Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"a6c3f1ce-7298-4982-8727-39bab1f36e01","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"Kipróbáltuk, hogy hogyan teljesít a gyakorlatban a többek közt benzines, plugin hibrid és dízel hajtással is kapható Opel Astra kombi tisztán elektromos kivitele. Teszten az Astra Sports Tourer Electric.","shortLead":"Kipróbáltuk, hogy hogyan teljesít a gyakorlatban a többek közt benzines, plugin hibrid és dízel hajtással is kapható...","id":"20250302_elektromos-kombi-opel-astra-sports-tourer-teszt-velemeny-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a6c3f1ce-7298-4982-8727-39bab1f36e01.jpg","index":0,"item":"d5b72d23-a253-4372-83ee-3c10faae3ccf","keywords":null,"link":"/cegauto/20250302_elektromos-kombi-opel-astra-sports-tourer-teszt-velemeny-ebx","timestamp":"2025. március. 02. 13:00","title":"Elektromos kombi? Igen, az Opel Astrából létezik ilyen, le is teszteltük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"286aaad8-a381-4621-9c54-7f158ba2022b","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"kultura","description":"Március 3-án ünnepli a 80. születésnapját az ausztrál George Miller, a legszínesebb életművet magáénak tudó rendező-producer, aki minimálköltségvetésből, az ismeretlen Mel Gibsonnal forgatta le az első Mad Maxet. ","shortLead":"Március 3-án ünnepli a 80. születésnapját az ausztrál George Miller, a legszínesebb életművet magáénak tudó...","id":"20250303_george-miller-80-eves","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/286aaad8-a381-4621-9c54-7f158ba2022b.jpg","index":0,"item":"259648fa-e2ea-4bda-abc3-00950e1bc880","keywords":null,"link":"/kultura/20250303_george-miller-80-eves","timestamp":"2025. március. 03. 09:45","title":"A dühös Mad Max és a cuki Táncoló talpak mögött is az épp 80 éves George Miller áll","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"A jövő héten már több mint 4 milliárd forintért lehet majd játszani.","shortLead":"A jövő héten már több mint 4 milliárd forintért lehet majd játszani.","id":"20250301_otos-lotto-sorsolas-nyeroszamok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/609dc492-25f0-43cc-a68b-059de48fde52.jpg","index":0,"item":"537ee7a9-611b-4dbc-a282-c0e87861d980","keywords":null,"link":"/kkv/20250301_otos-lotto-sorsolas-nyeroszamok","timestamp":"2025. március. 01. 20:43","title":"Megvannak az e heti lottószámok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c4f199fb-4699-4be7-b9bc-131c39335183","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A 13 millió forint alatti árával a legolcsóbb BMW-ként jegyzett új 1-es szériából rögtön két példányt is vallatóra fogtunk, a 163 lóerős lágyhibrid dízel 120d-t és az immár „i” jelzés nélküli 300 lovas benzines M135-öt.","shortLead":"A 13 millió forint alatti árával a legolcsóbb BMW-ként jegyzett új 1-es szériából rögtön két példányt is vallatóra...","id":"20250301_legkisebb-es-legolcsobb-bmw-120d-m135-teszt-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c4f199fb-4699-4be7-b9bc-131c39335183.jpg","index":0,"item":"eebbf338-e8da-4bbf-a8fd-de6dab86e5e4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250301_legkisebb-es-legolcsobb-bmw-120d-m135-teszt-velemeny","timestamp":"2025. március. 01. 14:00","title":"A legkisebb és legolcsóbb új BMW: teszten a spórolós 120d és a sportos M135","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"71206d26-28b5-4264-a3b3-680c0d1523c6","c_author":"MTI","category":"sport","description":"Mennyit számít két másodperc?","shortLead":"Mennyit számít két másodperc?","id":"20250301_futball-foci-szabalyok-kapus-focilabda-jatekvezeto-szoglet-ifab","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/71206d26-28b5-4264-a3b3-680c0d1523c6.jpg","index":0,"item":"b04bf08b-e92f-4db3-9a52-d96b8f33aa82","keywords":null,"link":"/sport/20250301_futball-foci-szabalyok-kapus-focilabda-jatekvezeto-szoglet-ifab","timestamp":"2025. március. 