Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"65b0af03-90e1-48b1-a640-a3dcc1dda086","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"360","description":"Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes érzés. Balázs Barbara újságíró és takarékos gasztroblogger könyve útmutató ahhoz, hogyan lehet a házikoszttal takarékoskodni, milyen a mértékletes konyha, és hogyan győzhetjük le a kisebbségi komplexusainkat, ha főzésről van szó. <strong>Mit érdemes megtartani a régi idők szokásaiból</strong>, és hogyan spóroljanak, akik speciális diétára szorulnak?","shortLead":"Érezhetően tovább drágultak az élelmiszerek, sokaknak kell még szorosabbra húzni a nadrágszíjat, és ez nem kellemes...","id":"20250103_balazs-barbara-asszonypajtas-takarekos-szereny-egyszeru-konyha-szakacskonyv-interju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/65b0af03-90e1-48b1-a640-a3dcc1dda086.jpg","index":0,"item":"44d98f9c-5173-4489-ad57-a69f0c3141b1","keywords":null,"link":"/360/20250103_balazs-barbara-asszonypajtas-takarekos-szereny-egyszeru-konyha-szakacskonyv-interju","timestamp":"2025. január. 03. 19:45","title":"„Szüleink és nagyszüleink rutinszerűen spóroltak” – de lehet-e egyszerre takarékoskodni és egészségesen étkezni?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","shortLead":"A nemzet rozmárja már ódzkodik a jeges víztől, de még elbúcsúzna Budapesten is a Dunától.","id":"20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c282ab5c-4ebf-4db8-b928-2a31c2fb7ce8.jpg","index":0,"item":"ab4133ab-496b-458c-b57a-9db8c8af2a37","keywords":null,"link":"/elet/20250104_schirilla-gyorgy-uszas-iras-borton","timestamp":"2025. január. 04. 09:18","title":"Schirilla György elárulta: Baracskán ült, mert feltört egy sírt és ellopott egy motort","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A másodfokon eljáró bíróság szerint is letartóztatásban kell lennie F. Jánosnak.","shortLead":"A másodfokon eljáró bíróság szerint is letartóztatásban kell lennie F. Jánosnak.","id":"20250102_fellebbezes-Till-Tamas-gyilkos-letartoztatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4fec273f-c5c2-4cb5-9b51-6df588a56b69.jpg","index":0,"item":"4490fdfd-bbfe-4378-8117-d87f33669317","keywords":null,"link":"/itthon/20250102_fellebbezes-Till-Tamas-gyilkos-letartoztatas","timestamp":"2025. január. 02. 16:09","title":"Hiába fellebbezett Till Tamás gyilkosa, marad a börtönben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","shortLead":"Már egy alföldi autópálya esetében sem meglepő a kilométerenként 8 milliárd forintos költség.","id":"20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08a41cd2-4f1a-4f90-9c05-c6374c8f996f.jpg","index":0,"item":"c34435fa-95e5-4163-90f9-bca74ea3822a","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250102_utepites-hidepites-dragulas-epitoipar-tularazas","timestamp":"2025. január. 02. 09:59","title":"Egekbe szöktek az út- és hídépítések árai","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"723123b1-d8d8-466d-b7c9-9ac73df10db3","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A J35 jellel azonosított kardszárnyú delfin újra életet adott egy borjúnak, ám az csak pár napot élt, valószínűleg koraszülött volt. ","shortLead":"A J35 jellel azonosított kardszárnyú delfin újra életet adott egy borjúnak, ám az csak pár napot élt, valószínűleg...","id":"20250103_Orka-gyaszol-elpusztult-borju","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/723123b1-d8d8-466d-b7c9-9ac73df10db3.jpg","index":0,"item":"95c638da-7885-465b-98c9-693be1d2420b","keywords":null,"link":"/elet/20250103_Orka-gyaszol-elpusztult-borju","timestamp":"2025. január. 03. 13:23","title":"A borját korábban szívszorítóan sirató orka most újabb újszülöttjét gyászolja","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","shortLead":"A 400 lóerőnél erősebb Brabus E6.0 három étvized múltán is komoly tekintélyt parancsol.","id":"20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/70d145bb-08a1-4b86-a596-130f2a30957b.jpg","index":0,"item":"220a999c-e921-4f9d-a563-47ff9166a670","keywords":null,"link":"/cegauto/20250104_6-literes-szivo-v8-cal-hodit-ez-a-32-eves-brabus-mercedes","timestamp":"2025. január. 04. 07:21","title":"6 literes szívó V8-cal hódít ez a 32 éves Brabus Mercedes","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"288952cd-5438-4294-8a9a-39283016b604","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Piros lámpa, zöld lámpa – ha rákeres a Google-ben a Squid Game című sorozatra, elindíthatja a sorozat eddigi két évadának első játékát. Vérengzés ugyan nincs, de nem árt gyorsnak lenni.","shortLead":"Piros lámpa, zöld lámpa – ha rákeres a Google-ben a Squid Game című sorozatra, elindíthatja a sorozat eddigi két...","id":"20250102_google-kereso-squid-game-nyerd-meg-az-eleted-minijatek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/288952cd-5438-4294-8a9a-39283016b604.jpg","index":0,"item":"478b141a-36b8-4bd8-a1cc-9cce0ef890dd","keywords":null,"link":"/tudomany/20250102_google-kereso-squid-game-nyerd-meg-az-eleted-minijatek","timestamp":"2025. január. 02. 17:03","title":"Írja be a Google-be, hogy Squid Game – ön is kipróbálhatja a sorozat vérfagyasztó játékát","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06530e58-2e06-4a97-8383-bb4fa39c9a80","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nézőpont Intézet igazgatója Brüsszelt is megidézte posztjában, ami Magyar Péter szerint „zagyvaság”.","shortLead":"A Nézőpont Intézet igazgatója Brüsszelt is megidézte posztjában, ami Magyar Péter szerint „zagyvaság”.","id":"20250103_mraz-agoston-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06530e58-2e06-4a97-8383-bb4fa39c9a80.jpg","index":0,"item":"52e5c542-3f4a-4c28-a09f-8648561d6a32","keywords":null,"link":"/itthon/20250103_mraz-agoston-magyar-peter-elorehozott-valasztas-ebx","timestamp":"2025. január. 03. 18:53","title":"Mráz Ágoston szerint biztosan nem lesz előrehozott választás, Magyar Péter már reagált is","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Belgiumban sikeresen teszteltek egy újfajta útdíj-fizetési rendszert, mely több szempont szerint differenciálva veti ki a díjakat a sofőrökre. A tesztben résztvevő autósok több mint fele változtatott mindennapi utazási szokásain, ami még a kutatókat is meglepte.
