Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"20aeba14-11fa-4fd1-84ec-f0859c9a5f81","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A sportlövők egyetemi bajnokságát már márciusban kiírták, de mint kiderült, akkor lesz a Harcosok Klubjának első rendezvénye is.","shortLead":"A sportlövők egyetemi bajnokságát már márciusban kiírták, de mint kiderült, akkor lesz a Harcosok Klubjának első...","id":"20250516_Orban-titkos-klubja-miatt-kiraktak-egy-sportrendezvenyt-a-BOK-Csarnokbol","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/20aeba14-11fa-4fd1-84ec-f0859c9a5f81.jpg","index":0,"item":"cf1b4f78-e41a-4475-9cb3-87e74720226a","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_Orban-titkos-klubja-miatt-kiraktak-egy-sportrendezvenyt-a-BOK-Csarnokbol","timestamp":"2025. május. 16. 06:01","title":"Orbán titkos klubja miatt kiraktak egy egyetemi sportrendezvényt a BOK-csarnokból","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"2524708b-7042-4f30-b772-0ecec249ee5c","c_author":"HVG","category":"itthon","description":" A „parkettás” nem „luxusbörtön”, de egy egyágyas cellákkal, rács nélküli ablakokkal üzemelő intézmény.","shortLead":" A „parkettás” nem „luxusbörtön”, de egy egyágyas cellákkal, rács nélküli ablakokkal üzemelő intézmény.","id":"20250516_gyarfas-tamas-borton-kecskemet-parkettas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/2524708b-7042-4f30-b772-0ecec249ee5c.jpg","index":0,"item":"7f29ee6d-75c8-436c-a968-a8d73d962000","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_gyarfas-tamas-borton-kecskemet-parkettas","timestamp":"2025. május. 16. 14:44","title":"Blikk: Gyárfás Tamás a kecskeméti „parkettás” börtönben fogja letölteni a büntetését","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"cdd8cbfb-dee3-4fc8-8ff4-5ee5e09fd1ef","c_author":"hvg.hu/MTI","category":"vilag","description":"Isztambulban állapodtak meg a felek.","shortLead":"Isztambulban állapodtak meg a felek.","id":"20250516_oroszorszag-ukrajna-haboru-fogolycsere","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/cdd8cbfb-dee3-4fc8-8ff4-5ee5e09fd1ef.jpg","index":0,"item":"be9ecd85-2b51-4f7a-9f20-069ac89267bb","keywords":null,"link":"/vilag/20250516_oroszorszag-ukrajna-haboru-fogolycsere","timestamp":"2025. május. 16. 17:50","title":"Ezer-ezer fős fogolycserében állapodtak meg az oroszok és az ukránok","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"692569ba-52a6-4363-bc3e-4e915d0e66e6","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Mintha csak valami gigantikus szobor volna: geológiai képződményeket idéző 3D-nyomtatott beton buszmegállót telepítettek Pozsonyban.","shortLead":"Mintha csak valami gigantikus szobor volna: geológiai képződményeket idéző 3D-nyomtatott beton buszmegállót...","id":"20250516_3d-nyomtatott-buszmegallo-szlovakia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/692569ba-52a6-4363-bc3e-4e915d0e66e6.jpg","index":0,"item":"d3121de3-af75-4b74-ad1c-1ba39adbea08","keywords":null,"link":"/tudomany/20250516_3d-nyomtatott-buszmegallo-szlovakia","timestamp":"2025. május. 16. 08:03","title":"Kinyomtattak egy komplett buszmegállót Szlovákiában – mutatjuk","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"735964b5-db0d-417a-bbbc-735e4e87a271","c_author":"hvg.hu","category":"elet","description":"A bronzból készült szobor a first lady szülőhelye mellett állt. Korábban volt ott egy faszobor is, az meg leégett.","shortLead":"A bronzból készült szobor a first lady szülőhelye mellett állt. Korábban volt ott egy faszobor is, az meg leégett.","id":"20250515_melania-trump-szobor-lopas-szlovenia","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/735964b5-db0d-417a-bbbc-735e4e87a271.jpg","index":0,"item":"dfa86aa8-21ed-4400-a948-d4d10fd01906","keywords":null,"link":"/elet/20250515_melania-trump-szobor-lopas-szlovenia","timestamp":"2025. május. 15. 17:24","title":"Ellopták Melania Trump szobrát Szlovéniában","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e13df37e-5bd4-492a-8857-c209e312628c","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A Nemzetközi Sajtóintézet és a sajtó Vöröskeresztjének nevezett, New York-i székhelyű Committee to Protect Journalists is megszólalt.","shortLead":"A Nemzetközi Sajtóintézet és a sajtó Vöröskeresztjének nevezett, New York-i székhelyű Committee to Protect Journalists...","id":"20250516_nemzetkozi-ujsagiroszervezetek-atlathatosagi-torveny-magyarorszag-tiltakozas","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e13df37e-5bd4-492a-8857-c209e312628c.jpg","index":0,"item":"067cf4ed-0bd7-48fb-8ecc-c7730565800c","keywords":null,"link":"/itthon/20250516_nemzetkozi-ujsagiroszervezetek-atlathatosagi-torveny-magyarorszag-tiltakozas","timestamp":"2025. május. 