01. 17:32","title":"Változás jön a foci szabályaiban, a kapusoknak kell majd jobban figyelniük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e49834e-598e-48cd-8757-9faa93613d0e","c_author":"László Ferenc","category":"cegauto","description":"A Lancia Delta S4 Stradale eleve igazi ritkaság, hát még az előszériás verzió.","shortLead":"A Lancia Delta S4 Stradale eleve igazi ritkaság, hát még az előszériás verzió.","id":"20250302_elkepeszto-lancia-delta-s4-szuperritka-kozuti-szornyeteg","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e49834e-598e-48cd-8757-9faa93613d0e.jpg","index":0,"item":"712bc148-bdc7-43c1-960e-dc4310d90708","keywords":null,"link":"/cegauto/20250302_elkepeszto-lancia-delta-s4-szuperritka-kozuti-szornyeteg","timestamp":"2025. március. 02. 07:21","title":"Elképesztő Lanciába botlottunk, körbefotóztuk a szuperritka közúti szörnyeteget","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"99d275a8-dfca-44ce-8479-b738780c5833","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Az akkumulátor üzemideje az egyik legfontosabb kérdés egy-egy telefon megítélésénél, legalábbis a felhasználók szerint. Éppen ezért tett jó lóra a OnePlus akkor, amikor az okostelefon-iparág legnagyobb akkumulátorának fejlesztésébe kezdett.","shortLead":"Az akkumulátor üzemideje az egyik legfontosabb kérdés egy-egy telefon megítélésénél, legalábbis a felhasználók szerint...","id":"20250301_nagy-kapacitasu-szilicium-szen-akkumulator-oneplus","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/99d275a8-dfca-44ce-8479-b738780c5833.jpg","index":0,"item":"18e3d995-3ab5-445e-b629-9117c1ec4b4b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250301_nagy-kapacitasu-szilicium-szen-akkumulator-oneplus","timestamp":"2025. március. 01. 16:03","title":"Emelik a tétet: az eddigi legnagyobb akkumulátor jön a telefonokban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9","c_author":"Vándor Éva","category":"elet","description":"Az üzleti tárgyalások művészéről kiderült, valójában nem lehet vele tárgyalni. Donald Trump és J. D. Vance elégtételt akart venni egy háborús hősön, és miközben országától zsarolással elveszik ásványi kincsei egy részét, még verbálisan is meg akarták semmisíteni. Csak közben egy toporzékoló óvodás vitaképességét mutatták fel. A groteszk és megalázó jelenet a maga nyersességében fedte fel, mivel néz szembe a világ.","shortLead":"Az üzleti tárgyalások művészéről kiderült, valójában nem lehet vele tárgyalni. Donald Trump és J. D. Vance elégtételt...","id":"20250301_Trump-lenyomni-akarta-de-host-csinalt-Zelenszkijbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6ad320a3-f1a7-48f5-8409-011ebe27e4b9.jpg","index":0,"item":"3c749fee-c27a-424b-af29-bb92fbfb1137","keywords":null,"link":"/elet/20250301_Trump-lenyomni-akarta-de-host-csinalt-Zelenszkijbol","timestamp":"2025. március. 01. 18:24","title":"Trump lenyomni akarta, de hőst csinált Zelenszkijből","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Körbeszimatoltuk a 13 tonnás magyar harci Komondort
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
Alig másfél év alatt fejlesztette ki egy magyar cég lényegében a semmiből a könnyű páncélvédettségű RDO-3221 Komondort.
A Komondor a páncélozott terepjáró harcjárművek legújabb generációjának, az MRAP-eknek a magyar verziója lehet, bár vegyvédelmi felderítő járműként kezdték meg kifejlesztését. Az MRAP lényege az aknák, pokolgépek és rajtaütésszerű támadások elleni fokozott védelem. Ezek a terepjárók az afganisztáni és iraki háborúk tömeges robbantásai miatt terjedtek el a hadseregekben.
