Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"beacad31-b425-4a41-adf0-aa74c62ed2c5","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A Newsweek két neves vendégszerzője a romániai elnökválasztás eredményét globális összefüggésbe helyezi.","shortLead":"A Newsweek két neves vendégszerzője a romániai elnökválasztás eredményét globális összefüggésbe helyezi.","id":"20250521_Romania-elnokvalasztas-szelsojobboldal-Mihai-Razvan-Ungureanu-Dan-Perry-Newsweek","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/beacad31-b425-4a41-adf0-aa74c62ed2c5.jpg","index":0,"item":"477a6c29-f1e6-4f86-bb82-1aa82cc1a160","keywords":null,"link":"/360/20250521_Romania-elnokvalasztas-szelsojobboldal-Mihai-Razvan-Ungureanu-Dan-Perry-Newsweek","timestamp":"2025. május. 21. 15:41","title":"\"Románia megúszta a golyót, de a Nyugat továbbra is veszélyben van\"","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"02395377-deb9-471e-881a-b3d99e113156","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"Letöltendő börtönbüntetés várhat a vádlottakra.","shortLead":"Letöltendő börtönbüntetés várhat a vádlottakra.","id":"20250520_Kinzas-a-tiszaloki-bortonben-csilis-kesztyuvel-vizsgalt-aranyeret-az-orvos","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/02395377-deb9-471e-881a-b3d99e113156.jpg","index":0,"item":"50ca46ab-e0db-4c2b-952a-ac79deb17480","keywords":null,"link":"/itthon/20250520_Kinzas-a-tiszaloki-bortonben-csilis-kesztyuvel-vizsgalt-aranyeret-az-orvos","timestamp":"2025. május. 20. 09:21","title":"Kínzás a tiszalöki börtönben: csilis kesztyűvel vizsgált aranyeret az orvos","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"5e275e60-a4d9-4393-a544-a9f4640ba130","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"","shortLead":"","id":"20250521_Marabu-Feknyuz-Harcra-fel","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/5e275e60-a4d9-4393-a544-a9f4640ba130.jpg","index":0,"item":"bee13a1c-18ee-48ab-93c2-6064ddc8bc37","keywords":null,"link":"/kkv/20250521_Marabu-Feknyuz-Harcra-fel","timestamp":"2025. május. 21. 05:05","title":"Marabu Féknyúz: Harcra fel, Lőrinc!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1d8e0e0e-a91a-48f4-bb6c-0339ba519d3c","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Jennifer Lopez állítólag nem kapott engedélyt arra, hogy a róla készült fotókat ő maga tegye közzé, ezért a fotós és egy ügynökség is kártérítést követel.","shortLead":"Jennifer Lopez állítólag nem kapott engedélyt arra, hogy a róla készült fotókat ő maga tegye közzé, ezért a fotós és...","id":"20250521_jennifer-lopez-foto-instagram-szerzoi-jog-per","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1d8e0e0e-a91a-48f4-bb6c-0339ba519d3c.jpg","index":0,"item":"030a0d4e-91d2-4379-a0e6-f0729ea1fe91","keywords":null,"link":"/tudomany/20250521_jennifer-lopez-foto-instagram-szerzoi-jog-per","timestamp":"2025. május. 21. 09:14","title":"Ezt a két fotót osztotta meg magáról Jennifer Lopez az Instagramon, 212 milliót fizethet miatta","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"358cbd8e-75d0-4783-a66c-7b44a5468e1d","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Sokan azért vették a sci-fi pickupot, hogy mekkora befektetés lesz, de egyelőre inkább hatalmas bukásnak tűnik.","shortLead":"Sokan azért vették a sci-fi pickupot, hogy mekkora befektetés lesz, de egyelőre inkább hatalmas bukásnak tűnik.","id":"20250520_ertekcsokkenes-Tesla-Cybertruck","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/358cbd8e-75d0-4783-a66c-7b44a5468e1d.jpg","index":0,"item":"32b1eb85-8084-4ef4-8f4c-cd958b04f1c2","keywords":null,"link":"/cegauto/20250520_ertekcsokkenes-Tesla-Cybertruck","timestamp":"2025. május. 20. 