Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"03c4279e-a4ab-427f-9e5c-e81890e54b3e","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Papp László szerint épp eleget sepregetnek a saját házuk táján, a kormánynak újra kell gondolnia a szolidaritási hozzájárulást.","shortLead":"Papp László szerint épp eleget sepregetnek a saját házuk táján, a kormánynak újra kell gondolnia a szolidaritási...","id":"20250606_papp-laszlo-debrecen-fideszes-polgarmester-kormanyszovivo-picsogas-serto","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/03c4279e-a4ab-427f-9e5c-e81890e54b3e.jpg","index":0,"item":"e602ecaa-f68a-41fe-a739-708b1d0fe43c","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_papp-laszlo-debrecen-fideszes-polgarmester-kormanyszovivo-picsogas-serto","timestamp":"2025. június. 06. 18:19","title":"Debrecen fideszes polgármestere szerint sértő a kormányszóvivő picsogós megjegyzése","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"ccb22bfb-d22d-4194-beff-a66e1319cf37","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Fülöp Zsolt arra reagált, hogy a kormányszóvivő szerint sírnak és picsognak az önkormányzatok a szolidaritási adó miatt.","shortLead":"Fülöp Zsolt arra reagált, hogy a kormányszóvivő szerint sírnak és picsognak az önkormányzatok a szolidaritási adó miatt.","id":"20250606_szentendre-polgarmester-szolidaritasi-ado-picsogas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/ccb22bfb-d22d-4194-beff-a66e1319cf37.jpg","index":0,"item":"1fd16ad6-1e99-40f1-b9c8-dc1d0b044e52","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_szentendre-polgarmester-szolidaritasi-ado-picsogas","timestamp":"2025. június. 06. 18:52","title":"Szentendrei polgármester: Nem az önkormányzatok gazdálkodása, hanem Magyarország kormánya a probléma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"268e7be3-525c-4110-9042-41fad3c30186","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Akár a Földre veszélyes, de eddig nem azonosított objektumokat is felfedezhet a hamarosan szolgálatba álló Rubin Obszervatórium. Most egy kutatócsoport számszerűsítette, mekkora jelentősége lehet a minden korábbinál jobb teleszkópnak.","shortLead":"Akár a Földre veszélyes, de eddig nem azonosított objektumokat is felfedezhet a hamarosan szolgálatba álló Rubin...","id":"20250606_rubin-obszervatorium-teleszkop-bekapcsolas-egbolt-megfigyelese-objektumok-felfedezese-csillagaszat","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/268e7be3-525c-4110-9042-41fad3c30186.jpg","index":0,"item":"337c8acf-d959-4641-a410-9a72edd74fec","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_rubin-obszervatorium-teleszkop-bekapcsolas-egbolt-megfigyelese-objektumok-felfedezese-csillagaszat","timestamp":"2025. június. 06. 19:03","title":"Bekapcsolják a teleszkópot, amely 3,2 milliárd megapixellel pásztázza a Naprendszert – és több millió rejtett objektumot fedezhet fel","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a","c_author":"hvg.hu","category":"cegauto","description":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","shortLead":"Elindult a szezon, a hosszúhétvégére rengetegen útnak indultak, ez érződik a forgalmon is. ","id":"20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/0de39d2d-3f41-43fe-9974-ab60bfe9cc1a.jpg","index":0,"item":"986672ce-3100-4f85-879d-4a69699ccc62","keywords":null,"link":"/cegauto/20250607_Tobb-kilometeres-torlodas-az-autopalyakon","timestamp":"2025. június. 07. 09:48","title":"Indul a szezon, több kilométeres torlódás az autópályákon","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de a tengeri élővilágot is könnyebb lehet megfigyelni vele.","shortLead":"A Tartui Egyetem mérnökeinek megoldása segítheti a városokat a jövőben, hogy racionalizálják a tömegközlekedést, de...","id":"20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/08233205-fe3c-4cb6-b2d5-329368c88337.jpg","index":0,"item":"69e55137-f30f-4f81-a473-75003bd5e75b","keywords":null,"link":"/tudomany/20250606_hasznalt-okostelefon-ujrahasznositas-mobil-adatkozpont","timestamp":"2025. június. 