16. 15:23","title":"Nemzetközi újságíró-szervezetek tiltakoznak az átláthatósági törvény miatt","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e49e3eef-d29c-400c-b2bd-6155542ccb9c","c_author":"hvg360","category":"360","description":"A German Marshall Fund of the United States berlini intézetének Közép–Európa-szakértője egyértelműnek tekinti, hogy az új jogszabállyal a Fidesz azt igyekszik megfojtani, ami még megmaradt a kritikus magyar civil társadalomból, illetve a független sajtóból a jövő évi választás előtt. Merthogy a kormánypárt jelen állás szerint vesztene.","shortLead":"A German Marshall Fund of the United States berlini intézetének Közép–Európa-szakértője egyértelműnek tekinti...","id":"20250516_Hegedus-Daniel-civilellenes-magyar-torveny-demokracia-jogallam-Fidesz-Europai-Bizottsag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e49e3eef-d29c-400c-b2bd-6155542ccb9c.jpg","index":0,"item":"f702c314-a129-4c5b-b095-34e19b0a2938","keywords":null,"link":"/360/20250516_Hegedus-Daniel-civilellenes-magyar-torveny-demokracia-jogallam-Fidesz-Europai-Bizottsag","timestamp":"2025. május. 16. 15:23","title":"Hegedűs Dániel: A civilellenes magyar törvény frontális támadás az Európai Bizottsággal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":true,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"605185c4-1fb1-4228-813a-0edc420f7cf7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Ez a sportos vonalvezetésű patinás Skoda egészen a 70-es évekig tekeri vissza az idő kerekét.","shortLead":"Ez a sportos vonalvezetésű patinás Skoda egészen a 70-es évekig tekeri vissza az idő kerekét.","id":"20250517_szocialista-sportkupe-meregdraga-regi-skoda-110-r-tunt-fel-a-szinen","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/605185c4-1fb1-4228-813a-0edc420f7cf7.jpg","index":0,"item":"d4795fce-7853-43f5-883c-4dfb9e6409f5","keywords":null,"link":"/cegauto/20250517_szocialista-sportkupe-meregdraga-regi-skoda-110-r-tunt-fel-a-szinen","timestamp":"2025. május. 17. 07:21","title":"Szocialista sportkupé: méregdrága régi Skoda tűnt fel a színen","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az első terepjárószerű szabadidő-autók népszerűségében szerepet játszott akkoriban szokatlan, vagány megjelenésük is. Mára mindennaposakká váltak, de van erre is gyógyszer!
Ugyan hova fordulhatnánk az autók méretszabászatának az ügyében mint a tuningcégekhez. Ők képesek megmutatni azt, hogy miképp lehet még a legkonfekcióbb autóból is egyéniséget faragni. És szinte mindegy mit adunk a kezükbe, abból készítenek valami igazán véleménymegosztó dolgot. Vagy nagyon tetszik, vagy nagyon nem. Egyébként így alakulnak ki a tuningirányzatok is, a rajongók és az ellenzők tábora rajzolja meg az adott stílus halmazának szigorú körvonalait.
Érdekes az egész jelenségben, hogy a tuningcsapatok sokszor merítenek a gyárak formatervezői által megálmodott dolgokból. Csak épp más környezetbe – értsd más autón – alkalmazzák, vagy éppen a versenysportból, vagy szakosodott járművekből merítenek ihletet. Újragondolják ekképp a jó ötleteket.
A szabadidő-autókhoz eleinte nem nagyon nyúltak a tuningcégek. Ennek az oka talán az is volt, hogy Európában a tuning műfaj főszereplői a német típusok, és bizony egy-két prémium kivételtől eltekintve a germán márkák később szálltak be a SUV bizniszbe. A másik ok, hogy először elszigetelt jelenségnek tűnt a SUV, vagy második, anyuka autónak. De a piac döntött, a felfutó értékesítés érdekessé tette a kategóriát a tuningcégeknek is – nagyobb példányszám, több vevő, egyenlő kifizetődő üzlet.
Előbb a szokásos könnyűfémfelni-sportkipufogó kínálat jelent meg, majd jöttek az extrém holmik. Majd jött a következő lépcsőfok, az ellentét hangsúlyozása: az autógyártó nagy hasmagassággal gyártja a szabadidő-autót, hogy ezzel is hangsúlyozza a többfunkciós kialakítást. Mit tesz a tuningcég? Porig ülteti. De tényleg. És akkora kerekeket rak rá, amelyen a gumi vékony karimának látszik. Na ilyennel már senki nem teszi a lábát a terepre, de még a dűlőútra sem.
