Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Arra kíváncsi, hogy az USAID kiket támogatott Szlovákiában, és szívesen találkozna is a milliárdossal.","shortLead":"Arra kíváncsi, hogy az USAID kiket támogatott Szlovákiában, és szívesen találkozna is a milliárdossal.","id":"20250210_robert-fico-elon-musk-szlovakia-usaid","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/01a4fa54-9e87-4a44-99d6-0348fa4d7b86.jpg","index":0,"item":"4662f70b-9572-4187-a87c-8d30886e3d0a","keywords":null,"link":"/vilag/20250210_robert-fico-elon-musk-szlovakia-usaid","timestamp":"2025. február. 10. 17:17","title":"Fico levélben tudakolja Elon Musktól, hogy milyen amerikai pénzek mentek szlovákiai civileknek és újságíróknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"33ca2813-c3fe-4a00-81a6-2a9c4d222a7e","c_author":"MTI","category":"cegauto","description":"Egy kamion átszakította a szalagkorlátot és az ellenkező oldalon állt meg.","shortLead":"Egy kamion átszakította a szalagkorlátot és az ellenkező oldalon állt meg.","id":"20250210_lezaras-m5-autopalya-kiskunfelegyhaza","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/33ca2813-c3fe-4a00-81a6-2a9c4d222a7e.jpg","index":0,"item":"aedad47d-3ae3-4586-876c-2ef0097c5af4","keywords":null,"link":"/cegauto/20250210_lezaras-m5-autopalya-kiskunfelegyhaza","timestamp":"2025. február. 10. 13:47","title":"Lezárták az M5-ös autópályát Kiskunfélegyházánál","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9655f4ef-dab5-475c-b9f3-4ffb255841c5","c_author":"HVG","category":"elet","description":"Bár a meccs sima volt, emlékezetes pillanatokból ezúttal sem volt hiány.","shortLead":"Bár a meccs sima volt, emlékezetes pillanatokból ezúttal sem volt hiány.","id":"20250210_amerikai-foci-nfl-super-bowl-kepgaleria","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9655f4ef-dab5-475c-b9f3-4ffb255841c5.jpg","index":0,"item":"3fd45687-a8b8-45bf-ac7d-914d5e41fa64","keywords":null,"link":"/elet/20250210_amerikai-foci-nfl-super-bowl-kepgaleria","timestamp":"2025. február. 10. 10:47","title":"Hét touchdown a pályán, Donald Trump a lelátón – ilyen volt a Super Bowl a fotósok szemével","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2e4a92ee-d48e-454e-b5c0-e0ab18c607e0","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"Donald Trump nemcsak Amerikát akarja naggyá tenni, hanem a saját életét is meg akarja könnyíteni, és mi sem kézenfekvőbb ehhez, mint egy elnöki mandátum.","shortLead":"Donald Trump nemcsak Amerikát akarja naggyá tenni, hanem a saját életét is meg akarja könnyíteni, és mi sem...","id":"20250211_muanyag-szivoszal-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2e4a92ee-d48e-454e-b5c0-e0ab18c607e0.jpg","index":0,"item":"7f14728e-f385-45db-8eeb-dd460307b5ac","keywords":null,"link":"/elet/20250211_muanyag-szivoszal-donald-trump","timestamp":"2025. február. 11. 13:42","title":"Trump rendeletben hozza vissza a műanyag szívószálakat, mert a papírból készültek szerinte „felrobbannak”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e115743b-4341-49fc-b8c7-b841f97b9b9c","c_author":"Szentirmai Áron","category":"itthon","description":"Lezajlott az első lakossági fórum a Nagykörút megújításáról, ahol helyi lakosok és autós érdekvédelmi szervek előtt prezentálta a BKK a felújítási terveket.","shortLead":"Lezajlott az első lakossági fórum a Nagykörút megújításáról, ahol helyi lakosok és autós érdekvédelmi szervek előtt...","id":"20250211_Niedermuller-Peter-Nagykorut-felujitasa-BKK-Budapest","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e115743b-4341-49fc-b8c7-b841f97b9b9c.jpg","index":0,"item":"9fac3a0a-592f-4c74-9e8f-094db0eb071c","keywords":null,"link":"/itthon/20250211_Niedermuller-Peter-Nagykorut-felujitasa-BKK-Budapest","timestamp":"2025. február. 