, kényelmesen magas. A kilátás jó, az elektromos tükrökkel jól manőverezhető. A középső tükör viszont szinte fölösleges, a két oldalra nyíló hátsó ajtó osztott ablakán semmit nem látunk a mögöttes forgalomból, ha a kocsiban hátrébb is ülnek, akkor a fejektől és a fejtámláktól még annyit sem. Tolatni érzésből és megszokásból tolatunk, abban bízunk, hogy a dák vas jobban bírja a koccintást. Az ajtók hangosan csapódnak, főleg a hátsó, az a csattanás nagyon teherautós. Az autó belseje igénytelen, egybeöntött műanyag, a gombok kapcsolók összevisszasága siralmas, ergonómiájuk nulla. Az első elektromos ablakemelők kapcsolói a középkonzolon kaptak helyet, a hátsókért (extra: 25 ezer forint) hátra kell nyúlni a két első ülés közé. A belső úgy néz ki, mintha valahol a szomszéd utcában készült volna, óvodai technikaórán, ragasztóval, ollóval és tintaceruzával. Az ülés kárpitja már 22 ezer kilométernél megadta magát és valamelyik kolléga alatt kiszakadt. Biztos szegecses bőrszerkóban vezetett.
am
A technikatörténeti időutazással felérő szegényes összevisszaságot ellensúlyozza, hogy a váltó pontos, csak hátramenetben reccsen, a kuplung magasan fog, a kormány precíz, ám nagy sebességnél és oldalszélben karizmot igényel. Kanyarban erősen megdől az autó, gyors menetnél billeg és imbolyog, viszont a kátyúkról nem vesz tudomást. A műanyagok jó úton kussolnak, ám például macskaköveken beindul az asszonykórus, megy a nyivákolás. Nagy melegben, a felforrósodott kasztniban elviselhetetlen a bűz, amelyet a műanyagok ontanak. Ha a rekkenő hőség miatt nem szellőztetnénk, a szag miatt biztos megtesszük.
Magas kialakításának köszönhetően az útpadka sem akadály, a fekvőrendőröket azonban nem szereti. Romániában elég ritka jelenség, ott inkább a fehér Loganból faluvégen kukkoló típus a jellemző.
[[ Oldaltörés: Dízelben kitűnő ]]
am
A motor parádés, nem érdemes erőltetni, de nyugdíjas tempóra kitűnő. Öt gyerekkel, vagy öt mázsa gumicukorral egyébként is minek sietni? De ha mégis tolnánk ezerrel szenved de megy az MCV, nyikorognak a kerekek, felsüvít a turbó és baromira megnő a fogyasztást. Országúti 3,9-ről akár 4,8-ra is felmehet a számítógép szerint. Ivásban nehezen verhető, a közel 900 kilométeres együttautózás során vegyes üzemben, klímát üzemeltetve a legnagyobb melegben 5,1 liter gázolajat fogyasztott száz kilométerenként a tesztelt ezüst színű példány (350 kilométer megtétele után jelezte, hogy hajrá, még van hátra 1000). Hét személlyel, csomagokkal sem lehet nagyobb az étvágya 7 liternél: 1 liter/fő/száz kilométer elég szép eredmény, a csodás egyliteres autó sem tud többet, illetve kevesebbet. Autópályán 110-120 kilométer/órás sebességnél nem érdemes gyorsabban haladni.
A bővíthető poggyásztér mellett tartogat praktikus meglepetéseket az autó: a hátsó ajtók szárnyai 40, 90 és 180 fokban is nyithatók, van több pohártartónk, felár (20 ezer forint) ellenében rendelhető nyitott rakodópolc a második üléssor fölött, ami akár 100 kilós terhet is elbír.
Bár a NER prominensei egyértelműen Trump mellett tették le a garast, a WSJ szerint több vitás pont volt a két ország közt, amelyek aligha oldódtak meg mára.