Magyarországnak afganisztáni szerepvállalása ellenére sem voltak ilyen járművei, miközben a Néphadsereg-érából örökölt könnyű páncélozott járműveket a rendszerváltás után nagyrészt leselejtezték. A Szekeres-éra idején három MRAP-et vásárolt a honvédelmi tárca, az amerikaiak pedig további darabokat adtak kölcsön az Afganisztánban szolgáló magyar erőknek. A közép-európai régió országai közül a lengyelek már több saját MRAP-verziót is kifejlesztettek, hasonlóval rendelkezik Németország is, illetve az olasz Ivecónak is van páncélozott terepjárója.
Képgaléria a "bevetésről".
D.P.
A Gamma Műszaki Zrt., amely a Komondor fejlesztését jegyzi, korábban vegyi felderítő műszerek gyártása révén szerzett magának nevet. Gyakorlatilag a gombhoz varrta a kabátot, ugyanis műszereikre megvolt az igény, azonban hazai bázisjármű hiányában nem tudtak elindulni nemzetközi tendereken. A piaci rés lényegében abból adódott, hogy valamelyest hasonlóan az autógyártáshoz, van néhány nagy szereplő, amelyek ontják a járműveket, azonban nagyon drágán vállalják egyedi igények kiszolgálását. (Az autóipartól eltérően azért nem jellemző a robotizálás a harci járművek továbbra is emberi munkaerő-igényes szerkezetek.)
A nagyobb piacokat persze a nagy gyárak igyekeznek maradéktalanul kiszolgálni, ám a kisebb országoknak - mint hazánk is - úgy tűnik, érdemes saját fejlesztésben gondolkodni. Egy gyorsan és rugalmasan, és nem drágábban működő gyártó pedig piacokat szerezhet. Kellett tehát egy hivatalosan könnyű-páncélvédettségű bázis jármű. A magyarok a teljesen független utat választották, szemben azzal, hogy elkötelezik magukat egy nagy külföldi vázgyártónak, hiszen ezzel lényegében kiszolgáltatnák magukat egy másik ország lobbiérdekeinek.
A Komondor megalkotásáról végül 2010-ben döntöttek és 2011-ben már első próbaútján gurult a gép. Egy ilyen ötlet nyomán a legnagyobb nehézség, persze a pénz mellett, egy kisvállalkozás számára, a fejlesztés végigmenedzselése, ugyanis 40 éve nincs hasonló komplexitású harcijármű-fejlesztés itthon. A projektben végül 70 magyar beszállító vett részt, és mint láthattuk, a kész mű igen meggyőzőre sikerült. A sötétzöld monstrumot egy reklámfilm forgatásán nézhettük meg.
A Komondornak technikai hátterét illetően nem kell szégyenkeznie. Alapfelszereltséggel a gép önsúlya 13,4 tonna a négykerék-meghajtású kocsit egy 280 lóerős turbófeltöltésű motor viszi meggyőző tempóval, ha kell. Mint láthattuk egy Volvo XC90-essel nem nagyon lehet elmenekülni előle. Normál úton a maximális sebessége 90 km/h, míg nehéz terepen 40 km/h. Földúton viszont simán tiport 60 km/h felett. Fontos paraméter még a túlélőképességét illetően, hogy a négyfős személyzet szűrt légterű kabinban ül és a kocsi keréktöltő rendszert kapott, éjjellátó rendszerrel is kérhető opcionálisan. Forgalomban a "P"-s rendszámmal mozgott, külön útvonalengedély nélkül.
Képeken a Komondor.
D.P.
A további feladat a vevők felkutatása maradt, annak elérése, hogy a külföldi hadiipari beszerzők legalább egy pillantást vessenek a magyar Komondorra. A potenciális jövőbeni vásárló Honvédség mellett a Komondor a rend- és katasztrófavédelmi szervek érdeklődésére is igényt tarthat. Magyarország a katonai járművek gyártásában jelenleg a Rábával szerepel a világpiacon. A győri cég többek közt az amerikai hadiipar számára gyárt futóműveket. Emellett a Honvédelmi Minisztériummal kötött hosszú távú szerződés alapján szállítójárműveket gyárt, illetve szállít be a Honvédségnek. Komplett harcjárműveket a Varsói Szerződés időszakában gyártottak utoljára Magyarországon. A Rába és az azóta megszűnt Csepel Autógyár által gyártott páncélozott szállító járműveket a magyar katonai és rendvédelmi szervek mellett Csehszlovákia, Lengyelország, az NDK és Irak használta.