Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7","c_author":"Oroszi Babett","category":"360","description":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot jegyeztettek be. Matolcsy György csak márciusig az MNB elnöke, 12 év után nem újrázhat, mert összeveszett Orbán Viktorral. Kérdés, mi lesz a fia üzleti körénél felhalmozódott vagyonnal.","shortLead":"Készpénzre váltják a közpénzt Matolcsyék. Egy New York-i luxuslakásra csaknem 9 milliárd forintnyi jelzálogot...","id":"20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/44966565-db85-4afc-add1-b2e270c51ed7.jpg","index":0,"item":"f0bf4189-8f32-4efd-8c25-7d89120816e3","keywords":null,"link":"/360/20241129_hvg-matolcsy-gyorgy-mnb-tavozas-matolcsy-adam-szaraz-istvan-vagyonmentes-simicska","timestamp":"2024. november. 29. 06:30","title":"A Matolcsy-klán menti a vagyont, mert nem akar úgy járni, mint Simicska","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"A minisztérium és a MÁV olyan bérlőket keresnek a nagy vasútállomásokba, akik elvégeznék a felújításokat, cserébe a költségeket majd lelakhatják.","shortLead":"A minisztérium és a MÁV olyan bérlőket keresnek a nagy vasútállomásokba, akik elvégeznék a felújításokat, cserébe...","id":"20241129_palyaudvar-felujitas-berlok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6fcd3f8b-d2f3-4c8a-98a7-f21fd4e52018.jpg","index":0,"item":"8667844e-c6c2-4de7-97d9-c57fd74c25f8","keywords":null,"link":"/ingatlan/20241129_palyaudvar-felujitas-berlok","timestamp":"2024. november. 29. 10:42","title":"Lázárék albérletként akarják felújíttatni a nagy pályaudvarokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c2fd27d7-9f02-43c2-9698-e64e2d17c248","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"3,5 milliárd eurós pluszban zárta a harmadik negyedévet a szolgáltatás-külkereskedelem.","shortLead":"3,5 milliárd eurós pluszban zárta a harmadik negyedévet a szolgáltatás-külkereskedelem.","id":"20241129_Rekordot-dontott-a-magyar-szolgaltatas-kulkereskedelem","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c2fd27d7-9f02-43c2-9698-e64e2d17c248.jpg","index":0,"item":"af1adabf-225c-4cae-b566-b105d6f6ef90","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_Rekordot-dontott-a-magyar-szolgaltatas-kulkereskedelem","timestamp":"2024. november. 29. 09:02","title":"Rekordot döntött a magyar szolgáltatás-külkereskedelem","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b3011138-25b6-44b3-9030-9a975958baa9","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"A rendőrség próbálja elfojtani a tüntetéseket, az elnök szerint „újságírókat és politikai vezetőket vesznek célba”. ","shortLead":"A rendőrség próbálja elfojtani a tüntetéseket, az elnök szerint „újságírókat és politikai vezetőket vesznek célba”. ","id":"20241129_gruzia-tuntetes-eu-csatlakozasi-targyalasok-felfuggesztes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b3011138-25b6-44b3-9030-9a975958baa9.jpg","index":0,"item":"d21700bd-5d50-4f46-8fb7-dcbe3ece6f04","keywords":null,"link":"/vilag/20241129_gruzia-tuntetes-eu-csatlakozasi-targyalasok-felfuggesztes","timestamp":"2024. november. 29. 10:51","title":"Összecsapások vannak az utcán Tbilisziben, miután a kormány bejelentette, hogy felfüggeszti az EU-csatlakozási tárgyalásokat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cf527f69-1b8c-487a-a4e7-c10d7526c99e","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Sorra jelentik be a bankok, hogy amint megtehetik, továbbhárítják az ügyfeleikre a kormány által megemelt tranzakciós illetéket.","shortLead":"Sorra jelentik be a bankok, hogy amint megtehetik, továbbhárítják az ügyfeleikre a kormány által megemelt tranzakciós...","id":"20241129_mbh-bank-tranzakcios-illetek-atharitas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cf527f69-1b8c-487a-a4e7-c10d7526c99e.jpg","index":0,"item":"59f561ce-ffbd-4986-aeb2-c4d87410f569","keywords":null,"link":"/kkv/20241129_mbh-bank-tranzakcios-illetek-atharitas","timestamp":"2024. november. 29. 12:54","title":"Mészáros Lőrinc bankja is az emberekre hárítja a kormány tranzakciós illetékét","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a56411d6-f8d4-432e-8e65-04215e5afbe1","c_author":"Balla István","category":"elet","description":"<strong>Egy friss uniós felmérés szerint tíz magyar diákból körülbelül három gyengén teljesít a matematika terén, a szegényebb rétegekben ez az arány több mint 50 százalék.</strong>","shortLead":"<strong>Egy friss uniós felmérés szerint tíz magyar diákból körülbelül három gyengén teljesít a matematika terén...","id":"20241129_europai-bizottsag-versenykepesseg-matematika-oktatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a56411d6-f8d4-432e-8e65-04215e5afbe1.jpg","index":0,"item":"9a79eb98-6544-42ee-8366-ad66b25a5fb9","keywords":null,"link":"/elet/20241129_europai-bizottsag-versenykepesseg-matematika-oktatas","timestamp":"2024. november. 29. 14:57","title":"Az ország versenyképességét gátolja a diákok egyre rosszabb matekteljesítménye","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2aad4ba4-f0cc-436c-b3a5-28609f0c193e","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Nem lesz könnyű a közlekedés vasárnap arrafelé.","shortLead":"Nem lesz könnyű a közlekedés vasárnap arrafelé.","id":"20241129_m0-soroksari-hid-lezaras","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2aad4ba4-f0cc-436c-b3a5-28609f0c193e.jpg","index":0,"item":"ce0c7714-e2fb-424a-b963-d7ea7f2bae03","keywords":null,"link":"/cegauto/20241129_m0-soroksari-hid-lezaras","timestamp":"2024. november. 29. 14:31","title":"Két sávot is lezárnak az M0-s Duna-hídján","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"62f19a1d-6421-4187-87d8-c027641be5f5","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Valószínűleg öngyilkosság történt. ","shortLead":"Valószínűleg öngyilkosság történt. ","id":"20241129_m3-autopalya-holttest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/62f19a1d-6421-4187-87d8-c027641be5f5.jpg","index":0,"item":"d87e9068-7c7a-4d10-a5e6-d06e36f51d8e","keywords":null,"link":"/itthon/20241129_m3-autopalya-holttest","timestamp":"2024. november. 29. 11:19","title":"Találtak egy holttestet az M3-as autópályán","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az elmúlt évtizedekben rengeteg olyan high-tech újítás született, amellyel a vezetés könnyebb, biztonságosabb, és az autónk még inkább önműködővé vált. Most egy újab technológai ugrást jósolnak.
