Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"5bacf125-6306-4dfb-a5f3-5d17ffddee29","c_author":"Marabu","category":"itthon","description":"","shortLead":"","id":"20250102_Marabu-Feknyuz-Szerencsetlen-ev","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5bacf125-6306-4dfb-a5f3-5d17ffddee29.jpg","index":0,"item":"41a23227-b15f-4d31-93a2-e2c50b82f62c","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_Marabu-Feknyuz-Szerencsetlen-ev","timestamp":"2025. január. 02. 16:40","title":"Marabu Féknyúz: Szerencsétlen év","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","shortLead":"A jelentős növekedés ellenére még mindig csak 7 százalék körüli a tisztán elektromos autók piacrésze.","id":"20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fd405d6-cbd6-4782-9e2a-b28dfc8d31e3.jpg","index":0,"item":"687bdcc8-d96e-43c6-9233-4a09a09e20fb","keywords":null,"link":"/cegauto/20250103_kozel-50-szazalekkal-nottek-itthon-a-villanyauto-eladasok","timestamp":"2025. január. 03. 10:23","title":"Közel 50 százalékkal nőttek itthon a villanyautó-eladások","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Sem az árak nem lőttek ki, sem az országok nem kerültek energiahiányos helyzetbe.","shortLead":"Sem az árak nem lőttek ki, sem az országok nem kerültek energiahiányos helyzetbe.","id":"20250103_Hiaba-panikolt-Fico-nagyon-ugy-tunik-elmarad-az-osszeomlas-a-leallo-orosz-gazszallitasok-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6905d2cc-fd0f-4ded-813e-f11d412578a9.jpg","index":0,"item":"55b7c6d5-20c0-40bc-82e8-338f34747dba","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Hiaba-panikolt-Fico-nagyon-ugy-tunik-elmarad-az-osszeomlas-a-leallo-orosz-gazszallitasok-miatt","timestamp":"2025. január. 03. 13:25","title":"Hiába keltett pánikot Fico, nagyon úgy tűnik, elmarad az összeomlás a leálló orosz gázszállítások miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cb4bb9bc-37cc-4ee6-8ac1-90564cfa12bc","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Egy állatvédő szervezet sietett a magányos kutya segítségére. <br>","shortLead":"Egy állatvédő szervezet sietett a magányos kutya segítségére. <br>","id":"20250103_repulogepbaleset-csalad-kutya-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cb4bb9bc-37cc-4ee6-8ac1-90564cfa12bc.jpg","index":0,"item":"e6440f9d-a172-4723-b901-5541ecb06e51","keywords":null,"link":"/elet/20250103_repulogepbaleset-csalad-kutya-video","timestamp":"2025. január. 03. 19:23","title":"Utcán kóborolva kereste családját Pudding kutya – mind a kilencen odavesztek a dél-koreai légi katasztrófában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"723123b1-d8d8-466d-b7c9-9ac73df10db3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A J35 jellel azonosított kardszárnyú delfin újra életet adott egy borjúnak, ám az csak pár napot élt, valószínűleg koraszülött volt. ","shortLead":"A J35 jellel azonosított kardszárnyú delfin újra életet adott egy borjúnak, ám az csak pár napot élt, valószínűleg...","id":"20250103_Orka-gyaszol-elpusztult-borju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/723123b1-d8d8-466d-b7c9-9ac73df10db3.jpg","index":0,"item":"95c638da-7885-465b-98c9-693be1d2420b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Orka-gyaszol-elpusztult-borju","timestamp":"2025. január. 03. 