Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár még eltart egy ideig, hogy az emberszerű robotok általánossá válnak, úgy tűnik, a nagy technológiai vállalatok igencsak komolyan veszik ezek fejlesztését. A kérdés tehát nem az, hogy tényleg lesznek-e ilyenek, hanem az, hogy mikor jelennek meg.","shortLead":"Bár még eltart egy ideig, hogy az emberszerű robotok általánossá válnak, úgy tűnik, a nagy technológiai vállalatok...","id":"20250221_nagy-technologiai-vallalatok-erofeszitesei-humanoid-robotok-meta-apple-robotika","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2da09c2d-9f88-4830-984c-755d152667a3.jpg","index":0,"item":"2bb82ec7-8111-4f4f-956d-cf60751a1675","keywords":null,"link":"/tudomany/20250221_nagy-technologiai-vallalatok-erofeszitesei-humanoid-robotok-meta-apple-robotika","timestamp":"2025. február. 21. 16:03","title":"Az MI után máris itt a következő hullám? Valami nagyon emberi, valami nagyon gépi","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők képviselték.","shortLead":"Az egykori alelnök nem most dolgozik együtt először a CAA ügynökséggel, a szenátori kampánya alatt szintén ők...","id":"20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/92635cae-9a3b-4fa6-9b86-f03774f4c3f2.jpg","index":0,"item":"39233659-c14f-423e-88b8-25420791163b","keywords":null,"link":"/elet/20250221_Kamala-Harris-Joe-Biden-CAA-egyuttmukodes-kepviselet","timestamp":"2025. február. 21. 13:17","title":"Kamala Harris követi Joe Bident a művészeti ügynökséghez","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0d58c630-08a6-409b-b9b0-1b3c851bd383","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Vannak, akik akkor is nagyot nyernek a szerencsejátékon, ha nem húzzák ki a számaikat.","shortLead":"Vannak, akik akkor is nagyot nyernek a szerencsejátékon, ha nem húzzák ki a számaikat.","id":"20250222_Havasi-Balazs-Pataky-Attila-Bekemenet-Szerencsejatek-Zrt-tamogatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0d58c630-08a6-409b-b9b0-1b3c851bd383.jpg","index":0,"item":"adbdbebe-a835-4b85-bed5-1aa37bbf12aa","keywords":null,"link":"/kkv/20250222_Havasi-Balazs-Pataky-Attila-Bekemenet-Szerencsejatek-Zrt-tamogatas","timestamp":"2025. február. 22. 09:28","title":"Havasi Balázs, Pataky Attila és a Békemenet szervezője is kapott a Szerencsejáték Zrt. támogatásaiból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02e0bbfc-896c-4465-82d3-0c180de2966f","c_author":"hvg.hu","category":"kultura","description":"Az eredeti sorozat debütálásának 20. évfordulóján kapta meg az újabb történetszál a zöld utat a Nickelodeontól.","shortLead":"Az eredeti sorozat debütálásának 20. évfordulóján kapta meg az újabb történetszál a zöld utat a Nickelodeontól.","id":"20250221_avatar-aang-korra-nickelodeon-sorozat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02e0bbfc-896c-4465-82d3-0c180de2966f.jpg","index":0,"item":"072b090a-3bd3-47c2-a932-e3c3cd1a3eb5","keywords":null,"link":"/kultura/20250221_avatar-aang-korra-nickelodeon-sorozat","timestamp":"2025. február. 21. 17:20","title":"Csaknem 10 év után újabb sorozattal bővül az Avatar-rajzfilmuniverzum","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Új szintre emeli az amerikai kormányzat Ukrajna fenyegetését.","shortLead":"Új szintre emeli az amerikai kormányzat Ukrajna fenyegetését.","id":"20250222_usa-ukrajna-starlink","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/994d6764-f7d1-4286-81f2-1b216c664676.jpg","index":0,"item":"217e5554-a49d-4802-989c-e5bf0462d8e5","keywords":null,"link":"/vilag/20250222_usa-ukrajna-starlink","timestamp":"2025. február. 22. 