Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"20dbd0dd-742d-42ef-a6d7-dc3b4256f107","c_author":"MTI","category":"itthon","description":"„A cél világos: a hatalomtól független hangokat elhallgattatni” – mondták a javaslatról.","shortLead":"„A cél világos: a hatalomtól független hangokat elhallgattatni” – mondták a javaslatról.","id":"20250518_Civilek-szakszervezetek-atlathatosagi-torveny-tiltakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20dbd0dd-742d-42ef-a6d7-dc3b4256f107.jpg","index":0,"item":"cbc4d3b3-98be-4ea5-a255-f3599f935986","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_Civilek-szakszervezetek-atlathatosagi-torveny-tiltakozas","timestamp":"2025. május. 18. 15:38","title":"„Civilek elleni bosszútörvény” a kormány javaslata a szakszervezetek szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e97c008-dbeb-4251-b39b-9bf9f60b22a1","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Több olyan konténer is szerepel a MoHu térképén, ami a valóságban nem létezik, vagy ha mégis, akkor nem ott, ahol jelzik. A ténylegesen létező konténerek száma azonban így is megduplázódott.","shortLead":"Több olyan konténer is szerepel a MoHu térképén, ami a valóságban nem létezik, vagy ha mégis, akkor nem ott, ahol...","id":"20250517_mohu-hasznalt-ruha-kontener-terkep","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e97c008-dbeb-4251-b39b-9bf9f60b22a1.jpg","index":0,"item":"90c5a7a7-2f84-454f-8849-a668c1dba592","keywords":null,"link":"/elet/20250517_mohu-hasznalt-ruha-kontener-terkep","timestamp":"2025. május. 17. 19:45","title":"Fantomkonténerekkel gyűjti a használt ruhát a MoHu","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5902d1f9-9666-4962-a38d-51f6ecb2cc9a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A fiatal férfi a kordonnak támaszkodott, de az nem tartotta meg, így 5-6 métert zuhant. A mentők fejsérüléssel szállították kórházba, a rendőrség büntetőeljárást indított.","shortLead":"A fiatal férfi a kordonnak támaszkodott, de az nem tartotta meg, így 5-6 métert zuhant. A mentők fejsérüléssel...","id":"20250517_pontoon-lanchid-budapest-baleset","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5902d1f9-9666-4962-a38d-51f6ecb2cc9a.jpg","index":0,"item":"60d84521-5013-40ae-b765-6dd7572389a9","keywords":null,"link":"/itthon/20250517_pontoon-lanchid-budapest-baleset","timestamp":"2025. május. 17. 21:44","title":"Több métert zuhant egy férfi péntek éjjel a pesti rakpartról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ab3b9df1-de85-469f-a816-aa91da598d6a","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Civil szervezetek és influenszerek hívására demonstráltak a Kossuth téren az „átláthatósági törvény” tervezete ellen. A demonstráció kezdetén mintegy ezren lehettek a téren, fokozott rendőri jelenlét mellett. A tömeg aztán nagyon besűrűsödött. Felszólalt többek között Osváth Zsolt, Mérő Vera, Hodász András, Lengyel Tamás és Pankotai Lili.","shortLead":"Civil szervezetek és influenszerek hívására demonstráltak a Kossuth téren az „átláthatósági törvény” tervezete ellen...","id":"20250518_lex-putyin-tuntetes-kossuth-ter-influenszerek-civil-szervezetek-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ab3b9df1-de85-469f-a816-aa91da598d6a.jpg","index":0,"item":"4fded3cc-045e-4373-a824-aa6baeda506d","keywords":null,"link":"/itthon/20250518_lex-putyin-tuntetes-kossuth-ter-influenszerek-civil-szervezetek-ebx","timestamp":"2025. május. 18. 