Az ADAC terméktesztelői hat, 12 voltos és közel 70 amperórás teljesítményű indítóakkumulátort vizsgáltak meg.
Az ADAC terméktesztelői hat, 12 voltos és közel 70 amperórás teljesítményű indítóakkumulátort vizsgáltak meg. Szomorú eredmény született: minden szempontnak csak a Moll márkájú akkumulátor felelt meg, ami azonban árban is a legdrágább.
|
Mindegyik akkumulátorból öt darabot vásároltak és költséges laborvizsgálatokat végeztek velük. Indítási képesség: kapacitás, hidegindítás Műszaki vizsgálatok: vízfogyasztás, töltésfelvétel, rázkódásállóság, teljes lemerülés Tartósság: ciklusállóság, korrózió |
Mik a legfontosabb tulajdonságai egy akkumulátornak? Természetesen sok energiatartalék alacsony hőmérsékleten is és hosszú tartósság. Emellett fontos, hogy az autóban az extrém igénybevételt – mint az extrém hőmérsékletek, lemerülés és rázkódás – is károsodás nélkül túlélje. Ahhoz, hogy ezeket a tulajdonságokat objektíven meg lehessen ítélni, az ADAC terméktesztelők több vizsgálatot végeztek a vonatkozó normákra alapozva. Mindegyik akkumulátor modellnek például pontosan meghatározott töltési és lemerülési ciklusban és meghatározott hőmérsékleteken kellett a teljesítőképességét igazolnia. A stresszteszt a laborban minden akkumulátor esetében közel hat hónapig tartott.
Csak a Moll márkájú M3plusK2 típusjelzésű akkumulátor tudott pozitív eredményeket az egyes kritériumok többségében elérni és így megérdemelten kapta a „jó” osztályzatot az ADAC teszten. A Bosch Silver akkumulátor teljesítménye csak a második helyezéshez volt elegendő. Az indításnál és a tartósságban gyengélkedett, de még éppen megkapta az ADAC kielégítő minősítését. A tesztben résztvevő mindkét Arktis akkumulátor ugyanazokban a kritériumokban gyengélkedtek, mint a Bosch és ez még hiányos tartóssággal is párosult, és így összességében ez csak elégséges minősítésre volt elegendő. A teszt utolsó két helyezettje az Expide Premium EA 772 és a Banner márkájú Power Bull akkumulátorok. Mindkettő már a hidegindításnál elvérzett – még megközelítőleg sem nyújtották azt a teljesítményt, amit a gyártó a külső burkolaton feltüntetett. Ezzel mindkét akkumulátor diszkvalifikálta magát a további tesztmenetből és ezért a hiányos minősítést kapták.
2007-ben az aktuális teszt összes akkumulátorát már egyszer bevizsgálta az ADAC. Elszomorító volt a felismerés: sok gyártó időközben jelentősen spórol a minőségen. Ezért ADAC a jövőben is ígér rendszeres akkumulátor teszteket.
Jó tanácsok a felhasználóknak:
- Feltétlenül nézzük át az aktuális teszteredményeket a vásárlás előtt
- Ne vásároljunk pótakkumulátort, amit nem használunk
- Lemerült akkumulátort külön töltővel és alacsony feszültségű árammal mentsük meg
- Elektrosztatikus kisüléseket kerüljük az akkumulátoroknál
- Először mindig a negatív pólust oldjuk ki és utolsónak is kössük vissza
- Az indítóakkumulátor veszélyes hulladéknak minősül, ezért a szakszerű megsemmisítésről gondoskodni kell
Az ADAC akkumulátortesztjének eredménye
Gyártó/modell | ADAC-ítélet | Indítási teljesítmény | Műszaki vizsgálat | tartósság |
Súlyozás | | 30% | 35% | 35% |
Moll M3plus | Nagyon jó | Jó | Jó | Nagyon jó |
Bosch Silver | Kielégítő | Kielégítő | Nagyon jó | Elégséges |
Arktis Batterie High Tech | Elégséges | Elégséges | Jó | Hiányos |
Arktis Qualitätsbatterie | Elégséges | Kielégítő | Nagyon jó | Hiányos |
Banner Powerbull | Hiányos | Hiányos | -1 | -1 |
Exide Premium | Hiányos | Hiányos | -1 | -1 |
1 a megadott hidegindítási teljesítmény nem volt elegendő, ezért nem tesztelték tovább