Egy új tanulmány szerint az a technológiai ugrás, amely ezektől a részfejlesztésektől a teljesen automata járművekig vezet, hamarabb bekövetkezhet, mint gondolnánk. A tanulmánynak az Önmagukat vezető autók: a következő forradalom címet adta a munkát jegyző KPMG együttműködésben a Center for Automotive Research-csel (Gépjármű Kutatások Központja). Együtt több mint 25 vezetővel végeztek interjúkat az autózás tudományos területéről, technológia fejlesztőket és akadémikusokat és egyéb szakértőket.
Ezekből a beszélgetésekből kiderült, hogy a változás irama erősen felgyorsult, és valóságos forradalom van előkészülőben.
A dolgozat szerint az elmúlt száz évben az autós szektor hozott igen nagy technológiai újításokat, amely biztonságosabb, tisztább és könnyebben elérhető járművekhez vezetett. Mindezek ellenére – Henry Ford futószalagja óta – a változások inkább csak evolúciós fejlődést jelentettek. Most a 21 század kezdetén azonban egy olyan forradalom előtt állunk, amely újjáformálhatja azt ahogyan az autónkkal kapcsolatba lépünk, és teljesen átformálhatja az útjainkat és a városainkat is.
A legutóbbi időkben láthattuk, ahogyan a technológia egyre önműködőbb vezetéstechnika felé vezetett: megjelentek az ütközést elkerülő rendszerek, a sávtartást segítő alkalmazások. Ezektől a fejlesztésektől azonban a teljesen önműködő autókig eljutni akkora óriási ugrást jelenthet, amely már inkább a sci-fi szerzők terepe, mint a vezető autógyáraké.
Mindezek ellenére a KPMG és a Center for Automotive Research meggyőző magyarázatokat talált arra, hogy miért fog a sofőr nélküli autók technológiája felgyorsulni. Elsőként a piac dinamikáját említik. A fiatal vezetőket szerte a világban ugyanis már jobban érdekli, hogy folyamatosan kapcsolatban lehessenek a barátaikkal, és sms-ezzenek velük, mint a vezetés. Ahogy ők egyre nagyobb vásárlóerőt jelentenek, úgy haladhat előre az automatizálás. Emellett egyre változóban van a hozzáállás, ahogyan az autótulajdonláshoz, az utak kihasználásához, a növekvő forgalmi dugókhoz, és a közösségi közlekedéshez viszonyulunk.
Volvo
A tanulmány szerzői szerint a konvergencia is fontos érvként áll az automata gépjárművek mellett, ahogyan a technológiák közelítenek egymáshoz. A sofőr nélküli technológia előfutárai a parkolósegéd, vagy a tempomat, a legtöbb modern autót már felszerelték ezekkel.
A legtöbb ilyen szenzorokat igénylő technika ugyanakkor egyoldalú. Akkor lehetne kihasználni, ha a járműveket hálózatba kötve lehetne alkalmazni. Ezek a hálózatok azonban már előrehaladott tesztállapotban vannak, és nemsokára ez sem lesz akadály. A tanulmány alapvető jóslata, hogy a sofőr nélküli autók a magas helykihasználtságú járművek útját futhatja be, amelyek már több helyen külön gyorsabb sávban haladhatnak, amelyhez még külön infrastrukturális fejlesztésre sem volt szükség. Az automata járművek így valóságos közúti vonatokká válhatnak, amely koncepciót legutóbb már a Volvo is tesztelt.
Audi
A szerzők úgy vélik a befektetők érdekei a vásárlók körében a kormányzati-, valamint a privátszektorban is azt kívánja meg, hogy a előrelépés történjen az automatizálásban. Ha például kevesebb a baleset, akkor kisebb, olcsóbb mentős- és rendőregységeket kell készenlétbe állítani. A kevesebb közlekedési dugó pedig megnövelheti a termelékenységet is.
Persze az érdekek nem az összes üzleti szereplő számára egyértelműek. A kevesebb baleset ugyanis kevesebb új járművet eredményezhet, így például visszaeshet az acélfelhasználás is. Emellett ha a vásárlók az autótulajdonlás helyett, rászoknak az autómegosztásra, az egyértelműen kevesebb autóeladást hozna, ezt pedig biztosan nem akarják az autógyárak.
Hogy végül a Sci-fi filmekben megálmodott repülő autók, vagy a robotvezérelt automata négykerekűek lesznek majd a jövő befutói, azt még persze nem lehet tudni, de ez a legutóbbi tanulmány meggyőző érveket sorol amellett, hogy a sofőr nélküli autóra tegyük a képzeletbeli voksunkat.