Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"6daad53a-a324-4f6e-a395-db4c01c0b7b4","c_author":"HVG","category":"360","description":"Újabb vállalatot indított el az a magántőkealap, amely néhány nappal az állam és az arab befektető közötti szerződés megkötése előtt került birtokon belülre a Rákosrendező környéki 85 hektáron.","shortLead":"Újabb vállalatot indított el az a magántőkealap, amely néhány nappal az állam és az arab befektető közötti szerződés...","id":"20250205_Mini-Dubaj-Newfield-Invest-Progressus-Magantokealap-Grand-Budapest-Garancsi-Istvan-Habony-Arpad-Halko-Gabriella","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6daad53a-a324-4f6e-a395-db4c01c0b7b4.jpg","index":0,"item":"dae18216-8f2b-449b-aa09-dfb49a084354","keywords":null,"link":"/360/20250205_Mini-Dubaj-Newfield-Invest-Progressus-Magantokealap-Grand-Budapest-Garancsi-Istvan-Habony-Arpad-Halko-Gabriella","timestamp":"2025. február. 05. 16:50","title":"Újabb céggel támadnak Mini-Dubaj haszonlesői","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49d0b8f9-4899-44b9-8e44-eba85fc5a288","c_author":"Mérő Vera","category":"360","description":"„Örömmel jelenthetem”, hogy a magyar rendőrség sikerének legfrissebb bizonyítéka egy újabb meggyilkolt nő. Nem kérnek bocsánatot sem az áldozat barátaitól, akikkel a BRFK megbízottja a Facebookon gúnyolódott, sem az árván maradt gyermekektől, akiknek az anyja segítségért könyörgött, és nem kapott.","shortLead":"„Örömmel jelenthetem”, hogy a magyar rendőrség sikerének legfrissebb bizonyítéka egy újabb meggyilkolt nő. Nem kérnek...","id":"20250205_megolt-japan-no-rendorseg-csaladon-beluli-eroszak-Mero-Vera-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49d0b8f9-4899-44b9-8e44-eba85fc5a288.jpg","index":0,"item":"c4bef3af-6644-4075-b316-a386b46e8705","keywords":null,"link":"/360/20250205_megolt-japan-no-rendorseg-csaladon-beluli-eroszak-Mero-Vera-velemeny","timestamp":"2025. február. 05. 10:37","title":"Mérő Vera: A rendőrség örömmel jelenti, és nem kér bocsánatot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A hallgatók a rektor lemondását követelik, aki több vezetői pályázatot is az egyetem szenátusának döntésével szemben dobott vissza.","shortLead":"A hallgatók a rektor lemondását követelik, aki több vezetői pályázatot is az egyetem szenátusának döntésével szemben...","id":"20250204_mome-taps-szenatusi-ules-rektor-targyalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cc36e3ac-dd74-4938-8870-1a7a17266d83.jpg","index":0,"item":"40eee279-61c1-45df-bad9-595e645a3d3e","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_mome-taps-szenatusi-ules-rektor-targyalas","timestamp":"2025. február. 04. 07:47","title":"Széttapsolták a szenátusi ülést, már tárgyalna a hallgatókkal a MOME vezetése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"af034707-2d35-4f31-a451-cb11e267304c","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az álnéven szignózott kép a szakemberek szerint nagy valószínűséggel a holland mester elveszett alkotása lehet.","shortLead":"Az álnéven szignózott kép a szakemberek szerint nagy valószínűséggel a holland mester elveszett alkotása lehet.","id":"20250205_Eredeti-van-Gogh-ot-talaltak-egy-amerikai-garazsvasaron","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/af034707-2d35-4f31-a451-cb11e267304c.jpg","index":0,"item":"4a7b5020-2dda-40f7-9d43-63f57ac777fe","keywords":null,"link":"/kultura/20250205_Eredeti-van-Gogh-ot-talaltak-egy-amerikai-garazsvasaron","timestamp":"2025. február. 05. 14:04","title":"Eredeti Van Gogh-festményt találtak egy amerikai garázsvásáron","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22487a40-fcd0-4ab5-aedf-fcafdcee1a7a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehet a depressziós betegekre a kreatin, ha az egy meglévő terápiát egészít ki. Úgy tűnik, érdemes lehet alkalmazni a kezeléseknél.","shortLead":"Brit kutatók arra voltak kíváncsiak, milyen hatással lehet a depressziós betegekre a kreatin, ha az egy meglévő...","id":"20250204_depresszio-kezelese-keratin-feherje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22487a40-fcd0-4ab5-aedf-fcafdcee1a7a.jpg","index":0,"item":"0ae99bcd-a4ed-428c-9df2-7bfb4d0c7532","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_depresszio-kezelese-keratin-feherje","timestamp":"2025. február. 