Szeretne azonnal értesülni a legfontosabb hírekről?
Az értesítések bekapcsolásához kattintson a "Kérem" gombra!
Az értesítés funkció az alábbi böngészőkben érhető el: Chrome 61+, Firefox 57+, Safari 10.1+
Köszönjük, hogy feliratkozott!
Hoppá!
Valami hiba történt a feliratkozás során, az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
Már feliratkozott!
A böngészőjében az értesítés funkció le van tiltva!
Ha értesítéseket szeretne, kérjük engedélyezze a böngésző beállításai között, majd az oldal frissítése után kérjük próbálja meg újra a fejlécben található csengő ikonnal.
[{"available":true,"c_guid":"61b4ceac-fe85-496c-8d62-e8c4812e0fba","c_author":"Mészáros Márton Balázs","category":"kkv","description":"Orbán Viktor miniszterelnök korábban sosem vett részt az OTP éves közgyűlésén, most, a bank eddigi legsikeresebb éve után azonban igen. A kormányfő beszédében méltatta a cég vezetését, és Magyar Péteren élcelődött.","shortLead":"Orbán Viktor miniszterelnök korábban sosem vett részt az OTP éves közgyűlésén, most, a bank eddigi legsikeresebb éve...","id":"20250425_orban-viktor-otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-ebx","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/61b4ceac-fe85-496c-8d62-e8c4812e0fba.jpg","index":0,"item":"baa0df59-1dc6-46d1-9087-3417a3cc80cd","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_orban-viktor-otp-bank-kozgyules-csanyi-sandor-ebx","timestamp":"2025. április. 25. 11:22","title":"Orbán Viktor életében először elment az OTP közgyűlésére, hogy végül Magyar Péteren viccelődjön","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011","c_author":"hvg.hu","category":"itthon","description":"A miniszterelnök nem akar kilépni az EU-ból, csak át akarja alakítani.","shortLead":"A miniszterelnök nem akar kilépni az EU-ból, csak át akarja alakítani.","id":"20250425_Orban-Viktor-Donald-Tusk-EU-kilepes","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f2259931-6529-4495-8697-80f9b8475011.jpg","index":0,"item":"e0b13e2f-5547-4945-b999-866c4f0c2c01","keywords":null,"link":"/itthon/20250425_Orban-Viktor-Donald-Tusk-EU-kilepes","timestamp":"2025. április. 25. 14:58","title":"Orbán üzent Tusknak: Ne reménykedj, Donald!","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"933f52ff-8ae7-47ff-bac9-5b58aae12be4","c_author":"hvg.hu","category":"vilag","description":"Jaroszlav Moszkalik altábornagy az orosz haderő műveleti főigazgatóságának volt a vezetőhelyettese.","shortLead":"Jaroszlav Moszkalik altábornagy az orosz haderő műveleti főigazgatóságának volt a vezetőhelyettese.","id":"20250425_pokolgep-bomba-moszkva-orosz-tabornok","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/933f52ff-8ae7-47ff-bac9-5b58aae12be4.jpg","index":0,"item":"d7bc6b00-1593-4dfd-a3fd-21762e82639c","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_pokolgep-bomba-moszkva-orosz-tabornok","timestamp":"2025. április. 25. 14:15","title":"Autóba rejtett pokolgép végzett egy felső vezetésben dolgozó orosz tábornokkal Moszkva mellett","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"862c70c3-83b3-46ad-8d30-61fb8eb3de68","c_author":"HVG","category":"kkv","description":"Akkora a baj a jegybanki alapítványnál, illetve az alatta lévő cégstruktúrában, hogy pénzt kellett beletenni ahhoz, hogy kideríthessék, hová lett a pénz.","shortLead":"Akkora a baj a jegybanki alapítványnál, illetve az alatta lévő cégstruktúrában, hogy pénzt kellett beletenni ahhoz...","id":"20250425_Varga-Mihalyek-beletoltak-meg-400-millio-forintot-a-Matolcsy-alapitvanyba","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/862c70c3-83b3-46ad-8d30-61fb8eb3de68.jpg","index":0,"item":"a8c9cc65-7a03-4b01-b212-ab63352f2078","keywords":null,"link":"/kkv/20250425_Varga-Mihalyek-beletoltak-meg-400-millio-forintot-a-Matolcsy-alapitvanyba","timestamp":"2025. április. 25. 