13:23","title":"A borját korábban szívszorítóan sirató orka most újabb újszülöttjét gyászolja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Vajon ki örülhet ismét egy olcsó hitelnek?","shortLead":"Vajon ki örülhet ismét egy olcsó hitelnek?","id":"20250103_Ismet-milliardokat-pumpaltak-az-Eximbankba-amelybol-kulfoldi-orszagokat-hiteleznek-Orbanek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/32c08e28-4083-46af-aaf8-9487efebe5a9.jpg","index":0,"item":"47cc83a2-cffb-4d3e-888f-504b1ca73c8b","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250103_Ismet-milliardokat-pumpaltak-az-Eximbankba-amelybol-kulfoldi-orszagokat-hiteleznek-Orbanek","timestamp":"2025. január. 03. 07:21","title":"Ismét milliárdokat pumpáltak az Eximbankba, amelyből külföldi országokat hiteleznek Orbánék","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","shortLead":"Az arc, a testalkat, a szakáll, a szivar stimmel, de úgy tűnik, mégsem a volt filmügyi biztos volt a modell.","id":"20250102_boston-festmeny-andy-vajna","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/21cb119c-f8fa-4e18-8044-4d046c932782.jpg","index":0,"item":"59202c7d-68ae-41d9-b669-82da69c301a7","keywords":null,"link":"/elet/20250102_boston-festmeny-andy-vajna","timestamp":"2025. január. 02. 11:33","title":"Andy Vajnát látták bele a netezők egy lomtalanításról előkerült festménybe","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a8bdd52f-9bcb-4112-9ac0-831c3efa3a2f","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A hatóságok szerint a férfi véletlenszerűen választotta ki az áldozatait, és az utcán lőtte le őket.","shortLead":"A hatóságok szerint a férfi véletlenszerűen választotta ki az áldozatait, és az utcán lőtte le őket.","id":"20250103_rotterdam-orizetbevetel-gyilkossagok-gyanusitott","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a8bdd52f-9bcb-4112-9ac0-831c3efa3a2f.jpg","index":0,"item":"293ce273-196f-412b-9530-86b94a84f870","keywords":null,"link":"/vilag/20250103_rotterdam-orizetbevetel-gyilkossagok-gyanusitott","timestamp":"2025. január. 03. 16:12","title":"Véget érhet a rotterdami rémálom azzal, hogy elfogták a gyilkosságsorozat elkövetésével gyanúsított férfit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Saab 9-5 teszt: hokibot, Da Vinci és összkerékhajtás
szerző:
automenedzser.hu
Tetszett a cikk?
Amíg tart az újjászületés öröme, addig kell ütni a vasat.
További képek a galériában
am
Amíg tart az újjászületés öröme, addig kell ütni a vasat. 2003 után ismét bemutattak egy új Saabot, sokat kell rá várni, de íme, itt van, sőt a nemzetközi menetpróba után már itthon is vezethettük. Úgy tekintenek a Saab 9-5-re a márka munkatársai mint a messiásra, akire ugyan sokat kellett várni, de aki kezdete egy új, szép és jobb világnak. Legalábbis Trollhattanben, ahol nem csupán a trollok laknak, hanem az összes Saab is készül. Igaz, már a távoli Kínában is folyik a nagyüzem – ott a régi Saab 9-5-ös és 9-3-as utódmodellek készülnek, és izzanak a gyártósorok Mexikóban is, ahol az új Cadillac SRX-szel közösen készül a Saab 9-4X. A jövő ugyancsak beindult, 2011/2012-ben várható a 9-5 kombija, majd egy évvel később a legújabb Mini alapjaira épített Saab 9-2. Csak remélni lehet, hogy a Spykerrel közös munka egyszer meghozza sportkocsi gyümölcsét. Várhatóan az Aero X tanulmány lesz annak is az alapja, ahogy a 9-5-ös is bőven merített belőle.
A néhány órás tesztelés során arról kellett meggyőződnünk, hogy a közhiedelemmel ellentétben a 9-5 nem egy nyújtott Opel Insignia. Harminc százalék körüli a GM-beszállítók aránya, hatvan fölötti a saját svéd technológia. A kapcsolók, a kormány formája (állítólag az nem azonos az Astrában és az Insigniában alkalmazottal, csak hasonlít rá - más a beszállító), a tanksapka, a padlólemez és a motorpaletta a General Motors korszakra emlékeztetnek, de a futómű hangolása, a menetkomfort, és a kényelmi elektronika már egy másik dimenzióba emelik az autót.