11. 19:28","title":"Elmondták, milyen új Nagykörutat álmodik a főváros - széles bringasáv jön, de az áruszállítókra is gondolnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2a15f1fd-8941-45c1-bd5f-032d32689214","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A gyakoribb tesztelés mellett a csökkenő óvszerhasználat is szerepet játszhat az emelkedésben.","shortLead":"A gyakoribb tesztelés mellett a csökkenő óvszerhasználat is szerepet játszhat az emelkedésben.","id":"20250210_tripper-szifilisz-rekord-esetszam-novekedes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2a15f1fd-8941-45c1-bd5f-032d32689214.jpg","index":0,"item":"880b47a3-af0e-41b9-9ce4-1eb503486114","keywords":null,"link":"/elet/20250210_tripper-szifilisz-rekord-esetszam-novekedes","timestamp":"2025. február. 10. 14:34","title":"Rekordot döntött a tripper és a szifilisz Európában, többszörösére nőtt a fertőzések száma","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"036106ff-ade6-4fe5-8842-9f50a4a63c25","c_author":"Hamvay Péter","category":"360","description":"Lelombozó volt a hang, az a türelmetlen, sértődött, és támadó stílus, a neki feltett kérdéseket, valójában szinte minden újságírói kérdést visszautasított Magyar Péter a Partizánban. Még ijesztőbb volt a kommentszekciót olvasni. Hamvay Péter cikke.","shortLead":"Lelombozó volt a hang, az a türelmetlen, sértődött, és támadó stílus, a neki feltett kérdéseket, valójában szinte...","id":"20250212_Magyar-Peter-evfordulos-interjuja-velemeny","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/036106ff-ade6-4fe5-8842-9f50a4a63c25.jpg","index":0,"item":"aaad15a8-6f7a-4f06-bf0e-2b05785676d4","keywords":null,"link":"/360/20250212_Magyar-Peter-evfordulos-interjuja-velemeny","timestamp":"2025. február. 12. 07:00","title":"Ha csak az érzelmek fontosak, Magyar Péter jól csinálta. De ha az ész is, akkor nagy ziccert hagyott ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2468cd4d-8432-414d-990f-6d66e931b35f","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag.ingatlan","description":"Tizenhét százalékkal kevesebbet fizetnének a bérlők mint amennyit a bérbeadók szeretnének tőlük kérni. ","shortLead":"Tizenhét százalékkal kevesebbet fizetnének a bérlők mint amennyit a bérbeadók szeretnének tőlük kérni. ","id":"20250211_erasmus-diakok-budapest-alberletpiac","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2468cd4d-8432-414d-990f-6d66e931b35f.jpg","index":0,"item":"d7c87509-d3dc-4022-8489-60ef28760b3e","keywords":null,"link":"/ingatlan/20250211_erasmus-diakok-budapest-alberletpiac","timestamp":"2025. február. 11. 11:13","title":"Kevesebb az Erasmus-diák, ez pedig lefelé húzza a budapesti albérletárakat","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Különleges hely a Hannover közelében található Contidrom, a Continental boszorkánykonyhája. Ez a központja a vállalat által egyre inkább prioritásosnak tekintett autóipari fejlesztéseknek, ugyanakkor a patinás márka itt, egy ultramodern, világszinten is egyedülálló tesztlétesítményben fejleszti az abroncsait is.
Maga a Contidrom 45 éve funkcionál, de a létesítmény egyik legfontosabb elemét, az abroncsok fejlesztésében kulcsfontosságú szerepet játszó AIBA-t - Automated Indoor Braking Analyzer – csak tavaly októberben leplezték le. Noha a német márkánál hangsúlyozzák, hogy az autóipari fejlesztéseket legalább, vagy még inkább annyira fajsúlyosan kezelik, mint a cég nevével összeforrt gumiabroncs-divíziót, a Tech Show elnevezésű idei rendezvényen a nemzetközi sajtónak is bemutatták az új büszkeséget.
M.S.