04. 13:03","title":"Megvizsgálták, milyen hatással van a kreatin a depresszióra, az eredmény ígéretes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszter rendőri biztosítást kap, de a cseh kormányból senkivel nem találkozik.","shortLead":"A miniszter rendőri biztosítást kap, de a cseh kormányból senkivel nem találkozik.","id":"20250204_szijjarto-peter-praga-titkos-latogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2477f683-cffb-456e-8935-20592cc9e634.jpg","index":0,"item":"ebea02d9-1285-440a-949c-1d5f2157c0b5","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_szijjarto-peter-praga-titkos-latogatas","timestamp":"2025. február. 04. 14:28","title":"A cseh sajtó szerint rejtélyes látogatásra megy Szijjártó Prágába","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"42da984a-71a8-4948-9993-3684f1a54e36","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"Somogyi Péter, az Oxfordi Egyetem neurobiológia professzora levélben ment neki Gulyás Balázsnak, az egykori akadémiai intézetek, a HUN-REN elnökének.","shortLead":"Somogyi Péter, az Oxfordi Egyetem neurobiológia professzora levélben ment neki Gulyás Balázsnak, az egykori akadémiai...","id":"20250204_Kemeny-biralat-Oxfordbol-az-egykori-akademia-intezetek-vezetojenek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/42da984a-71a8-4948-9993-3684f1a54e36.jpg","index":0,"item":"e143c31d-201b-4b74-8937-7f837741e4ba","keywords":null,"link":"/itthon/20250204_Kemeny-biralat-Oxfordbol-az-egykori-akademia-intezetek-vezetojenek","timestamp":"2025. február. 05. 13:51","title":"Kemény bírálat Oxfordból az egykori akadémiai intézetek vezetőjének","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány együttműködésével megszervezett tárlat mellé panelbeszélgetés is kapcsolódik.","shortLead":"Pénteken nyílik meg az Embertelen tervezés című kiállítás a Millenárison. Az Állítsuk meg a Gyilkos Robotokat kampány...","id":"20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99845af6-8f6e-4d27-ba7f-5ecf60e4a344.jpg","index":0,"item":"b7661dc2-52e0-4f86-bed4-c4914895e763","keywords":null,"link":"/tudomany/20250204_embertelen-tervezes-kiallitas-gyilkos-robotok-digitalis-dehumanizacio","timestamp":"2025. február. 04. 09:46","title":"Embertelen tervezés: hova vezet a digitális dehumanizáció?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Nem csak álom az olcsó és a környezetkímélő autózás, egy jókora gázos Skodával minderről élesben is meggyőződhettünk. Leghosszabb és legolcsóbb tesztünk beszámolója következik.
Akkor látszik mekkorát fejlődött a Skoda és vezető típusa, az Octavia, ha kipróbáljuk a régebbi, új nevén Tour modellt. Kis időutazásban lesz részünk. Az anyagok silányabbak, az ergonómia kevésbé átgondolt, az összeszerelés nem tökéletes, a beltér hangulata nyomasztó, a váltó akadozik, a kormány csak mélységében állítható. De mindez semmi ahhoz képest, hogy szinte félpénzen autózunk és még a szomszéd cuccai is beférnek, ha nyaralni megyünk.
Melyik olcsóbb?
Vegyünk egy alsó-középkategóriás autót (kétliteres Ford Focus) és nézzük meg mennyit autózhatunk vele 10 ezer forintért folyékony gázos, földgázos, benzines és dízel változatban.
CNG: 1000 kilométer (240 Ft/kg, fogyasztás 5 kg/100 kilométer)(7-800 ezer forinttal drágább a benzinesnél)
LPG: 607 kilométer (183 Ft/liter, fogyasztás 9 l/100 kilométer) (4-500 ezer forinttal drágább)
Dízel: 505 kilométer (330 Ft/liter, fogyasztás 6 l /100 kilométer) (700 ezerrel drágább)
Benzin: 430 kilométer (315 Ft/liter, fogyasztás 7,5 l/100 kilométer)
A Skoda Octavia Tour ésszerű választás, ha fontos a gazdaságosság, a megbízhatóság és a csomagtér, de ha hülyét akarunk csinálni az autós társadalomból, a sarcoló kormányokból, akkor fricskaként Dual-modellbe ruházzunk be. A varázsszó a gáz. Felára 300 ezer forint. Igaz, hogy a folyékony gáz, az LPG, kőolajszármazék, így szintén véges tartalékokkal bír, de olcsó és kicsivel környezetkímélőbb, mint a benzin vagy a gázolaj. (Az igazi megoldás persze a CNG, azaz a sűrített földgáz lenne, amelyből sok van. Nem a finomítók kapacitásán múlik az értékesítése, picivel drágább az LPG-nél, de sokkal gazdaságosabb, mint bármilyen más üzemanyag. Csak nálunk nem lehet kapni. Hogy melyik éri meg jobban, lásd keretesünket.)
