Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"9f11c96b-255c-478a-a4e0-b4de062a2c71","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az alábbiakban olyan, kevéssé szem előtt lévő beállításokat mutatunk meg, amelyeket nem ismer mindenki, holott hasznosak lehetnek az iPhone-tulajdonosoknak.","shortLead":"Az alábbiakban olyan, kevéssé szem előtt lévő beállításokat mutatunk meg, amelyeket nem ismer mindenki, holott...","id":"20250210_apple-iphone-rejtett-beallitasok-ios","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9f11c96b-255c-478a-a4e0-b4de062a2c71.jpg","index":0,"item":"067bd8dc-29e7-4991-87b9-b74fa90797c5","keywords":null,"link":"/tudomany/20250210_apple-iphone-rejtett-beallitasok-ios","timestamp":"2025. február. 10. 16:03","title":"Ha iPhone-ja van, fussa át: mutatunk pár helyet, ahova hasznos beállításokat rejtett el az Apple","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a3978899-d99c-4db1-9f31-626cd7ce9af6","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Kihalóban lévő műfaj a tisztán V8-as izomkolosszusoké, amit mintha már a nevében is sejtetnének.","shortLead":"Kihalóban lévő műfaj a tisztán V8-as izomkolosszusoké, amit mintha már a nevében is sejtetnének.","id":"20250210_Kozel-800-loeros-masztodon-lett-az-Audi-RS-Q8-Legacy-Edition","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a3978899-d99c-4db1-9f31-626cd7ce9af6.jpg","index":0,"item":"a847a0f2-8177-402c-9d58-778410fe9673","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_Kozel-800-loeros-masztodon-lett-az-Audi-RS-Q8-Legacy-Edition","timestamp":"2025. február. 10. 20:20","title":"Közel 800 lóerős masztodon lett az Audi RS Q8 Legacy Edition","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e5a4bbe7-9513-43fe-9531-d3c598e3639f","c_author":"HVG","category":"360","description":"Nem kell a szerelvény érkezésekor lökdösődni, idejében látni lehet, melyik kocsiban van elég hely. A berlini városi gyorsvasút, az S-Bahn néhány állomásán nemrég kezdődött a többévesre tervezett kísérlet.","shortLead":"Nem kell a szerelvény érkezésekor lökdösődni, idejében látni lehet, melyik kocsiban van elég hely. A berlini városi...","id":"20250210_hvg-berlin-sbahn-utaskabin-telitettsege-lightgate-forgalomszamlalas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e5a4bbe7-9513-43fe-9531-d3c598e3639f.jpg","index":0,"item":"a190bf56-9905-40be-9e0c-9b54c4dbc337","keywords":null,"link":"/360/20250210_hvg-berlin-sbahn-utaskabin-telitettsege-lightgate-forgalomszamlalas","timestamp":"2025. február. 10. 12:15","title":"Berlinben már csinálják, Budapesten is imádnák: így mutatják, hova érdemes szállni a városi vonaton","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"700f85f1-3613-40e2-9149-5f8254c56d35","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Oroszország phenjani nagykövete a testvéri kapcsolat megnyilvánulásának nevezte, hogy az Ukrajnában megsebesült oroszok észak-koreai kórházakban gyógyulhatnak.","shortLead":"Oroszország phenjani nagykövete a testvéri kapcsolat megnyilvánulásának nevezte, hogy az Ukrajnában megsebesült oroszok...","id":"20250211_oroszorszag-ukrajna-eszak-korea-sebesult-korhaz","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/700f85f1-3613-40e2-9149-5f8254c56d35.jpg","index":0,"item":"f2f2b9d3-82a7-42c6-8b9e-fe7acb69f9bd","keywords":null,"link":"/vilag/20250211_oroszorszag-ukrajna-eszak-korea-sebesult-korhaz","timestamp":"2025. február. 11. 10:50","title":"Észak-Koreában láttak el több száz sebesült orosz katonát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ceb8ed4-c046-4d89-b0b3-3b46fb2dc84f","c_author":"Remotiv","category":"brandchannel","description":"A depressziós hangulatot, sőt, még akár a depressziót mint betegséget is le lehet győzni, ha tudatosan vesszük fel velük a kesztyűt. Elég, ha a két legfontosabb szegmensre, a táplálkozásra és a mozgásra fókuszálunk, és máris kifelé tarthatunk a mély gödörből. ","shortLead":"A depressziós hangulatot, sőt, még akár a depressziót mint betegséget is le lehet győzni, ha tudatosan vesszük fel...","id":"20250210_remotivextra-Depressziodietaval-es-fizikai-antidepresszanssal-a-lelkunkert","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ceb8ed4-c046-4d89-b0b3-3b46fb2dc84f.jpg","index":0,"item":"0ae8f10b-9a9e-426c-b2d6-5f56bd46e924","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250210_remotivextra-Depressziodietaval-es-fizikai-antidepresszanssal-a-lelkunkert","timestamp":"2025. február. 