Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a59e5490-3e13-46d7-98a6-2764e035005e","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A mesterséges intelligencia az építés és a játék határait feszegető LEGO-világban is megjelent: a LegoGPT már szövegbevitel alapján képes terveket készíteni.","shortLead":"A mesterséges intelligencia az építés és a játék határait feszegető LEGO-világban is megjelent: a LegoGPT már...","id":"20250609_legogpt-szoveges-utasitas-lego-epitesi-terv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a59e5490-3e13-46d7-98a6-2764e035005e.jpg","index":0,"item":"91a3664e-d34d-43bb-b534-708e477059a1","keywords":null,"link":"/tudomany/20250609_legogpt-szoveges-utasitas-lego-epitesi-terv","timestamp":"2025. június. 09. 16:03","title":"Mondja el a LegoGPT-nek, hogy mit szeretne, és már el is készülnek a legós építési tervek","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"857a1016-88e7-45a6-a536-35df4d39aaa9","c_author":"Gyükeri Mercédesz","category":"360","description":"Mindig lesznek olyanok, akik a készpénzhasználatban a szabadságot fogják meglátni, ez azonban nem állítja meg a technológiai fejlődést – vallja Ivan Grzalja, a Money Motion konferencia szervezője. A horvát szakemberrel arról is beszélgettünk, hogyan segítheti a technológiai fejlődés a bürokrácia leépítését, és arról is, miért érezte fontosnak a zágrábi találkozó megszervezését.","shortLead":"Mindig lesznek olyanok, akik a készpénzhasználatban a szabadságot fogják meglátni, ez azonban nem állítja meg...","id":"20250609_money-motion-interju-Ivan-Grzalja","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/857a1016-88e7-45a6-a536-35df4d39aaa9.jpg","index":0,"item":"611dfecb-8fd8-4550-8eb2-d6a37fa67e55","keywords":null,"link":"/360/20250609_money-motion-interju-Ivan-Grzalja","timestamp":"2025. június. 09. 10:30","title":"Azt nem tudjuk, Trump mit lép holnap, azt viszont igen, hogy Európa nem bírja követni a tempót","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"894d0ddb-7127-4a85-8c82-bcea08716fe0","c_author":"Murányi Gábor","category":"360","description":"A magyar irodalmi élet két és fél évszázadát tekinti át „helyreigazító” tanulmánygyűjteményében a 85 esztendős Nyerges András író, akinek „kellemetlenkedő” írásaiból még az is kiderül, miben értett egyet Lukács György marxista filozófus és Prohászka Ottokár nemzetvédő püspök.","shortLead":"A magyar irodalmi élet két és fél évszázadát tekinti át „helyreigazító” tanulmánygyűjteményében a 85 esztendős Nyerges...","id":"20250608_hvg-irodalomtortenet-nyerges-andras-a-tortenet-lathato-fele-konyv","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/894d0ddb-7127-4a85-8c82-bcea08716fe0.jpg","index":0,"item":"fe76ada6-8e6c-4f73-8ccf-10bc7d6af154","keywords":null,"link":"/360/20250608_hvg-irodalomtortenet-nyerges-andras-a-tortenet-lathato-fele-konyv","timestamp":"2025. június. 08. 14:30","title":"„Istenkáromló oknyomozásokkal” teszi helyre több száz év magyar irodalmi életét Nyerges András","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7152a972-8178-42a2-a09d-ebbec6319a83","c_author":"hvg.hu","category":"hvgkonyvek","description":"Bár az utcán egyre ritkábban találkozni megvesztegethető rendőrrel vagy a kórházban hálapénzt elfogadó orvossal, a felszín alatt egy sokkal szervezettebb rendszer körvonalazódik. Szerkesztett részlet Jancsics Dávid A korrupció szociológiája című könyvéből.","shortLead":"Bár az utcán egyre ritkábban találkozni megvesztegethető rendőrrel vagy a kórházban hálapénzt elfogadó orvossal...","id":"20250607_Hogyan-valhat-az-orszag-egyre-kevesbe-korruptta-mikozben-egyre-korruptabb","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7152a972-8178-42a2-a09d-ebbec6319a83.jpg","index":0,"item":"aecf0d23-41b1-4d98-8dbd-5af9c3ecf31b","keywords":null,"link":"/hvgkonyvek/20250607_Hogyan-valhat-az-orszag-egyre-kevesbe-korruptta-mikozben-egyre-korruptabb","timestamp":"2025. június. 07. 19:15","title":"Hogyan válhat az ország egyre kevésbé korrupttá, miközben egyre korruptabb?