Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a8490850-f703-4165-829a-bf8864333685","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Indiai kutatók egy újfajta nátrium-ion akkumulátorral álltak elő, amely olcsóbb és biztonságosabb, mint a jelenleg használt lítium-ion egységek. Sőt, még tartósabb is.","shortLead":"Indiai kutatók egy újfajta nátrium-ion akkumulátorral álltak elő, amely olcsóbb és biztonságosabb, mint a jelenleg...","id":"20250520_natrium-ion-akkumulator-tartossag-toltesi-ciklus-elettartam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8490850-f703-4165-829a-bf8864333685.jpg","index":0,"item":"92a60bf8-4a60-4dea-af7d-8e0c26674a10","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_natrium-ion-akkumulator-tartossag-toltesi-ciklus-elettartam","timestamp":"2025. május. 20. 13:03","title":"0-ról 80%-ra 6 perc alatt: itt az újfajta akkumulátor, erről mehetnek a mobilok és az elektromos autók is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6c3d9321-bead-4cd0-98bc-e5e052621a3a","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Tristan Tate korábban nyíltan agitált a szélsőjobboldali jelölt, George Simion mellett a közösségi oldalán, ellenfele, Nicusor Dan győzelme után pedig arról posztolt, hogy „köszöni a szép emlékeket”.","shortLead":"Tristan Tate korábban nyíltan agitált a szélsőjobboldali jelölt, George Simion mellett a közösségi oldalán, ellenfele...","id":"20250519_Tristan-Tate-Romania-valasztas-George-Simion-Nicusor-Dan-gyozelem-Andrew-Tate-Tate-fiverek-koltozes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6c3d9321-bead-4cd0-98bc-e5e052621a3a.jpg","index":0,"item":"21b13753-4eda-4779-b0c1-2126040d0302","keywords":null,"link":"/elet/20250519_Tristan-Tate-Romania-valasztas-George-Simion-Nicusor-Dan-gyozelem-Andrew-Tate-Tate-fiverek-koltozes","timestamp":"2025. május. 19. 12:47","title":"A román választási eredményben csalódott Tate fivérek elhagynák az országot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24cb599a-e557-4b82-a499-296ee1ede7ff","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár a premierbe nem várt hiba csúszott, már a főpróba is elég volt ahhoz, hogy új világrekord szülessen Vietnámban: soha nem repült még egyszerre, koordináltan annyi drón, mint április végén Saigon felett.","shortLead":"Bár a premierbe nem várt hiba csúszott, már a főpróba is elég volt ahhoz, hogy új világrekord szülessen Vietnámban...","id":"20250520_vietnam-dron-show-vilagrekord-guinness-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24cb599a-e557-4b82-a499-296ee1ede7ff.jpg","index":0,"item":"d72f78af-11ec-45a8-86d9-3c440db3f0ce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_vietnam-dron-show-vilagrekord-guinness-rekord","timestamp":"2025. május. 20. 11:03","title":"Videón a Guinness-rekord: 10 518 drón repült egyszerre Vietnám felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8de8fe03-6a5c-4fd3-9aab-f7e000d855c7","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"Ötvennyolc alkalommal öltötte magára a címeres mezt, most pedig búcsúzik.","shortLead":"Ötvennyolc alkalommal öltötte magára a címeres mezt, most pedig búcsúzik.","id":"20250519_Gulacsi-Peter-vegleg-lemondta-a-valogatottsagot-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8de8fe03-6a5c-4fd3-9aab-f7e000d855c7.jpg","index":0,"item":"6f6b5c18-6a07-4f85-891d-4ee2b66fbcaf","keywords":null,"link":"/sport/20250519_Gulacsi-Peter-vegleg-lemondta-a-valogatottsagot-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 12:01","title":"Gulácsi végleg lemondta a válogatottságot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62485c73-b3bc-4cd2-87bd-a842884aca45","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Ők