A motortuningot sem hanyagolták el, és bizony akadtak szép számmal megrendelők. Újfent érdekes, ahogy a gyártók hatnak a tuningcégekre, majd azok visszahatnak a gyártókra: hiszen mára a SUV-okból is megjelentek a gyárilag növelt teljesítményű verziók ugyanúgy, mint a speciális tartozékok, kezdve a spoilerektől a felniken át a kipufogókig. Gondoljunk csak az Audi RS Q3 és RS Q5 sportmodellekre, vagy a városi crossoverek között a Nissan Juke Nismo változatokra: igazán sportos darabok.
És miután már mindenféle szabadidőautót megfosztottak a sportosítással a növelt mozgásszabadságuktól, jött néhány tuningcég, aki éppen ellenkezőképpen lépett. Megfogta a szolid családi szabadidő-autókat és tereprémeket alkotott belőle. Pont ellentétesen a sportosítós-ültetős irányzattal. Emelt rugókat szereltek be, a felnik kisebb átmérőjűek, ellenben a gumik nagyobbak és rücskösek, hogy ezzel is növeljék a hasmagasságot. Ha kellett még erősebb stabilizátorokat is beszereltek, mindezt azért, hogy fokozzák a járművek terepképességét. És ha ezt összkerékhajtású SUV-val teszik, akkor már-már képesek megközelíteni a vérbeli terepjárók képességeit. Mint tette ezt a német Delta 4x4 a Ford Kuga modellel.
Így lényegében a szabadidő-autókat mindkét véglet felé eltolták. Ezzel akaratukon kívül sokat segítettek az autógyártóknak is, akik figyelve a piacot meglátják, hogy mi tetszik a nagyközönségnek. Amit bevezet egy tuningcég, majd felkap a többi is, az bizony beválik. Így formálódik a gyártók extrakínálata, és a fent említett holmikon kívül sportos dekorkészletek vagy éppen terepes kellékek szintén megrendelhetők ma már a szabadidő-autókhoz. Mindez azért is jó, mert a kategória nem csupán az ésszerű előnyeivel hódíthat, hanem személyre szabhatóvá válik.
Persze a személyre szabhatóság nem feltétlenül olcsó. Németországi felmérés szerint csupán az autósok nyolc százaléka áldoz azért, hogy a kocsiját az ízlésére formálja. Végeredményben ezen nincs mit csodálkozni, nézzük az árakat. Talán kezdjük a szabadidő autók jellegét elsősorban megváltoztatni képes futóművekkel: egy teljes rugó-lengéscsillapító szett neves gyártótól bizony belekerül 200 000 Ft-ba. Ugyanez állítható magasságú változatában ennek a duplája. (Az olcsóbb gyártóktól kapni 50 000-ért is, de a minőség gyengébb, és a célcsoportjuk az idősebb kocsik tulajdonosai). Ha valaki emelni akarja a kocsija hasmagasságát, az nehezebb dolog: rendszerint valamely hasonló modellből kell vendégrugót keresni, ez gyakorta nem sikerül. Így ésszerű lépés a kerékátmérő növelése a gumik magasabb oldalfalúra való cseréjével. Aki ismeri a gumiabroncsárakat, az tudja, hogy SUV-ra 150 000 Ft alatt nehezen megoldható feladat (neves gyártótól).
Olcsóbb dolog a külső díszek megvásárlása: mint kerékjárati ívek, küszöbvédők, fellépők, lökhárító rátétek. Az idom méretétől és kimunkáltságától függően 20-140 000 Ft között mozog a darabár. Ehhez persze még hozzá kell számítani a fényezés és a felszerelés árát, ami sokszor duplázza a költséget. Az optika azért kedvelt tuninglépés, mert a mechanikai részek érintetlenül hagyásával lehet az autó megjelenését sportosabbá, vagy éppen marconább-terepesebbé tenni.
Végezetül nézzük a motortuningot, amelyet a legkevesebben vállalnak garanciális autóra. Egy, a motorvezérlés áthangolására szolgáló csiptuning alaphangon 60 000 forint, a nagynevű tuningcégektől inkább 300 000 forint. Szívesen használt dolog a sportlégszűrő: a gyárival csereszabatosak ára 20 000 forint körüli, a direktszűrők, amelyekhez a szívóoldalt némileg át kell faragni drágábbak, a kimunkáltabb készletek ára 150 000 forint magasságába jut. Egy kipufogó sportdob, szintén neves gyártótól legalább százezer forint, és mindezzel alig nyúltunk a motorhoz! Tehát látható, hogy a személyre szabás nem olcsó, így ne csodálkozzunk azon, hogy milyen alacsony arányban lépnek erre az útra az újautóvásárlók.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.
Az amerikaiak a Reuters forrása szerint megtagadták az információk átadását attól tartva, hogy Orbán azokat a független média és a civil szervezetek elleni támadásra használja fel.
Beindult a cannes-i versenyprogram és láttunk már sárga mellényes francia tüntetőkről filmet, valamint a huszadik század krónikáját német lányok szemén keresztül.