Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"df1136a4-d156-4929-8395-3b90ef9b81a3","c_author":"Horn Andrea","category":"sport","description":"Buvajsza Szajtyijev néhány nappal az 50. születésnapja előtt halt meg, különös körülmények között. ","shortLead":"Buvajsza Szajtyijev néhány nappal az 50. születésnapja előtt halt meg, különös körülmények között. ","id":"20250305_buvajsza-szajtyijev-birkozo-politikus-ablak-hirtelen-szivhalal","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/df1136a4-d156-4929-8395-3b90ef9b81a3.jpg","index":0,"item":"fdf7316f-45ec-4071-a3dd-b8559e4ed4bd","keywords":null,"link":"/sport/20250305_buvajsza-szajtyijev-birkozo-politikus-ablak-hirtelen-szivhalal","timestamp":"2025. március. 05. 11:27","title":"Újabb furcsa haláleset: kiesett az ablakon, megmérgezték vagy belehalt a betegségébe a háromszoros orosz olimpiai bajnok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"77fd4e34-67df-45bd-92f2-85317522ffc9","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"A brutalista vágásáért Oscarral jelölt Jancsó mindenesetre lájkolta, pedig a poszt további szóviccek komment cunamiját vonta maga után. ","shortLead":"A brutalista vágásáért Oscarral jelölt Jancsó mindenesetre lájkolta, pedig a poszt további szóviccek komment cunamiját...","id":"20250305_jancso-david-a-brutalista-oscar-jeloles-aldi-szovicc","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/77fd4e34-67df-45bd-92f2-85317522ffc9.jpg","index":0,"item":"277e1545-55ea-4b3d-95cc-890b48c6523a","keywords":null,"link":"/kultura/20250305_jancso-david-a-brutalista-oscar-jeloles-aldi-szovicc","timestamp":"2025. március. 05. 11:07","title":"Az ALDI büntető szóviccet sütött el Jancsó Dávid Oscar-jelölésének a tiszteletére","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"22153847-01a8-49ba-8266-4fb132a7bd1c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Massachusettsi Műszaki Egyetem tudósai az elsők, akik nagy biztonsággal állítják, a világ országainak lépése miatt regenerálódhat az ózonpajzs. ","shortLead":"A Massachusettsi Műszaki Egyetem tudósai az elsők, akik nagy biztonsággal állítják, a világ országainak lépése miatt...","id":"20250306_antarktisz-ozonlyuk-regeneralodas-ozonpajzs","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/22153847-01a8-49ba-8266-4fb132a7bd1c.jpg","index":0,"item":"afe19896-f8b9-40d4-bce3-cc4dfd8c6dbe","keywords":null,"link":"/tudomany/20250306_antarktisz-ozonlyuk-regeneralodas-ozonpajzs","timestamp":"2025. március. 06. 15:03","title":"Most már egyértelmű: 10 éven belül teljesen bezáródhat az ózonlyuk az Antarktisz felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A pocsék ipari termelési adatok ütötték délelőtt az árfolyamot, délután pedig főleg az EU-csúcs eredményei és az EKB kamatdöntése mozgathatják.","shortLead":"A pocsék ipari termelési adatok ütötték délelőtt az árfolyamot, délután pedig főleg az EU-csúcs eredményei és az EKB...","id":"20250306_euro-gyengules-forint-arfolyam","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/10498c1b-5cca-404a-94cb-573f6ca84902.jpg","index":0,"item":"891adc85-1300-4b74-8355-05f1cf4fc31a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250306_euro-gyengules-forint-arfolyam","timestamp":"2025. március. 06. 12:36","title":"Nagyot zuhant a forint csütörtökön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"be186e13-c3dd-4b8d-baca-673f98381223","c_author":"Balizs Benedek","category":"sport","description":"A betegséget még a korai szakaszban azonosították.","shortLead":"A betegséget még a korai szakaszban azonosították.","id":"20250306_polgar-zsuzsa-rak-mutet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/be186e13-c3dd-4b8d-baca-673f98381223.jpg","index":0,"item":"20a14ad2-4ddb-4df2-9e32-a9b9353edad8","keywords":null,"link":"/sport/20250306_polgar-zsuzsa-rak-mutet","timestamp":"2025. március. 