06. 18:03","title":"3200 forintból épült új adatközpont, csak négy használt telefon kellett hozzá","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"19727309-47bc-44fb-bdf4-8f08d16c4c38","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Nyugta vagy számla sem kell, elég, ha a terméket viszik vissza valamelyik áruházba, és a teljes vételárat megkapják a vásárlók. ","shortLead":"Nyugta vagy számla sem kell, elég, ha a terméket viszik vissza valamelyik áruházba, és a teljes vételárat megkapják...","id":"20250606_ikea-termekvisszahivas-spatula","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/19727309-47bc-44fb-bdf4-8f08d16c4c38.jpg","index":0,"item":"82709043-0334-4d8c-8c75-931382f79711","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250606_ikea-termekvisszahivas-spatula","timestamp":"2025. június. 06. 11:08","title":"Konyhai spatulát hív vissza az IKEA","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","shortLead":"A Tisza Párt elnöke szerint azért vannak fennakadások, mert Lázár János leállította a vasúti fejlesztéseket.","id":"20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/96c781cb-3795-4c65-ab9d-7b0738d96beb.jpg","index":0,"item":"6b151e86-5be0-4b1e-893e-dbce6a2beb31","keywords":null,"link":"/itthon/20250606_magyar-peter-lazar-janos-mav-ukran-kemek-lemondas","timestamp":"2025. június. 06. 18:38","title":"Magyar Péter kommentálta a MÁV összeomlását: Lemondani meg én fogok?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d9166a77-a7fc-4daa-8277-4d2a22cedc51","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A köztársasági elnök államfői magánlátogatáson van Erdélyben. ","shortLead":"A köztársasági elnök államfői magánlátogatáson van Erdélyben. ","id":"20250607_Zarandokok-kozott-tunt-fel-Sulyok-Tamas-Csiksomlyon","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d9166a77-a7fc-4daa-8277-4d2a22cedc51.jpg","index":0,"item":"6dddf1f5-9381-42a2-bc35-c729c951f1dc","keywords":null,"link":"/itthon/20250607_Zarandokok-kozott-tunt-fel-Sulyok-Tamas-Csiksomlyon","timestamp":"2025. június. 07. 19:15","title":"Zarándokok között tűnt fel Sulyok Tamás Csíksomlyón","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Tehervillamosok is megjelenhetnek egyre több városban
szerző:
hvg.hu
Tetszett a cikk?
A tehervillamosok jelenthetik az áruszállítás jövőjét a zsúfolt európai belvárosokban. A villamosközlekedéssel egyidős módszert egyre több helyen fedezik fel újra. E megoldással a nemcsak a forgalom és a zsúfoltság és csökkenhet a városokban, hanem a károsanyag-kibocsátás is, ami így egyaránt jó a városlakóknak és a környezetnek.
A XX. század elején még egyáltalán nem voltak ritkák a vonatok a belvárosok utcáiban. Ebben az időben a lakó- és iparterületek (illetve a kikötők) még nem különültek el annyira, mint napjainkban, így sok gyár volt a városok belső területein. Ezeket többnyire különböző tehervonatok szolgáltak ki, amik nem egyszer a város villamoshálózatát is igénybe véve közelítették meg célpontjukat. Ez a fajta szállítási mód ma már ritkább, de a második világháború utáni években még egyáltalán nem volt szokatlan, sőt, a BKV hivatalosan egészen 1997-ig foglalkozott villamosvonalain áruszállítással.
Ugyancsak világszerte megszokott volt és többnyire ma is az, hogy a villamoshálózatok építésekor szükséges anyagokat, sínszálakat, váltókat a meglévő hálózaton szállítják. Budapest tömegközlekedését is 40 „Muki” szolgálta egykor, mára viszont csak néhány darab maradt mutatóba.