10. 10:45","title":"Depressziódiétával és fizikai antidepresszánssal a lelkünkért","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remotiv extra","c_partnerlogo":"6b463ed1-d453-40c3-82fa-97c561a4b8eb","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"539b3e0c-ec42-4396-8c1f-02a9aa513f24","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Mindenkinek szüksége van szabadságra. Vagy azért, mert egy váratlan esemény történt az életében vagy azért, mert szüksége van pihenésre, kikapcsolódásra. Azt azonban kevesen tudják, hogy milyen szabályok érvényesek a szabadságolást illetően, milyen jogai vannak a munkavállalónak, illetve a munkaadónak.","shortLead":"Mindenkinek szüksége van szabadságra. Vagy azért, mert egy váratlan esemény történt az életében vagy azért, mert...","id":"20250210_Kasszakulcs-41-szabadsag-betegszabadsag-munkajog-podcast","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/539b3e0c-ec42-4396-8c1f-02a9aa513f24.jpg","index":0,"item":"0cd79407-c743-4d69-843e-6e853429fc65","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_Kasszakulcs-41-szabadsag-betegszabadsag-munkajog-podcast","timestamp":"2025. február. 10. 05:50","title":"Én mondom meg, hogy mikor megyek szabadságra, vagy a főnököm? Kasszakulcs #41","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5b181c0a-9aa2-4427-a439-c2b350aa3f6e","c_author":"E.ON","category":"brandcontent","description":"Magyarországon a zöld átállás, bár lassabb ütemben halad, egyre inkább valós gazdasági szükségletté válik a vállalatok körében. Ennek része lehet napelemek telepítése ugyanúgy, mint az elektromos flotta alkalmazása vagy a töltőtelepítés. Radó Edinával, az E.ON e-mobilitási üzletfejlesztési szakértőjével beszélgettünk.","shortLead":"Magyarországon a zöld átállás, bár lassabb ütemben halad, egyre inkább valós gazdasági szükségletté válik a vállalatok...","id":"20250115_egyetlen-dizelauto-lecserelese-is-jelentos-eon-toltes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5b181c0a-9aa2-4427-a439-c2b350aa3f6e.jpg","index":0,"item":"65d78c5e-fe4b-439f-b9a7-0011e630c96c","keywords":null,"link":"/brandcontent/20250115_egyetlen-dizelauto-lecserelese-is-jelentos-eon-toltes","timestamp":"2025. február. 11. 13:30","title":"Már egyetlen dízelautó lecserélése is jelentős lépés lehet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":true,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":true,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b00ca776-116d-4c6a-87e2-8936a97111eb","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A NAV szerint 10 milliárdos kárt okoztak, de sajtóértesülések szerint akár ennek duplája is lehet az a magyar államot ért veszteség, amit egy több száz cégből álló csővezetékes gázkereskedelmi hálózat cégeivel nyúlhatott le két magyar, gázpiacon jártas vállalkozó.","shortLead":"A NAV szerint 10 milliárdos kárt okoztak, de sajtóértesülések szerint akár ennek duplája is lehet az a magyar államot...","id":"20250210_gazkereskedelem-afacsalas-gyanuja-nav-tartozas-ceghalo-gazdasagi-buncselekmeny-hetzig-trade-kft-strada-energia-kft","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b00ca776-116d-4c6a-87e2-8936a97111eb.jpg","index":0,"item":"9359a486-41b7-4736-ae7d-f446c818b31a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250210_gazkereskedelem-afacsalas-gyanuja-nav-tartozas-ceghalo-gazdasagi-buncselekmeny-hetzig-trade-kft-strada-energia-kft","timestamp":"2025. február. 10. 07:55","title":"20 milliárdnyi áfát szippanthatott ki csöves céghálón keresztül két gázos vállalkozó","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Rohamléptekkel terjed az elektromos és hibrid autózás. Az új technológia azonban újabb problémákat generál, mert a szükséges alapanyagból hamar kifuthatnak a készletek.