06. 15:13","title":"Megműtötték a rákbetegséggel küzdő Polgár Zsuzsa sakknagymestert","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0a89b86c-518f-4104-88b4-d783e7c8cb72","c_author":"Dobszay János","category":"360","description":"Vagy tényleg brutálisan túlárazott volt a Puskás Múzeum, vagy arról van szó, hogy a Magyar Hangnak látványosan nekifeszülő, a közérdekű adatigénylésre választ nem adó Schmidt Mária éppen most dob el egy gumicsontot, a kormány pedig lelkesen ráharap.","shortLead":"Vagy tényleg brutálisan túlárazott volt a Puskás Múzeum, vagy arról van szó, hogy a Magyar Hangnak látványosan...","id":"20250305_Kozerdeku-adatigenyles-Schmidt-Maria-Lanczi-Tamas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0a89b86c-518f-4104-88b4-d783e7c8cb72.jpg","index":0,"item":"ee29290b-3149-4709-b1e4-33cb86a21a70","keywords":null,"link":"/360/20250305_Kozerdeku-adatigenyles-Schmidt-Maria-Lanczi-Tamas","timestamp":"2025. március. 05. 17:35","title":"Schmidt Máriának vagy takargatnivalója van, vagy gumicsontot dobott Lánczi Tamásnak, aki visszahozza","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"49340145-f589-4f1d-9236-0fd1851e98b0","c_author":"EUrologus","category":"eurologus","description":"1 750 000 euró, azaz mintegy 700 millió forint megfizetésére kötelezte az Európai Bíróság Magyarországot egy újabb jogsértés miatt. Ha a pénzt nem fizeti be a kormány, akkor levonják bármely, Magyarországnak járó kifizetésből.","shortLead":"1 750 000 euró, azaz mintegy 700 millió forint megfizetésére kötelezte az Európai Bíróság Magyarországot egy újabb...","id":"20250306_europai-birosag-unios-jog-kotelezettsegszeges-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/49340145-f589-4f1d-9236-0fd1851e98b0.jpg","index":0,"item":"99f41821-6977-4655-a620-aa2a60457166","keywords":null,"link":"/eurologus/20250306_europai-birosag-unios-jog-kotelezettsegszeges-ebx","timestamp":"2025. március. 06. 11:17","title":"Újabb pert bukott el az Orbán-kormány az EU-val szemben: most 700 millió forintot veszítettünk az uniós forrásokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"47fecfbf-cbe0-43dc-88b6-8320db0477b6","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A pornóoldal üzemeltetője azt állítja, csalódottak és meglepettek, mert eddig „termékeny párbeszédet” folytattak a kanadai adatvédelmi biztossal.","shortLead":"A pornóoldal üzemeltetője azt állítja, csalódottak és meglepettek, mert eddig „termékeny párbeszédet” folytattak...","id":"20250304_pornhub-kanada-adatvedelmi-biztos-hozzajarulas-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/47fecfbf-cbe0-43dc-88b6-8320db0477b6.jpg","index":0,"item":"52e6b929-b1f1-4ef4-9736-b5ef8d414e19","keywords":null,"link":"/elet/20250304_pornhub-kanada-adatvedelmi-biztos-hozzajarulas-birosag","timestamp":"2025. március. 04. 17:24","title":"Bíróságon tiltanák el a Pornhubot attól, hogy olyan videókat tegyen közzé, amelyeknek a szereplői ehhez nem járultak hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Dacia Duster teszt: ne tessék tolakodni, nem jut mindenkinek!
szerző:
Biró Csongor
Tetszett a cikk?
Többször vezettem már a románok hősét – olyan kocsi ez, amelynek mindig szívesen szorítok helyet a naptáramban, de ezúttal hosszú tesztnek vetettük alá a Dusztert (ahogy Zoltán nagyapám mondja): elvittük haza, a Kárpátok aljára, megmászattuk vele a Hargitát és megnéztük, mit tesz vele hirtelenjében 2000 vad kilométer.
