Újabb nagy botrány készül a Forma-1-ben

Újabb nagy botrány készül a Forma-1-ben

Utolsó frissítés:

Szerző:

szerző:
hvg.hu

Fennállása legpocsékabb szezonját futja a Forma-1-ben 1993 óta szereplő Sauber istálló, amely a jelek szerint képes még az eddigieknél is nagyobb kalamajkába keveredni. Pontok sehol, pénz is csak kevéske, ráadásul a 2015-ös versenyzői összeállítás kialakítása során addig-addig sáfárkodtak a fizetős pilótákkal, hogy annak roppant komoly jogi csatározás lehet a vége.

Túlzás nélkül lehet kijelenteni, hogy a svájci alakulat – amely debütálása óta olyan neveket importált a Forma-1-be, mint Heinz-Harald Frentzen, Kimi Räikkönen, Felipe Massa vagy épp a BMW-vel közös korszakban Robert Kubica – idén elérte a mélypontot. Mióta 2009 végén a BMW beszüntette Forma-1-es szerepvállalását, a nagy túlélőművész Peter Sauber gárdája több ízben került már padlóközeli állapotba, de az autósportban közkeletű mondással élve valahogyan mindig „kimozogták” a kritikus helyzeteket.

Sauber
©


Idén a költségvetés gerincét biztosító másodéves mexikóival, Esteban Gutierrezzel, valamint a rutinos és némi pénzt a konyhára szintén bevezénylő Adrian Sutillal vágtak neki az évadnak, amelynek már a rajtja előtt látszott, hogy részben a házon belüli, a színfalak mögött zajló kavarodások, részben pedig a Ferrari-erőforrások vártnál gyengébb teljesítménye miatt idén sem számíthatnak túl sok jóra. Arra viszont még a leginkább borúlátóbbak sem gondoltak, hogy a Hinwillben székelő egylet – saját történelmében soha nem látott módon - az idény utolsó két összecsapása előtt 0, azaz nulla ponttal áll majd, pedig jelenleg ez a helyzet.

Sőt, a hétvégi Brazil Nagydíj előtt nagyon úgy tűnik, hogy a gárda még nagyobb slamasztikába is keveredhet, ugyanis a jelek szerint a tulajdonos Sauber és jobbkeze, a mezőny egyetlen női csapatfőnöke, Monisha Kaltenborn addig üzleteltek és kavartak a fizetős pilótákkal, hogy végül magukra boríthatják a szekrényt. Austinban a csapatvezetés azzal okozott meghökkenést, hogy leigazolták a romba dőlt Caterhamtől menekülni próbáló Marcus Ericssont, aki ugyan semmi érdemit nem mutatott pályafutása első szezonjában, de leigazolását legalább ratifikálhatja az a tény, hogy rejtélyes támogatói révén a becslések szerint legalább 18 millió eurót képes magával vinni, ami a jelenlegi gazdasági helyzetben igazi kincsnek számít.

Adrian Sutil
©

Míg Ericsson szerződtetését lazán elfogadta a közvélemény, addig a Sauber magyar idő szerint csütörtök hajnalban Sao Paulóban újabb bejelentést tett, amelyről a nap végére kiderült, hogy olaj volt a tűzre. A svájci csapat az idei évet a GP2-ben töltő és ezzel párhuzamosan a Williamsnél is tesztpilótáskodó Felipe Nasr leigazolását hozta nyilvánosságra, külön kihangsúlyozva azt, hogy a Kimi Räikkönen útját is egyengető menedzser, Steve Robertson pártfogoltja a Banco do Brasil pénzügyi támogatásának köszönhetően lesz versenypilóta a következő szezonban. A pokol pár órával később szabadult el, amikor Sutil a hivatalos sajtótájékoztatón jelezte, hogy nem hajlandó eltekinteni 2015 végéig érvényes szerződése idő előtti felbontásától, ráadásul az idei évet a csapat tesztpilótájaként lehúzó, a dúsgazdag apósa által vastagon pénzelt és ennek megfelelően komoly háttérrel rendelkező Giedo van der Garde is megszellőztette, hogy vele is aláírattak már egy dokumentumot, amelynek értelmében a Sauber egyik 2015-ös versenypilótájának érezte magát.

„Vannak bizonyos dolgok, amelyekről mindenképpen beszélnünk kell” – mondta az FIA hivatalos sajtóértekezletén Sutil. „A csapat bejelentett két versenyzőt, de ez közel sem jelenti azt, hogy valóban versenyezni fognak. Sőt, az sem biztos, hogy a csapat rajthoz tud állni. Ez csak egy bejelentés volt, az én ügyemben nem történt érdemi változás a múlt hétvége óta. Le kell ülnünk és tisztáznunk kell a dolgokat.”

Sauber
©

Van der Garde pusztán annyit mondott, hogy „nagyon meglepődött” a Sauber lépésén, de marad Brazíliában a hétvégére, teszi a szokásos dolgát, majd a jövő héten a menedzsmentjével konzultálva döntenek a további lépésekről. Paddock-források szerint a holland is, a német is, de egyesek szerint az utóbbi két évben a gárdába komoly pénzeket invesztáló és 2015-ös szerződéssel szintén kecsegtetett Gutierrez is meglépheti azt, hogy az egyetlen, ilyen szövevényes szerződéses ügyek orvoslására jogosult testülethez, az FIA által verbuvált független jogászokból álló Szerződéseket Jóváhagyó Tanácsához (Contract Recognition Board) fordulnak.

Sutil és Monisha Kaltenborn
©

Noha a jelenlegi helyzet nem ígér túl sok jót a Saubernek, a talpraesett Kaltenborn - aki egyébként a bécsi egyetemen szerzett jogi, valamint Londonban szerzett nemzetközi üzleti jogi diplomával is rendelkezik – biztos abban, hogy a gárda megfelelően kezeli a helyzetet és nem kell szankcióktól tartaniuk. „Megneveztük a versenyzőinket, tökéletesen tisztában vagyok a helyzetemmel és tudom, hogy mit csinálok. Ez a szituáció teljesen tiszta. Ha esetleg más felmerül, az belső ügy, amit házon belül fogunk elintézni” – mondta határozottan a szakvezető

Sutil pártfogója, Manfred Zimmermann dörzsölt menedzser, aki biztosan nem fogja feladni, míg Van der Garde menedzsmentjének néhány éve egyszer már sikerült érvényesítenie a pilóta érdekeit a Szerződéseket Jóváhagyó Tanács közbenjárásával. Kaltenborn ugyan magabiztosságot igyekszik sugallni, abban viszont paddock-szerte sokan egyetértenek, hogy amennyiben egy apró hiba csúszik a számításaiba, azért nem csak saját maga, hanem az anyagilag ingatag lábakon álló különítmény is nagy árat fizethet. Fontos tanulsága az ügynek az is, hogy az egész Forma-1-et a szakadék szélére sodró pénzügyi válság közepette a kisebb csapatok már ennyire extrém – vagy legalábbis annak tűnő - helyzeteket is hajlamosak bevállalni annak érdekében, hogy néhány milliónyi pluszpénzhez jussanak.