Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"7c3c24ef-fe94-4421-90b6-65afb128805e","c_author":"Domány András","category":"itthon","description":"Ezzel bővülhet a kiskorúaknak tiltott italok köre.","shortLead":"Ezzel bővülhet a kiskorúaknak tiltott italok köre.","id":"20250424_energiaital-torvenymodositas-kdnp","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/7c3c24ef-fe94-4421-90b6-65afb128805e.jpg","index":0,"item":"9ff77ec6-7dbe-48b4-bcf3-db4b2ccc6e5d","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_energiaital-torvenymodositas-kdnp","timestamp":"2025. április. 24. 15:08","title":"A kormány mondhatja majd meg, mi számít energiaitalnak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"A Samsung áprilisról május közepére tolhatta el a Galaxy S25 Edge mobilja bemutatóját, és úgy hírlik, először tényleg csak a távol-keleti piacon lehet majd megvenni.","shortLead":"A Samsung áprilisról május közepére tolhatta el a Galaxy S25 Edge mobilja bemutatóját, és úgy hírlik, először tényleg...","id":"20250425_samsung-galaxy-s25-edge-okostelefon-bemutato-datum","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/e3d174bd-9ebb-40c0-b128-804f751550d4.jpg","index":0,"item":"a39aac2d-2060-4a3c-adfc-5cec1a824405","keywords":null,"link":"/tudomany/20250425_samsung-galaxy-s25-edge-okostelefon-bemutato-datum","timestamp":"2025. április. 25. 10:02","title":"Késik a Samsung legvékonyabb mobilja: ezt lehet most tudni a Galaxy S25 Edge-ről","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3f10d3b0-6986-4c9b-91e6-7f70dc466bc7","c_author":"HVG","category":"cegauto","description":"Itt a megoldás azok számára, akik esetleg még a brutális Ferrari SF90 XX-et sem találják elég potensnek. ","shortLead":"Itt a megoldás azok számára, akik esetleg még a brutális Ferrari SF90 XX-et sem találják elég potensnek. ","id":"20250425_1060-loerovel-ordit-bele-a-nagyvilagba-a-legujabb-ferrari-sf90-xx-novitec-tuning","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3f10d3b0-6986-4c9b-91e6-7f70dc466bc7.jpg","index":0,"item":"0751596f-405a-4ae8-932e-17bffacdab43","keywords":null,"link":"/cegauto/20250425_1060-loerovel-ordit-bele-a-nagyvilagba-a-legujabb-ferrari-sf90-xx-novitec-tuning","timestamp":"2025. április. 25. 10:51","title":"1060 lóerővel ordít bele a nagyvilágba a legújabb Ferrari","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"6a18c3cc-d297-44fe-8960-50516b4d37fe","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A bíróság azt is kimondta, hogy a Sztárbox nem tekinthető sporttevékenységnek.","shortLead":"A bíróság azt is kimondta, hogy a Sztárbox nem tekinthető sporttevékenységnek.","id":"20250425_RTL-Mediatanacs-per-birosag-sztarbox-Fekete-Pako","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/6a18c3cc-d297-44fe-8960-50516b4d37fe.jpg","index":0,"item":"c81251fa-3a32-4419-aea3-78656c47c8e7","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_RTL-Mediatanacs-per-birosag-sztarbox-Fekete-Pako","timestamp":"2025. április. 25. 11:38","title":"„Téves képet közvetít a magyar állampolgárságról” – pert veszített az RTL a Médiatanáccsal szemben","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4","c_author":"HVG","category":"tudomany","description":"Világszerte 350 millióan tesznek fel legalább havi egyszer valamilyen kérdést a Gemini MI-nek, ami nem tűnik kevésnek – ám a Google maga közölt becsült adatokat arról, mennyien használják az OpenAI chatbotját. És úgy tűnik, bőven van mit ledolgoznia a keresőpiacot jelenleg uraló Google-nek.","shortLead":"Világszerte 350 millióan tesznek fel legalább havi egyszer valamilyen kérdést a Gemini MI-nek, ami nem tűnik kevésnek –...","id":"20250424_google-gemini-mesterseges-intelligencia-hasznalati-adatok-birosag","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/afa5e577-844b-48d3-b523-ccb24e7a79e4.jpg","index":0,"item":"1ffb273f-0f50-4394-b38d-acd86080ae56","keywords":null,"link":"/tudomany/20250424_google-gemini-mesterseges-intelligencia-hasznalati-adatok-birosag","timestamp":"2025. április. 