07:44","title":"Varga Mihályék beletoltak még 400 millió forintot a Matolcsy-alapítványba","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"a4c3db0d-bccd-4827-b5b7-ee79ab83e5ae","c_author":"HVG","category":"vilag","description":"Az amerikai elnök szerint már „elég közel” van a béke Ukrajnában.","shortLead":"Az amerikai elnök szerint már „elég közel” van a béke Ukrajnában.","id":"20250425_ukrajnai-haboru-oroszorszag-egyesult-allamok-donald-trump","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/a4c3db0d-bccd-4827-b5b7-ee79ab83e5ae.jpg","index":0,"item":"55d2ac5d-b168-40ed-b70d-3ee3e797eae0","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_ukrajnai-haboru-oroszorszag-egyesult-allamok-donald-trump","timestamp":"2025. április. 25. 18:53","title":"Trump az orosz–ukrán béketárgyalásokról: „Nagyon törékeny a helyzet”","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"f72d7c3a-4cd6-44a5-aaa2-c4154cabdbad","c_author":"MTI","category":"vilag","description":"A férfi 11 évet töltött magánzárkába, a lehető leghamarabb az USA-ba akar menni.","shortLead":"A férfi 11 évet töltött magánzárkába, a lehető leghamarabb az USA-ba akar menni.","id":"20250425_kuba-27-ev-borton-kemkedes-tiszt","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/f72d7c3a-4cd6-44a5-aaa2-c4154cabdbad.jpg","index":0,"item":"1a6afdb5-d230-4d5b-a03f-96e209a334ee","keywords":null,"link":"/vilag/20250425_kuba-27-ev-borton-kemkedes-tiszt","timestamp":"2025. április. 25. 06:42","title":"Kubában 27 év börtön után engedtek szabadon egy kémkedéssel vádolt tisztet","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"3130e492-211a-49a7-958a-56e214140c30","c_author":"HVG","category":"itthon","description":"Megszavazták Hadházy Ákos követői a Facebookon, hogy ne a tiltott helyszínen, az Erzsébet hídon legyen a demonstráció.","shortLead":"Megszavazták Hadházy Ákos követői a Facebookon, hogy ne a tiltott helyszínen, az Erzsébet hídon legyen a demonstráció.","id":"20250424_kossuth-hadhazy-akos-tuntetes-majus-1","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/3130e492-211a-49a7-958a-56e214140c30.jpg","index":0,"item":"302ef597-7c60-4995-8e9f-e03cf73da396","keywords":null,"link":"/itthon/20250424_kossuth-hadhazy-akos-tuntetes-majus-1","timestamp":"2025. április. 24. 12:06","title":"A Kossuth téren fognak tüntetni Hadházyék május 1-én","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null},{"available":true,"c_guid":"fa3c576d-0694-4ef4-980a-7c05d10d20ad","c_author":"hvg.hu","category":"gazdasag","description":"Tavaly még a nemzetiségi önkormányzatok intézményei is megkapták ezt a támogatást, de a mostani jogszabálytervezetben erről nincs szó. ","shortLead":"Tavaly még a nemzetiségi önkormányzatok intézményei is megkapták ezt a támogatást, de a mostani jogszabálytervezetben...","id":"20250425_rezsicsokkentes-egyhazi-iskola-nemzetisegi-onkormanyzat-futes-villany-gaz-jogszabaly","image":"https://img.hvg.hu/Img/ffdb5e3a-e632-4abc-b367-3d9b3bb5573b/fa3c576d-0694-4ef4-980a-7c05d10d20ad.jpg","index":0,"item":"ab32b6d9-d6b2-4fa8-9442-d7a47bd1adc5","keywords":null,"link":"/gazdasag/20250425_rezsicsokkentes-egyhazi-iskola-nemzetisegi-onkormanyzat-futes-villany-gaz-jogszabaly","timestamp":"2025. április. 25. 18:36","title":"A kormány 30 ezer forint rezsifejpénzt adhat az egyházi iskoláknak","trackingCode":"RELATED","c_isbrandchannel":false,"c_isbrandcontent":false,"c_isbrandstory":false,"c_isbrandcontentorbrandstory":false,"c_isbranded":false,"c_ishvg360article":false,"c_partnername":null,"c_partnerlogo":"00000000-0000-0000-0000-000000000000","c_partnertag":null}]
Az év kifejezése állítólag az "aputest", ami elvileg arra vonatkozik, hogy ötszázalék testzsír és 40 felett is lehet sportos valaki. Ennek elég találó analógiája a Peugeot 308 GT. Egy 205 lóerős, nem túlgyúrt kompakt, amelynek viszont egyáltalán nem kell szégyenkeznie, ha valakivel ki kell állni meccselni.