2010-ben több vállalat, kutatóintézet és önkormányzat közösen indított egy programot, melynek célja egy újfajta, innovatív útdíjazási technológia kidolgozása volt mely nemcsak országos, de helyi szinten is alkalmazható.
A koncepció két fontos gondolatra épül. Az egyik, hogy az úthálózatot annak hierarchiája szerint kell optimálisan használni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a járműveket mindig a lehető legmagasabb szintű utakon kell tartani és lehetőség szerint le kell szoktatni a vezetőket az egérutak használatáról. A másik fő cél pedig az, hogy a zsúfoltság és a dugók enyhítése miatt a csúcsidőszaki forgalmi terhelést csökkentsék. Szétválasztás térben és időben.
Mit is jelent ez a gyakorlatban? Az elgondolás tesztelését 2011 szeptemberében kezdték a mintegy 100.000 lakosú belgiumi Leuvenben. A város úthálózatát besorolták három szintre (autópályák, főutak, helyi utak), a napot pedig felosztották a reggeli és az esti a csúcsidőre és az ezeken kívül eső alapidőszakra. Végül utolsóként a járműveket is csoportokba sorolták környezetvédelmi mutatóik szerint. A fentieket táblázatba rendezve minden úttípushoz, időszakhoz és járműkategóriához hozzárendeltek egy úthasználati díjat, ami 6,5 eurócent (18 forint) /km (helyi út, csúcsidőszak, nagy kibocsátású jármű) és 0,39 cent (1 forint) /km (autópálya, nem csúcsidőszak, elektromos jármű) között változott.
A vizsgált autókba egy GPS-es egységet szereltek, ami rögzítette az utazásokat és az adatokat továbbította a központba, ahol azokat kiértékelték és kiszámolták az autós által fizetendő díjakat. A kísérletben résztvevő 34 vezető minden hónapban kapott egy jelképes számlát arról, hogy a mekkora úthasználati díjat kellene fizetnie.
A tesztidőszak során a résztvevők összesen 100 000 kilométert tettek meg több mint 10 000 utazás keretében. Az eredmények még a kutatókat is meglepték. A sofőrök több mint felénél kimutathatóan változtak a vezetési szokások, 5 százalékkal kevesebbet használták az alsóbbrendű menekülőutakat és az utazások napon belüli ideje is kiegyenlítettebb lett. Mindezt úgy, hogy az érkező számlákat a sofőröknek a valóságban nem kellett befizetni.
Az ábra az utazások arányát mutatja az idő függvényében. A kék vonal a vezetők kísérlet előtti utazási szokásait mutatja, a piros pedig azt, hogyan változtak a szokások a kísérlet hatására. A reggeli és a délutáni csúcs mindkét görbén jól kivehető, de látható az is, hogy az utazási idők kiegyenlítettebbé váltak a nap folyamán.
WWF
A tapasztalatok szerint a hagyományos behajtási rendszereket (pl. London) az autósok elutasítják, mert akkor is dugódíjat kell fizetni, ha a belső zónában egyébként kicsi a forgalom. Nem véletlenül fontolgatják a brit fővárosban is a rendszer felülvizsgálatát. Szingapúrban már működik egy, a mostani belga kísérlethez hasonló, de egyszerűbb szisztéma, ahol a forgalom nagyságától függő díjat kell fizetni a belső területekre való behajtásért, de ezen is van még mit finomítani.
A belga program sikere azt mutatja, hogy megfelelően kigondolt úthasználati díjjal igenis befolyásolható az autósok viselkedése és vezetési szokásaik, így a rendszert érdemes lehetne átültetni olyan zsúfolt nagyvárosokba is, mint például Budapest. Persze ehhez az is kellene, hogy a mindenkori döntéshozók az útdíjat vagy dugódíjat ne bevételi forrásnak tekintsék, hanem eszköznek a közlekedés racionalizálására.