Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"c174389b-2d74-42d7-91b7-55a5600eaeae","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Sanghajban zajlik a világ legfontosabb autókiállítása.","shortLead":"Sanghajban zajlik a világ legfontosabb autókiállítása.","id":"20250424_Mercedes-vezerigazgatoja-szerint-oriasi-atalakulasban-az-autoipar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/c174389b-2d74-42d7-91b7-55a5600eaeae.jpg","index":0,"item":"f241a470-0367-4148-87da-a4c083e0d3bd","keywords":null,"link":"/cegauto/20250424_Mercedes-vezerigazgatoja-szerint-oriasi-atalakulasban-az-autoipar","timestamp":"2025. április. 24. 08:38","title":"A Mercedes vezére szerint évszázadonként van akkora változás az autóiparban, mint most","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"4cba9759-aaae-4a23-8d77-2fb16416c7e8","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Miért nem beszél senki a proktológiáról? Mire kell figyelni anális szex közben? Hogyan kezelték Napóleon aranyerét? Milyen tünetekkel érdemes felkeresni egy szakorvost? Mi történik egy vizsgálaton? Hogyan lesz valakiből proktológus, miért választja ezt a területet egy orvos? Ezekről a témákról is szó esett a HVG egészségpodcastjának legújabb adásában.","shortLead":"Miért nem beszél senki a proktológiáról? Mire kell figyelni anális szex közben? Hogyan kezelték Napóleon aranyerét...","id":"20250423_Kosz-jol-proktologus-vegbel-egeszseg-orvos-novak-andras-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/4cba9759-aaae-4a23-8d77-2fb16416c7e8.jpg","index":0,"item":"c7ae1cca-22a0-45a1-a713-63bbd546d654","keywords":null,"link":"/elet/20250423_Kosz-jol-proktologus-vegbel-egeszseg-orvos-novak-andras-ebx","timestamp":"2025. április. 23. 15:01","title":"Kösz, jól: Végbéltünetek, amelyekkel orvoshoz kell menni – akkor is, ha tabuként kezeljük","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d144b003-3bfb-4023-8aab-74769b4b5555","c_author":"Hamvay Péter","category":"itthon","description":"A tudósok egy része előrebocsátotta, kivonulással tiltakozik a miniszterelnök poloskákról szóló szavai ellen. Frissítés: Hankó Balázs kulturális és innovációs miniszter részt vesz az eseményen, bár az akadémikusoknak szóló levélben még nem szerepelt a neve. ","shortLead":"A tudósok egy része előrebocsátotta, kivonulással tiltakozik a miniszterelnök poloskákról szóló szavai ellen...","id":"20250424_orban-MTA-unnepi-kozgyules-nem-megy-el-akademikusok-kivonulas-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d144b003-3bfb-4023-8aab-74769b4b5555.jpg","index":0,"item":"83bc6d53-827e-4e83-8ef8-40dee2d51c81","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_orban-MTA-unnepi-kozgyules-nem-megy-el-akademikusok-kivonulas-ebx","timestamp":"2025. április. 24. 11:28","title":"Orbán nem lesz ott az MTA ünnepi közgyűlésén, ahol az akadémikusok egy része kivonulással tiltakozott volna, ha ő eljön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"126b2c57-907b-435e-90c0-f26e9ff42a6f","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Fontos dolgokról dönt csütörtök délután az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottsága.","shortLead":"Fontos dolgokról dönt csütörtök délután az Országgyűlés Törvényalkotási Bizottsága.","id":"20250424_Megsem-kell-felnyomni-a-dilert-johet-a-lex-Milak","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/126b2c57-907b-435e-90c0-f26e9ff42a6f.jpg","index":0,"item":"385b6b81-9fa7-4417-948d-b10dd8a7df98","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_Megsem-kell-felnyomni-a-dilert-johet-a-lex-Milak","timestamp":"2025. április. 24. 07:35","title":"Jöhet a lex Milák","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6b8ed06c-a40e-4eb1-84e9-558844860745","c_author":"HVG","category":"gazdasag","description":"A Nébih szerint a vírus “gyakorlatilag már folyamatosan jelen van hazánkban”.","shortLead":"A Nébih szerint a vírus “gyakorlatilag már folyamatosan jelen van hazánkban”.","id":"20250424_40-ezer-pulykat-olnek-le-Szarvason-a-madarinfluenza-miatt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6b8ed06c-a40e-4eb1-84e9-558844860745.jpg","index":0,"item":"c1eea6c1-2178-4bdc-8300-7844c8838357","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250424_40-ezer-pulykat-olnek-le-Szarvason-a-madarinfluenza-miatt","timestamp":"2025. április. 