24. 09:03","title":"Kitárta lapjait a Google, ennyien használják a Geminit – és ekkora a lemaradásuk a ChatGPT mögött","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"933f52ff-8ae7-47ff-bac9-5b58aae12be4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Jaroszlav Moszkalik altábornagy az orosz haderő műveleti főigazgatóságának volt a vezetőhelyettese.","shortLead":"Jaroszlav Moszkalik altábornagy az orosz haderő műveleti főigazgatóságának volt a vezetőhelyettese.","id":"20250425_pokolgep-bomba-moszkva-orosz-tabornok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/933f52ff-8ae7-47ff-bac9-5b58aae12be4.jpg","index":0,"item":"d7bc6b00-1593-4dfd-a3fd-21762e82639c","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_pokolgep-bomba-moszkva-orosz-tabornok","timestamp":"2025. április. 25. 14:15","title":"Autóba rejtett pokolgép végzett egy felső vezetésben dolgozó orosz tábornokkal Moszkva mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"d12de094-f4dd-429d-95de-b985d43ffb93","c_author":"bankmonitor.hu","category":"gazdasag","description":"Az elmúlt időszakban nagy visszhangot kapott Zsiday Viktor véleménye, miszerint a magyar nyugdíjrendszer hosszú távon fenntarthatatlan. Habár a magyar nyugdíjhelyzet a következő évtizedekben jelentősen nehezebbé válik, a teljes összeomlás valószínűleg nem fog bekövetkezni.","shortLead":"Az elmúlt időszakban nagy visszhangot kapott Zsiday Viktor véleménye, miszerint a magyar nyugdíjrendszer hosszú távon...","id":"20250425_Tenyleg-fenntarthatatlan-lenne-a-magyar-nyugdijrendszer","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/d12de094-f4dd-429d-95de-b985d43ffb93.jpg","index":0,"item":"b41ae295-e236-47a4-b2ef-d298894fea23","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_Tenyleg-fenntarthatatlan-lenne-a-magyar-nyugdijrendszer","timestamp":"2025. április. 25. 05:26","title":"Tényleg fenntarthatatlan lenne a magyar nyugdíjrendszer?","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"06c7edec-f712-4c27-b7ef-bf088874e7e9","c_author":"4iG Group ","category":"brandchannel","description":"Az országhatárokon átívelő űripar teljes átalakuláson megy keresztül napjainkban, aminek részeként a 4iG Űr és Védelmi Zrt. elindította Közép-Európa legnagyobb magánműhold-programját. A HUSAT keretében pályára állítandó űreszközök hatalmas mennyiségű adatot gyűjtenek majd a Föld teljes felszínéről, amelyekből MI-alapú algoritmusokkal értéknövelt térbeli információk állíthatók elő. Mindez jelentős üzleti potenciált képvisel a földmegfigyelési szolgáltatások nemzetközi piacán, ugyanis a civil felhasználók és a védelmi szektor adatigénye is gyorsuló ütemben növekszik.","shortLead":"Az országhatárokon átívelő űripar teljes átalakuláson megy keresztül napjainkban, aminek részeként a 4iG Űr és Védelmi...","id":"20250425_4iG_Muholdas-foldmegfigyeles-urkutatas-HUSAT-Remtech-Martonvasar","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/06c7edec-f712-4c27-b7ef-bf088874e7e9.jpg","index":0,"item":"a127b98b-1b9c-4ebd-ad3b-42d7b4cb7626","keywords":null,"link":"/brandchannel/20250425_4iG_Muholdas-foldmegfigyeles-urkutatas-HUSAT-Remtech-Martonvasar","timestamp":"2025. április. 25. 07:30","title":"Műholdas földmegfigyelés: magyar vállalat is lehet globális adatszolgáltató","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":true,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":true,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":"4iG Group","c_partnerlogo":"1b66984a-afcb-4215-8938-e6673eea3d34","c_partnertag":""}]
Az első terepjárószerű szabadidő-autók népszerűségében szerepet játszott akkoriban szokatlan, vagány megjelenésük is. Mára mindennaposakká váltak, de van erre is gyógyszer!