Mi is az AIBA tulajdonképpen? Egy hatalmas, fedett abroncstesztelő létesítmény, amelyben bármilyen időjárási körülményeket képesek szimulálni, így a vezető nélküli tesztjárművek segítségével vizsgálhatják az abroncsok menet- és féktulajdonságait, a tapasztalatok hasznosításával pedig érdemben javíthatják azokat. Ehhez egy 300 méter hosszú, 30 méter széles beltéri pálya áll rendelkezésre, ahol a vezető nélküli járműveket akár 120 kilométer/órás sebességre is felgyorsíthatják.
Mint arról a helyszínen a hvg.hu is meggyőződhetett: az AIBA-ban szabványos felületű, eltérő minőségű útburkolati elemeket használnak, az éppen aktuális tesztnek megfelelő szelvényeket egy hidraulikus rendszer segítségével szinte pillanatok alatt képesek mozgatni. Száraz és nedves útburkolaton egyaránt bonyolítanak próbákat, de van a létesítménynek olyan részlege is, ahol jégpályás tesztekre is kínálkozik lehetőség.
M.S.
A Continentalnál büszkén hangsúlyozzák, hogy nincs más abroncsgyártó jelenleg a világon, amely hasonlóan modern eszközt alkalmazna termékeinek fejlesztése során. „Itt egyesíthetjük a laboratóriumi, valamint a járművekkel, szabadtéren végzett tesztek előnyeit. Ennek köszönhetően a vizsgálatok ismételhetősége 70 százalékkal javul, így nagyobb hatékonysággal mérhetjük fel a fejlődést” – magyarázta az AIBA jelentőségét David O'Donnell, a Continental személy- és kisteherjármű abroncsokért felelős fejlesztési igazgatója. A szakember szerint a létesítménynek köszönhetően kiiktathatók olyan tényezők, amelyek korábban befolyásolhatták a tesztek eredményeit: ilyen volt például a tesztautókat vezető sofőrök reakcióideje vagy épp a hőmérséklet változása. „Az év 365 napján, 24 órában végezhetünk teszteket” – mondta O’Donnell.
A helyszíni szemle során kiderült: a két és fél futballpálya nagyságú komplexumban kialakított tesztpályán akár öt eltérő minőségű útburkolattal is variálhatnak a Continental mérnökei. A száraz aszfalton végzett fékezési manőverekhez 100 kilométer/órás, míg a nedves útburkolaton történő fékezéshez 80 kilométer/órás sebességre gyorsítják a járművet, a fékezési manőverek adatait pedig a felnikbe és a járműben elhelyezett szenzorok rögzítik a későbbi elemzésekhez. Egy tesztfutás az abroncsok felszerelésével, az indítóhelyre való beállással, a felgyorsítással és az álló fékezéssel együtt mindössze 4 percet vesz igénybe, így – elméletileg – óránként akár 15 tesztfutás is lebonyolítható: ennek köszönhetően az AIBA éves kapacitása akár évi 100 ezer tesztfutás is lehet.
M.S.
M.S.
Azt, hogy mennyire hatékony az AIBA-ban végzett munka, a Contidrom vezetéstechnikai pályáján magunk is kipróbálhattuk. A feláztatott aszfaltcsíkon előbb noname, ázsiai abroncsokon, majd a Continental termékein vezethettük ugyanazokat a Volkswagen Golfokat: mintha nem is ugyanazt a járgányt vezettük volna, a Conti-abroncsokon annyival stabilabb, irányíthatóbb volt a Golf, még kis sebesség mellett is.
Joggal merül fel a kérdés, hogy ha egy gyártó ilyen energiákat fektet a fejlesztésekbe, miért nem képviselteti magát a motorsportok valamelyik vállfajában? Mint megtudtuk, a Continental - amely a statisztikák szerint az ’50-es évek elején 13 futam erejéig belekóstolt a Forma-1-be - az abroncsok fejlesztése során rendszeresen konzultál a Porsche mérnökeivel, ráadásul a létesítményben feltűnt egy szuperkupás Porsche is. Arra a kérdésre, hogy a fenevad jelenléte arra utal-e, hogy a jövőben a Continental veszi át a márkakupa gumiszálíltói feladatait, az egyik portugál mérnök cinkos mosollyal az arcán pusztán annyit felelt: „Hamarosan kiderül…!”
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon. A rovat cikkei negyed órával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra mint a hvg.hu-ra.