24. 21:22","title":"40 ezer pulykát ölnek le Szarvason a madárinfluenza miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"40c7a3d0-2f27-403c-8781-6bd2e99fd18c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Gyakorlatilag lehetetlen lesz továbbítani a beszélgetések tartalmát a WhatsApp által most bevezetett funkciónak köszönhetően.","shortLead":"Gyakorlatilag lehetetlen lesz továbbítani a beszélgetések tartalmát a WhatsApp által most bevezetett funkciónak...","id":"20250424_meta-whatsapp-adatvedelem-uj-biztonsagi-funkcio","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/40c7a3d0-2f27-403c-8781-6bd2e99fd18c.jpg","index":0,"item":"27b0a3be-0e78-4a87-b3fd-48f8880135a9","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_meta-whatsapp-adatvedelem-uj-biztonsagi-funkcio","timestamp":"2025. április. 24. 16:03","title":"Fontos biztonsági funkció jön a WhatsAppba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3848d5b5-0b3d-41f7-b3c2-68db4001b461","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Robert Harris sajnálja, hogy az utolsó politikus, akit Ferenc pápa fogadott, J. D. Vance amerikai alelnök volt.","shortLead":"Robert Harris sajnálja, hogy az utolsó politikus, akit Ferenc pápa fogadott, J. D. Vance amerikai alelnök volt.","id":"20250423_A-Vatikan-segitett-Ferenc-papa-halala-megszolalt-a-Konklave-szerzoje","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3848d5b5-0b3d-41f7-b3c2-68db4001b461.jpg","index":0,"item":"bc4faba1-00ca-4ec5-94f4-2a543a950de9","keywords":null,"link":"/elet/20250423_A-Vatikan-segitett-Ferenc-papa-halala-megszolalt-a-Konklave-szerzoje","timestamp":"2025. április. 23. 12:01","title":"A Vatikán segített – Ferenc pápa halála után megszólalt a Konklávé szerzője","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3","c_author":"Sedacur forte","category":"brandchannel","description":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy egyharmada folyamatosan szenved a rossz alvás, vagy éppen az álmatlanság kellemetlen tüneteitől. Az alvászavarral kapcsolatban számos tévhit tartja magát a köztudatban, amelyeket csokorba gyűjtöttünk. ","shortLead":"Egy felmérés szerint a magyarok 70 százalékánál jelentkezik valamilyen alvászavar, és az érintetteknek mintegy...","id":"20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/86b5f2d1-0c20-4d61-a678-9fb6f103bdf3.jpg","index":0,"item":"f66effe3-602c-49a5-a844-56f07582123e","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250323_alvaszavar-tevhitek-tunetek-sedacur","timestamp":"2025. április. 23. 13:30","title":"„Iszom egy pohár bort, és beájulok a tévé előtt\" – 10 tévhit az alvászavarról","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"Sedacur forte","c_partnerlogo":"5cf9288a-45dd-4fc7-882f-75fd6dbe4936","c_partnertag":""}]
Norvégiában több elektromos Nissan Leaf-et adnak el, mint Qashqai-t, amely a japán márka igazán nagy dobása volt az elmúlt években. A helyzet azért nem ilyen súlyos, sajnos elég messze vagyunk a tömeges villanyaautózástól. A legismertebb tisztán elektromos autó második generációjának premierjén jártunk.
A héten indult el a Nissan piacvezető elektromos autójának európai gyártása, amelyre a hvg.hu-t is meghívta a márka. Az esemény nem csak azért volt jelentős, mert a brit PM (Prime Minister, David Cameron) is megjelent és végig is simogatta az újdonságot. Sokkal fontosabb, hogy az angol autóipar legnagyobb gyára egy új modellel gazdagodott. A másik, hogy az európai piacra mostantól a kontinensről érkeznek a japán márka elektromos autói sokkal olcsóbban, mint korábban. Ez pedig nagyon kellett a Leaf-nek, hogy végre igazán nagyot dobbantson.
Hogy mennyire fontos a Leaf a Nissanak? Lényegében jelenleg nincs a japán márka modellpalettáján hasonló kategóriájú hagyományos, benzines/dízel modell. A „C-szegmensben” ugyan ott a kategóriateremtő Qashqai, de az egy SUV nem a szokásos tucat utcai autó. És ugyan ott a Nissan Note is, az viszont egy kis egyterű és különben is a "B-kategóriában" a kis autók közt versenyez. A Nissan nagyon sokat tett fel a Leaf-re.
KÉPGALÉRIA:
D.P.
