Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"78ea13de-f2e0-4b7f-bb92-81dae0e1ef48","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Rajtaütést hajtott végre az izraeli hadsereg egy gázai kórházban, ahol az IDF szerint a Hamász egyik parancsnoksága működött. ","shortLead":"Rajtaütést hajtott végre az izraeli hadsereg egy gázai kórházban, ahol az IDF szerint a Hamász egyik parancsnoksága...","id":"20241228_Izrael-IDF-Gaza-korhaz-razzia-Hamasz-parancsnoksag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/78ea13de-f2e0-4b7f-bb92-81dae0e1ef48.jpg","index":0,"item":"baa68b15-fb09-4af7-b0f7-34ea240ddebf","keywords":null,"link":"/vilag/20241228_Izrael-IDF-Gaza-korhaz-razzia-Hamasz-parancsnoksag","timestamp":"2024. december. 28. 20:17","title":"Nagyszabású razzia volt egy gázai kórházban, több mint 240 terroristát fogott el az IDF","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7a80af61-0ee2-4db1-8e10-a5d26ed80ec0","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A magyarországi vásárlásoknak hála Oroszország még mindig több vezetékes gázt ad el az EU-ba, mint Kínába.","shortLead":"A magyarországi vásárlásoknak hála Oroszország még mindig több vezetékes gázt ad el az EU-ba, mint Kínába.","id":"20241228_Magyarorszag-habzsolja-az-orosz-gazt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7a80af61-0ee2-4db1-8e10-a5d26ed80ec0.jpg","index":0,"item":"6330f17e-d740-4a00-ab5e-8bcdfd76c34a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20241228_Magyarorszag-habzsolja-az-orosz-gazt","timestamp":"2024. december. 28. 12:23","title":"Magyarország habzsolja az orosz gázt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c","c_author":"Fetter Dóra","category":"360","description":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról, klímakatasztrófáról vagy csak egy kiadós áramszünetről. A kormány háborús veszélyről beszél, de nem tartja fontosnak az ország, az emberek felkészítését váratlan helyzetekre. Vasárus Gábort, a Hun-Ren KRTK Regionális Kutatások Intézete tudományos munkatársát arról kérdeztük, mit lehetne tenni azért, hogy valóban senkit ne érjen készületlenül, ha jönne a baj.","shortLead":"Van, aki túlaggódja, és van, aki félvállról veszi a ránk leselkedő veszélyeket, legyen szó háborúról...","id":"20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c36e10b8-9a41-4187-af75-c08b5edef83c.jpg","index":0,"item":"9e7d3f9e-6ea2-4da1-9043-60f8d4aa9395","keywords":null,"link":"/360/20241228_prepperek-veszelyhelyzet-haboru-katasztrofa-felkeszules-tulelocsomag-vasarus-gabor-interju","timestamp":"2024. december. 28. 07:00","title":"„Három kérdés, és kiderül, felkészültek vagyunk-e váratlan vészhelyzetekre – ezen a teszten a lakosság fele elvérezne”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött egészségügyi adatok elemzésére, beleértve a szívritmuszavart, a köhögést és az esést.","shortLead":"Az okostelefonokba rejtett számítástechnikát használják fel egy rugalmas, a testen viselhető tapasz által gyűjtött...","id":"20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/31cad66b-1f88-4343-83d0-155b5505f6dc.jpg","index":0,"item":"423ed220-84f2-4fa7-9d06-b7a42a6797f1","keywords":null,"link":"/tudomany/20241227_okostapasz-edge-computing-egeszsegugyi-ertekek-problemak","timestamp":"2024. december. 27. 20:03","title":"Nem kell szerver, nem kell felhő: helyben jelzi a betegségeket, problémákat ez a tapasz – videó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f05be25b-a0c7-453a-bf28-37313d30e03b","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Három évet szánnak az alkotmány megírására.","shortLead":"Három évet szánnak az alkotmány megírására.","id":"20241229_Legkorabban-negy-ev-mulva-iger-valasztasokat-az-uj-sziriai-vezeto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f05be25b-a0c7-453a-bf28-37313d30e03b.jpg","index":0,"item":"afefa7a6-efe3-473d-aeba-fecf58439e64","keywords":null,"link":"/vilag/20241229_Legkorabban-negy-ev-mulva-iger-valasztasokat-az-uj-sziriai-vezeto","timestamp":"2024. december. 29. 