14:05","title":"Brutális értékcsökkenéssel számítja be a Tesla a Cybertruckot, ha valaki szabadulna tőle","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1f12bc31-b132-49e2-8c05-e2592a171f92","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult Toyota RAV4 legerősebb plugin hibrid verziója 304 lóerős teljesítményű.","shortLead":"Az elsőtől az utolsó csavarig teljesen megújult Toyota RAV4 legerősebb plugin hibrid verziója 304 lóerős teljesítményű.","id":"20250521_100-kilometeres-villany-hatotavval-itt-a-vadonatuj-toyota-rav4","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1f12bc31-b132-49e2-8c05-e2592a171f92.jpg","index":0,"item":"17f4940c-ee2a-48ba-8fbc-452677183112","keywords":null,"link":"/cegauto/20250521_100-kilometeres-villany-hatotavval-itt-a-vadonatuj-toyota-rav4","timestamp":"2025. május. 21. 06:59","title":"100 kilométeres villany hatótávval itt a vadonatúj Toyota RAV4","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f181c55c-a39a-48e3-be26-2bd9d7a4919a","c_author":"HVG","category":"elet","description":"A Republic Airways gépének a kifutópályán, felszállásra készülve fékeznie kellett, mert egy másik gép nem hagyta el időben a kifutópályát.","shortLead":"A Republic Airways gépének a kifutópályán, felszállásra készülve fékeznie kellett, mert egy másik gép nem hagyta el...","id":"20250520_new-york-usa-repulogep-kifuto-republic-airways-united-airlines","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f181c55c-a39a-48e3-be26-2bd9d7a4919a.jpg","index":0,"item":"79a104f0-6b94-4e29-b365-bbcb39866263","keywords":null,"link":"/elet/20250520_new-york-usa-repulogep-kifuto-republic-airways-united-airlines","timestamp":"2025. május. 20. 10:11","title":"„Bocsánat, azt hittem…” – mondta a légiirányító, miután majdnem tömegkatasztrófa történt New Yorkban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"24cb599a-e557-4b82-a499-296ee1ede7ff","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Bár a premierbe nem várt hiba csúszott, már a főpróba is elég volt ahhoz, hogy új világrekord szülessen Vietnámban: soha nem repült még egyszerre, koordináltan annyi drón, mint április végén Saigon felett.","shortLead":"Bár a premierbe nem várt hiba csúszott, már a főpróba is elég volt ahhoz, hogy új világrekord szülessen Vietnámban...","id":"20250520_vietnam-dron-show-vilagrekord-guinness-rekord","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/24cb599a-e557-4b82-a499-296ee1ede7ff.jpg","index":0,"item":"d72f78af-11ec-45a8-86d9-3c440db3f0ce","keywords":null,"link":"/tudomany/20250520_vietnam-dron-show-vilagrekord-guinness-rekord","timestamp":"2025. május. 20. 11:03","title":"Videón a Guinness-rekord: 10 518 drón repült egyszerre Vietnám felett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Hozzánk is megjöttek a BMW villanyautói – i3 teszt
szerző:
Heimer György
Tetszett a cikk?
Jelzésértékű lépésnek számított az egész iparág számára, amikor a BMW csatlakozott az elektromos autót gyártó márkák sorához, s tavaly be is mutatta első modelljét. Az almárka most megérkezett hozzánk is: november elsejétől kapható tesztünk szereplője, a városi ingázóként propagált i3-as kisautó.
Mint egy jobbfajta sportkocsi, álló helyzetből 60 km/óra sebességre 3,7, százra 7,2 másodperc alatt gyorsít fel a BMW i3. Mindezt nesztelen surrogással teszi, káros anyag kibocsátása nélkül, legalábbis a „cső végén” zéró emisszióval.
BMW
A benzines-dízeles hajtányból átülő autós számára alighanem ezek lehetnek az első vezetői élmények, amit fokozhat az „egypedálos” érzet. Vagyis az, hogy a hagyományos automataváltós kocsikhoz hasonlóan, az elektromos kis-BMW-ben is csak fék- és gázpedál van, ám amikor a vezető leveszi lábát a „gázról”, a motorfék oly hatásosan lassít, hogy némi gyakorlás után legfeljebb csak a hirtelen, erőteljes megállásokhoz kell a fékre lépni. Az előrelátó, egypedálos vezetési stílussal növelni lehet az elektromos hajtásrendszer energia-visszatáplálási teljesítményét. Ilyenkor az elektromotor generátor üzemmódra vált és szuflát tölt az akkumulátorokba.
A BMW i3 vezetőjét persze még feldobhatja a sokféle látványkörítés, a szemrevaló dizájn, a felhasznált újszerű anyagok, a márkától megszokott prémium kivitel. Ezek sorába tartoznak a furmányos formájú, a Mazda RX-8 sportkocsira hajazó ajtók, amelyek közül a kisebbik hátsó csak az első kinyitása után tárható ki hátrafelé. Nincs B-oszlop, ám ennek ellenére szűk marad a nyílás, kicsit macerás bemászni a hátsó fertályra.