Ugyan hova fordulhatnánk az autók méretszabászatának az ügyében mint a tuningcégekhez. Ők képesek megmutatni azt, hogy miképp lehet még a legkonfekcióbb autóból is egyéniséget faragni. És szinte mindegy mit adunk a kezükbe, abból készítenek valami igazán véleménymegosztó dolgot. Vagy nagyon tetszik, vagy nagyon nem. Egyébként így alakulnak ki a tuningirányzatok is, a rajongók és az ellenzők tábora rajzolja meg az adott stílus halmazának szigorú körvonalait.
Érdekes az egész jelenségben, hogy a tuningcsapatok sokszor merítenek a gyárak formatervezői által megálmodott dolgokból. Csak épp más környezetbe – értsd más autón – alkalmazzák, vagy éppen a versenysportból, vagy szakosodott járművekből merítenek ihletet. Újragondolják ekképp a jó ötleteket.
A szabadidő-autókhoz eleinte nem nagyon nyúltak a tuningcégek. Ennek az oka talán az is volt, hogy Európában a tuning műfaj főszereplői a német típusok, és bizony egy-két prémium kivételtől eltekintve a germán márkák később szálltak be a SUV bizniszbe. A másik ok, hogy először elszigetelt jelenségnek tűnt a SUV, vagy második, anyuka autónak. De a piac döntött, a felfutó értékesítés érdekessé tette a kategóriát a tuningcégeknek is – nagyobb példányszám, több vevő, egyenlő kifizetődő üzlet.
Előbb a szokásos könnyűfémfelni-sportkipufogó kínálat jelent meg, majd jöttek az extrém holmik. Majd jött a következő lépcsőfok, az ellentét hangsúlyozása: az autógyártó nagy hasmagassággal gyártja a szabadidő-autót, hogy ezzel is hangsúlyozza a többfunkciós kialakítást. Mit tesz a tuningcég? Porig ülteti. De tényleg. És akkora kerekeket rak rá, amelyen a gumi vékony karimának látszik. Na ilyennel már senki nem teszi a lábát a terepre, de még a dűlőútra sem.
A motortuningot sem hanyagolták el, és bizony akadtak szép számmal megrendelők. Újfent érdekes, ahogy a gyártók hatnak a tuningcégekre, majd azok visszahatnak a gyártókra: hiszen mára a SUV-okból is megjelentek a gyárilag növelt teljesítményű verziók ugyanúgy, mint a speciális tartozékok, kezdve a spoilerektől a felniken át a kipufogókig. Gondoljunk csak az Audi RS Q3 és RS Q5 sportmodellekre, vagy a városi crossoverek között a Nissan Juke Nismo változatokra: igazán sportos darabok.