19:15","title":"Legkorábban négy év múlva ígér választásokat az új szíriai vezető","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05","c_author":"Németh András","category":"vilag","description":"A bakui elnöki hivatal képviselője szerint Azerbajdzsánnak nincs szüksége arra, hogy az Oroszországhoz tartozó Csecsenföld kormánya bármiféle segítséget nyújtson az Azerbaijan Airlines légitársaság szerencsétlenül járt gépén utazók családtagjainak.","shortLead":"A bakui elnöki hivatal képviselője szerint Azerbajdzsánnak nincs szüksége arra, hogy az Oroszországhoz tartozó...","id":"20241227_Azerbajdzsannak-nem-csecsen-segitseg-kell-hanem-bocsanatkeres-es-karterites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ffb2b14-cf03-49d0-a026-b1ab65e58f05.jpg","index":0,"item":"f8db0f3b-7fca-4c23-9b4b-31a4bb31def3","keywords":null,"link":"/vilag/20241227_Azerbajdzsannak-nem-csecsen-segitseg-kell-hanem-bocsanatkeres-es-karterites","timestamp":"2024. december. 27. 20:31","title":"Azerbajdzsánnak nem csecsen segítség kell, hanem bocsánatkérés és kártérítés","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"677fb9fd-267f-45c6-b7f0-cb569e56c4b8","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Hát, ez nem jött be.","shortLead":"Hát, ez nem jött be.","id":"20241229_Az-MTVA-visszaszolt-Magyar-Peternek-A-kabare-mufaja-foglalt-arra-mar-leszerzodtunk-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/677fb9fd-267f-45c6-b7f0-cb569e56c4b8.jpg","index":0,"item":"0b59c8b3-61ab-4fd8-836e-25a919ed4285","keywords":null,"link":"/itthon/20241229_Az-MTVA-visszaszolt-Magyar-Peternek-A-kabare-mufaja-foglalt-arra-mar-leszerzodtunk-ebx","timestamp":"2024. december. 29. 14:49","title":"Az MTVA visszaszólt Magyar Péternek: A kabaré műfaja foglalt, arra már leszerződtünk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f52297e2-3879-4439-94bb-e5d948ac4378","c_author":"hvg360","category":"360","description":"Nagyon úgy néz ki, hogy az új korban a négycsillagos tábornokok jutnak vezető szerephez – írja elemzésében a Harvard professzora.","shortLead":"Nagyon úgy néz ki, hogy az új korban a négycsillagos tábornokok jutnak vezető szerephez – írja elemzésében...","id":"20241229_Niall-Ferguson-lapszemle-die-welt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f52297e2-3879-4439-94bb-e5d948ac4378.jpg","index":0,"item":"032cc290-e84f-4cc9-b1a8-aa47e47a5a84","keywords":null,"link":"/360/20241229_Niall-Ferguson-lapszemle-die-welt","timestamp":"2024. december. 29. 09:00","title":"Niall Ferguson: Batman ideje jött el a világpolitikában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
2300 kilométer hosszan vezettem a ráncfelvarrott Chevrolet Captivát hazai tájakon, Erdély lankáin, úttalan útjain, dombjain és hegyein. 2100 méter magasan is jártunk, a Kárpátok meghódítását kisujjból kirázta a koreai terepjáró. Eddig azt hittem a Captiva csak egy SUV, de immár tudom, valódi terepen is könnyen boldogul.
A sok fényűző, különleges és dögös autó tesztelése lassan elveszi az eszem. Már egyre nehezebben látom meg az értéket egy autóban. Alapvetően minden autó jó, ritka a rossz. Aztán vannak a szépek, a gyorsak, a szexisek, a nagyok, az izmosak, a hangosak, a takarékosak, a drágák, az exkluzívak, a megfizethetetlenek. A sok tulajdonság között elveszik a jó autó fogalma. Ezért örültem, hogy egy hosszú tesztre vihettem a Chevrolet Captivát. Róla korábban is tudtam, hogy jó autó, de kellett 8 nap Erdélyben, hogy ezt be is bizonyítsa. Mit jelent nekem az, hogy egy autó jó?
1. Legyen nagy: a Captiva tesztelt változata hétszemélyes volt, így nem jelentett akadályt, ha a bő családot kellett mozgatni. Körbejárva az autót nem tűnik monstrumnak, lekerekítései összhangban vannak, formájáról nem a koreai mivolta ugrik be.
Autómenedzser.hu
2. Legyen elegáns: a Captiva szép autó, arca vidám, oldalról dinamikus, és hátsóját sem rontották el. Belseje egyszerű, a vörös bőr oldja a koreai-amerikai egyhangúságot, a sportos hatást idéző szénszálas utánzatok fölöslegesek, az ezüstszínű műanyag betétek kopognak. A műszerórák megújultak, keveredik a múlt és a jelen, a jövő még messze van, talán majd az Orlando műszerfala izgalmasabb lesz. A korábban sokat bírált bajuszkapcsolók helyét tömzsi, modern kis karok váltották fel, gumi szoknyácskával.