Van vélhetően az az üzletileg is kimutatható réteg – főleg tőlünk nyugatabbra -, akik nem vágynak a GTI-s, R-es, AMG-s, M-es, RS-es autók teljesítménycsúcsaira, csak arra, hogy néhány évet letagadhassanak saját maguknak is a korukból, amikor az autójukba ülnek.
Az úgynevezett kompakt élményautók tökéletesen szolgálják ki ezt az igényt, ráadásul kívülről nem sok minden árulkodik, arról, hogy egy sima kompakttal van dolgunk. A valódi „hothach-kategória”, ami manapság egyre inkább 300 lóerő környékére tolódik teljesítményben, már más világ. A Peugeot-nál is a 308 GTI már 270 lóerős, míg a nálunk járt GT változat inkább egy alfaja ennek a világnak. Szerencsére egy ilyen, alig elvadított szériamodell is komoly élményeket tud adni.
Képgaléria - helyszín a Kakucsring
D.P.
A kiindulási pont a Peugeot 308-as, ami tavaly az év autója lett. A turpisság ott van a GT-esetében, hogy itt még a visszafogott látványelemek többsége is csak díszlet. Ott vannak mindjárt a feltűnő kipufogóvégek, amelyek valójában csak díszítések, szó sincs duplakivezetésű csonkokról, valójában a GT is a leghétköznapibb módon a baloldal aljára eregeti a füstöt. A futómű egy centis ültetése sem feltűnő, sokkalta inkább a 18-colos kerekek, amelyekre még így, télvíz idején is csak a 225/40-es méretű gumik mennek fel. És pszichológiai fegyver a négy helyen elhelyezett GT felirat , a kis vörös vonással.
D.P.
A kabinban a 308-asnál behozott koncepció – a csupasz középkonzol, nagy 9-colos érintőképernyővel – természetesen megmaradt. Igaz, a döntés, hogy ilyenre állt át a Peugeot, még mindig véleményes. Az biztos, hogy a nyomógombok nélküli központi kijelző sima felületére mindig rá kell pillantani, hogy éppen mit is szeretnénk. Szokni, kell.
Akárcsak a kis kormányt, hiszen a műszerfal adatait fölötte átnézve kell olvasni. Egyedi ötlet, nem vitás, és még a sport modell miatt sem fogják felrúgni a koncepciót, mégis úgy érezni, hogy pontosabban lehetne vezetni a kocsit nagyobb, de leginkább jobb szögben álló/állítható kormánnyal. A finoman sportos belső, a kárpit vörös varrásai a bőrős üléseken és az ajtóbetéteken ugyancsak jelentősen hozzájárulnak a sportos hangulathoz. Az ülés különben inkább kényelmes, mint sportos, viszont annak első osztályú: masszázzsal, hűtéssel, fűtéssel. A hátsó hely megfelelő egy felnőttnek, ha viszont kisebb gyerekek vannak, akiknek gyerekülés kell, akkor már szűkös a hely.
Helyszín a Kakucsring.
D.P.
De ha valaki egy Peugeot 308 GT mellett dönt, mégis csak az a legfontosabb, hogy az rendesen megy. A váltó melletti sport gomb megnyomására a műszerfali órák vörösre váltanak, és a fordulatszám-mérő is megteszi szokásos önellenőrzését, figyelem: a szokásoktól eltérően jobbról-balra. A motorhang-szintetizátor programot vált, morgós sportkipufogóssá válik minden. Sőt, a műszerfali kijelzőn megjelennek a tudományosan sportos vezetőket kiszolgáló információk, az adott pillanatban leadott teljesítmény, nyomaték és a turbó feltöltésének értéke. És hogy ne csak humbug legyen az egész, a kormányérzet is keményebbre vált, a gázpedál-elektronika pedig agresszívebben pörgeti a fordulatszámot. Nem kétséges, ilyen körítés mellett már sokkal izgalmasabb nekivágni egy kis betyárkodásnak.
