Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"22f7a828-a024-4751-832b-c3b16b7cd2d1","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több mint egy tucatnyi iskola kapott fenyegetést.","shortLead":"Több mint egy tucatnyi iskola kapott fenyegetést.","id":"20250407_duisburg-iskola-bombariado","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22f7a828-a024-4751-832b-c3b16b7cd2d1.jpg","index":0,"item":"cba6b6bc-fcd5-489e-883d-19009a3ce1b9","keywords":null,"link":"/vilag/20250407_duisburg-iskola-bombariado","timestamp":"2025. április. 07. 11:41","title":"Szélsőjobbos fenyegető levelek miatt több iskola is zárva maradt hétfőn Duisburgban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ee216586-62ed-4644-a004-8d7f72eb4df1","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A bátorságnak és türelemnek nagyság lesz az eredménye az amerikai elnök szerint, a pánikolók pedig a gyenge és hülye emberekre építenek.","shortLead":"A bátorságnak és türelemnek nagyság lesz az eredménye az amerikai elnök szerint, a pánikolók pedig a gyenge és hülye...","id":"20250407_Trump-ne-legyenek-gyengek-es-hulyek-az-amerikaiak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ee216586-62ed-4644-a004-8d7f72eb4df1.jpg","index":0,"item":"8bc2a85d-7d38-43f9-91b7-626aa2741452","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250407_Trump-ne-legyenek-gyengek-es-hulyek-az-amerikaiak","timestamp":"2025. április. 07. 15:59","title":"Trump arra kéri az amerikaiakat, ne legyenek gyengék és hülyék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06294c79-1092-42d5-8ad8-ed9a0865c834","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Estére egyes helyeken 0 fok alá is hűlhet a levegő.","shortLead":"Estére egyes helyeken 0 fok alá is hűlhet a levegő.","id":"20250407_idojaras-hozapor-havas-eso","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06294c79-1092-42d5-8ad8-ed9a0865c834.jpg","index":0,"item":"676e10d9-389d-4ca9-8dcf-2646421162e5","keywords":null,"link":"/elet/20250407_idojaras-hozapor-havas-eso","timestamp":"2025. április. 07. 06:57","title":"Hózáporral és havas esővel köszön be a tél utolsó lehelete","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"169bdc99-389f-4feb-bd41-e0b3e24340b0","c_author":"MTI","category":"elet","description":"Három kölyökfarkas született a valóságban tízezer éve kihalt fajból.","shortLead":"Három kölyökfarkas született a valóságban tízezer éve kihalt fajból.","id":"20250408_oriasfarkas-dns-tronok-harca-biotechnologia-jegkorszak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/169bdc99-389f-4feb-bd41-e0b3e24340b0.jpg","index":0,"item":"fd5bf36d-a8c8-4f7d-9ed4-a80ecde08713","keywords":null,"link":"/elet/20250408_oriasfarkas-dns-tronok-harca-biotechnologia-jegkorszak","timestamp":"2025. április. 08. 14:40","title":"Jégkorszaki DNS-ből támasztották fel a Trónok harca rémfarkasait","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e071b351-a68f-4b9a-b52d-83ef6d8fc60a","c_author":"Lőrincz Tamás","category":"itthon","description":"Jogszabálysértést követett el a közétkeztető, a mulasztás miatt összesen 867-en betegedtek meg a Pest megyei Nagykőrösön – állapította meg a kormányhivatal vizsgálata néhány héttel a tömeges rosszullét után. ","shortLead":"Jogszabálysértést követett el a közétkeztető, a mulasztás miatt összesen 867-en betegedtek meg a Pest megyei...","id":"20250407_Kiderult-hogy-miert-lett-tobb-szaz-ember-rosszul-Nagykoroson-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e071b351-a68f-4b9a-b52d-83ef6d8fc60a.jpg","index":0,"item":"11ac3917-5583-4eff-b6e6-cc4bba1ff9f6","keywords":null,"link":"/itthon/20250407_Kiderult-hogy-miert-lett-tobb-szaz-ember-rosszul-Nagykoroson-ebx","timestamp":"2025. április. 07. 05:32","title":"Kiderült, hogy miért lett több száz ember rosszul Nagykőrösön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c7edf98a-7f43-4163-b8b7-d027dd209b3d","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"A testület ugyanakkor azt is kimondta, hogy a háborús törvényre hivatkozva deportált külföldi állampolgárokat megilleti a tisztességes eljárás.","shortLead":"A testület ugyanakkor azt is kimondta, hogy a háborús törvényre hivatkozva deportált külföldi állampolgárokat megilleti...","id":"20250408_donald-trump-usa-legfelsobb-birosag-kitoloncolas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c7edf98a-7f43-4163-b8b7-d027dd209b3d.jpg","index":0,"item":"b4abfcdb-1a11-44ef-99a7-75df660546f2","keywords":null,"link":"/vilag/20250408_donald-trump-usa-legfelsobb-birosag-kitoloncolas","timestamp":"2025. április. 