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4e8aa34b-26cb-4fc8-90e6-9ef516df0886","c_author":"Lackfi János","category":"360","description":"Apró kockára szeletelt szülők és gyerekek – durva családi vitát mutat be Lackfi János Az én hetem című sorozatunkban. A történethez a következő szavakból merített ihletet: takargatnivaló, picsogás, írásbeli, csinnadratta, bugyisajtó.","shortLead":"Apró kockára szeletelt szülők és gyerekek – durva családi vitát mutat be Lackfi János Az én hetem című sorozatunkban...","id":"20250608_Az-en-hetem-Lackfi-Janos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4e8aa34b-26cb-4fc8-90e6-9ef516df0886.jpg","index":0,"item":"f08a1f38-61d7-497c-a4c5-7f7e3b3f7276","keywords":null,"link":"/360/20250608_Az-en-hetem-Lackfi-Janos","timestamp":"2025. június. 08. 20:35","title":"Hogy is volt az a házfelrobbantós dolog, amit kihúztunk a listáról? Lehet, hogy mégis be kellene írni! – Az én hetem Lackfi Jánossal","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4255125b-c2d9-4594-bfb0-3d18f20ee40d","c_author":"hvg360","category":"360","description":"„Mindenki éljen úgy, ahogy szeretne, és ahogy tud” – mondta nemrég Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, amikor kormányközeli emberek luxus életviteléről kérdezték. Az urizálás nem most kezdődött, egyedül méregdrága táskákból egy hosszú idővonalat lehet felrajzolni, amit a Duma Aktuál csapata, pontosabban Ceglédi Zoltán meg is tett. Árpád fejedelemig persze nem lehet visszamenni, csak Habony Árpádig, akinek sokszázezres Gucci-táskáját éppen a szociális megszorítások ellen tüntető aktivisták előtt lóbálta. Kész szerencse, hogy nem maradt a villamoson, ahogyan Orbán Ráhel mai árfolyamon számolva 19 milliós Hermès-táskája sem. Ez KAP-nél kiverte a biztosítékot, és a java csak ezután jött. ","shortLead":"„Mindenki éljen úgy, ahogy szeretne, és ahogy tud” – mondta nemrég Orbán Viktor, Magyarország miniszterelnöke, amikor...","id":"20250607_duma-aktual-kormanyzati-luxizas-video","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4255125b-c2d9-4594-bfb0-3d18f20ee40d.jpg","index":0,"item":"c287501c-baef-4cb6-a0cb-51afca37c029","keywords":null,"link":"/360/20250607_duma-aktual-kormanyzati-luxizas-video","timestamp":"2025. június. 07. 19:30","title":"„120 millió forintból egy egész falut kapok” – a kormányközeli luxustáskák története","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f936646a-d303-41fc-bea0-154445a5a944","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Több más kritikus hangvételű poszt azonban jelenleg is itt figyel az X-en.","shortLead":"Több más kritikus hangvételű poszt azonban jelenleg is itt figyel az X-en.","id":"20250607_Eltunt-Elon-Musk-posztja-amelyben-azt-sugallta-Trumpnak-koze-van-az-Epstein-aktakhoz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f936646a-d303-41fc-bea0-154445a5a944.jpg","index":0,"item":"1787958e-556a-4cdf-8d44-2515aa770c3e","keywords":null,"link":"/vilag/20250607_Eltunt-Elon-Musk-posztja-amelyben-azt-sugallta-Trumpnak-koze-van-az-Epstein-aktakhoz","timestamp":"2025. június. 07. 21:17","title":"Eltűnt Elon Musk posztja, amelyben azt sugallta, Trumpnak köze van az Epstein-aktákhoz","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cd480b7-1118-4d92-80af-596b9bf05ee2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A román fővárosban annak ellenére is békésen zajlott a felvonulás, hogy konzervatív szervezetek fakeresztekkel és ikonokkal „normalitás menetet” szerveztek a helyszínre.","shortLead":"A román fővárosban annak ellenére is békésen zajlott a felvonulás, hogy konzervatív szervezetek fakeresztekkel és...","id":"20250607_Budapesten-a-Kincsem-parkba-szamuznek-Bukarestben-30-ezren-unnepeltek-a-Pride-ot-az-utcan","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cd480b7-1118-4d92-80af-596b9bf05ee2.jpg","index":0,"item":"a258c461-aba1-448a-9306-bac103ba8af3","keywords":null,"link":"/elet/20250607_Budapesten-a-Kincsem-parkba-szamuznek-Bukarestben-30-ezren-unnepeltek-a-Pride-ot-az-utcan","timestamp":"2025. június. 07. 19:46","title":"Budapesten a Kincsem parkba száműznék, Bukarestben 30 ezren az utcán ünnepelték a Pride-ot","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Vezettük az összkerékhajtású Seat Alhambrát – teszt
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
Összkerékhajtással is rendelhető Magyarországon a Seat népszerű egyterűje, az Alhambra. A nemzetközi menetpróbán izgalmas és veszélyes kanyarokban bizonyította rátermettségét és időjárás-állóságát. Bónuszként kipróbáltuk a kétliteres dízelmotor takarékos, 115 lovas változatát is, amelyet adókedvezmény hiányában hazánkban nem forgalmaznak.