is hasonlót várnak el – mondta a kínai külügyminiszter egy héttel azután, hogy a volt tajvani elnök Koppenhágába látogatott.","shortLead":"Ők is hasonlót várnak el – mondta a kínai külügyminiszter egy héttel azután, hogy a volt tajvani elnök Koppenhágába...","id":"20250519_kina-gronland-dania-teruleti-integritas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62485c73-b3bc-4cd2-87bd-a842884aca45.jpg","index":0,"item":"db975c7e-b541-4841-9f17-f20fb720d8b5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250519_kina-gronland-dania-teruleti-integritas","timestamp":"2025. május. 19. 12:36","title":"Kína teljes mértékben tiszteletben tartja Dánia fennhatóságát Grönland felett, de…","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb4a62a8-7608-406f-ac00-f6f22c6419db","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A csomag központi eleme az orosz kőolajexport jelentős részét bonyolító féllegális árnyékflotta működésének ellehetetlenítése.","shortLead":"A csomag központi eleme az orosz kőolajexport jelentős részét bonyolító féllegális árnyékflotta működésének...","id":"20250520_Hivatalos-Magyarorszag-a-17-haborus-szankcios-csomagot-is-megszavazta","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb4a62a8-7608-406f-ac00-f6f22c6419db.jpg","index":0,"item":"359e4b2f-bb07-4888-b580-df41976b03a2","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250520_Hivatalos-Magyarorszag-a-17-haborus-szankcios-csomagot-is-megszavazta","timestamp":"2025. május. 20. 14:07","title":"Hivatalos: Magyarország a 17. „háborús” szankciós csomagot is megszavazta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Pár perccel a kezdés előtt értesítették a frakciókat, hogy az átláthatósági törvény ügyében a Fidesz rendkívüli bizottsági ülést hívott össze hétfő kora délutánra. A HVG kiderítette, mi a tervük ezzel, és ez a tárgyalási folyamat felgyorsítását jelenti-e.","shortLead":"Pár perccel a kezdés előtt értesítették a frakciókat, hogy az átláthatósági törvény ügyében a Fidesz rendkívüli...","id":"20250519_Nyolc-perc-alatt-hivtak-ossze-rendkivuli-bizottsagi-ulest-az-atlathatosagi-torveny-miatt-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/064dfa60-57bb-49ae-91fc-91fef5fb7e6a.jpg","index":0,"item":"1e5da99a-396e-48c4-aed1-ad927eff90fa","keywords":null,"link":"/itthon/20250519_Nyolc-perc-alatt-hivtak-ossze-rendkivuli-bizottsagi-ulest-az-atlathatosagi-torveny-miatt-ebx","timestamp":"2025. május. 19. 13:17","title":"Nyolc perc alatt hívott össze a Fidesz rendkívüli bizottsági ülést az „átláthatósági” törvény miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"749d73d3-328e-4a38-b89e-6b2d3f9a4d7d","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Rino Barillarinak azt fájt a legjobban, hogy a színész sértő megjegyzést tett az olaszokra. ","shortLead":"Rino Barillarinak azt fájt a legjobban, hogy a színész sértő megjegyzést tett az olaszokra. ","id":"20250520_gerard-depardieu-roma-paparazzo-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/749d73d3-328e-4a38-b89e-6b2d3f9a4d7d.jpg","index":0,"item":"0d8f1de1-3598-4a11-ad32-26a664d53a65","keywords":null,"link":"/kultura/20250520_gerard-depardieu-roma-paparazzo-birosag","timestamp":"2025. május. 20. 16:42","title":"Megütött egy paparazzót, Rómában is bíróság elé állhat Gérard Depardieu","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Mitől lett takarékos az Audi népszerűbb modellje? Elsősorban a sofőr akaratától, másodsorban néhány technikai megoldástól. Lecsippentettek róla 7 lóerőt, leültették, sportfutóművet toltak alá, stop-start rendszerrel szerelték fel. A kategória legzöldebbjének kikiáltott modell alapára 8,5 millió. Takarékos vezetők, íme: a ti autótok.
