Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"e8809beb-a5e6-4b9d-9c74-fb509f13772e","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Sok smink fog fogyni. ","shortLead":"Sok smink fog fogyni. ","id":"20250606_Nick-Jonas-foszerepet-kapott-a-KISS-rol-szolo-jatekfilmben","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e8809beb-a5e6-4b9d-9c74-fb509f13772e.jpg","index":0,"item":"f0821763-faa9-45ad-8319-a3a0e16934a6","keywords":null,"link":"/kultura/20250606_Nick-Jonas-foszerepet-kapott-a-KISS-rol-szolo-jatekfilmben","timestamp":"2025. június. 06. 08:30","title":"Nick Jonas főszerepet kapott a KISS-ről szóló játékfilmben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"75b7151a-d8eb-47a1-ac11-b5af47ffdcbf","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"1959-ben is ők voltak, akik először használták a hárompontos biztonsági övet. ","shortLead":"1959-ben is ők voltak, akik először használták a hárompontos biztonsági övet. ","id":"20250606_biztonsagi-ov-Volvo-mesterseges-intelligencia-szoftverfissites","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/75b7151a-d8eb-47a1-ac11-b5af47ffdcbf.jpg","index":0,"item":"c1968771-afcd-4856-bf9c-c197732532f9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250606_biztonsagi-ov-Volvo-mesterseges-intelligencia-szoftverfissites","timestamp":"2025. június. 06. 09:43","title":"Már a biztonsági öv is mesterséges intelligenciát használ – újra feltalálta saját találmányát a Volvo","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Nemzetközi Űrállomás (ISS) sorsa megpecsételődni látszik. Miközben az amerikai kormány 24 százalékkal csökkentené az ISS-re fordítható összeget, Donald Trump már azzal fenyegetőzik, hogy felmondja a SpaceX-szel kötött szerződéseket.","shortLead":"A Nemzetközi Űrállomás (ISS) sorsa megpecsételődni látszik. Miközben az amerikai kormány 24 százalékkal csökkentené...","id":"20250606_kapu-tibor-urutazas-donald-trump-elon-musk-nemzetkozi-urallomas-iss-spacex","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/8f5cc720-c5a8-4a22-ad04-d540eaf41d2f.jpg","index":0,"item":"2c310d0c-69cb-4b42-a8d0-fb329f033a61","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_kapu-tibor-urutazas-donald-trump-elon-musk-nemzetkozi-urallomas-iss-spacex","timestamp":"2025. június. 06. 09:02","title":"Kapu Tibor űrutazása is veszélybe kerülhet a Trump–Musk-háború miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"dc12d36a-5240-4ca3-a7d5-f6973447c7fa","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Az eset a dél-németországi Passauban, és több embernek sérülést okozott – közölte a rendőrség.","shortLead":"Az eset a dél-németországi Passauban, és több embernek sérülést okozott – közölte a rendőrség.","id":"20250607_Tomegbe-hajtott-egy-autos-Nemetorszagban-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/dc12d36a-5240-4ca3-a7d5-f6973447c7fa.jpg","index":0,"item":"4fafbb3e-1445-41f5-8169-ba90f15992bf","keywords":null,"link":"/vilag/20250607_Tomegbe-hajtott-egy-autos-Nemetorszagban-ebx","timestamp":"2025. június. 07. 19:26","title":"Tömegbe hajtott egy autós Németországban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra lettek figyelmesek.","shortLead":"A Hawaii Egyetem csillagászai az Európai Űrügynökség Gaia missziójának adatait vizsgálták, amikor egy óriási robbanásra...","id":"20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9205b8c9-e443-46a0-88fe-2eb695ccaeb1.jpg","index":0,"item":"f9abf689-75b7-444f-b4f7-0f4cba108225","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_osrobbanas-szupermassziv-fekete-lyuk-csillag-energia","timestamp":"2025. június. 06. 13:03","title":"Akkorát robbant valami az űrben, hogy csak az ősrobbanás volt annál nagyobb","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"bae93c17-6da8-4378-8bb1-b176f20f221a","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A legfőbb ügyész több évtized után távozik az ügyészségtől.","shortLead":"A legfőbb ügyész több évtized után távozik az ügyészségtől.","id":"20250606_Polt-Peter-Nehez-szivvel-adtam-be-a-lemondasomat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/bae93c17-6da8-4378-8bb1-b176f20f221a.jpg","index":0,"item":"7a93df08-731b-46f0-b25a-49e4559cd8cd","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_Polt-Peter-Nehez-szivvel-adtam-be-a-lemondasomat","timestamp":"2025. június. 06. 10:43","title":"Polt Péter: Nehéz szívvel adtam be a lemondásomat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"Az érintettek között egy szlovén és egy német bíró is van.","shortLead":"Az érintettek között egy szlovén és egy német bíró is van.","id":"20250606_usa-icc-szankciok-birok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1c0f8d55-4a62-4c1c-9d42-a858e3d41885.jpg","index":0,"item":"7ece9980-d157-41ed-8a0e-7ede5e3bcc2f","keywords":null,"link":"/vilag/20250606_usa-icc-szankciok-birok","timestamp":"2025. június. 06. 05:16","title":"Az amerikai kormány szankciókkal sújtotta a Nemzetközi Törvényszék négy bíráját az Egyesült Államok és Izrael ellen tett büntetőjogi lépések miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Az egészséges sertések felvásárlását sem korlátozzák tovább.","shortLead":"Az egészséges sertések felvásárlását sem korlátozzák tovább.","id":"20250606_szaj-koromfajas-operativ-torzs-megszuntetes-kormanyhatarozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7e690c32-df46-4e1f-9e7a-25e9f27f0ccf.jpg","index":0,"item":"10837c35-210f-4a33-a39e-e238d6ed183f","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_szaj-koromfajas-operativ-torzs-megszuntetes-kormanyhatarozat","timestamp":"2025. június. 06. 08:48","title":"Megszűnik a száj- és körömfájásjárvány miatt létrehozott Operatív Törzs","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Belgiumban sikeresen teszteltek egy újfajta útdíj-fizetési rendszert, mely több szempont szerint differenciálva veti ki a díjakat a sofőrökre. A tesztben résztvevő autósok több mint fele változtatott mindennapi utazási szokásain, ami még a kutatókat is meglepte.