Felemásra sikeredett az Alhambra 4x4-es ajánlata, az összkerékhajtás prímán működik, a gond inkább a menü összeállításával van és a kiszolgálás sem teljes: Alhambra 4WD csak hatsebességes kézi váltóval és csak a kétliteres turbódízel motor 140 lovas változatával kapható, egyelőre öt üléssel. Hazai ára még nincs, de az importőr tervei szerint a hasonló felszereltségű típusoknál félmillióval kell többet fizetni a négykerékhajtásért.
bcs
Az összkerékhajtás intelligens, Haldex-kuplungos, az elektronika dönti el, mikor kell a hátsó kerekeket is hajtania, normál útviszonyok mellett az első kerekeket hajtja a motor. A 4x4 hajtás 90 kilós többlet tömeget jelent, viszont a kocsi 2,4 tonnát képest vontatni. A DSG-váltó bevezetésének tervezését cáfolták, de ha a piac igényli, minden bizonnyal beépítik.
bcs
Furcsa, hogy a 4WD autókról nem kiabál az összkerékhajtás, sehol egy felirat, sehol egy logó, ami ezt hirdetné, semmi nem különbözteti meg az átlagos Alhambrától. Az összkerékhajtási rendszer a pillanatnyi menethelyzettől függetlenül, a motor felől érkező forgatónyomaték mindenkor villámgyors és fokozatmentes elosztásáról gondoskodik, extrém esetekben akár teljes egészében a hátsó tengelyre irányítva azt. A berendezés központi egységeként az elektronikus szabályzású és hidraulikus működtetésű lamellás tengelykapcsoló szolgál. A teljes egészében új fejlesztésű, különösen kompakt és nagy terhelhetőségű konstrukció az első és a hátsó tengely közötti eleve kedvező tömegeloszlás további javítása érdekében a kardántengely végén, közvetlenül a hátsó differenciálmű előtt kapott helyet. A központi differenciálmű tengelykapcsolójában a lamella-csomag olajfürdőben forog, s tagjait a nagy pontossággal és fokozatmentesen szabályozott hidraulikus nyomás préseli egymáshoz. A központi szabályzóegység ennek érdekében folyamatosan elemzi a menetkörülményeket. Amennyiben az első kerekeken a hajtásból eredő megcsúszás (kipörgés) jelenségét érzékeli, az elektromos dugattyús szivattyú villámgyorsan megnöveli az olajnyomást, amelynek eredményeképpen a központi tengelykapcsoló a forgatónyomaték egy részét haladéktalanul a hátsó kerekekre irányítja át. A nagyméretű nyomástárolónak köszönhetően e folyamat mindössze néhány ezredmásodpercet vesz igénybe.
Seat
Az összkerékhajtásnak jelenleg csak egy hátránya van az Alhambrában, az, hogy csak ötszemélyes változatban választható. Alternatívát az év végén a hat egyéni üléssel szerelt Alhambra 4WD kínálhat majd, amelynek 2+2+2 üléselrendezése megoldást jelenthet az öt-hatfős családoknak.