15:23","title":"Azzal zsarolja az USA Ukrajnát, hogy lekapcsolja a Starlinkről, ha nem adja át az ásványkincseit","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d65ab888-4952-4515-818c-bbe41bf3a494","c_author":"Remifemin Plus","category":"brandchannel","description":"Kezdetben azt hisszük, örökké fiatalok maradunk, mi biztosan nem fogunk öregedni, egy ráncunk sem lesz. A változókor beköszöntével azonban be kell látnunk, hogy ez igenis bekövetkezik – már ha szerencsések vagyunk. A változást sosem könnyű feldolgozni, ez pedig egy igazán komplex, testet-lelket igénybe vevő transzformáció, amelyet úgy hívnak: menopauza. Ebben jelentenek nagy segítséget a női közösségek, amelyek fókuszában a változókor áll.","shortLead":"Kezdetben azt hisszük, örökké fiatalok maradunk, mi biztosan nem fogunk öregedni, egy ráncunk sem lesz. A változókor...","id":"20250203_Menopauza-tarsasagi-elet-segitseg-remifemin","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d65ab888-4952-4515-818c-bbe41bf3a494.jpg","index":0,"item":"d5125388-7845-4f97-b767-349b18511cd0","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250203_Menopauza-tarsasagi-elet-segitseg-remifemin","timestamp":"2025. február. 23. 11:30","title":"Nem maradunk örökké fiatalok, és ezt valahogy fel kell dolgoznunk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Remifemin Plus","c_partnerlogo":"01fbafc5-53c4-42c6-a681-eea34113376e","c_partnertag":""},{"available":true,"c_guid":"d87e4b29-13dc-4f82-b882-d2dd5fa033f0","c_author":"Gyenis Ágnes","category":"360","description":"Többnyire jól kerestek a Schadl György–Völner Pál-féle korrupciós perben vádlott végrehajtók a büntetőeljárás alatt is. A biznisz folytatódik, a nemkívánatos irodákat továbbra is le lehet rabolni.","shortLead":"Többnyire jól kerestek a Schadl György–Völner Pál-féle korrupciós perben vádlott végrehajtók a büntetőeljárás alatt is...","id":"20250222_hvg-schadl-vegrehajtok-osztalek-helyettesek-munka-nelkuli-ellatmany","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d87e4b29-13dc-4f82-b882-d2dd5fa033f0.jpg","index":0,"item":"82cf3a4f-1249-4b74-9819-c19fac0bbe51","keywords":null,"link":"/360/20250222_hvg-schadl-vegrehajtok-osztalek-helyettesek-munka-nelkuli-ellatmany","timestamp":"2025. február. 22. 07:00","title":"A kikezdhetetlenek: a büntetőeljárás alatt is tíz- és százmilliókat kerestek a Schadl-ügyben érintett végrehajtók","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"b942832c-5b8d-445b-bfbc-39cfedce79b4","c_author":"Pálúr Krisztina","category":"elet","description":"Egyesek szerint eladta a lelkét, amikor elvállalta, hogy ő lesz a bulvártelevíziózás királya, de Jerry Springer megtalálta magát a szerepben. A nevét viselő show már hét éve nincs ugyan műsoron, és ma már az elképesztő sikere is homályba veszett, de még mindig érdemes boncolgatni, hogy csak tünet volt-e, vagy minden bajnak az okozója. ","shortLead":"Egyesek szerint eladta a lelkét, amikor elvállalta, hogy ő lesz a bulvártelevíziózás királya, de Jerry Springer...","id":"20250221_jerry-springer-trash-tv-netflix-dokumentumfilm-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/b942832c-5b8d-445b-bfbc-39cfedce79b4.jpg","index":0,"item":"7dd36c4c-bcc5-4229-b18f-7fd46555f55f","keywords":null,"link":"/elet/20250221_jerry-springer-trash-tv-netflix-dokumentumfilm-ebx","timestamp":"2025. február. 21. 19:36","title":"A világ legrosszabb tévés műsorvezetőjét a tettlegességig fajuló balhék tették naggyá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tehervillamosok is megjelenhetnek egyre több városban
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A tehervillamosok jelenthetik az áruszállítás jövőjét a zsúfolt európai belvárosokban. A villamosközlekedéssel egyidős módszert egyre több helyen fedezik fel újra. E megoldással a nemcsak a forgalom és a zsúfoltság és csökkenhet a városokban, hanem a károsanyag-kibocsátás is, ami így egyaránt jó a városlakóknak és a környezetnek.
A XX. század elején még egyáltalán nem voltak ritkák a vonatok a belvárosok utcáiban. Ebben az időben a lakó- és iparterületek (illetve a kikötők) még nem különültek el annyira, mint napjainkban, így sok gyár volt a városok belső területein. Ezeket többnyire különböző tehervonatok szolgáltak ki, amik nem egyszer a város villamoshálózatát is igénybe véve közelítették meg célpontjukat. Ez a fajta szállítási mód ma már ritkább, de a második világháború utáni években még egyáltalán nem volt szokatlan, sőt, a BKV hivatalosan egészen 1997-ig foglalkozott villamosvonalain áruszállítással.