08. 05:30","title":"Folytathatja a kitoloncolásait Trump a legfelsőbb bíróság szerint","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"07fc5095-ef82-4ea0-95b2-e32bc30aad90","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak Black Friday lenne az Egyesült Államokban, úgy lepték el az Apple üzleteit a vásárlók. A vásárlók egyszerűen félnek a most bejelentett vámtarifákkal járó áremelkedéstől.","shortLead":"Mintha csak Black Friday lenne az Egyesült Államokban, úgy lepték el az Apple üzleteit a vásárlók. A vásárlók...","id":"20250408_donald-trump-vamhaboru-apple-vasarlasi-laz-egyesult-allamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/07fc5095-ef82-4ea0-95b2-e32bc30aad90.jpg","index":0,"item":"e10cc3bd-c3dc-4e9f-8ff5-d050cd5186cb","keywords":null,"link":"/tudomany/20250408_donald-trump-vamhaboru-apple-vasarlasi-laz-egyesult-allamok","timestamp":"2025. április. 08. 18:03","title":"Megrohamozták az Apple boltjait Amerikában, mindenki iPhone-t akar venni Trump vámjai előtt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cb83165-ac49-4f22-90d2-895b7d260ed2","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Az RTL Híradó szerint az Uzsoki Utcai Kórházban fizetős úton hamarabb kaphatnak ellátást a betegek, mint az állami várólistákon. A párhuzamos rendszer a Térítéses Betegellátó Osztályon működik, ahol a szolgáltatások díját nem közvetlenül a kórház, hanem magáncégek szedik be.","shortLead":"Az RTL Híradó szerint az Uzsoki Utcai Kórházban fizetős úton hamarabb kaphatnak ellátást a betegek, mint az állami...","id":"20250408_RTL-Penzert-elobb-juthatnak-ellatashoz-a-betegek-az-Uzsoki-Korhazban-parhuzamos-varolistak-lehetnek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cb83165-ac49-4f22-90d2-895b7d260ed2.jpg","index":0,"item":"82171525-d266-47b6-bf86-03bd14e5230e","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250408_RTL-Penzert-elobb-juthatnak-ellatashoz-a-betegek-az-Uzsoki-Korhazban-parhuzamos-varolistak-lehetnek","timestamp":"2025. április. 08. 21:07","title":"RTL: Pénzért előbb juthatnak ellátáshoz a betegek az Uzsoki Kórházban – párhuzamos várólisták lehetnek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Saab 9-5 teszt: hokibot, Da Vinci és összkerékhajtás
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Amíg tart az újjászületés öröme, addig kell ütni a vasat.
További képek a galériában
am
Amíg tart az újjászületés öröme, addig kell ütni a vasat. 2003 után ismét bemutattak egy új Saabot, sokat kell rá várni, de íme, itt van, sőt a nemzetközi menetpróba után már itthon is vezethettük. Úgy tekintenek a Saab 9-5-re a márka munkatársai mint a messiásra, akire ugyan sokat kellett várni, de aki kezdete egy új, szép és jobb világnak. Legalábbis Trollhattanben, ahol nem csupán a trollok laknak, hanem az összes Saab is készül. Igaz, már a távoli Kínában is folyik a nagyüzem – ott a régi Saab 9-5-ös és 9-3-as utódmodellek készülnek, és izzanak a gyártósorok Mexikóban is, ahol az új Cadillac SRX-szel közösen készül a Saab 9-4X. A jövő ugyancsak beindult, 2011/2012-ben várható a 9-5 kombija, majd egy évvel később a legújabb Mini alapjaira épített Saab 9-2. Csak remélni lehet, hogy a Spykerrel közös munka egyszer meghozza sportkocsi gyümölcsét. Várhatóan az Aero X tanulmány lesz annak is az alapja, ahogy a 9-5-ös is bőven merített belőle.
A néhány órás tesztelés során arról kellett meggyőződnünk, hogy a közhiedelemmel ellentétben a 9-5 nem egy nyújtott Opel Insignia. Harminc százalék körüli a GM-beszállítók aránya, hatvan fölötti a saját svéd technológia. A kapcsolók, a kormány formája (állítólag az nem azonos az Astrában és az Insigniában alkalmazottal, csak hasonlít rá - más a beszállító), a tanksapka, a padlólemez és a motorpaletta a General Motors korszakra emlékeztetnek, de a futómű hangolása, a menetkomfort, és a kényelmi elektronika már egy másik dimenzióba emelik az autót.