Az elektromos autók robbanásszerű terjedése miatt a Dél-amerikai „lítium-háromszög” lehet a jövő Közel-Kelete, Bolívia pedig olyan gazdasági növekedésre számíthat, mint Dubaj, vagy Szaúd-Arábia. Ezzel együtt lehetséges, hogy az elektromos autók teljes elterjedése előtt elfogy a lítium.
A lítium a periódusos rendszer harmadik eleme, a legkönnyebb fém. Egy tonna kőzetben átlagosan 20 gramm van, ami a nikkel és az ólom gyakoriságához hasonló. Van azonban a lítiumnak egy tulajdonsága, ami napjainkban különösen értékessé teszi: áramot lehet vele tárolni. A mai korszerű, nagy kapacitású akkumulátorok mind valamilyen lítiumos technológián alapulnak, a mobiltelefonok, laptopok, tabletek számára mind lítium-ion vagy lítium-polimer akkuk biztosítják az energiát.
A világ kitermelése évente mintegy 35.000 tonna, aminek ma még csak negyede kerül különböző akkumulátorokba. Ez az arány azonban az elektromos autók elterjedésével pillanatok alatt megváltozhat. Egy elektromos autóba 160 kilométernyi utazásra elegendő energia eltárolásához körülbelül 4-7 kg lítium kell, azaz több mint ezerszer annyi, mint egy mobiltelefonba. Optimista forgatókönyvek szerint 2030-ra csak az Egyesült Államokban 22.000 tonna lítiumra lesz szükség az elektromos autók gyártásához, 2050-re pedig ez az érték meghaladhatja az 50.000 tonnát. És ez csak az Egyesült Államok szükséglete, hol van még az EU, Kína, vagy az egyre inkább feltörekvő India, ami ekkorra a világ legnépesebb országa lesz?
A világ teljes lítiumtartalékát körülbelül 13 millió tonnára becsülik, de ennek csak egy része alkalmas az akkumulátorokban való felhasználásra, így kérdéses, hogy meddig tartanak ki a globális készletek. Ma a könnyen hozzáférhető és kiaknázható vagyon körülbelül 80 százaléka az Andokban, Chile, Bolívia és Argentína határvidékén elhelyezkedő „lítium-háromszögben” van. Ez egy mostoha, lakatlan, kietlen vidék. Nagy kérdés, hogy képes lesz-e a lítium kitermelése lépést tartani a rohamosan növekvő szükséglettel. A Meridian kutatóintézet „gond a lítiummal” (The Trouble With Lithium) című tanulmánya szerint a válasz nem, a globális felhasználás bővülése 2 százalékkal nagyobb lesz, mint a kitermelésé, vagyis nem lesz elegendő lítium a bővülő igények fedezésére.
Amilyen illúzió volt az olcsó és soha el nem fogyó olajra alapozott gazdasági növekedés, olyan illúzió, hogy a nagykapacitású akkumulátorok elhozzák az olcsó autózást. Ahogy az öböl-menti országok ráébredetek, hogy milyen hatalom van a kezükben, ugyanúgy a háromszög országai is mindent meg fognak tenni azért, hogy szerencsés adottságukból a legnagyobb hasznot húzzák.
A kérdés csak, mi lesz mindennek az eredménye. Lehetséges, hogy az akkumulátorgyártók addig fejlesztik termékeiket, míg radikálisan kevesebb drága nyersanyag kell majd hozzájuk. Lehet, hogy az újrahasznosítás fog ma még elképzelhetetlen méreteket ölteni, és a használt mobilakkumulátor lesz a jövő aranya. És persze lehet, hogy egy gyártó holnap kitalál egy olyan energiatárolási megoldást, amit ma még el sem tudunk képzelni.
Ami viszont nyilvánvaló, az az, hogy egy véges világban illúzió arra számítani, hogy találunk egy olyan megoldást, ami minden megold. Az elektromos autók valóban megoldhatnak egy sor problémát, azonban fel kell készülnünk a velük járó új kérdésekre és új problémákra, amik meghatározhatják az előttünk álló évtizedeket.