Magyarországon nem kapni CNG-t, van viszont folyékony gázunk literenként 180-183 forintért és van nekünk Skoda Dualunk. Hároméves gyári garanciával. Már csak menni kell vele. Ezt nem kellett kétszer mondani, az Octavia 3000 kilométert futott velünk, szinte a teljes használat során gázzal. Mindezt Németországban és Ausztriában, ahol még a mienknél is drasztikusabbak az üzemanyagárak. Kellemesebb volt 70 centért tankolni a gáz literjét, mint 1,55 euróért a benzint. Többet fogyaszt gázzal az autó? Hát persze, de autópályán, országúton szinte elhanyagolható a különbség. A nagy út során 220-230 liter gáz fogyott és 17 liter benzin, a Skoda Octavia Tour Dual átlagfogyasztása 7,5-8 liter volt száz kilométerenként gázos üzemmódban. Csak benzinnel 6-7 liter lett volna.
A gáz a teljesítményen nem ront, az 1,4 literes 75 lóerős motor amúgy is vérszegény, nem javallott volna lerontani. 130-as tempót szépen tartotta az autópályán, emelkedőkön hegyeken viccesen lelassult ötösben, folyton soroltam a szélső sávban, ahol a kamionok néha csúnyán rámdudáltak, hogy miért 80-nal cammogok előttük. Ilyenkor vissza négyesbe, padlógáz és máris 100-zal viríthattam előttük. Nagy gáznál felhördül a motor, legalább a hangja erős. Egyenesben mentem vele 170-175-öt is.
Mindig gázzal érdemes menni, benzint csak akkor fogyaszt az autó, ha hideg a motor, tehát minden indulásnál, illetve akkor, ha elfogy a gáz. Gázról benzinre egy apró kütyüvel válthatunk, amelyet eléggé szerencsétlenül a kormány bal oldalán helyeztek el (nehezen lehet ellenőrizni, ehhez le kell pillantanunk).. Ezen van a tartály telítettségének a kijelzője is, ha sok zöld LED világít, akkor van bőven gáz, ha már csak egy, akkor fogyóban van, ha az utolsó, piros LED világít és közben csipog, akkor elfogyott a gáz. Ilyenkor a rendszer automatikusan átvált benzinre, de a csipogást nem hagyja abba, amíg nem nyomjuk meg a kütyün a megfelelő gombot. Ezután már csak a kutakat kell, figyelnünk, hol van gáz. Ha nagyobb utazásra készülünk nem árt feltérképezni a gázkutakat, autópályákon elég ritkák, München és Salzburg között például csak egy helyen van.
A váltó fémesen mozog, a gázos módban azonban semmi változást nem érezni a benzinhez képest, alapjáraton halk kattogást hallani, de az állítólag természetes a gáznál. A futómű kemény, a kormányzás pontos, a jármű úttartása biztos. A manőverezés meglepően könnyed, egyszerű parkolni vele, magas építésének köszönhetően a rossz utakon sem ijed meg. Hátul nagyon kényelmes, két felnőtt hosszabb távon is parádésan befér, hát még egy gyermek.
Bosszús a sok kilométer során csak egyszer voltam az autóra és gázos mivoltára, amikor Salzburgban egy teljes órán át kerestem parkolóhelyet. Miután megtaláltam, rájöttem, hogy nekem parkolóházba tilos a behajtás, így gyorsan, amolyan miszterbínesen leléceltem, és újabb félórán keresztül kerestem újabb helyet, ezúttal a szabad levegőn.
Legnagyobb hibája az autónak, hogy mivel a pótkerék helyén van a gáztartály, kénytelenek vagyunk a csomagtérben cipelni a pótkereket. Ennek ellenére óriási a régi Octavia csomagtartója. Szinte hihetetlen mennyi cuccot képes elnyelni, igazi családi nyaralóautó. Pohártartó csak hátul van, palackot tartani nem lehet benne, kanyarban elrepül.
A belső égésű motorok károsanyag-kibocsátás csökkentése érdekében a Škoda a Landi Renzo-val közösen fejlesztette ki a Škoda Dual modellcsaládot , melybe a Landi Renzo legmodernebb Omegas típusú rendszerét építik be. Ez a gázfázisba beállított szekvenciális-befecskendezős rendszer, amely lehetővé teszi a motor üzemanyag-adagolásának korrekt kezelését, garantálva az optimális károsanyag-kibocsátást és üzemanyag-fogyasztást minden üzemi feltétel mellett. A z ezzel a rendszerrel felszerelt LPG-üzemű motorok teljesítménye megközelítőleg azonos a benzinüzemű motorok által nyújtott teljesítménnyel.
