Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"998e282c-3dc4-4850-b9f3-b2b0a09c7a15","c_author":"hvg.hu","category":"kkv","description":"Homlok egykor az állami vasútépítések kiemelkedő kedvezményezettje volt, mióta azonban elvált Mészáros Ágnestől, rájár a rúd.","shortLead":"Homlok egykor az állami vasútépítések kiemelkedő kedvezményezettje volt, mióta azonban elvált Mészáros Ágnestől, rájár...","id":"20250409_Csodeljaras-homlok-zsolt-meszaros-lorinc-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/998e282c-3dc4-4850-b9f3-b2b0a09c7a15.jpg","index":0,"item":"5b3a18b5-ef7a-4ee1-84d7-6915eda841c5","keywords":null,"link":"/kkv/20250409_Csodeljaras-homlok-zsolt-meszaros-lorinc-ebx","timestamp":"2025. április. 09. 21:56","title":"Csődeljárás alá került Mészáros Lőrinc volt vejének, Homlok Zsoltnak a cége","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"83cb781d-c86a-4805-bda9-401ebc7efa81","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Viszlát, motorszám. ","shortLead":"Viszlát, motorszám. ","id":"20250410_Modosul-egy-fontos-bejegyzes-a-magyar-forgalmikban-motorszam-motorkod","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/83cb781d-c86a-4805-bda9-401ebc7efa81.jpg","index":0,"item":"4cb32ef2-ecdf-4235-91b7-317458bd0bba","keywords":null,"link":"/cegauto/20250410_Modosul-egy-fontos-bejegyzes-a-magyar-forgalmikban-motorszam-motorkod","timestamp":"2025. április. 10. 07:58","title":"Módosul egy fontos bejegyzés a magyar forgalmiban","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"7fe24e51-7467-4ce0-8722-fab73a711a55","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Amerikai kutatók a Marangoni-hatást kihasználva érték el, hogy az általuk nyomtatott miniatűr robotok a víz felszínén tudjanak közlekedni.","shortLead":"Amerikai kutatók a Marangoni-hatást kihasználva érték el, hogy az általuk nyomtatott miniatűr robotok a víz felszínén...","id":"20250411_vodkaval-hajtott-robot-marangoni-hatas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7fe24e51-7467-4ce0-8722-fab73a711a55.jpg","index":0,"item":"735f3eeb-5adf-4e01-871b-ea6e71bd07bc","keywords":null,"link":"/tudomany/20250411_vodkaval-hajtott-robot-marangoni-hatas","timestamp":"2025. április. 11. 15:03","title":"Vodkával tankolták meg a miniatűr robotot, könnyen siklott a víz felszínén","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"1e55a4f9-2517-4285-9ba0-68558924c4a3","c_author":"Gergely Zsófia","category":"itthon","description":"Inkább azt írja ki a pólójára, mennyi pénzt tett zsebre a Hunyadi-sorozatért – ezzel is támadták Ruttkay Zsófia forgatókönyvírót, miután meghekkelve a díszbemutatót tiltakozásképpen egy „FUCK NER” feliratú pólóban állt ki az Orbán-rendszer összesereglett elitje elé. Pedig nem kapott extra magas fizetést a munkájáért, miközben évtizedek óta a többi független filmes szakemberrel együtt napi harcot vív azért, hogy egyáltalán dolgozhasson. Milyen megélni, hogy eközben a NER-kegyencek milliárdokért készíthetnek filmeket? Hogyan szállt ki a produkcióból, és miért vívódott, hogy elmenjen-e egyáltalán a bemutatóra? Felveszi újra a pólót? Hány ezer eurós titoktartási szerződés köti? És szükség van egyáltalán állami pénzből készült kurzusfilmekre? A botrányt kavaró tiltakozás óta Ruttkay Zsófia először szólalt meg hosszabban, a Fülke Extrában Gergely Zsófiával beszélgetett.","shortLead":"Inkább azt írja ki a pólójára, mennyi pénzt tett zsebre a Hunyadi-sorozatért – ezzel is támadták Ruttkay Zsófia...","id":"20250411_ruttkay-zsofia-hunyadi-sorozat-forgatokonyv-fuck-ner-interju-podcast-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/1e55a4f9-2517-4285-9ba0-68558924c4a3.jpg","index":0,"item":"151750ac-1a9a-415c-bb5c-de02a47490bb","keywords":null,"link":"/itthon/20250411_ruttkay-zsofia-hunyadi-sorozat-forgatokonyv-fuck-ner-interju-podcast-ebx","timestamp":"2025. április. 11. 06:01","title":"Ha kell, elárverezi híres „FUCK NER” pólóját a Hunyadi-sorozat tiltakozó forgatókönyvírója","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A nehézsége a rendszernek, hogy az autók piaca nagyon nem egységes. ","shortLead":"A nehézsége a rendszernek, hogy az autók piaca nagyon nem egységes. ","id":"20250411_Vamok-helyett-minimumarak-lehetnek-a-kinai-autoknal-Europaban","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/87a946c9-c1db-4a93-9360-fcdd5971af66.jpg","index":0,"item":"9922ae4a-c43a-4123-9071-23f971a745e9","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_Vamok-helyett-minimumarak-lehetnek-a-kinai-autoknal-Europaban","timestamp":"2025. április. 