Bent az utasfülkét, reciklált, tapétapapírra emlékeztető, de távolról sem ízléstelen dekorlemezek díszítik, műszerfalnak pedig megteszi a két tűéles rajzolatú, többnyire kék színben játszó lcd-kijelző. Ezek egyike a vezető előtt kapott helyet, a másik középen, amelyre a márka más modelljeiből ismert iDrive tárcsa csavargatásával lehet elővarázsolni a szórakoztató-információs tartalmakat.
BMW
Szokatlan formájú a kormányoszlopból jobbra kiálló fokozatváltó karocska is. A tenyérbe simuló bütyökszerűséggel lehet előre-hátra kapcsolgatni. A „váltócsonkon” van még két nyomógomb is, az egyik motorindításra, -leállításra, a másik pedig a parkoló állás elérésére szolgál.
A BMW még 2007-ben vágott bele a nagyra törő, i-project nevű elektromos programjába, becslések szerint nem kevesebb, mint kétmilliárd eurót feccölt a jövőt ígérő, de nem kevés üzleti kockázattal járó elektromos autók sorozatgyártásnak beindítására. Éppen egy éve, tavaly novemberben debütált az első két modell, az i3 mellett a plug-in, azaz a konnektorról feltölthető, 362 lóerős összteljesítményű, Ferrari gyorsaságú i8-as hibrid sportkocsi.
Az idei november azonban a hazai elektromobilitás szempontjából fontos dátum, mivel hivatalosan most rajtol a bajor e-autók értékesítése, szervize. Ám ahogy mondani szokták, a kereskedésekbe alighanem ezután sem fognak csapatostul tódulni a vevők: az i3 jóval 11 millió forint felett, az i8 pedig 40 millió tájékán startol.
A magas vételár – a márka presztízsértékén túl – az innovatív műszaki megoldásoknak, mindenekelőtt a szénszál erősítésű műanyagból (carbon fiber-reinforced plastic – CFRP) készült járműcellának tulajdonítható. Ebben az eddig csak a harci repülőgépek és a verseny-, illetve a méregdrága luxus sportkocsik kiváltságának számító matériában az a pláne, hogy olyan erős, mint az acél, súlya viszont feleakkora, ugyanakkor rozsdaálló és szélsőséges hőmérsékletingadozás esetén sem veszít formájából.
Képgaléria.
BMW
Az autógyártók közül a BMW elsőként vágott bele e kompozit tömeggyártásába, aminek nyomán az i3 tömege közel 1,2 tonna, vagyis a hagyományos fémkarosszériával összevetve 30 százalékos súlycsökkentést értek el. A gond csupán az, hogy a karbon-műanyag gyártása méregdrága: egy kiló nyersacél előállítása egy dollárba kerül, a szénszálas műanyagé viszont 20 dollár.
A Bloomberg hírügynökség most arról ír, hogy a müncheni luxusgyártó és partnerei nagy erőkkel dolgoznak a plasztik anyag termelési költségeinek leszorításán, 90 százalékot akarnak lefaragni belőle. A vállalkozás eredményességét jelzi, hogy ez év első kilenc hónapjában az i3-ból több mint 10 ezer darabot elkapkodtak, s a hírek arról is szólnak, hogy a műanyagot gyártó amerikai SGL Carbon cég címére a szállítások növelésére adott megbízást a BMW.
Ami a hajtáslánc konstrukcióját illeti, a 170 lóerős és a 250 newtonméter maximális forgatónyomatékú elektromos motor a hajtott hátsó tengely közvetlen közelében, a 230 kilós, 22 kWh tárolókapacitású akkumulátor-sor az ugyancsak könnyűszerkezetes, alumíniumból készült padlólemez középső részén kapott helyet. Bármennyire is korszerű a mellesleg a dél-koreai Samsung által szállított lítium-ion akkucsomag, a maximális hatótáv 190 kilométer. Ez a legjobbak közül való, de inkább csak elméleti szám.
Teszttapasztalataink arról tanúskodnak, hogy egy feltöltéssel 120-130, legjobb esetben 160 kilométert lehet megtenni. Igaz, a két első ülés között található üzemmód-kapcsoló átbillentésével a takarékos „eco pro”, illetve az „eco pro+” állásba növelhető a hatótáv, annyi azonban bizonyos: a megtehető távolság nagyon függ a vezető temperamentumától és a terepviszonyoktól. Az e-járgány még a kisebb fogyasztók bekapcsolására is érzékenyen reagál. Így például a szélvédő-párátlanító fűtés lekapcsolása után vagy öt kilométert ugrott feljebb a hatótáv-kijelző zöld csík a műszerfali monitoron.