Minden alkatrészt úgy terveztek és gyártottak, hogy a lehető legjobban illeszkedjen a legmodernebb benzinadagolási rendszerekhez. A „korrektor” típusú működési elv azt jelenti, hogy a benzinbefecskendezés paraméterei alapján a vezérlőegysége az optimális LPG-mennyiséget, az optimális időben fecskendezi be a motorba. A motortérben található a befecskendező egység, a vezérlőegység, a nyomáscsökkentő, a gázszűrő, valamint a hőmérséklet- és nyomásérzékelő.
Az LPG (Liquid Propan Gas) tiszta, sokoldalú és biztonságos üzemanyag . A benzinnel ellentétben nem tartalmaz olyan káros összetevőket, mint a benzol vagy az ólom. Az LPG szénhidrogének keveréke, mely normál hőmérsékleten folyékony . Ezt a halmazállapotát kb.8,5 bar nyomásig őrzi meg. Az LPG-üzemmód jelentős üzemanyagköltség-megtakarítást tesz lehetővé még úgy is, hogy – az eltérő fűtő érték következtében – a fogyasztás valamivel nagyobb.
A rendszer működése olyan üzemanyagokkal kompatibilis, melyek összetétele megfelel a 70/220 CEE normának. A propán-gáz tartalom a térfogat 30 85 százaléka között lehet. Magyarországon a jelenlegi hatósági rendelkezések alapján csak mélygarázsokba és a talajszintnél mélyebben elhelyezkedő parkolóházakba tilos gázüzemű járművel behajtani. Magánterületeken, családi házak garázsában, ha a padlószinten szellőző nyílásokat alakítunk ki, ahol az esetlegesen szivárgó gáz a szabadba távozhat, nyugodtan leállíthatjuk gépkocsinkat.
Magyarországon a benzin és gáz árarányát figyelembe véve kb. 30 százalékkal olcsóbban autózhatunk autógázzal , sőt a kisebb olajfogyasztás miatt további költségmegtakarítás érhető el. A sokkal kedvezőbb gáz-levegő keveredésnek köszönhetően a motorkopások mintegy 30-40 százalékkal csökkennek, így nő a gázüzemű motor élettartama.
A gázüzemmódnak csak pozitív hatása van a motorra: mivel az autógáz eleve gáz halmazállapotú - szemben a benzinnel, mely a legjobban elporlasztott változatában is apró cseppek formájában kicsapódik a hengerfal oldalára -, nem oldja fel az olajfilmet, és így nem hígítja fel a motorolajat. Így nőhet a motorolaj-csere periódusa és a motorkopások is jelentősen lecsökkennek. Ez a jótékony hatás főleg a legkritikusabb, hideg motorhőmérsékleten kíméli a gázüzemű autó motorját. Ennek ellenére fontos megjegyezni, hogy a gyártó nem javasolja az olajcsere-periódus meghosszabbítását, épp a motor élettartamának meghosszabbítása érdekében.
Az autógáz környezetkímélő energiaforrás, melyet összetétele, alacsony szennyező és károsanyag-tartalma, kénhidrogén- és vízmentessége kiváló minőségű, gazdaságos üzemanyaggá tesz. A gázhalmazállapotú hajtóanyag tökéletesen elkeveredik a motorba jutó levegővel, tökéletesebben ég el, mint a porlasztott üzemanyag. A szén-monoxid 50 százalékkal, a szénhidrogén 40-60 százalékkal kevesebb, mint benzinüzemben. Különösen előnyös az autógáz összetételéből adódó, viszonylag magas hidrogéntartalom. A hidrogén égése során víz keletkezik, ugyanakkor a légkörbe jutó szén-dioxid mennyisége a benzinhez képest 18–29 százalékkal kevesebb, ami az üvegházhatás csökkentéséhez járul hozzá. A kipufogógáz kevesebb rákkeltő hatású, aromás vegyületet tartalmaz. A szilárdrészecske kibocsátás gyakorlatilag megszűnik. Az autógáz tankolása, a magas műszaki színvonalon kialakított és kiváló szolgáltatási paramétereknek megfelelően üzemeltetett kúthálózatnak köszönhetően kényelmes és biztonságos.
Utólagos beszerelése Skoda-modellekbe kb. 300 ezer forint, ugyanennyi a Dual-modellek felára is. Három év garanciával.