17:50","title":"„Kipeckelt szemmel nézni a Megafont” – több tízezren tiltakoztak a Lex Putyin ellen a Kossuth téren (tüntetés percről percre)","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75e5fc31-902e-41c4-a57d-620811dfeca3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Milanovich Domi attól tart, hogy a szerepvállalása miatt az általa vezetett lap is támadhatóvá válik. ","shortLead":"Milanovich Domi attól tart, hogy a szerepvállalása miatt az általa vezetett lap is támadhatóvá válik. ","id":"20250517_atlathatosagi-torveny-pride-wmn-milanovich-domi","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75e5fc31-902e-41c4-a57d-620811dfeca3.jpg","index":0,"item":"4477329e-b3e3-4b3d-bf72-f2acb42c589b","keywords":null,"link":"/elet/20250517_atlathatosagi-torveny-pride-wmn-milanovich-domi","timestamp":"2025. május. 17. 11:03","title":"Az „átláthatósági törvény” miatt távozik a Pride-ot szervező alapítványból a WMN főszerkesztője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96d2e9d9-5a23-4778-8def-c868305f76ae","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"A család az M3-as autópályán ragadt be a forgalomba.","shortLead":"A család az M3-as autópályán ragadt be a forgalomba.","id":"20250518_Rendorok-dugo-vajudo-kismama-M3-autopalya","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96d2e9d9-5a23-4778-8def-c868305f76ae.jpg","index":0,"item":"083a47b6-ac67-4e95-b192-8d523e322ca4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250518_Rendorok-dugo-vajudo-kismama-M3-autopalya","timestamp":"2025. május. 18. 13:12","title":"Rendőrök szabadították ki a dugóból a vajúdó kismamát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A szélsőjobboldali George Simion kampánycsendre hivatkozva minden közösségi oldalát eltüntette a vasárnapi román elnökválasztás előtt.","shortLead":"A szélsőjobboldali George Simion kampánycsendre hivatkozva minden közösségi oldalát eltüntette a vasárnapi román...","id":"20250517_george-simion-romania-elnokvalasztas-facebook-tiktok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2dc1d1d5-e0f6-48da-982e-f0a36cf4209e.jpg","index":0,"item":"ece54ac0-b8c0-4ae3-8d40-8f64b0b98de7","keywords":null,"link":"/vilag/20250517_george-simion-romania-elnokvalasztas-facebook-tiktok","timestamp":"2025. május. 17. 19:00","title":"Facebook- és TikTok oldalát is felfüggesztette George Simion a román elnökválasztás hajrájában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"04b1fb36-e558-45e7-9dda-01c2d2c2fa0a","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Megkongatták a vészharangot a biztonsági szakemberek: a támadók titkos mikrokódot tölthetnek be a processzorokba, és ezzel az eddigi szoftveres szint helyett hardverszinten avatkozhatnak be a gép működésébe, például közvetlenül futtathatnak zsarolóvírusokat a CPU-n.","shortLead":"Megkongatták a vészharangot a biztonsági szakemberek: a támadók titkos mikrokódot tölthetnek be a processzorokba, és...","id":"20250518_hardverszinten-tamado-zsarolovirus-processzor","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/04b1fb36-e558-45e7-9dda-01c2d2c2fa0a.jpg","index":0,"item":"5897119a-7b76-440d-9097-1ea44ccf7ec6","keywords":null,"link":"/tudomany/20250518_hardverszinten-tamado-zsarolovirus-processzor","timestamp":"2025. május. 18. 10:03","title":"Behatolhatnak a zsarolóvírusok a processzorokba, és ez óriási baj","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
A gépjármű fenntartására jövedelmünk kisebb hányadát fordítjuk ma, mint, a nyolcvanas évek elején, a fenntartási költségek között a vezető szerepet a korábbi szerviz díjtól a benzinköltség vette át. A gépjármű biztosítás díjának aránya 20-30 százalék között van biztosítótól függően - állítja a Genertel biztosító tanulmánya.