3. Legyen praktikus: a Captiva üléssorait ledöntve teherautós rakteret kapunk, a kalaptartóig mérve ez 930 litert jelent (a teljes űrtérfogatot tekintve 1581 liter a maximum), alaphelyzetben 465 literes, hét üléssel 85 literes a csomagtartó. Persze a padló alatti üregekbe is lehet ezt-azt elrejteni. Két literes Ciuc sör és egy 1,5 literes Murfatlar Cabernet Sauvignon (Boti barátom szerint lőre) simán befér a kerékemelő mellé. A tolatásban tolatókamera segít, képe nappal és éjjel is jól tátható. Elöl is ráférne egy pár szenzor, nem látjuk az autó orrát. A nagy kerekek miatt a Captiva fordulóköre különösen nagy, nehéz vele forgolódni a bevásárlóközpontok parkolójában. Országúton sem ajánlott visszafordulni vele, inkább kerestem mindig egy bekötőutat, vagy lementem az útról, hogy megforduljak. Kormánya pontatlan, lágy, alig ad visszajelzést, úgy mozog az autó, mint egy nagy hajó.
4. Legyen kényelmes: a Captiva süppedős ülései 10-14 órás úton sem veszik igénybe a sofőr fenekét és a hátát. A vezetőülés részben elektromosan állítható, a gerinctámasz sokat nem ér. A klíma automatikus, tekerni kell a forgókapcsolóját, a navi kijelzőjén látjuk is a beállításokat. A rádiónak külön egysége van, maradt a régi, a Chevykben és a Cadillacekben megszokott zöld színű kijelzős, 16 memóriás kütyü, rádiótext nélkül.
5. Legyen fejlett: a Captiva összkerékhajtása intelligens, csak akkor avatkozik be, ha valamelyik tengelyen csúszást érzékel az elektronika. Xenon fényszóró ugyan nem rendelhető hozzá, ez marad az Opel Antara kiváltsága, de a projektoros első lámpái utat vágnak a sötét havasi éjszakában, sokszor ködlámpával támogatva, hisz hemzsegtek alattunk a kátyúk. USB-t, DivX-et és iPodot is olvas a navigációval egybeöntött fedélzeti információs és szórakoztató, hat CD-s rendszer. A DivX-et pendrive-ról olvasta be. Navigációja pocsék, Ártánd után megszűnt Európa, de a hazai útviszonyokban sem 100 százalékosan biztos. Viszont van magasságjelzője, így tudtam, hogy a Hargitán 1360 méterig másztunk fel, a Fogarasi-havasokban 2100 méterig (Bâlea tó, a Negoiu és a Moldoveanu 2500 méter fölötti csúcsai között) is eljutottunk.
Autómenedzser.hu
6. Legyen strapabíró: a Captiva olyan hegyeket mászott meg, olyan útvesztőkön jutott át, hogy közben végig a torkomban dobogott a szívem. Hargita-fürdőre az utat Piricskéről (Csicsói Hargita) három óra alatt tettük meg (5-6 kilométer az egész). Számtalanszor kiszálltunk, odébb dobáltuk a hegyes szikladarabokat, az útra dőlt vaskos faágakat. Több ízben úgy éreztem, fel kell adnom a küzdelmet és szégyenszemre tolatva térek vissza a piricskei weekend házak közé. Aztán elrobogott mellettünk egy átépített tető nélküli IMZ-dzsip (IMS Aro M461) három részeggel a fedélzeten. Hegyen, völgyön, mindenen át – kiabálta a hátsó traktuson álló fickó, kezében egy viszkisüveggel. Ha nekik sikerült, felmegyek én is – határoztam el. A nagyapám szécsenyi hétvégi házához vezető köves utat is elmosta a sok eső, oda sem tudtam volna eljutni egyszerű személyautóval. Nem is beszélve a Hargita és Brassó megye határában tátongó kátyútengerről, ott még a Daciák is elvéreztek, a Skoda Octaviák visszafordultak és hosszabb, de jobb utat választottak. A Chevrolet Captiva hasmagassága nem egetrengető, csupán 197 milliméter, ezért féltem sokszor, hogy odaverem az alját vagy fennakadok egy nagy kövön. Szerencsére csak a sorsot kísértettem, de az autót nem sértettem meg. Még a 18-as kerekek és a sportos gumik sem sodortak veszélybe. Sárban ritkán közlekedtünk, a vízátfolyások sem voltak veszélyesek. Dicsérni akartam a Michelin gumikat, de aztán rájöttem, hogy Dunlopok is vannak a kocsin. Elöl Michelin Latitude Tour HP, hátul Dunlop SP Sport 270 papucsokon gördült a Captiva, szerencsére azonos méretben: 235/55 R18. Futóműve strapabíró, a fekvőrendőröket, úthibákat lefitymálja, annyira lágyan ringatózik, hogy még a Csepel Művek legrosszabb, útnak nem is nevezhető felületein is kellemesen halad. Az erdélyi aknamezőn a hátul utazók már nem dicsérték annyira a komfortot, igaz nem a Captivát, hanem az útfenntartókat szidták.