Érezhetően nőtt a régi A4-eshez képest az új modell. Tesztparkunkban az A4 a Seat Exeót váltotta, így volt mód az összehasonlításra. A lábtér és a fejtér is érezhetően javult hátul, kényelmesebb az autó. Az Audi A4 szebb lett, elölről lehengerlően vonzó.
A modellt beharangozó sajtóanyag szerint az új A4 TDI e manuális sebességváltójával mindössze 4,6 liter gázolajat igényel 100 kilométerenként vegyes üzemben, szén-dioxid-kibocsátása pedig kilométerenként csupán 119 gramm – egyaránt kiváló értékek e kategóriában. Az utóbbit nem mértük, de az előbbi enyhe túlzás, még akkor is, ha valóban keveset fogyaszt a prémium középkategóriás. A 400 kilométeres főként városban, elővárosban teljesített tesztet 6,1 literes átlagfogyasztással zárta az Audi. Volt olyan este, amikor gyér forgalomban, a 30 kilométeres hazaút végén 4,8 literen állt a fedélzeti számítógép. Ugyanezen az útvonalon, délutáni csúcsforgalomban 5,9 literes átlagot mért a rendszer.
A más modellben 143 lóerős mocit 4 lóerővel lefokozták – ki tudja, miért? A 136 LE (100 kW) teljesítményű, új e-modell álló helyzetből 9,5 másodperc alatt gyorsít fel 100 kilométer/órás tempóra, a gyorsítás 215 kilométer/óráig tart. Bár az autót egy kicsit, hangsúlyozom, csak egy kicsit érezzük lassabbnak, lomhábbnak, ha sietős a dolgunk, a gázpedál tökig nyomásával képes tartani a lépést a szélvésszel is.
A gazdaságosságot több megoldás együttes alkalmazásával sikerült elérni. A szériafelszereltséghez tartozó automatikus motorleállítás és -indítás rendszere (start-stop system) mindenekelőtt a városi forgalomban fejti ki hatását. Amikor az autó megállt, a sebességváltókar pedig üres állásba kerül, a vezető felengedi a tengelykapcsoló-pedált, a rendszer leállítja a motort. Amint a sofőr ismét kinyomja a kuplungpedált, az erőforrás azonnal újraindul. Van néhány kivétel: amíg megy a fűtés, vagy a klíma nem éri el a beállított hőfokot, ha gurul az autó, ha megy a jégmentesítés, ha nem üzem meleg a dízelmotor, ha az akkumulátor nem elég töltött, ha a külső hőmérséklet nagyon magas, vagy nagyon alacsony, ha a kormány nagyon be van forgatva, vagy éppen forgatjuk, ha a parkolássegéd aktív. Ha éppen leállt, de kétszer rálépünk a fékre, vagy valamelyik előbb említett paraméter nem megfelelő, újraindul a motor.
Akit zavar, kikapcsolhatja, erre szolgál egy gomb a váltó mellett. A stop-startot szokni kell, kellemetlenül érintett egyik alkalommal, hogy miközben a pirosnál várakoztam, matattam a zsebemben és ehhez kicsatoltam az övet. Sárgára, majd zöldre váltott a lámpa, büszkén kinyomtam a kuplungot, tettem volna egyesbe, de nem történ semmi. A központi kijelzőn egy üzenet fogadott: valami történt a start/stop automatikával, a rendszer leállt, indítsa újra. Jött a kapkodás, nyomkodtam mindent, mögöttem pedig erősödött a dudaszó. Pont a zöld végére sikerült feléleszteni az Audit, én még átértem, a mögöttem jövő a sárgára kényszerült miattam. Tanulság: ne piszkáljuk menetközben a biztonsági övet.