Az Alhambra minden motorváltozata a 200 lovas TSI kivételével stop/start rendszerrel és fékenergia-visszanyeréssel mérsékli a károsanyag-kibocsátást. Az Alhambra 4WD mindezeken túl SCR-katalizátorral (selective catalytic reduction) készül.
bcs
Nagy motor, kevés lóerő A 115 lovas változat nagyon halvány menetteljesítményeket csihol ki a kocsiból, a katalán szerpentineken a 140 lovas változatot is gyengének éreztük, a kis dízellel csak autópályán és városban haladtunk. Az előttünk tesztelők hét literes átlagot hoztak ki a kocsiból 1600 kilométer során, mi ezt a rövid, nem egészen 50 kilométeres nyugodt teszten 5,1 liter/100 kilométerre javítottuk. Kellett is a javítás, hisz az összkerekes változatot két személlyel hajtva, kihasználva a kanyartapadást sem tudtuk 7,3 literes átlag fölé kergetni. A 280 Nm minden porcikájára szükségünk van a dinamikus haladáshoz, ezt a hatalmas kocsit akkor éri meg a gyengébb motorral választani, ha cserébe támogatást, kedvezményt kapunk. Ilyen számos nyugat-európai országban ösztönzi az alacsony kibocsátású és lóerőszegény autók vásárlását. Nálunk nincs ösztönzés, így nem is érdemes bevezetni ezt a motort. Pedig meghálálná a gondoskodást, 70 literes tankja 1300 kilométeres hatótávot feltételez (ideális esetben).
Szerettem volna látni az arcát annak a két szlovák testvéremnek, akik megpróbáltak kétoldalról lenyomni a Hungária körúton valamelyik este. Esélyük sem volt. A kis Seat könnyedén hagyta faképnél a hathengeres turbódízel ML-osztályosokat. Nem egy, nem két és nem három lámpánál. Még arra sem volt időm, hogy rájuk mosolyogjak. Tetszettek volna inkább Seat Ibiza SC Cupra Bocanegrát venni.
A Volkswagen-csoportnál nem vesztegették az időt, az új Sharan bemutatása után nem sokkal már az ikertestvérét, a Seat Alhambrát is kipróbálhattuk. A nemzetközi menetpróbán csak az volt a kérdés, hogy miért venné valaki inkább ezt az autót a kisebb presztízst hordozó emblémával.
Good stuff, azaz jó cucc a neve a Seat Leon új felszereltségének. A Reference szintnél hetvenezer forinttal drágább, de hasznos és praktikus dolgokat tartalmaz, igazi cégautós csomag.
Látványosan más, mint a többi. Városban lehet vele pattogni, ám az autópályán nem segít a tuningruha, erőtlen és rugalmatlan, de legalább szép. Előjáték az Ibiza Cuprához. Reméljük lesz az is.
Nem a magyar piacra készült, pedig jó lenne, ha egyesek lecserélnék az Audikat Exeókra. Igaz, túl sokat nem spórolnának vele, a Seat Exeo kombi alig két millió forinttal olcsóbb, mint az Audi A4 Avant. De jól felextrázva is megúszható 10 millió forint alatt.
A 2008-ig gyártott Audi A4-es feltámadt poraiból és spanyolos köntösben, Seat márkajelzés alatt kelleti magát a flottapiacon. Okos és költséghatékony döntés, főleg a válság éveiben. A Seat Exeo 1,6 literes benzinmotorral is vásárolható, de hamarosan kétliteres, 120 lovas dízel is érkezik. Nálunk a 143 lovas kétliteres dízel járt.
Nem tüzet okád, de nem is kormoz a Seat Leon Ecomotive. A cégautós erények mellett a különleges változat alacsony fogyasztással kecsegtet. Mindez nem megy a kényelem és a dinamika rovására.
Nem szégyelli izmait a Leon Cupra R, és az sem ébreszt benne kisebbrendűségi érzést, hogy genetikailag közeli rokonai – a Golf R és az S3 – sokkal díszesebb öltözetben mutatkoznak és tapadásukról Haldex-összkerékhajtás gondoskodik. Egyáltalán nem érzi tehernek az első kerekekre zúduló 265 lóerőt, igaz, természete miatt padlógázhoz csak végső esetben ajánlatos folyamodni. Csak a legvégső esetben. Olyankor szelídségét levetkőzve Hulkként tépi szét az aszfaltot. Legény legyen ilyenkor a talpán, aki képes megzabolázni.