Néhány tucat kilométer után feltöltötte lelkemet a Saab-tudat, 110-re beállítottam az új nulláson a tempomatot és élveztem, ahogy a Bartókon mély férfihangon dalban szólalnak meg Heine versei. Üzletembernek, gyárvezetőnek éreztem magam és valami melegség járta át a szívem, ahogy a Megyeri hídon (immár nyolcvannal) átnéztem a mellettem futó Saab 900-asra. Az ábrándból a Visegrádra vezető panorámaút szerpentinjei sem ébresztettek fel, csupán a visszafele úton vezetett benzines változat késztetett döntésre, ha választhatnék, az utóbbit vinném.
am
A tervezéssel eltökölt hét-nyolc év alatt sokat változott az autóipar, így várható volt, hogy a 9-5-ös minden létező technikai vívmányt megkap a kis lökettérfogatú turbómotoroktól a harman/kardon hifiig, a sávtartó asszisztenstől a táblafelismerő rendszerig, a DAB-rádiótól a távolságtartó és állóra fékező tempomatig. A high-tech extrák közt megtalálható a pilótafülkékből ismert szélvédőre vetítés, adaptív fényszórók (Bi-Xenon Smart Beam), Saab DriveSense állítható karosszéria-magasság valós idejű lengéscsillapító szabályzással, kulcsmentes nyitás és indítás, háromzónás klíma, dinamikus parkolási segédlet, valamint XWD összkerékhajtás hátsó eLSD-vel.
A turbófeltöltős motorkínálat 1,6 literes hengerűrtartalomtól kezdődik, és a Saab méretgazdaságossági törekvéseivel összhangban főként alacsony fogyasztású négyhengeres turbómotorokat tartalmaz. Három üzemanyagtípus közül választhatunk, benzin, gázolaj és E85 bioetanol, az új 9-5-tel elérhető legalacsonyabb károsanyag-kibocsátás pedig 139 gramm/kilométer.
[[ Oldaltörés (Fejedelmi a kényelem) ]]
Tágas a belső tér, elöl maradt a repülőgépek vezetőfülkéjét idéző formavilág, hátul pedig soha nem tapasztalt kényelem fogad. Elődjéhez képest elöl és hátul is nőtt a láb-, illetve válltér, 134 milliméterrel a tengelytáv. A mélyen ülő kijelzők közt megtalálható egy repülőgépes magasságmérőt idéző kilométeróra, mely a Saab szellemi örökségére utal, és elsőként az Aero X-ben tűnt fel. A kezelőszervek mindegyike – így az opcionális, szélvédőre vetítő kijelző (Pilot HUD) is jellegzetes zöld háttérvilágítást kapott. Az autó gyújtáskapcsolója, mely gyakorlatilag egy start/stop gomb, változatlanul az első ülések közti konzolon kap helyet, a váltó mellett. A black night gomb megnyomásával elsötétülnek a műszerek, csak a kilométeróra világít.
am
A hi-fi kínálat csúcsa egy 11 hangszórós térhatású harman/kardon hangrendszer, valamint egy 20 centis képátlójú érintőképernyőről vezérelhető navigációs rendszer, 10GB-os merevlemezzel a térképek és a zeneszámok tárolására. A nagyméretű középkonzol nem csak a multimédiás eszközök USB-s csatlakoztatására, de azok tárolására is alkalmas, része egy 12V-os hálózati csatlakozó is. A legnagyobb hiányosságot itt fedeztük fel, a Cadillactől kapott navigáció csak az osztrák határig ismeri Európát. Magyarország és a térség leghamarabb csak fél év múlva kerülhet fel a térképre, addig a nagy képernyőt filmnézésre használhatjuk.
A hátul utazók a vezetőtől függetlenül választhatnak zenét, illetve nézhetnek DVD-t. Kényelmükről a középkonzol hátsó részébe integrált kezelőszervek és az első ülések hátuljába épített kihajtható LCD-képernyők gondoskodnak, amikhez hagyományos, illetve vezetéknélküli fülhallgatók is a rendelkezésükre állnak.
Az extrák közt szerepel még az adaptív karosszéria, melynek finomhangolását a Saab DriveSense rendszer végzi, lehet komfortos, sportos és intelligens beállítást választani. Az autók teljesítményüktől függően kétféle felfüggesztéssel gördülhetnek ki a gyárból, mindkettő esetében választható sport beállítás. A 160 lovas dízel takarékos változatát ezzel az ültetett sportfutóművel kínálják. Az általunk tesztelt automatikus váltóval szerelt változat (elöl McPherson, hátul 4-link) jól tűrte a hazai útviszonyokat, de a keresztbordákon nem luxus limuzinhoz méltó zökkenésen haladt át. Ennél sokkal finomabban és fejlettebben működött az adaptív futóművel felszerelt kétliteres, összkerékhajtású, 220 lovas, kézi váltós Aero kivitel.