Öt éve a kollégám, mégis megkérdezte a napokban, csak úgy barátkozásképpen, honnan jöttem, mikor települtem át, mikor magyarosítottam a nevem. Ez egy kicsit fájt, nem is magam miatt, hanem dédnagyapám miatt, aki képviselte Székelyföldet a magyar parlamentben, vagy nagyapáim miatt, akik mindketten vérüket is adták ezért az országért. A kolléga arra jól ráérzett, hogy csak negyed ágról magyar a vérem, a többi színtiszta pityókaföldi székely virtus. Mindez még a Duster teszt előtt volt. A Dusterben nem szégyellem, hogy lerománoznak, a Dustert is nyugodtan szőrőstalpúzhatják, nem pirul el, nem lesz ideges, mint ahogy nem szégyelli az a közel százezer nyugat-európai sem, aki inkább ezt vesz, mint jó nevű nyugati, japán, vagy amerikai autót.
bcs
Viccesnek hangzik, de komolyan lenyűgözött a Duster. Természetesen nem a cicomák és a kényelmi-szórakoztató extrák (direkt nem használtam sehol idézőjelet) vették el az eszemet. Az fogott meg, hogy a Dacia Duster a legegyszerűbben és a legolcsóbban elégíti ki a fogyasztói társadalomnak azt a pikáns vágyát, hogy biztonságos, megbízható, masszív, tartós, olcsón fenntartható, takarékos, látványos, praktikus és erős autója legyen. Ez a felsorolás együtt korábban alig öltött testet, van ilyen autó, van tökéletes autó, de az nem olcsó. A Dacia Duster a legolcsóbb tökéletes autó.
A legjobban felszerelt Daciaban ülök, ez a román ipar csúcsa: elakad a szavam a műbőr ülésektől, a varrott mintázatú bőrös kormánytól, a színrefújt levegőbeömlőkről, a műanyag középkonzoltól, az első elektromos ablakemelőktől (amit előbb meg kell találni), a klímától, a kormány mögül vezérelhető rádiós zenelejátszótól (twingós feeling), a nissanos terepkacsolótól és ami mindennek a teteje: az utólagos beépítésű tolatóradartól.
bcs
Túlzás lenne, ha a Dustert kinevezném a világ legjobb autójának – persze van az a pénz. A Duster hangos, motorja magas fordulaton zajos, erős a menetzaj, 120 fölött nem hallani a rádiót, terepen nyiszog és recseg minden, a kátyúkon/úthibákon hangosan felüt, kemény és kellemetlen a futómű, az összeszerelés és a kidolgozás minősége gyatra. A kényelmet nem érheti panasz, technikája gyermeteg, egyszerű és buta, innováció szinte semmi benne, beltere mindenféle finomságot és ízlést nélkülöz. De a lényegen nem változtat semmi: Nissan összkerékhajtás, Renault motor és váltó, Renault elektronika és alacsony kelet-európai ár. Ár-érték arányban nem lehet megverni. Ha valaki mást mond, bizonyítsa be. A Renault-Nissan-Dacia szövetségnek van még egy büszkesége: a Qashqai, ugyanazt tudja, mint a Dacia, persze sokkal kifinomultabban és szebben, illatosabban tálalva, de dupla annyi pénzért.
A Dustert nem érdekelte sem az, amikor a Hargitán hirtelen elfogyott lábunk alól az út, sem az, hogy kizöldült aknamezőkön kellett megközelíteni a tordai hasadék egyetlen micsbüféjét, sem az, hogy a Törtel és Nagykőrös között megtaláltuk Magyarország legrosszabb útját – nem, a Dustert nem érdekli semmi. Amíg van nafta a tartályban, ez a kocsi csak megy. Ráadásul a naftával sem bánik tékozlóan. A kétezer kilométeres teszt során 6 literes átlagfogyasztást mértem, úgy hogy autópályán felülről súroltam a büntetési határt, az út nagy részén tele volt a csomagtartó és hűtött a klímaberendezés.
[[ Oldaltörés (Bestseller) ]]
Kevesen gondolnák, hogy miért van csak alig ezer magyar rendszámos Duster hazánk útjain. Sose fogják kitalálni, de a Dacia Duster hiánytermék Magyarországon. Hét hónap rá a várakozás (a hazai piacon fénykorában a Mazda 6 esetében volt erre példa, ma egy luxusautóra kell ennyit várni), és nem azért, mert Mircea és Ionut a mioveni-i gyárban csak a fülét vakarja, hanem azért, mert roham van érte a nyugat-európai kereskedésekben (Németországban júliusban 1969-et, 2011-ben 13 349-et adtak el).