2010-ben több vállalat, kutatóintézet és önkormányzat közösen indított egy programot, melynek célja egy újfajta, innovatív útdíjazási technológia kidolgozása volt mely nemcsak országos, de helyi szinten is alkalmazható.
A koncepció két fontos gondolatra épül. Az egyik, hogy az úthálózatot annak hierarchiája szerint kell optimálisan használni. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a járműveket mindig a lehető legmagasabb szintű utakon kell tartani és lehetőség szerint le kell szoktatni a vezetőket az egérutak használatáról. A másik fő cél pedig az, hogy a zsúfoltság és a dugók enyhítése miatt a csúcsidőszaki forgalmi terhelést csökkentsék. Szétválasztás térben és időben.
Mit is jelent ez a gyakorlatban? Az elgondolás tesztelését 2011 szeptemberében kezdték a mintegy 100.000 lakosú belgiumi Leuvenben. A város úthálózatát besorolták három szintre (autópályák, főutak, helyi utak), a napot pedig felosztották a reggeli és az esti a csúcsidőre és az ezeken kívül eső alapidőszakra. Végül utolsóként a járműveket is csoportokba sorolták környezetvédelmi mutatóik szerint. A fentieket táblázatba rendezve minden úttípushoz, időszakhoz és járműkategóriához hozzárendeltek egy úthasználati díjat, ami 6,5 eurócent (18 forint) /km (helyi út, csúcsidőszak, nagy kibocsátású jármű) és 0,39 cent (1 forint) /km (autópálya, nem csúcsidőszak, elektromos jármű) között változott.
A vizsgált autókba egy GPS-es egységet szereltek, ami rögzítette az utazásokat és az adatokat továbbította a központba, ahol azokat kiértékelték és kiszámolták az autós által fizetendő díjakat. A kísérletben résztvevő 34 vezető minden hónapban kapott egy jelképes számlát arról, hogy a mekkora úthasználati díjat kellene fizetnie.
A tesztidőszak során a résztvevők összesen 100 000 kilométert tettek meg több mint 10 000 utazás keretében. Az eredmények még a kutatókat is meglepték. A sofőrök több mint felénél kimutathatóan változtak a vezetési szokások, 5 százalékkal kevesebbet használták az alsóbbrendű menekülőutakat és az utazások napon belüli ideje is kiegyenlítettebb lett. Mindezt úgy, hogy az érkező számlákat a sofőröknek a valóságban nem kellett befizetni.
Az ábra az utazások arányát mutatja az idő függvényében. A kék vonal a vezetők kísérlet előtti utazási szokásait mutatja, a piros pedig azt, hogyan változtak a szokások a kísérlet hatására. A reggeli és a délutáni csúcs mindkét görbén jól kivehető, de látható az is, hogy az utazási idők kiegyenlítettebbé váltak a nap folyamán.
WWF
A tapasztalatok szerint a hagyományos behajtási rendszereket (pl. London) az autósok elutasítják, mert akkor is dugódíjat kell fizetni, ha a belső zónában egyébként kicsi a forgalom. Nem véletlenül fontolgatják a brit fővárosban is a rendszer felülvizsgálatát. Szingapúrban már működik egy, a mostani belga kísérlethez hasonló, de egyszerűbb szisztéma, ahol a forgalom nagyságától függő díjat kell fizetni a belső területekre való behajtásért, de ezen is van még mit finomítani.
A belga program sikere azt mutatja, hogy megfelelően kigondolt úthasználati díjjal igenis befolyásolható az autósok viselkedése és vezetési szokásaik, így a rendszert érdemes lehetne átültetni olyan zsúfolt nagyvárosokba is, mint például Budapest. Persze ehhez az is kellene, hogy a mindenkori döntéshozók az útdíjat vagy dugódíjat ne bevételi forrásnak tekintsék, hanem eszköznek a közlekedés racionalizálására.