A 308 GT ráadásul - az előbb felsorolt show-elemek mellett - kifejezetten kellemes partner dinamikailag is. Az 1.6 literes THP-turbomotor, amely már annyi változatában megmutatta magát, most is elismerésre méltóan teljesít. Ez a motor dolgozik többek között a második generációs MINI Cooper S-ben, az 1-es BMW-kben, a konszerntárs Citroen DS3 Racing-jében, de a korábbi Peugeot RCZ-ben is - mindegyikben apróbb vagy nagyobb eltérésekkel 200 lóerő környéki teljesítménnyel. A 308 GT esetében ez 204 lóerőt jelent, 285 Nm-es nyomatékcsúccsal, amely adatoknál több - így, viszonylag jól hangszerelve - nem is kell a korábban körülírt, jellemzően negyvenes éveiben járó célcsoportnak.
D.P.
Ez a motorcsalád ma is meg tudja mutatni, hogy nem véletlenül volt jó pár éven át a világ legjobbjának választott erőforrása a maga kategóriájában, azaz az 1.4-1.8 literes benzinesek közt. A turbósított, közvetlen-befecskendezéses és változó szelepvezérlésű négyhengeres, sportosra hangolva, élénken mozgatja az 1200 kilós Peugeot 308 GT-t. A hatfokozatú manuális váltót, jókora gombbal a tetején, dobálni is kell, mert a rugalmassága igazán az 1750-es értéknél jön elő. A teljesítményt 2500-as fordulat felett érezni rendesen, és nagyjából 5000-es fordulat fölött már bőven váltani kellett.
A hivatalos adatokat – legalábbis gyorsulást tekintve - zokszó nélkül teljesíti, a 0-100 km/h-s gyorsulás 7,6 másodperc alatt biztosan megvan, és dinamikában is 6 másodperckörüli időtartam elég a 80-120-as ugráshoz. Kétszáz lóerő nagyjából az a határ is, amikor még külön, speciális differenciálmű-megoldások nélkül úgy mozog az autó, hogy ne sok bizonytalankodást okozzon vezetőjének. Már megrántja kicsit a kormányt hirtelen gyorsításkor, de csak annyira, hogy az erejét mutogassa, zavarba viszont nem hoz. A futóműve kemény és butácska kicsit, mégis talán a peres gumik okolhatók inkább azért, hogy a keresztbordás utakon erősen felüt. A kanyarokban is ki lehet kicsit hozni a nyugalmából a GT-t, amelynek "el-el könnyül a hátulja". A csomagnak talán ez a leggyengébb része, köszönhetően a teljesen egyszerű hossz-lengőkaros felfüggesztésnek.
D.P.
És végül a fogyasztás: hiába van jó hatással a teljesítményre a kettős mechanizmusú turbómotor, itt ez már nem annyira üdvös. A több mint tíz liter száz kilométeren, egyértelműen sok manapság.
Mindent összevetve, a 308 GT-ben benne van az a harmónia, amiért hosszú távon is használható autó. Megvan a napi használatot jól segítő kulcsnélküli nyitás-zárás-indítás, LED-fényszorók, első-hátsó parkolóradarokkal. Ezért az alapból is magas felszereltségért 7,5 millió forintot kell fizetni – esetünkben az extrákkal növelt ár már jóval 8 millió forint feletti -, ami erős összevetésre ösztönözheti a célcsoportját a klasszikus konkurencia, a Volkswagen Golf GTI, vagy az új Renault Megane GT, és még inkább a KIA Cee’d GT csoporttal szemben. Mindenesetre, ha most nem is jön össze egy ilyen, amennyiben ez az autó még 6-8 év múlva is "egyben van", akkor remek választás lesz a kis izgalomra vágyó autósok körében. Vélhetően, addigra elenyésző felára lesz egyébként is, egy jobban felszerelt, de csak „sima” 308-assal szemben.
Még több autós tesztért lájkolja a HVG Autó rovatának Facebook-oldalát.