7. Legyen megbízható: a Captivát nem szűzen vettem át, közel 20 ezer kilométert futott már előttem. Velünk újabb 2500 tett meg, hibátlanul.
8. Legyen takarékos: a Captiva nem egy étvágytalan jószág, a korábbi tesztet 10 liter körüli átlagfogyasztással zárta. Ezúttal hosszabb távon tettük próbára étvágyát, erőltetett menetben terepen, autópályán egyaránt használva, klímával, rettenetes sok csomaggal, 3-5 személlyel 8,4 literes átlagfogyasztást mértünk 100 kilométerenként. Motorja csak Euro 4-es, így a környezetvédelmi elvárásoknak nem felel meg maradéktalanul, de kevesebb szén-dioxidot bocsát ki, mint az előző változat.
9. Legyen erős: a Captiva autópályán könnyedén tartja a 130-as tempót, de akár 170-nel is képes haladni. Nagy emelkedőkön sem ijed meg a belső sávtól, soha nem kellett lehúzódnom, csak azért mert zavartam másokat a haladásban. Az automatikus váltó végzi a dolgát, sokszor nem abba a sebességfokozatba kapcsol, mint amibe én szívem szerint tenném, de sebaj. Ha megpróbáltam kézi kapcsolással átvenni fölötte az irányítást, többnyire felülbírált. A Transfogarasi út szerpentinjein fékezés és gázadás nélkül jöttem le, kettest és hármast kapcsolgatva. A 150 lóerő terepen bőven elég, 30 fokos füves emelkedőn komolyan le kell nyomni a gázpedált, hogy az 1,85 tonnás behemót megmozduljon. A Captiva dízelmotorja hangosan kerepel alapjáraton, menet közben nem zavaró.
10. Legyen megfizethető: a Captiva már 6,2 millió forinttól elérhető, a tesztelt változat listaára 9,5 millió forint, de kedvezményesen 9 millióért is elvihető. Ez sok, de ezért a pénzért egy összkerékhajtású, modern, megbízható, hétszemélyes, kényelmes és nagy autót kapunk. A Chevrolet/Daewoo márka nem túl becses nálunk, de például Romániában sokkal több Captivát látni és kevesebb X5-öst, Q7-est vagy ML-Mercit. És nem azért mert szegényebbek, hanem mert ésszerűbben döntenek. A luxus terepjárók nem tudnak többet, de 10 millióval drágábbak.
11. Legyen biztonságos: a Captivában hat légzsák védi az utasokat, a menetstabilizáló is szériatartozék. Az első ülésekben elektronika jelzi a biztonsági övek bekapcsolt állapotát, annak hiányában hangjelzés figyelmeztet. A terepezés biztonságát lejtmenetvezérlő segíti.
Grandiózus méretek, elegáns, nem túl hivalkodó beltér, erős és dinamikus motor, kitűnő váltó jellemzi a Chevrolet első európai dízeljét. Ezzel szemben drága és sokat fogyaszt.
Keresve se találhattak volna jobb helyszínt a Chevrolet Spark nemzetközi bemutatására, mint az eleven, ösztönösen pezsgő Athént, amely a zavargások másnapján és a köztisztaságiak sztrájkjának kellős közepén bolondokházára hasonlított.
Nagyon más, mint az eddigi Daewoo-klónok, a Cruze igazi európai autó, még akkor is, ha nemzetközi csapat fejlesztette Koreában. Ütős a formája, minőségi a beltere, jól felszerelt, kényelmes a futóműve, olcsó – csak kellene bele egy jó benzinmotor.
Összehasonlító tesztnek indult. Egy fapados és egy csúcsmodellt vezettem volna egymás után, hogy képet kapjak a Chevrolet Cruze tulajdonságairól. A sors úgy hozta, csak a legjobban felszerelt 1,8-as automatát tudtam vallatóra fogni, így több lesz a kritika, mint a dicséret.