Néhány tucat kilométer után feltöltötte lelkemet a Saab-tudat, 110-re beállítottam az új nulláson a tempomatot és élveztem, ahogy a Bartókon mély férfihangon dalban szólalnak meg Heine versei. Üzletembernek, gyárvezetőnek éreztem magam és valami melegség járta át a szívem, ahogy a Megyeri hídon (immár nyolcvannal) átnéztem a mellettem futó Saab 900-asra. Az ábrándból a Visegrádra vezető panorámaút szerpentinjei sem ébresztettek fel, csupán a visszafele úton vezetett benzines változat késztetett döntésre, ha választhatnék, az utóbbit vinném.
am
A tervezéssel eltökölt hét-nyolc év alatt sokat változott az autóipar, így várható volt, hogy a 9-5-ös minden létező technikai vívmányt megkap a kis lökettérfogatú turbómotoroktól a harman/kardon hifiig, a sávtartó asszisztenstől a táblafelismerő rendszerig, a DAB-rádiótól a távolságtartó és állóra fékező tempomatig. A high-tech extrák közt megtalálható a pilótafülkékből ismert szélvédőre vetítés, adaptív fényszórók (Bi-Xenon Smart Beam), Saab DriveSense állítható karosszéria-magasság valós idejű lengéscsillapító szabályzással, kulcsmentes nyitás és indítás, háromzónás klíma, dinamikus parkolási segédlet, valamint XWD összkerékhajtás hátsó eLSD-vel.
A turbófeltöltős motorkínálat 1,6 literes hengerűrtartalomtól kezdődik, és a Saab méretgazdaságossági törekvéseivel összhangban főként alacsony fogyasztású négyhengeres turbómotorokat tartalmaz. Három üzemanyagtípus közül választhatunk, benzin, gázolaj és E85 bioetanol, az új 9-5-tel elérhető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás pedig 139 gramm/kilométer.
[[ Oldaltörés (Fejedelmi a kényelem) ]]
Tágas a belső tér, elöl maradt a repülőgépek vezetőfülkéjét idéző formavilág, hátul pedig soha nem tapasztalt kényelem fogad. Elődjéhez képest elöl és hátul is nőtt a láb-, illetve válltér, 134 milliméterrel a tengelytáv. A mélyen ülő kijelzők közt megtalálható egy repülőgépes magasságmérőt idéző kilométeróra, mely a Saab szellemi örökségére utal, és elsőként az Aero X-ben tűnt fel. A kezelőszervek mindegyike – így az opcionális, szélvédőre vetítő kijelző (Pilot HUD) is jellegzetes zöld háttérvilágítást kapott. Az autó gyújtáskapcsolója, mely gyakorlatilag egy start/stop gomb, változatlanul az első ülések közti konzolon kap helyet, a váltó mellett. A black night gomb megnyomásával elsötétülnek a műszerek, csak a kilométeróra világít.
am
A hi-fi kínálat csúcsa egy 11 hangszórós térhatású harman/kardon hangrendszer, valamint egy 20 centis képátlójú érintőképernyőről vezérelhető navigációs rendszer, 10GB-os merevlemezzel a térképek és a zeneszámok tárolására. A nagyméretű középkonzol nem csak a multimédiás eszközök USB-s csatlakoztatására, de azok tárolására is alkalmas, része egy 12V-os hálózati csatlakozó is. A legnagyobb hiányosságot itt fedeztük fel, a Cadillactől kapott navigáció csak az osztrák határig ismeri Európát. Magyarország és a térség leghamarabb csak fél év múlva kerülhet fel a térképre, addig a nagy képernyőt filmnézésre használhatjuk.
A hátul utazók a vezetőtől függetlenül választhatnak zenét, illetve nézhetnek DVD-t. Kényelmükről a középkonzol hátsó részébe integrált kezelőszervek és az első ülések hátuljába épített kihajtható LCD-képernyők gondoskodnak, amikhez hagyományos, illetve vezetéknélküli fülhallgatók is a rendelkezésükre állnak.