A legnépszerűbb járművek Magyarországon
1. Skoda Octavia 1909 autó 2. Opel Astra 1636 3. Ford Focus 1531 4. Volkswagen Golf 698 5. Renault Fluence 679 6. Volkswagen Passat 648 7. Dacia Duster 602 8. Renault Mégane 575 9. Volkswagen Polo 537 10. Opel Insignia 515 10. Opel Corsa 515
(2011. 1-7. hónap, Datahouse-adatok)
A magyar autópiacon a Duster a 7. legnépszerűbb autó, július végéig 602 fogyott belőle, legnagyobb ellenfeléből, a Qashqaiból pedig 394. A Dacia Duster – bármennyire is blaszfémia kimondani – sikertermék, egy igazi bestseller. Az, hogy a budapesti utcákon, a magyar utakon úgy megbámulják, hogy zavarba jövök, az még hagyján. De ugyanezt teszik Romániában is, ami lehet, hogy a magyar rendszám miatt volt, de én azt hiszem, így fejezték ki a tiszteletüket, hogy a román ipar e remekművét vettem birtokba. Bárcsak birtokba vehetném. De sajnos a svájci nagybácsi elvette a kedvemet az autóvásárlástól, nagyapám is csak szidott, hogy miért nem vittem haza két éve ezt a kocsit, inkább spórolt volna a szalonnán, de Szandero helyett Dusztert abrakolna.
bcs
Tekintélyes hasmagasságának (210 milliméter), első és hátsó terepszögének (30/23/36, 350 milliméteres gázlómélység) köszönhetően a Dacia Duster nehéz terepen is megállja a helyét. És ez nem csak PR-szöveg. Ott, ahol még az Amarok is megnyikkant, a Duster szemrebbenés nélkül ugratott át. Féltem, hogy nem sikerül kijutni nagyapám kis házához, annál édesebb volt a felismerés, hogy a Duster nem ismer lehetetlent. Termetéhez képest könnyű súlyával a kompakt Dacia Duster igen rugalmas.
A Dusterben könnyedén elfér akár 5 felnőtt is, akik a 408 literes (475 liter 4x2-es változatban) csomagtérben helyezhetik el csomagjaikat (verziótól függő), de lehajtott hátsó üléssorral már 1570 (4x2-es változatban) 1636 liter helyet kínál. Az első utasülést lehajtva akár 2,65 méter hosszú tárgyak is elférnek benne, a kalaptartó vászon, pótkereket a csomagtartó padlója alatt találunk.
4x4-es verzióban 6 gangos sebességváltóval rendelkezik, melynek első fokozata rendkívül rövid. A Királyhágót 5-ösben 1800-as fordulaton 60 kilométer/órás sebességgel ette meg. A Feleken négyesben 60-70-es tempóval 2500-3000-es fordulaton mentünk át, erős szerpentinekben a keresztbordákon ugrál az autó, a futóműre jellemző a bizonytalanság. Egyszerűbben fogalmazva buta, tuskó a futóműve.
Nem egy kanyarvadász, sután veszi a kanyarokat, pontatlan a kormányzás, de a tempóval nincs gond, jól gyorsul és hihetetlen sebességekre képes. Három személlyel, telerakott csomagtartóval brutális zajjal, 165 kilométer/órás sebességre tudtam felkergetni, és éreztem, hogy nincs vége, ám a szeles erdélyi autópályán nem volt tanácsos még ennyivel sem menni, nem éreztem 160 fölött túl biztonságosnak a Daciát. Ilyenkor 3800-at forog a főtengely hatosban, 150-nél még 3200-at, 130-nál pedig 3000-et. Országúton, 100 kilométer/órás tempóig halknak mondható az autó.
A Duster ára 2,89 milliótól indul, összkerékhajtással 3,3 milliótól, teljesen felszerelt állapotban 3,9 millióért vihetjük haza (benzinmotorral). A tesztautónkba szinte mindent belepakoltak, így lett az ára 4,9 millió forint.
A Dacia Duster szitokszó lehet a konkurens SUV-gyártók között, de még a Nissan és a Renault emberei is gyilkos irigységgel méregetik a Kárpátok csodáját. Bárhol elmegy, ahol autó elmehet, mindent kibír, amit autó kibírhat – mindezt olyan áron, amiért más gyártó csak kisautót ad.
Futott egy beszédes és hosszú kreatív a Dacia Duster sajtótájékoztatóján, aminek az üzenete az volt, hogy attól, ha valami román, még lehet minőségi. Nem tudom, ez a Dacia Dusterre is maradéktalanul igaz-e, de az tény, hogy nyugaton és keleten veszik, mint a cukrot. Ez lenne az új népautó?