BMW
Az energiatárolók mai technikai szintjén valójában a rövid hatótávolság az elektromos autók legnagyobb hátránya, ha nem jól kalkulál a sofőr, béna kacsaként ottmaradhat a forgalom kellős közepén. Ez alól a BMW sem kivétel, de szükségből erényt alapon a cég környezetbarát városi ingázóként propagálja e-márkáját. Mentő megoldásként ott a hatótáv-növelőnek (range extender) nevezett 34 lóerős, benzines motorkerékpár-motor, amely nem a kerekeket hajtja, hanem tölti a generátort, ezáltal egyhuzamban 300 kilométert lehet megtenni. Ám az így felszerelt modell alapára már 13 millió 470 ezer forintra ugrik, s nem mellékes: oda a zéró emisszió.
Nem kevésbé hátrányos a lemerült telepek hosszadalmas feltöltése, e művelet a háztartások elektromos hálózatába csatlakoztatva nyolc óráig is eltarthat. Igaz, Európa boldogabbik felén már az itthoninál sokszorosan szélesebb a mindössze félórás gyorstöltést igénylő nyilvános kútoszlopok hálózata, mégis úgy tűnik, a meglévő pestiek sem működhetnek tökéletesen.
Az ELMŰ székháza előtti oszlopnál, a Váci úton próbálkoztunk, de amikor a protokoll szerint bejelentkeztünk a töltés megindítására, hosszú percekig tartó csengetés ellenére sem vette fel senki a telefont. Maradt az otthoni töltés, amiben az a legkellemesebb, hogy az i3 valóban takarékos: 100 kilométerre számolva valamivel több, mint 14 kWh fogyasztást mutatott a kijelző, ami kilowattóránkénti 40 forinttal számolva 560-600 forintos költség, literenkénti 400 forintos benzinárral pedig száz kilométerenként 1,5 literes fogyasztásnak felel meg.
BMW
A BMW nálunk is 8 évig vagy 100 ezer kilométerig tartó garanciát vállal az i3 akkumulátoraira, azzal a kikötéssel, hogy ez alatt a telepek megőrzik tárolókapacitásuk 80 százalékát. A kocsira szóló általános garancia két év, kilométer-korlátozás nélkül Emellett az 5 év/60 ezer km a BMW szervizszolgáltatási kínálatában ingyenes opció, a kötelező karbantartások díját takarja.
A szervizperiódus a jármű fedélzeti komputerének kijelzése szerint használatfüggő, négy márkaszerviz vállal javításokat. A BMW informatikai háttérszolgáltatása, a Connected Drive jórészt nálunk sajnos nem működik, ami a korlátozott hatótáv miatt ugyancsak érzékeny hiányosság. A fejlettebb piacokon ugyanis az értékesített kocsikat saját sim kártyával szerelik fel, ennek révén sokféle kényelmi szolgáltatás elérhető. Így az i3 vezetője okostelefonjáról vezérelheti kocsiját, zimankóban például távolról bekapcsolhatja a fűtést, előmelegítheti az akkumulátort, vagy akár programozhatja az áramtöltést kedvező tarifájú, éjjeli időszakra.
BMW
Az intelligens kapcsolat magasabb szintre emeli az útvonaltervezést is. Néhány nyugat-európai országban a navigációs kijelzőn egyebek mellett megjeleníthetők a közeli töltőpontok, sőt a kiszemelt állomáson a töltőállás előre lefoglalható. A navin elő lehet hívni a helyi tömegközlekedés csatlakozási lehetőségeit, s az alkalmazással megnézheti a vezető, hol a legközelebbi buszmegálló, a legközelebbi parkolóház, programjának végén pedig telefonjára pillantva láthatja, hol hagyta kocsiját.
A BMW néhány piacon a helyi elektromos szolgáltatókkal összefogva támogatja az otthoni gyorstöltő konnektordobozok (wall box) felszerelését is. „Itthon ilyenek dotálásában egyelőre nem vállalunk szerepet, de a BMW tartozékkínálatából elérhető a termék” – mondta kérdésünkre Salgó András, a vezérképviselet sajtófőnöke, majd hozzátette: „nagy várakozással figyeljük a kormányzat e-autózást támogató terveit". Mindez azt jelenti, hogy az almárka vásárlói egyelőre csak egyetlen állami kedvezményt élvezhetnek. Mint minden más alternatív hajtású típusok esetében mentesülnek a regisztrációs adó megfizetése alól.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.