Az extrák közt szerepel még az adaptív karosszéria, melynek finomhangolását a Saab DriveSense rendszer végzi, lehet komfortos, sportos és intelligens beállítást választani. Az autók teljesítményüktől függően kétféle felfüggesztéssel gördülhetnek ki a gyárból, mindkettő esetében választható sport beállítás. A 160 lovas dízel takarékos változatát ezzel az ültetett sportfutóművel kínálják. Az általunk tesztelt automatikus váltóval szerelt változat (elöl McPherson, hátul 4-link) jól tűrte a hazai útviszonyokat, de a keresztbordákon nem luxus limuzinhoz méltó zökkenésen haladt át. Ennél sokkal finomabban és fejlettebben működött az adaptív futóművel felszerelt kétliteres, összkerékhajtású, 220 lovas, kézi váltós Aero kivitel.
Da Vinci kód
Saab
A dízel csendben és dinamikusan mozgatta a nagy autót, az automatikus váltó tökéletesen illik hozzá. A 150 kilométeres tesztút során 6,8 litert fogyasztott átlagban. Ősszel már itthon is kapható lesz a 190 lovas biturbó dízelmodell. Jó hír, hogy immár a dízelmotort lehet rendelni összkerékhajtással is. Benzinfronton egy hónap múlva érkezik a 180 lovas 1,6 literes turbó és a kétliteres, E85-tel is működő BioPower változat, de már most elvihető a 220 lovas kétliteres turbós és a 300 lovas V6-os turbós változat. A motorpaletta csúcsát képező 2,8-as blokk nyomatéka 400 Nm, és kizárólag Saab XWD-vel együtt kapható. A 220 lovas benzines összkerékhajtással 12,5 liter körül fogyasztott száz kilométerenként a magyarul kommunikáló fedélzeti számítógép szerint.
A középkonzolt és a kényelmi-szórakoztató rendszert összekötő keskeny barázdák hálózata Leonardo da Vinci Az arányos ember című grafikáját idézi – ez a hasonlat az ügyfeleknél bejöhet, de az újságírók fejében komoly zavart okozott.
Száműzték a mechanikus kéziféket, helyét kétrészes középkonzol tölt most ki, dupla pohártartóval, USB porttal, AUX bemenettel és 12V-os hálózati csatlakozóval.
[[ Oldaltörés (Felszereltség, árak, műszaki adatok) ]]
A Linear, Vector és Aero változatok mindegyikének utasterében speciális borítást kapnak a sofőrrel szemközti kijelzők, a középkonzol, és az ajtónyitó kallantyúk kerete. Linear felszereltségi szinten a műszerfal alja és teteje, valamint az ajtó borítása jet fekete színt kap, sötét tónusú ajtóberakásokkal és kartámaszokkal, a kárpitozás pedig jet fekete vagy pergamen színben, textilből rendelhető. A Vector felszereltség sötét ónszínt kínál jet fekete, sötét kakaó, vagy pergamen kíséretében a műszerfalra és az ajtókra vonatkozóan, míg a díszítőelemek polírozott fémhatásúak. A kárpit szövetberakásokkal díszített bőr, a választható színek pedig jet fekete, pergamen és cápaszürke. Az Aero változat utastere sportos bőrborítást kap, „Clear Zone” borítással a műszerfalon. A középkonzol fennmaradó része jet fekete, sötét tónusú fémberakásokkal. A bőr sportülések a Vectorral megegyező színekben rendelhetők, tartások, kényelmük kiváló.
A Linear változat szériatartozékai: kulcsmentes indítás/leállítás gombbal, elektronikus fék, hatmemóriás állítható vezetőülés, és négymemóriás utasülés, kétzónás klíma, héthangszórós audiorendszer AUX-bemenettel, bőr kormánykerék és szöveges kijelző.
am
Vector felszereltség esetén ehhez hozzájönnek a tárolózsebek az első ülésnél, a kormányba épített kezelőszervek, állítható első kartámasz, tempomat, speciális utastér megvilágítás, valamint egy audiorendszer 9 hangszóróval, USB-bemenettel és grafikus kezelőfelülettel. Az Aero változat az előzőekhez képest elektromos és fűthető első kagylóülésekkel, színes információs kijelzővel és Aero feliratú, bőrbevonatú sportkormánnyal egészül ki. A kínálat csúcsát képező Aero változat megjelenéséről egyedi első- és hátsó lökhárítóborítás, 19 hüvelykes, turbinaszerű alufelnik, első ködlámpák, bi-xenon fényszórók és a hátsó lökhárítóba épített dupla kipufogócsövek gondoskodnak. A C-oszlop és a hátsó ablakok hokibotot mintázó krómdíszítése szerencsére szériatartozék, mégiscsak egy svéd autóról van szó.
A Saab 9-5-öst legolcsóbban 9,95 millió forintért kapunk (1,6T és 2,0TiD), a biturbó változat 10,35 millió forint, a kétliteres benzines ára 11 milliótól indul, a 300 lovas csúcsmodellért 16 milló forintot kérnek.