11. 07:24","title":"Vámok helyett minimumárak lehetnek a kínai autóknál Európában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"797e2af3-b094-4809-8cbb-a9b3c80d0dd4","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"A biztonsági övnek és szerencsének köszönhető, hogy nem sérült meg a sofőr.","shortLead":"A biztonsági övnek és szerencsének köszönhető, hogy nem sérült meg a sofőr.","id":"20250411_arokba-borult-tartalykocsi-kiborult-tej","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/797e2af3-b094-4809-8cbb-a9b3c80d0dd4.jpg","index":0,"item":"5d43eafe-d90e-4222-8c6d-a2888c169efc","keywords":null,"link":"/cegauto/20250411_arokba-borult-tartalykocsi-kiborult-tej","timestamp":"2025. április. 11. 12:14","title":"Árokba borult egy tartálykocsi az M6-on, 23 ezer liter tej ömlött ki","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"23091e44-6111-4897-b369-c95fe1bf5f1c","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A kétszeres olimpiai bajnok ma tölti be a 60-at. A gyászáról is mesélt.","shortLead":"A kétszeres olimpiai bajnok ma tölti be a 60-at. A gyászáról is mesélt.","id":"20250410_Koban-Rita-szuletesnap","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/23091e44-6111-4897-b369-c95fe1bf5f1c.jpg","index":0,"item":"25a9b173-e9a8-42f5-b3c0-f64a73dade48","keywords":null,"link":"/elet/20250410_Koban-Rita-szuletesnap","timestamp":"2025. április. 10. 10:01","title":"A hatvanéves Kőbán Rita: Elterveztem, többet fogok sportolni","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"9d221293-805d-4dee-beca-8fd506ed585c","c_author":"Bedő Iván","category":"360","description":"Lehet, hogy most kihalófélben lévő állatok megmentésében mutatkozhat meg a kísérlet haszna.","shortLead":"Lehet, hogy most kihalófélben lévő állatok megmentésében mutatkozhat meg a kísérlet haszna.","id":"20250410_feltamasztott-oriasfarkas-Colossal-remfarkas-Tronok-Harca","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/9d221293-805d-4dee-beca-8fd506ed585c.jpg","index":0,"item":"77e539a6-71b7-4945-a1d9-4c874a91bc97","keywords":null,"link":"/360/20250410_feltamasztott-oriasfarkas-Colossal-remfarkas-Tronok-Harca","timestamp":"2025. április. 10. 16:00","title":"Mennyire ősállat és mennyire utánzat a most feltámasztott óriásfarkas?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az első terepjárószerű szabadidő-autók népszerűségében szerepet játszott akkoriban szokatlan, vagány megjelenésük is. Mára mindennaposakká váltak, de van erre is gyógyszer!
Ugyan hova fordulhatnánk az autók méretszabászatának az ügyében mint a tuningcégekhez. Ők képesek megmutatni azt, hogy miképp lehet még a legkonfekcióbb autóból is egyéniséget faragni. És szinte mindegy mit adunk a kezükbe, abból készítenek valami igazán véleménymegosztó dolgot. Vagy nagyon tetszik, vagy nagyon nem. Egyébként így alakulnak ki a tuningirányzatok is, a rajongók és az ellenzők tábora rajzolja meg az adott stílus halmazának szigorú körvonalait.
Érdekes az egész jelenségben, hogy a tuningcsapatok sokszor merítenek a gyárak formatervezői által megálmodott dolgokból. Csak épp más környezetbe – értsd más autón – alkalmazzák, vagy éppen a versenysportból, vagy szakosodott járművekből merítenek ihletet. Újragondolják ekképp a jó ötleteket.
A szabadidő-autókhoz eleinte nem nagyon nyúltak a tuningcégek. Ennek az oka talán az is volt, hogy Európában a tuning műfaj főszereplői a német típusok, és bizony egy-két prémium kivételtől eltekintve a germán márkák később szálltak be a SUV bizniszbe. A másik ok, hogy először elszigetelt jelenségnek tűnt a SUV, vagy második, anyuka autónak. De a piac döntött, a felfutó értékesítés érdekessé tette a kategóriát a tuningcégeknek is – nagyobb példányszám, több vevő, egyenlő kifizetődő üzlet.
Előbb a szokásos könnyűfémfelni-sportkipufogó kínálat jelent meg, majd jöttek az extrém holmik. Majd jött a következő lépcsőfok, az ellentét hangsúlyozása: az autógyártó nagy hasmagassággal gyártja a szabadidő-autót, hogy ezzel is hangsúlyozza a többfunkciós kialakítást. Mit tesz a tuningcég? Porig ülteti. De tényleg. És akkora kerekeket rak rá, amelyen a gumi vékony karimának látszik. Na ilyennel már senki nem teszi a lábát a terepre, de még a dűlőútra sem.
