szerző:
Tetszett a cikk?

A fenntarthatóság a legdivatosabb kifejezés manapság a luxusiparban is. Eladható szlogen a szabályozóknak és eladható vele a termék az öntudatos pénzes vevőknek.

Megturnéztatták mifelénk is a tavaly megújult 7-es sorozat új hibrid változatát. Külsőségekben lényegében észrevehetetlen, hogy egy hibriddel van dolgunk, maximum a benzinkútnál megállva kérdezi a kutas csodálkozón a jól látható büszke króm felirat láttán: ez a BMW hibrid?

Kicsit gyanakvó. A magyarok és különösen a benzinkutasok még kevésbé reprezentatív mintájában egy BMW hibridben valami nagyon nem oké dolog. Egy hármas, vagy ötös egyáltalán, de egy hetes se legyen félig elektromos. Terápiás jelleggel ilyenkor hangsúlyozni kell ez a BMW ugyan olyan durva és még drágább is. Említésre kerülnek a teljesítményadatok: 354 lóerő, 450 Nm-es nyomaték és 5,7 másodperces 100-as rajt. És főleg a 30 milliós kiskereskedelmi ár az, ami általában helyrebillenteni a megingott hitet.

A kutya ugyanakkor valahol itt van elásva. Az ilyen hagyományokkal rendelkező márkáknál a hibridek valami ösztönös gyanakvást váltanak ki, hogy ezeknek már semmi sem szent? És valljuk be, az ösztönök nem szoktak becsapni. Összehasonlítva a modellválaszték hasonló kaliberű benzines/dízel tagjaival a 740i-vel vagy a 740d-vel, amelyek szintén 3.0 literes motorokkal operálnak, nem sok különbséget jelent a hibridség. Jó és rossz értelemben sem.

Képgaléria.
D.P.

Az ActiveHybrid 7-ben ugyan az a teljesítményű TwinPower Turbo soros hathengeres benzinmotor van, mint az említett 740i-ben, amely 320 lóerős, csak itt ezt megtoldották egy elektromotorral, amely 54 lóerős. Az ActiveHybrid a 3.0 literes motorcsalád legerősebb tagja lenne 345 lóerős összteljesítménnyel, csakhogy 145 kilóval nehezebb 2045 kilogrammos tömeget kell meglendítenie az erőforrásnak. A 450Nm-es csúcsnyomaték persze már 1300-as percenkénti fordulattól rendelkezésre áll és nem is jelent problémát egy állórajt, de azért mégis számottevően elmarad a dízel 740d elemi 630 Nm-es tólóerejéhez képest.

Hol keressük hát a hibrid igazságát egy ilyen batárban is, ha nem fogyasztási adatnál? Az ActiveHybrid 7 esetében ez 6,8 literről szól papíron, a valóság nyilván 10-11 literes adatot jelent, míg a dízelről kiállított papír 5,7 (!) literről szól. Korábban próbálva ugyanezt a motort egy 535d xDrive-ban messze nem szaladt 10 literig a valós fogyasztás. Akkor nézzük a károsanyag-kibocsátást. A dízellel szemben a különbség szintén nincs meg, a 740d károsanyag-normája 149 g/km, amelyet az ActiveHybrid 158 g/km-es értékkel még csak nem is ver. Persze a benzinest igen, viszonylag rendesen az 184 g/km CO2-t pöfög ki magából.

A létjogosultsághoz ez az adat pedig elég. Egyfelől a konkrét és jövőbeni emissziós kvóták miatt, rengeteget spórolhat éves szinten egy gyártó, ha a modelljeinek átlagos károsanyag-kibocsátási szintje közelíti a kívánatos 130 g/km-es CO2 értéket és nem kell majd 2015-től euró milliókat fizetnie büntetéskent. A másik indok a vásárló, főleg tőlünk sokkal keletebbre és sokkal nyugatabbra. Kínában és az USA-ban a dízel nem megy, egy nagy hibrid autó talán a legmagasabb presztízsű járműfajta, amelyben az ilyen gyártók egyszerűen nem maradhatnak le. A harmadik szempont, hogy a hibridet valamivel jobb felszereltséggel adják alapból - négyzónás automata klíma, vagy a professzionális navi is benne van a szérialistában - így a végösszeg, dízeles,benzines, hibrid viszonylatban máris közelebb jár egymáshoz.

A kocsi kényelme és luxusa nyilvánvalóan hozza a jelenlegi bajor autóépítés maximumát. A márka mára teljesen kiforrott iDrive-rendszerével, a sokszor hozsannázott kormány, ülés, műszerfal perfekcionizmusával, a színes tolatókamera-képpel, a láblengetéssel is nyitható csomagtartóval, teljesíti azt az elvárást, ami kollektív tudatunkban él a BMW 7-esről. A hátsó helyek azon belül is a jobb oldali „executive” ülés, amely akár 45 fokban is dönthető kifogástalan. A csomagtartó viszont megint a hibrid ellen szól, az normál változatok 500 literével szemben itt az akksik miatt, 360 literrel kell beérjük. A hibrid hajtásra egyébként nincs is külön gomb, bár képes csak elektromos üzemmódban hajtani, nagyjából öt kilométeren keresztül ECO módban, finoman adagolva a gázt.

Képgaléria.
D.P.

A vezetési élményben egy ötméteres kocsitól talán nem lehet többet kívánni, mint egy ilyen 7-es BMW-től, ebben a kérdésben sincs kompromisszum a hibridhajtás miatt. Az akkuk többletterhe miatt, vélhetően a súlyelosztás még jobb is, bár túlzás lenne ezt ragozni néhány tempósabb körfogalom kivezetőjén megtapasztalt tapadáspróba után. Nyilvánvaló, hogy amikor az elektromotor dolgozik, inkább arra kell figyelni nehogy valaki elénk lépjen a néma csöndben közlekedő autó miatt, megtaposva a gázpedált a 320 lóerős sorhatos motor ugyan úgy hörög, mint bármelyik hasonló benzines társában. Az alapból Comfort fokozatban dolgozó nyolcfokozatú váltót a BMW a kardánalagútra szerelt módozat kapcsolójával lehet Sport, Sport+ és lefelé a Comfort+, ECO programban használni. A fokozatok érezhetően átrendezik a kocsi karakterét Comfortól, Sport felé kapcsolva szépen gyorsul is a gép azonos gázpedálállással is.

A BMW Active Hybrid alapára 27 739 000 forint, de nem ez modell adja hazánkban sem az eladások gerincét. Ugyan ez, alapból benzinesben a 740i-ben 25,5 millió forinttól vihető, míg a gázolajos testvér a 740d, 25,6 milliót kóstál. A nagy német triumvirátusban a BMW ActiveHybridje mellett az új Mercedes S-osztály S 400 hibridje a legfajsúlyosabb kihívó, de hamarosan érkezik az Audi A8 fazonírozott változata hibridváltozatban is és nem szabad megfeledkezni az ebben a csoportban nagyon népszerű Lexus LS 600H-ról sem, amelyből szintén két számjegyű darab megy el nálunk, pedig az is 31 millió forint.

Tetszett a cikk? Kövessen minket a Facebookon is, és nem fog lemaradni a fontos hírekről!

HVG

HVG-előfizetés digitálisan is!

Rendelje meg a HVG hetilapot papíron vagy digitálisan, és olvasson minket bárhol, bármikor!