Takarékos apróságok (Oldaltörés)
Az automatikus motorleállítás és -indítás csendesen, gyorsan és a vezető számára kifejezetten kényelmesen dolgozik. Miközben a sofőr kinyomja a tengelykapcsoló-pedált, hogy bekapcsolja az első fokozatot, a motor szinte máris újból elérte alapjárati fordulatszámát. A szabvány szerinti menetciklus során a stop-start rendszer 100 kilométerenként mintegy 0,2 literrel mérsékli az üzemanyag-fogyasztást, ami a szén-dioxid-kibocsátás kilométerenként nagyjából 5 grammos csökkenésének felel meg.
Az új e-modell mindemellett öt százalékkal hosszabb végáttétellel, 6-fokozatú, manuális sebességváltóval készül, azaz mind a hat fokozatában alacsonyabb fordulatszám-értékek mentén működhet. A motorszabályzó elektronika működését ugyancsak a lehető legmagasabb fokú gazdaságosság jegyében alakították ki. A 205/60 R 16 méretű üzemanyag-takarékos, különösen alacsony gördülési ellenállású gumiabroncsok kizárólag az A4-sorozat e-modelljéhez állnak rendelkezésre. A fékenergia-visszanyerés (rekuperáció) szintén az alapkivitel része. E rendszer a generátor intelligens szabályzása segítségével a fékezési fázisok és a motorfék-szakaszok során a mozgási energia egy részét elektromos energiává alakítja át, amelyet azután az akkumulátorban tárol. Amint a jármű ismét gyorsít, a rendszer a generátort tehermentesítve és üzemanyagot megtakarítva, újból visszatáplálja a megtakarított energiát.
A légellenállási adottságok további optimalizálása – például a jármű aljának kiterjedt burkolata, a hűtőrács részleges lezárása vagy a sportfutómű révén 20 milliméterrel alacsonyabbra süllyesztett karosszéria segítségével az A4 2.0 TDI e aerodinamikai tulajdonságaival is mérsékli az üzemanyag-fogyasztást.
A gumi és az autó egész futása hangosabb, mint amit az ember egy Auditól elvár. Az ültetés miatt csattog a kátyúkon a futómű, óvakodnunk kell a rossz útburkolattól, a téli gumik futása hangos zene nélkül idegesítő.
A gazdaságossági programmal ellátott fedélzeti számítógép ugyancsak a szériafelszereltség része. A vezetőinformációs rendszer sebességváltás- és takarékosság-jelzője az ideális kapcsolási pontok megadásával, illetve különböző üzemanyag-megtakarítási tippekkel segíti a gazdaságos közlekedést. A fedélzeti számítógép a központi kijelzőn az üzemanyag-fogyasztás szempontjából minden lényeges információt megjelenít a vezető számára, a vezetési stílushoz és a menethelyzethez igazodó megtakarítási útmutatásokkal, illetve az üzemanyag-fogyasztás mérséklését célzó tippekkel segíti vezetőt. Ha felülbíráljuk, vagy nem vesszük figyelembe az ajánlásait, a szokásos váltson 4-ről 5-re ikon helyett a központi kijelzőn az Audi felszólítja a vezetőt arra, hogy ne hagyja figyelmen kívül a takarékossági célzattal tett ajánlásait. Kifejezetten ijesztő az a funkció, amely a légkondi, az ülésfűtés, a jégmentesítés pillanatnyi fogyasztásra tett hatását jeleníti meg. Az embernek lelkiismeret-furdalása lesz egy kis fenékmelengetéstől, és hajlamos arra, hogy bankkártyával kaparja le a hajnali harmatot. Van olyan beállítás is, amely zöld pöttyben jelzett számmal mutatja, hogy éppen takarékos fokozatban vagyunk, ha váltani kell, a zöld pötty meghízik, és sárga színnel ösztönöz váltásra.
Fura, hogy az Audi a hátsó biztonsági övek bekapcsolására nem figyelmeztet. A telefonelőkészítés hiányzott az extralistáról, így ugrott a kocsiban telefonálás.