A két éve bemutatott és rögtön az év autójának választott Leaf-ből eddig világszerte 54 ezer darabot adtak el. Semmiképpen nem tekinthető elképesztő adatnak, az árát és a meglévő kompromisszumokat figyelembe véve mégsem rossz. Másfelől a kocsi tényleg forradalmi. Aki egy kicsit is megcsömörlött az autózásban és temeti a világot, hogy rossz irányba halad, annak egy ilyen autó egészen üdvözítő élmény. A kocsit karácsonykor használtuk egy héten át, a teszt itt olvasható.
A Leaf ugyanakkor nem csodaszer. Ha azt vesszük, hogy a zéro-emisszó, vagyis a nulla károsanyag-kibocsátás ellenére Magyarországon olyan egy ilyen autóval járni mintha 3 liter benzint pöfékelnénk el a levegőbe 100 kilométeren nem rossz, de az igazság az, hogy az elektromos autózás akkor teljesíti be a küldetését, ha a hozzá szükséges energiát is megújuló forrásból nyerjük.
Mindenesetre a Leaf-en sok mindent átalakítottak a használhatóság érdekében. A legfontosabb, hogy az eddigi normál feltöltési időt megfelezték, vagyis a háztartásban lévő 10 amperes óráról az eddigi 8 óra helyett 4 óra lett a feltöltési idő. A másik leginkább kifogásolt paraméter a hatótávolság terén is számottevő a növekedés. Sikerült 14 százalékkal megnövelni a hatótávot, amely számokban kifejezve 199 kilométert jelent a jelenlegi első sorozatú Leaf 175 kilométerével szemben.
Thatcher idején indultak a Nissan Bluebirddel
A premiernek helyt adó, Sunderlandben lévő Nissan-gyár a legnagyobb autógyára a szigetországnak évi 500 ezer autós volumenével. Úgy tűnhet Anglia igazi autóipari nagyhatalom, valójában a kibocsátást tekintve, korántsem tartozik a legnagyobbak közé. Persze az angliai bérszínvonal ismeretében egy ilyen gyár munkaerő-költsége ma sem lehet versenyképes akár egy kelet-európai gyár költségével sem, ezért komoly kedvezményekkel száll be az állam, hogy legalább foglalkoztatás legyen a régióban. Ennek a jelentőséget nyomatékosította David Cameron jelenléte is, aki vélhetően óránként tart hasonló lelkesítő beszédeket. Mindenestre az angolok a Leaf személyében egy olyan modellt szerelnek össze, amelynek árazása vélhetően elviseli a magas élőmunka költségeket is.
Ami magát a gyártást illeti meglepő, hogy egy technológiájában teljesen eltérő autót, hogyan tudtak ennyire integrálni a gyár hétköznapi modelljei közé. Jönnek-mennek a szalagokon a szürke, fehér, fekete Qashqai-ok, amikor fel-feltűnik egy Leaf.
Egy kettévágott Leaf, hogy minden jól látszon.
D.P.
Az összeszerelés során, amikor felűnik egy Leaf, a lerakott lítium-ion akksikból emel ki egyet a robot és illeszti a Leaf alvázába, az ugyanis teljes egészében ott lakik. Ezzel a korábbi Leaf-hez képest a csomagtartóban nyertek tisztán pakolható 30 litert, nem éktelenkedik tovább egy lépcső a kocsi csomagterében. További újdonság, hogy a kocsi kapott még egy ECO-programot, egy olyat, amely nem nyírja ki teljesen a menetdinamikát, mint az előző változat hasonló programja. Az ECO „A” programban, ha telitalppal belelépünk a „gázpedáljába” akkor megindul rendesen.
Első sorban ára miatt, még sokáig nem lesz az utcakép része a sarkon töltődő Leaf. Angliában ugyanakkor komolyan nekivágtak a jövő autózásának. Gyorstöltő hálózatra, amely sarkalatos pontja az elektromos autózásnak, elköltenek nagyjából 300 millió fontot. Az állam pedig minden egyes legyártott autóra ad 5000 font szubvenciót így a kocsi ára valahol 25 ezer font környékén mozog. Mindezzel együtt nagyon úgy tűnik, hogy a Leaf a menő családok második, még inkább harmadik autója lesz.
Ami a hazai piacot illeti? Nagyjából 9 milliós árával a Leaf az olyan cégek egyedi autójaként lehet sikeres, amelyek PR-lehetőséget látnak benne. Persze az elektomos autózáson is lehetne lökni egy nagyot: ingyenes parkolással, szabad buszsáv-használattal, valamelyik elektromos szolgáltató beszállásával a töltőhálózat kiépítésbe, illetve olyan önkormányzatokkal, aki nyitottak egy gyorstöltőnek helyet adni. Nem utolsó sorban a Leaf részéről is szükség lenne a még hosszabb hatótávra, hogy legalább a Balatonig lejuthassunk vele 130-al is.