És miután már mindenféle szabadidőautót megfosztottak a sportosítással a növelt mozgásszabadságuktól, jött néhány tuningcég, aki éppen ellenkezőképpen lépett. Megfogta a szolid családi szabadidő-autókat és tereprémeket alkotott belőle. Pont ellentétesen a sportosítós-ültetős irányzattal. Emelt rugókat szereltek be, a felnik kisebb átmérőjűek, ellenben a gumik nagyobbak és rücskösek, hogy ezzel is növeljék a hasmagasságot. Ha kellett még erősebb stabilizátorokat is beszereltek, mindezt azért, hogy fokozzák a járművek terepképességét. És ha ezt összkerékhajtású SUV-val teszik, akkor már-már képesek megközelíteni a vérbeli terepjárók képességeit. Mint tette ezt a német Delta 4x4 a Ford Kuga modellel.
Így lényegében a szabadidő-autókat mindkét véglet felé eltolták. Ezzel akaratukon kívül sokat segítettek az autógyártóknak is, akik figyelve a piacot meglátják, hogy mi tetszik a nagyközönségnek. Amit bevezet egy tuningcég, majd felkap a többi is, az bizony beválik. Így formálódik a gyártók extrakínálata, és a fent említett holmikon kívül sportos dekorkészletek vagy éppen terepes kellékek szintén megrendelhetők ma már a szabadidő-autókhoz. Mindez azért is jó, mert a kategória nem csupán az ésszerű előnyeivel hódíthat, hanem személyre szabhatóvá válik.
Persze a személyre szabhatóság nem feltétlenül olcsó. Németországi felmérés szerint csupán az autósok nyolc százaléka áldoz azért, hogy a kocsiját az ízlésére formálja. Végeredményben ezen nincs mit csodálkozni, nézzük az árakat. Talán kezdjük a szabadidő autók jellegét elsősorban megváltoztatni képes futóművekkel: egy teljes rugó-lengéscsillapító szett neves gyártótól bizony belekerül 200 000 Ft-ba. Ugyanez állítható magasságú változatában ennek a duplája. (Az olcsóbb gyártóktól kapni 50 000-ért is, de a minőség gyengébb, és a célcsoportjuk az idősebb kocsik tulajdonosai). Ha valaki emelni akarja a kocsija hasmagasságát, az nehezebb dolog: rendszerint valamely hasonló modellből kell vendégrugót keresni, ez gyakorta nem sikerül. Így ésszerű lépés a kerékátmérő növelése a gumik magasabb oldalfalúra való cseréjével. Aki ismeri a gumiabroncsárakat, az tudja, hogy SUV-ra 150 000 Ft alatt nehezen megoldható feladat (neves gyártótól).
Olcsóbb dolog a külső díszek megvásárlása: mint kerékjárati ívek, küszöbvédők, fellépők, lökhárító rátétek. Az idom méretétől és kimunkáltságától függően 20-140 000 Ft között mozog a darabár. Ehhez persze még hozzá kell számítani a fényezés és a felszerelés árát, ami sokszor duplázza a költséget. Az optika azért kedvelt tuninglépés, mert a mechanikai részek érintetlenül hagyásával lehet az autó megjelenését sportosabbá, vagy éppen marconább-terepesebbé tenni.
Végezetül nézzük a motortuningot, amelyet a legkevesebben vállalnak garanciális autóra. Egy, a motorvezérlés áthangolására szolgáló csiptuning alaphangon 60 000 forint, a nagynevű tuningcégektől inkább 300 000 forint. Szívesen használt dolog a sportlégszűrő: a gyárival csereszabatosak ára 20 000 forint körüli, a direktszűrők, amelyekhez a szívóoldalt némileg át kell faragni drágábbak, a kimunkáltabb készletek ára 150 000 forint magasságába jut. Egy kipufogó sportdob, szintén neves gyártótól legalább százezer forint, és mindezzel alig nyúltunk a motorhoz! Tehát látható, hogy a személyre szabás nem olcsó, így ne csodálkozzunk azon, hogy milyen alacsony arányban lépnek erre az útra az újautóvásárlók.
Kövesse az Autó rovatot a Facebookon! A rovat vezető cikkei negyedórával hamarabb kikerülnek a közösségi oldalra, mint a hvg.hu-ra.