Idővel a közúti közlekedés az olcsó gázolaj és a kényelem a városi áruszállítást a közutakra terelték, és mai napig ez a mód a meghatározó. Reggelente Európa minden nagyvárosának minden boltja és üzeme előtt áll egy teherautó, amiből éppen ki- vagy bepakolnak valamit. Ezt a helyzetet elégelte meg néhány nagyváros és indított egy újfajta mozgalmat a városi teherszállítás forradalmasítására.
A drezdai tehervillamos.
Wikipédia
Az első fecske Drezda volt, ahol a 90-es évek végén a Volkswagen azzal az ötlettel állt elő, hogy épít egy szó szerint és átvitt értelemben is „transzparens” gyárat. Átvitt abban az értelemben, hogy a gyártási folyamat átláthatóságát kívánták bizonyítani és szó szerint, ugyanis a teljesen üvegezett épületben az autók összeszerelését bárki megtekintheti.
A gyárat a város központjához közel kellett megépíteni, hiszen az alapvető cél a nagyközönség elérése volt, az üzemet ellátó alkatrészközpontot viszont csak a városon kívül, Drezda logisztikai központjában lehetett elhelyezni. Ezzel azonban felmerült a kérdés, hogy a két egység között hogyan lehetne úgy megoldani a szállítást, hogy a 800 éves múltra visszatekintő várost ne terhelje túl a kamionforgalom, elkerüljék a felesleges légszennyezést, de működőképes maradjon a termelési rendszer.
A Volkswagen és a helyi közlekedési szolgáltató közösen kidolgozott egy innovatív logisztikai rendszert, mely a villamosra épít. Ez nem volt új ötlet Drezdában sem, a 130 éves múltra visszatekintő hálózatot korábban is használták már például a helyi sörfőzde kiszolgálására. A városban jól kiépített a villamoshálózat, az ellátóközpont és a gyár között pedig csupán 4,5 km a távolság, így a tehervillamosok üzembe helyezése alapvetően egyszerű volt. Csupán a már meglévő rendszerhez kellett kiépíteni a rövid csatlakozási pontokat és legyártani a két teherszerelvényt.
A rendszer 2001 óta üzemel, a CarGo Tram nevet kapta, a villamos maximális kapacitása pedig 214 m3 vagy 60 tonna. A járművek 40 percenként közlekednek és egy utat 25 perc alatt tesznek meg. A tehervillamos forgalomba állítása nem zavarta meg a közösségi közlekedést, a menetrendeket teljes mértékben összehangolták. A drezdai CarGo Tram – ami a nagykörúti Combinót megelőzve a világ leghosszabb menetrendszerű villamosa – minden körben 3-4 kamionnyi árut tud elszállítani, jelentős légszennyezéstől és zajtól kímélve meg így a várost.
A pozitív drezdai tapasztalatok alapján álmodta meg a holland főváros is saját programját. A meglehetősen szűkös Amszterdamban a városi áruszállítás szerves részeként képzelik el a villamosokat, ennek érdekében több kisebb logisztikai központ kialakításába fogtak, amivel kiszolgálható lenne a belvárosi teherforgalom.
Természetesen nem véletlenül zajlik a városi áruszállítás ma még túlnyomórészt közúton. Ez a legkényelmesebb és főként erre van kiépítve az infrastruktúra. Napjaink problémái, a városok zsúfoltsága, az üzemanyagok árának emelkedése és közlekedéssel járó környezeti problémák azonban újszerű megközelítést igényelnek. Drezda példája megmutatta, hogy egy jól kiépített villamoshálózat a tömegközlekedésen kívül, az áruszállítást is képes kiszolgálni, az Amszterdami tapasztalatok pedig választ adhatnak arra, hogy működőképes-e egy ilyen rendszer, ha nem csak két végpont között kell szállítani. Néhány év múlva talán már Európa-szerte megszokott lesz, hogy a belvárosi áruházakba tehervillamosokon érkeznek az áruk.
A cikk szerzői: WWF Magyarország - Ahsbahs Krisztina és Benkő Dániel