Ugyancsak világszerte megszokott volt és többnyire ma is az, hogy a villamoshálózatok építésekor szükséges anyagokat, sínszálakat, váltókat a meglévő hálózaton szállítják. Budapest tömegközlekedését is 40 „Muki” szolgálta egykor, mára viszont csak néhány darab maradt mutatóba.
Idővel a közúti közlekedés az olcsó gázolaj és a kényelem a városi áruszállítást a közutakra terelték, és mai napig ez a mód a meghatározó. Reggelente Európa minden nagyvárosának minden boltja és üzeme előtt áll egy teherautó, amiből éppen ki- vagy bepakolnak valamit. Ezt a helyzetet elégelte meg néhány nagyváros és indított egy újfajta mozgalmat a városi teherszállítás forradalmasítására.
A drezdai tehervillamos.
Wikipédia
Az első fecske Drezda volt, ahol a 90-es évek végén a Volkswagen azzal az ötlettel állt elő, hogy épít egy szó szerint és átvitt értelemben is „transzparens” gyárat. Átvitt abban az értelemben, hogy a gyártási folyamat átláthatóságát kívánták bizonyítani és szó szerint, ugyanis a teljesen üvegezett épületben az autók összeszerelését bárki megtekintheti.
A gyárat a város központjához közel kellett megépíteni, hiszen az alapvető cél a nagyközönség elérése volt, az üzemet ellátó alkatrészközpontot viszont csak a városon kívül, Drezda logisztikai központjában lehetett elhelyezni. Ezzel azonban felmerült a kérdés, hogy a két egység között hogyan lehetne úgy megoldani a szállítást, hogy a 800 éves múltra visszatekintő várost ne terhelje túl a kamionforgalom, elkerüljék a felesleges légszennyezést, de működőképes maradjon a termelési rendszer.
A Volkswagen és a helyi közlekedési szolgáltató közösen kidolgozott egy innovatív logisztikai rendszert, mely a villamosra épít. Ez nem volt új ötlet Drezdában sem, a 130 éves múltra visszatekintő hálózatot korábban is használták már például a helyi sörfőzde kiszolgálására. A városban jól kiépített a villamoshálózat, az ellátóközpont és a gyár között pedig csupán 4,5 km a távolság, így a tehervillamosok üzembe helyezése alapvetően egyszerű volt. Csupán a már meglévő rendszerhez kellett kiépíteni a rövid csatlakozási pontokat és legyártani a két teherszerelvényt.
A rendszer 2001 óta üzemel, a CarGo Tram nevet kapta, a villamos maximális kapacitása pedig 214 m3 vagy 60 tonna. A járművek 40 percenként közlekednek és egy utat 25 perc alatt tesznek meg. A tehervillamos forgalomba állítása nem zavarta meg a közösségi közlekedést, a menetrendeket teljes mértékben összehangolták. A drezdai CarGo Tram – ami a nagykörúti Combinót megelőzve a világ leghosszabb menetrendszerű villamosa – minden körben 3-4 kamionnyi árut tud elszállítani, jelentős légszennyezéstől és zajtól kímélve meg így a várost.
A pozitív drezdai tapasztalatok alapján álmodta meg a holland főváros is saját programját. A meglehetősen szűkös Amszterdamban a városi áruszállítás szerves részeként képzelik el a villamosokat, ennek érdekében több kisebb logisztikai központ kialakításába fogtak, amivel kiszolgálható lenne a belvárosi teherforgalom.
Természetesen nem véletlenül zajlik a városi áruszállítás ma még túlnyomórészt közúton. Ez a legkényelmesebb és főként erre van kiépítve az infrastruktúra. Napjaink problémái, a városok zsúfoltsága, az üzemanyagok árának emelkedése és közlekedéssel járó környezeti problémák azonban újszerű megközelítést igényelnek. Drezda példája megmutatta, hogy egy jól kiépített villamoshálózat a tömegközlekedésen kívül, az áruszállítást is képes kiszolgálni, az Amszterdami tapasztalatok pedig választ adhatnak arra, hogy működőképes-e egy ilyen rendszer, ha nem csak két végpont között kell szállítani. Néhány év múlva talán már Európa-szerte megszokott lesz, hogy a belvárosi áruházakba tehervillamosokon érkeznek az áruk.
A cikk szerzői: WWF Magyarország - Ahsbahs Krisztina és Benkő Dániel
Szó esett Orbán, Trump és a magyarokat sanyargató nagyvállalatok disznóságairól, ám Magyar Péterékről még annyit sem beszélt, mint szombaton a miniszterelnök.