A motortuningot sem hanyagolták el, és bizony akadtak szép számmal megrendelők. Újfent érdekes, ahogy a gyártók hatnak a tuningcégekre, majd azok visszahatnak a gyártókra: hiszen mára a SUV-okból is megjelentek a gyárilag növelt teljesítményű verziók ugyanúgy, mint a speciális tartozékok, kezdve a spoilerektől a felniken át a kipufogókig. Gondoljunk csak az Audi RS Q3 és RS Q5 sportmodellekre, vagy a városi crossoverek között a Nissan Juke Nismo változatokra: igazán sportos darabok.
És miután már mindenféle szabadidőautót megfosztottak a sportosítással a növelt mozgásszabadságuktól, jött néhány tuningcég, aki éppen ellenkezőképpen lépett. Megfogta a szolid családi szabadidő-autókat és tereprémeket alkotott belőle. Pont ellentétesen a sportosítós-ültetős irányzattal. Emelt rugókat szereltek be, a felnik kisebb átmérőjűek, ellenben a gumik nagyobbak és rücskösek, hogy ezzel is növeljék a hasmagasságot. Ha kellett még erősebb stabilizátorokat is beszereltek, mindezt azért, hogy fokozzák a járművek terepképességét. És ha ezt összkerékhajtású SUV-val teszik, akkor már-már képesek megközelíteni a vérbeli terepjárók képességeit. Mint tette ezt a német Delta 4x4 a Ford Kuga modellel.
Így lényegében a szabadidő-autókat mindkét véglet felé eltolták. Ezzel akaratukon kívül sokat segítettek az autógyártóknak is, akik figyelve a piacot meglátják, hogy mi tetszik a nagyközönségnek. Amit bevezet egy tuningcég, majd felkap a többi is, az bizony beválik. Így formálódik a gyártók extrakínálata, és a fent említett holmikon kívül sportos dekorkészletek vagy éppen terepes kellékek szintén megrendelhetők ma már a szabadidő-autókhoz. Mindez azért is jó, mert a kategória nem csupán az ésszerű előnyeivel hódíthat, hanem személyre szabhatóvá válik.
Persze a személyre szabhatóság nem feltétlenül olcsó. Németországi felmérés szerint csupán az autósok nyolc százaléka áldoz azért, hogy a kocsiját az ízlésére formálja. Végeredményben ezen nincs mit csodálkozni, nézzük az árakat. Talán kezdjük a szabadidő autók jellegét elsősorban megváltoztatni képes futóművekkel: egy teljes rugó-lengéscsillapító szett neves gyártótól bizony belekerül 200 000 Ft-ba. Ugyanez állítható magasságú változatában ennek a duplája. (Az olcsóbb gyártóktól kapni 50 000-ért is, de a minőség gyengébb, és a célcsoportjuk az idősebb kocsik tulajdonosai). Ha valaki emelni akarja a kocsija hasmagasságát, az nehezebb dolog: rendszerint valamely hasonló modellből kell vendégrugót keresni, ez gyakorta nem sikerül. Így ésszerű lépés a kerékátmérő növelése a gumik magasabb oldalfalúra való cseréjével. Aki ismeri a gumiabroncsárakat, az tudja, hogy SUV-ra 150 000 Ft alatt nehezen megoldható feladat (neves gyártótól).
Olcsóbb dolog a külső díszek megvásárlása: mint kerékjárati ívek, küszöbvédők, fellépők, lökhárító rátétek. Az idom méretétől és kimunkáltságától függően 20-140 000 Ft között mozog a darabár. Ehhez persze még hozzá kell számítani a fényezés és a felszerelés árát, ami sokszor duplázza a költséget. Az optika azért kedvelt tuninglépés, mert a mechanikai részek érintetlenül hagyásával lehet az autó megjelenését sportosabbá, vagy éppen marconább-terepesebbé tenni.
Végezetül nézzük a motortuningot, amelyet a legkevesebben vállalnak garanciális autóra. Egy, a motorvezérlés áthangolására szolgáló csiptuning alaphangon 60 000 forint, a nagynevű tuningcégektől inkább 300 000 forint. Szívesen használt dolog a sportlégszűrő: a gyárival csereszabatosak ára 20 000 forint körüli, a direktszűrők, amelyekhez a szívóoldalt némileg át kell faragni drágábbak, a kimunkáltabb készletek ára 150 000 forint magasságába jut. Egy kipufogó sportdob, szintén neves gyártótól legalább százezer forint, és mindezzel alig nyúltunk a motorhoz! Tehát látható, hogy a személyre szabás nem olcsó, így ne csodálkozzunk azon, hogy milyen alacsony arányban lépnek erre az útra az újautóvásárlók.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.