Amíg a rendszerváltás évében a Dacia 171 ezer, a Lada 199, a Trabant pedig csak 91 ezer forintba került, egy alsó- középkategóriájú autóért ma 3-4 millió forintot kell fizetni. Az akkori havi átlagkeresetnek 17-szeresét kellett félre tennünk egy Dáciára és kilenc havit egy Trabantra. 2008-ban viszont - felszereltségtől függően - 29-32 havi átlagkeresetnek megfelelő összegbe kerül egy Opel Astra Classic, vagy egy Suzuki SX4-es.
A gépjárművek fenntartási költségei között ma a legnagyobb hányadot az üzemanyag ára tesz ki, ami az elmúlt húsz évben kétszámjegyűről három számjegyűre változott: 1981-ben a 92-es benzin 15 forintba került, ma a 95-ös ára csaknem 300 forint. Igaz, közben a személyautók takarékosabbak lettek: amíg egy Lada 10-12 litert is fogyasztott, addig ma a hasonló kategóriájú gépjárművek fogyasztása alig éri el a nyolc litert.
A Genertel vizsgálata a gépjárművek 100 kilométerre jutó fenntartási költségeit – benzin, biztosítás, szerviz – hasonlította össze az 1981-es és 2009-es költségek alapján. A számítás új, alsó- középkategóriás autókra terjed ki, feltételezve, hogy évente 15 ezer kilométert tesznek meg velük.
Megállapították, hogy jelentősen csökkent az az arány, amelyet havi átlagkeresetünkből gépkocsink fenntartására fordítunk: 1981-ben a havi átlagbér 60, 2009-ben pedig már csak 38 százalékát költjük erre a célra. Összességében száz kilométerenként 1981-ben átlagosan 211, ma 3760 forintot adunk autónk fenntartására.
A kötelező gépjármű felelősségbiztosítás 1981-ben átlagosan 4 százalékkal részesedett a fenntartási költségből. Ma a gépjármű tulajdonosok a fenntartási költségek 12 százalékát fizetik ki a kgfb-re: egy középkategóriás autó minden megtett 100 kilométere után 445 forintot. A casco költsége 1981-ben 6,6 százalékkal részesedett a fenntartási költségből, 2009-ben pedig 18 százalékát fizetjük ki hozzávetőleg casco biztosításra. Amíg sem a benzin árán, sem a javítási költségeken nem lehet érdemben spórolni, a gépjármű biztosítás jó megválasztásával viszont akár 10 százalékot, évi 50 ezer forintot is meg lehet takarítani – hívja fel a figyelmet a biztosító.
Nőtt az üzemanyagra fordított összeg aránya a fenntartási költségeken belül: 1981-ben még 59, 2009-ben már 64 százalékot képviselt. Az üzemanyag költséget tekintve a legdrágább autó a Moszkvics volt, száz kilométerenként 144 forinttal, a legolcsóbb pedig a Trabant 106,4 forinttal. Ma egy közép kategóriájú autó száz kilométer alatt átlagosan 2400 forintnyi benzint fogyaszt.
A javítási karbantartási ráfordításoknál a Zaporozsec állt az élen, amelyet a Dacia követett, az előbbinél 91, az utóbbinál 78,6 forintba kerültek a szerviz költségek száz kilométerenként. Talán itt a legszembetűnőbb a változás, mert ez az összeg 1981 óta csak megháromszorozódott, amely az azóta bekövetkezett inflációs folyamatot figyelembe véve a költségek jelentős csökkenésnek tekinthető. Ma az említett Opelre 230 és a Suzuki-ra 280 forint szervízdíj megy el száz kilométerenként.
* * *Gondoskodjon családja anyagi biztonságáról nehéz helyzetben is
A jelenlegi nehéz, bizonytalan gazdasági helyzetben még fontosabb a család anyagi védelme. A Bankmonitor Biztonság biztosítás választásával nehéz helyzetben a családnak legalább a hitelei törlesztésével nem kell foglalkoznia.