Da Vinci kód
Saab
A dízel csendben és dinamikusan mozgatta a nagy autót, az automatikus váltó tökéletesen illik hozzá. A 150 kilométeres tesztút során 6,8 litert fogyasztott átlagban. Ősszel már itthon is kapható lesz a 190 lovas biturbó dízelmodell. Jó hír, hogy immár a dízelmotort lehet rendelni összkerékhajtással is. Benzinfronton egy hónap múlva érkezik a 180 lovas 1,6 literes turbó és a kétliteres, E85-tel is működő BioPower változat, de már most elvihető a 220 lovas kétliteres turbós és a 300 lovas V6-os turbós változat. A motorpaletta csúcsát képező 2,8-as blokk nyomatéka 400 Nm, és kizárólag Saab XWD-vel együtt kapható. A 220 lovas benzines összkerékhajtással 12,5 liter körül fogyasztott száz kilométerenként a magyarul kommunikáló fedélzeti számítógép szerint.
A középkonzolt és a kényelmi-szórakoztató rendszert összekötő keskeny barázdák hálózata Leonardo da Vinci Az arányos ember című grafikáját idézi – ez a hasonlat az ügyfeleknél bejöhet, de az újságírók fejében komoly zavart okozott.
Száműzték a mechanikus kéziféket, helyét kétrészes középkonzol tölt most ki, dupla pohártartóval, USB porttal, AUX bemenettel és 12V-os hálózati csatlakozóval.
[[ Oldaltörés (Felszereltség, árak, műszaki adatok) ]]
A Linear, Vector és Aero változatok mindegyikének utasterében speciális borítást kapnak a sofőrrel szemközti kijelzők, a középkonzol, és az ajtónyitó kallantyúk kerete. Linear felszereltségi szinten a műszerfal alja és teteje, valamint az ajtó borítása jet fekete színt kap, sötét tónusú ajtóberakásokkal és kartámaszokkal, a kárpitozás pedig jet fekete vagy pergamen színben, textilből rendelhető. A Vector felszereltség sötét ónszínt kínál jet fekete, sötét kakaó, vagy pergamen kíséretében a műszerfalra és az ajtókra vonatkozóan, míg a díszítőelemek polírozott fémhatásúak. A kárpit szövetberakásokkal díszített bőr, a választható színek pedig jet fekete, pergamen és cápaszürke. Az Aero változat utastere sportos bőrborítást kap, „Clear Zone” borítással a műszerfalon. A középkonzol fennmaradó része jet fekete, sötét tónusú fémberakásokkal. A bőr sportülések a Vectorral megegyező színekben rendelhetők, tartások, kényelmük kiváló.
A Linear változat szériatartozékai: kulcsmentes indítás/leállítás gombbal, elektronikus fék, hatmemóriás állítható vezetőülés, és négymemóriás utasülés, kétzónás klíma, héthangszórós audiorendszer AUX-bemenettel, bőr kormánykerék és szöveges kijelző.
am
Vector felszereltség esetén ehhez hozzájönnek a tárolózsebek az első ülésnél, a kormányba épített kezelőszervek, állítható első kartámasz, tempomat, speciális utastér megvilágítás, valamint egy audiorendszer 9 hangszóróval, USB-bemenettel és grafikus kezelőfelülettel. Az Aero változat az előzőekhez képest elektromos és fűthető első kagylóülésekkel, színes információs kijelzővel és Aero feliratú, bőrbevonatú sportkormánnyal egészül ki. A kínálat csúcsát képező Aero változat megjelenéséről egyedi első- és hátsó lökhárítóborítás, 19 hüvelykes, turbinaszerű alufelnik, első ködlámpák, bi-xenon fényszórók és a hátsó lökhárítóba épített dupla kipufogócsövek gondoskodnak. A C-oszlop és a hátsó ablakok hokibotot mintázó krómdíszítése szerencsére szériatartozék, mégiscsak egy svéd autóról van szó.
A Saab 9-5-öst legolcsóbban 9,95 millió forintért kapunk (1,6T és 2,0TiD), a biturbó változat 10,35 millió forint, a kétliteres benzines ára 11 milliótól indul, a 300 lovas csúcsmodellért 16 milló forintot kérnek.